Gå til innhold

Ny bilstol?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en snart 3 åring (feburar) som er lang. Han bruker nå et britax sete bakovervendt til 18 kg med 360 funksjon. Dette går maks til februar men jeg kvir meg til og bytte sete til sete fra 15 kg. Jeg vet godt at det anbefales at barna sitter i bilstol nr 2 til minst 4 års alder men mitt barn er over 15 kg og 104 cm nå… Er det noen som har byttet til belte setet i den alderen? 

Anonymkode: 6cc23...e53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte ikke beltestol, men snudde han forovervendt når han var litt over 3 år, da hadde vi britax 2 ways ,han var 116 cm da, høy gutt, og 18 kg

Anonymkode: 7c4f9...b04

Skrevet

Kjøpte nytt bakovervendt som varer til skolealder 😊

• Liker 7
Skrevet

Er det vekt eller lengde som gjør at du tenker at du må snu? Er ikke helt inne i dette, men vi må snart kjøpe nytt bakovervendt til eldste. Tror han kommer til å nærme seg 18 kg lenge før han er 4/5 år, så må kjøpe beltemontert som har høyere vektgrense. Tror noen passer ganske lange barn også. 
Vi kommer til å kjøpe nytt når minste må bytte ut babysetet, så overtar han det vi har. 

Anonymkode: 36e3a...5e2

Skrevet

Du må huske de legger på seg mye saktere rundt 3 år enn fra 1-3. Vår 3 åring er rett over 15 kg, men har brukt over ett år på å gå fra 14 til 15 kg. Så vektmessig burde det ikke være noe problem å bruke setet dere har en god stund til. Lengden vet jeg ikke hvordan det er med, men husk at de har ikke vondt av å sitte med bøyde ben. 

Anonymkode: 617f3...2cc

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det vekt eller lengde som gjør at du tenker at du må snu? Er ikke helt inne i dette, men vi må snart kjøpe nytt bakovervendt til eldste. Tror han kommer til å nærme seg 18 kg lenge før han er 4/5 år, så må kjøpe beltemontert som har høyere vektgrense. Tror noen passer ganske lange barn også. 
Vi kommer til å kjøpe nytt når minste må bytte ut babysetet, så overtar han det vi har. 

vekt

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

vekt

Vekt selvsagt da vektgrensen er 18 kg. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

vekt

Bakovervendt varer jo til 25 kg(evt 32).

Det er lite forsvarlig å sette en knapt 3 åring framovervendt, Selv om vekten er 15 kg og det strengt tatt er lovlig å sitte i beltestol, så er skjelett og muskler langt i fra sterkt nok til å tåle en kollisjon, der går det på alder og ikke vekt.

Anonymkode: 5b2ac...fbd

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bakovervendt varer jo til 25 kg(evt 32).

Det er lite forsvarlig å sette en knapt 3 åring framovervendt, Selv om vekten er 15 kg og det strengt tatt er lovlig å sitte i beltestol, så er skjelett og muskler langt i fra sterkt nok til å tåle en kollisjon, der går det på alder og ikke vekt.

ja ,men er lov til og snu når barnet er 15mnd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ja ,men er lov til og snu når barnet er 15mnd

Lovlig er ikke det samme som trygt. Og det er egentlig lov å snu allerede ved 9 kg, alt etter godkjenningen på stolen man bruker. Men mer uforsvarlig kan det ikke bli.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lovlig er ikke det samme som trygt. Og det er egentlig lov å snu allerede ved 9 kg, alt etter godkjenningen på stolen man bruker. Men mer uforsvarlig kan det ikke bli.

Så du mener at barnet heller skal sitte i et for lite sete men bakovervendt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så du mener at barnet heller skal sitte i et for lite sete men bakovervendt? 

Nei, du kjøper selvsagt eg sete som kan brukes i 3 år til. Et beltemontert. Britax Max Way Plus er et godt sete som passer de aller fleste biler, varer til 25kg.  Alt annet er bare uforsvarlig. 

https://fb.watch/9UAtb6P3h-/

Anonymkode: 0f14f...bce

• Liker 9
Skrevet

For øvrig er bakovervendt stol tryggere enn forovervendt også om den egentlig er utvokst. Det skal enorme krefter til for at isofixfestene løsner, og i slike enorme krefter kan jeg tilnærmet garantere deg at barnet ville blitt drept momentant om det satt forovervendt. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vekt selvsagt da vektgrensen er 18 kg. Ts

Du oppga både lengde og vekt på barnet, og jeg kjenner ikke hva som er lengdebegrensning, så det var ikke så selvsagt for meg….
Da er du i samme situasjon som oss, og som sagt, her blir det nytt bakovervendt sete som tåler mer. Kjenner folk som har byttet fra isofix med 18kg-grense til beltemontert med 25kg grense fordi det ga bedre plass i bilen, så om det er plassen du er redd for ville jeg reist til en butikk og prøvd setet før jeg avskrev muligheten. 

• Liker 4
Skrevet

Lengdebegrensningen er for øvrig bare veiledende. Ved Isofixstol er det vekten som er fast, men stolen kan brukes så lenge barnet får plass i den. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

det er sant,men folk er veldig hysterisk når det gjelder dette. ser barn i 3-4 klasse sitter fortsatt i beltestol, det er hysteri, min har sittet på pute nå i snart 1 år

• Liker 1
Skrevet

Herregud, er skremmende at så mange foreldre er så lite opplyst. Du kjøper selvfølgelig en beltemonteret bakovervendt stol og holder ungen bakovervendt til minst 5 år.

Anonymkode: c49fc...c7c

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

det er sant,men folk er veldig hysterisk når det gjelder dette. ser barn i 3-4 klasse sitter fortsatt i beltestol, det er hysteri, min har sittet på pute nå i snart 1 år

Det er anbefalt å sitte i beltestol til barnet er 12 år, hvor gammel er de i 3. Klasse? 8 år???? Det er ikke hysteri, det er omsorg! Hvis du kræsjer vil barnet mest sannsynlig lide mindre eller alvorlige skader. Mest sannsynligvis vil du ikke komme i noen kollisjon, men med denne logikken kan du like greit drite i belte fullstendig. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ungen din sitter mest sannsynlig ikke riktig sikret, og konsekvensene ved kollisjon kan bli fatal. Det er ikke hysteri å ønske riktig sikring av barn i bil.

Anonymkode: c49fc...c7c

• Liker 5
Skrevet

Har selv BeSafe iZi Plus x1. Barnet er 3 år, og det begynner å bli for trangt. Er innfor på vekt, men bruker allerede 110 i klær, så lang gutt. Har begynt å slå seg vrang når han skal i bilstolen, og sier selv det er ubehagelig og trangt. Vet ikke min arme råd. Denne stolen skulle jo vare 2 år til. 
Det er vel og bra at ungen ikke har vondt av å sitte med bøyde ben. Men når det er for trangt oppe med skuldrene så blir det jo ikke bra.

Her må vi bytte til bilstol for eldre barn, lenge før vi ønsket. 

Anonymkode: 71c82...ae6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...