Gå til innhold

Er dette automatisk et dårlig tegn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Første innlegg her, og hadde håpet at det var mer positivt... 

Mannen og jeg er prøvere for første gang og jeg er fullstendig grønn her. Har ikke begynt å tempe eller bruke eggløsningsstrips (behøver man det om man har regelmessig sex?)

Jeg har en relativt stabil syklus på rundt 33 dager, og regnet meg frem til når jeg skulle ha eggløsning, noe som ble "bekreftet" av eggløsningskramper og slim. 

Problemet er at jeg nå har fått mensen, 9 eller 10 dager etter da jeg trodde jeg hadde eggløsning. Ikke bare betyr dette da at forsøkene ikke har fungert, men også muligens kort lutealfase? Betyr dette at vi kommer til å få problemer og det er bare å gi opp? Prøver vi igjen eller drar jeg til legen? Kjenner jeg stresser pga alder og nå dette.... 

Anonymkode: 50e0f...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ro ned og se igjen neste syklus. Kan ha vært tilfeldig en gang, så kartlegg flere sykluser først :) 

Anonymkode: b118d...88a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha El smerter noen dager etter EL. Anbefaler deg å prøve å teste en syklus, bare for å sjekke. EL er oftest 14dager før mensen, og da har du vel El på rundt dag 16.

Du kan kjøre på å tenke sex annenhver dag, uten testing. jeg hadde da satset på sex annenhver dsg fra 10.dag etter mens fram til 20dag. da er dere sikret og har aksjer inne dersom eggløsning er tidligere/senere noen sykluser. 

anbefaler deg minst å laste ned premom app. legg inn mensen, og da får du raskt oversikt over forventet dag for eggløsning. 

Anonymkode: 98f34...85f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Ro ned og se igjen neste syklus. Kan ha vært tilfeldig en gang, så kartlegg flere sykluser først :) 

Anonymkode: b118d...88a

Takk for svar! Ja, håper det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Man kan ha El smerter noen dager etter EL. Anbefaler deg å prøve å teste en syklus, bare for å sjekke. EL er oftest 14dager før mensen, og da har du vel El på rundt dag 16.

Du kan kjøre på å tenke sex annenhver dag, uten testing. jeg hadde da satset på sex annenhver dsg fra 10.dag etter mens fram til 20dag. da er dere sikret og har aksjer inne dersom eggløsning er tidligere/senere noen sykluser. 

anbefaler deg minst å laste ned premom app. legg inn mensen, og da får du raskt oversikt over forventet dag for eggløsning. 

Anonymkode: 98f34...85f

Takk for svar! 

Kan man ha El slim etter eggløsning også? Jeg hadde det dagen før forventet eggløsning, noe som gjør meg stresset. Leser så mye om akkurat dette, og det virker som det er litt uenighet om kort lutealfase faktisk har noe å si? 

Takk for tips også. Hva er den beste måten å teste eggløsning? Strimler fra apotek? Jeg har skrevet ned syklusen for de siste tre årene, så burde være enkelt å plotte det inn i en app. Jeg har sroffskiftesykdom så har brukt litt tid på å stabilisere den, så er litt utålmodig nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Fame said:

babyplan.no har mange gode tester som anbefales ^.^

Tusen takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må så klart verken tempe eller teste etter EL, men jeg startet med begge deler en god stund før vi faktisk startet med prøvingen fordi jeg ville ha mest mulig kontroll på hva kroppen holdt på med🙈 Vi hadde sex uansett, men fant det veldig nyttig å vite så godt som nøyaktig når eggløsning var likevel! Så dette blir nok veldig opp til hver enkelt :)

Som andre skriver kan det være helt tilfeldig at lutealfasen din var kort denne syklusen, men det er noe som er veldig greit å være klar over som prøver uansett dersom det skulle vise seg å ta litt tid. Jeg ville tatt testet for EL (husk å teste til testen blir negativ igjen) neste syklus bare for å se om den fremdeles er kort. Det skal finnes mye god og enkel hjelp å få for å forlenge denne perioden. Og det trenger heller ikke å ha noe å si, har lest om mange med kort lutealfase som har blitt gravide naturlig.

EL-slim kan man visst ha når som helst i syklusen ja, både før og rett etter EL :) 

Anonymkode: 9838f...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke stresset med det over som flere skriver kan det være flere grunner til det. 

Og til spørsmålet ditt: Har man regelmessig sex, og dere er friske og raske, så trenger man verken eggløsningstester eller å tempe. Det gjør jo fort at man begynner å stresse mer enn nødvendig. Ønsker man derimot mer kontroll på det, så kan det jo være gode virkemidler.

Anonymkode: 025fb...1ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var prøver i ett år før forholdet røyk. Har alltid hatt luthealfase på ca 10 dager(+-1 dag). Ny partner i år og vipps var «uhellet ute». 1 uforsiktig syklus og jeg er nå i tredje trimester😅😍 Så ikke en garanti at det blir «for kort» altså! 

Anonymkode: 5f7dd...eb1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...