AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #21 Del Skrevet 15. desember 2021 36 minutter siden, Bam said: Du vet at folk har sagt akkurat det samme om n-ordet tidligere? N-ordet ble brukt for å beskrive en "rase" adskilt fra oss andre. Sambo blir brukt for å beskrive en kjæreste som man også bor sammen med. Det er ikke helt det samme, altså. For ordens skyld mener jeg sambo er et idiotisk ord, men ikke fordi det høres ut som en karikatur av et afrikansk navn. Det får være måte på. Anonymkode: 37489...0fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bam Skrevet 15. desember 2021 #22 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): N-ordet ble brukt for å beskrive en "rase" adskilt fra oss andre. Sambo blir brukt for å beskrive en kjæreste som man også bor sammen med. Det er ikke helt det samme, altså. For ordens skyld mener jeg sambo er et idiotisk ord, men ikke fordi det høres ut som en karikatur av et afrikansk navn. Det får være måte på. Anonymkode: 37489...0fd Poenget er jo at ordet sambo har flere betydninger. Har du ikke forstått det? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #23 Del Skrevet 15. desember 2021 Sambo og jeg synes det er helt uproblematisk å bruke ordet i dagligtale. Samboer vet ikke hva forkortelsen betyr. Leter du lenge nok så vil du nok i den norske ordboken finne andre rasistiske ord på et annet språk. Skal vi gå sammen om å finne andre norske og forkortelser som kan ha en rasistisk betydning i andre språk. Jeg foreslår at TS starter med å saumfare den norske ordboken fra a til og med c med hebraisk. Ser frem til tilbakemelding. Anonymkode: 7e8cb...d10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #24 Del Skrevet 15. desember 2021 16 minutter siden, Bam said: Poenget er jo at ordet sambo har flere betydninger. Har du ikke forstått det? Hvilke betydninger er det, og i hvilke kontekster er de aktuelle? Her snakker vi om forkortelsen for ordet "samboer", jeg har ikke hørt det blitt brukt i en annen sammenheng. Anonymkode: 37489...0fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bam Skrevet 15. desember 2021 #25 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvilke betydninger er det, og i hvilke kontekster er de aktuelle? Her snakker vi om forkortelsen for ordet "samboer", jeg har ikke hørt det blitt brukt i en annen sammenheng. Anonymkode: 37489...0fd At du ikke har hørt det =/= at det ikke har en annen betydning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #26 Del Skrevet 15. desember 2021 6 minutter siden, Bam said: At du ikke har hørt det =/= at det ikke har en annen betydning. Det er ikke det jeg sier, men det hadde vært nyttig om du kunne si noe om hva du faktisk sikter til, hvis ikke er det bare din påstand, og den setter jeg ikke akkurat penger på. Men jeg registrerer at du ikke har noe å komme med. Anonymkode: 37489...0fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #27 Del Skrevet 15. desember 2021 Det er teit og latskap å forkorte samboer med to bokstaver. Når det er sagt, så er ikke sambo og sambo det samme. Det uttales med trykk på forskjellig sted og er dermed ikke rasistisk der man forkorter samboer til sambo. Anonymkode: 75003...55b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bam Skrevet 15. desember 2021 #28 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er ikke det jeg sier, men det hadde vært nyttig om du kunne si noe om hva du faktisk sikter til, hvis ikke er det bare din påstand, og den setter jeg ikke akkurat penger på. Men jeg registrerer at du ikke har noe å komme med. Anonymkode: 37489...0fd Sambo 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #29 Del Skrevet 15. desember 2021 Det heter samboer. Anonymkode: 67bcb...9ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 17. desember 2021 #30 Del Skrevet 17. desember 2021 (endret) Bam skrev (På 15.12.2021 den 15.40): Sambo Sambo is a derogatory label for a person of Sub-Saharan African descent in the English language. Historically, it is a name in American English .... Endret 17. desember 2021 av Klossmajor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #31 Del Skrevet 26. desember 2021 On 12/14/2021 at 3:43 PM, AnonymBruker said: Vi vil vel ikke være rasistiske og utelate ett ord når så mange andre forskjellige ord fra andre språk, samt forkortelser, får slippe inn i varmen, vil vi vel? Anonymkode: 6eccc...dda Det er jo et rasistisk ord på engelsk. Anonymkode: e38e1...237 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #32 Del Skrevet 26. desember 2021 On 12/15/2021 at 9:43 AM, Bam said: Du vet at folk har sagt akkurat det samme om n-ordet tidligere? N-ordet på engelsk er ordet «nigger». «Nigger» er «svarting» på norsk. Neger og svarting er to forskjellige ord, neger betyr svart og svarting er et rasistisk ord på en neger. Negro (neger) på engelsk er fremdeles lov å si. Anonymkode: e38e1...237 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå