Gå til innhold

En drøm ​​​​​​​​🌻​


gladlaksen

Anbefalte innlegg

Etter 8 måneder med prøving så føler jeg at tiden er inne for å lage min egen dagbok for å få luftet tankene mine. 

Vi starta denne prosessen i april 2021 med en innstilling (som de fleste) om at "skjer det så skjer det".  Den første tida var prega av forventning, glede og spenning som over tid har gått over til en blanding mellom håp og skuffelse. Jeg opplever at spannet mellom håp og skuffelse blir større for hver syklus, selv om jeg er helt innforstått med at det er normalt at det tar sin tid og at vi fortsatt er innenfor normalen i forhold til hvor lang tid det tar. Ønsket er så stort og jeg jobber kontinuerlig med meg selv med å leve i nuet. Det er en utfordring og jeg må stadig minne meg selv på det. Det ER så lett å bare leve i at "når jeg først blir gravid DA først kommer alt til å føles bra", men at livet er her og nå. Er  syklusdag 3 nå og merker at mensen fører med seg melankoli.. som heldigvis avtar og erstattes med (litt) mer optimisme dagene som kommer  😊

Jaja, kort om meg: Er 28 år, vært sammen med kjæresten (samboer) i over 8 år. Bor i leilighet men er på utkikk etter hus. Begge har fast jobb og er veldig klare for neste kapittel.

Har uregelmessig syklus, alt fra 27 - 34 dager. Starta med EL-tester forrige syklus og fikk da fast smiley på dag 20. Fikk mensen syklusdag 32, dvs. ca. 11 dagers lutealfase. Jeg trodde at jeg skulle bli mer stressa av å ta EL-tester, men det var faktisk motsatt for min del. Kunne lettere slå meg til ro med at vi hadde gjort det vi kunne for at det skulle klaffe. Skal denne syklusen komplettere med å ta temperaturen hver morgen, mest for å sjekke at jeg faktisk HAR eggløsning. Jeg har nettopp bestilt temperaturmåler fra Babyplan og tenker å starte med det så snart den kommer i posten.

Har ikke vært hos gynekolog for å sjekke at alt ser bra ut enda, men var nylig å tok en celleprøve (som var fin). Angrer på at jeg ikke spurte om legen kunne ta en sjekk. Har de siste 2 årene brukt kondom som prevensjon og tidligere har jeg brukt kobberspiral. Mener å huske at gynekologen som tok den ut nevnte at den ene eggstokken hadde "PCO utseende". Da hadde jeg ikke barn i tankene og tenkte ikke så mye over det. Men nå har jeg tenkt litt mer på det. Har flere andre symptomer som peker i retningen PCOS (økt hårvekst, fet hud og alltid kviser). Tenker at jeg kanskje skal bestille en sjekk etter nyttår, bare for å se at alt ser greit ut og eventuelt diskutere med lege/gynekolog om jeg bør prøve meg på medisiner.

 

Endret av gladlaksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen 💫 Blir spennende å følge deg på veien. Så lurt at du har begynt med tester og temping. Da vil du få samlet en del informasjon du kan bruke hvis du skal ta kontakt med legen. Om du mistenker at noe er galt, kan det være lurt å ta kontakt tidligere enn et år, men som du sier, er det helt normalt å bruke minst et år på å bli gravid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å følge deg videre 🌞 Veldig lurt med både EL-testing og temping, jeg ble også mye roligere av det for da visste jeg at vi hadde gjort det vi kunne hvert fall ☺️ Jeg og hadde lutealfase på 10-11 dager, men så lenge det ikke går under 10 dager kan det gå helt fint også. Ville fulgt litt med på andre symptomer på lavt progesteronnivå også kanskje bare.

Høres veldig fornuftig ut å ta en gyn-sjekk - i verste fall får du høre at du trenger hjelp og får da den hjelpen du trenger, eller så får du høre at alt ser bra ut og kan dermed slappe mer av på det ☺️ 

Masse lykke til, håper det sitter snart for deg! 🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver2021 skrev (37 minutter siden):

Velkommen 💫 Blir spennende å følge deg på veien. Så lurt at du har begynt med tester og temping. Da vil du få samlet en del informasjon du kan bruke hvis du skal ta kontakt med legen. Om du mistenker at noe er galt, kan det være lurt å ta kontakt tidligere enn et år, men som du sier, er det helt normalt å bruke minst et år på å bli gravid. 

Tusen takk! 😊 Ja, det er sant, skal prøve å få bestilt en time etter nyttår. Siden jeg mistenker PCOS så regner jeg med at jeg kan få en sjekk uavhengig av at vi ikke har prøvd et år enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrno skrev (15 minutter siden):

Blir spennende å følge deg videre 🌞 Veldig lurt med både EL-testing og temping, jeg ble også mye roligere av det for da visste jeg at vi hadde gjort det vi kunne hvert fall ☺️ Jeg og hadde lutealfase på 10-11 dager, men så lenge det ikke går under 10 dager kan det gå helt fint også. Ville fulgt litt med på andre symptomer på lavt progesteronnivå også kanskje bare.

Høres veldig fornuftig ut å ta en gyn-sjekk - i verste fall får du høre at du trenger hjelp og får da den hjelpen du trenger, eller så får du høre at alt ser bra ut og kan dermed slappe mer av på det ☺️ 

Masse lykke til, håper det sitter snart for deg! 🤞

Ja, sant, tror også det kan være veldig lurt. Er jo så altoppslukende dette her uansett! Hvilke andre symptomer kan man følge med på? Er det noe med temperaturen som kan indikere lavt progesteronnivå? 

 Tusen takk! 😊 Jeg måtte inn å lese litt i dagboka di også nå. Har vært innom å sniklest før, men er dårlig på å legge igjen spor!  Gratulerer så mye med positiv test ❤️ Må være så fint å gå inn i jula med en sånn superkoselig hemmelighet! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gladlaksen skrev (13 minutter siden):

Ja, sant, tror også det kan være veldig lurt. Er jo så altoppslukende dette her uansett! Hvilke andre symptomer kan man følge med på? Er det noe med temperaturen som kan indikere lavt progesteronnivå? 

 Tusen takk! 😊 Jeg måtte inn å lese litt i dagboka di også nå. Har vært innom å sniklest før, men er dårlig på å legge igjen spor!  Gratulerer så mye med positiv test ❤️ Må være så fint å gå inn i jula med en sånn superkoselig hemmelighet! 

Jeg har hvert fall skjønt det som at man fort kan spotte litt mellom EL og mensen også, men jeg er ikke helsepersonell så holder sikkert i massevis å vite lengden på lutealfasen ☺️

Tusen takk, veldig koselig (og skummelt) 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yrno skrev (På 13.12.2021 den 15.56):

Jeg har hvert fall skjønt det som at man fort kan spotte litt mellom EL og mensen også, men jeg er ikke helsepersonell så holder sikkert i massevis å vite lengden på lutealfasen ☺️

Tusen takk, veldig koselig (og skummelt) 🥰

 Greit å være litt obs på det, har heldigvis ikke opplevd spotting før, så det er jo bra 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom nye EL og g-tester samt temperaturmåler i posten. Starter temperaturmåling i morgen. Gleder meg til å sette i gang med den ny prøveperiode nå kjenner jeg, med julefri og litt avbrekk fra hverdagsstresset. Håper det gjør susen 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gladlaksen skrev (8 minutter siden):

I dag kom nye EL og g-tester samt temperaturmåler i posten. Starter temperaturmåling i morgen. Gleder meg til å sette i gang med den ny prøveperiode nå kjenner jeg, med julefri og litt avbrekk fra hverdagsstresset. Håper det gjør susen 🤞

Spennende!! Temping kan virke litt stress, men det er utrolig interessant. Du får masse informasjon om din egen kropp. Blir moro å følge deg 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger igjen et spor og følger deg gjerne på veien! Ser vi har prøvd omtrent like lenge, så forstår godt det du sier om spennet mellom håp og skuffelse. Føler at man rives mellom to motpoler hele tiden og forsøker å justere seg et sted i mellom!

Så spennende med temping! Håper det gir noen svar og god hjelp frem mot målet 🌱

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver2021 skrev (På 17.12.2021 den 12.00):

Spennende!! Temping kan virke litt stress, men det er utrolig interessant. Du får masse informasjon om din egen kropp. Blir moro å følge deg 😄

Ja, gleder meg til å få litt oversikt. Og forhåpentligvis få bekrefta at jeg HAR eggløsning 😊 Jeg følger også spent med på deg nå, håper du har noenlunde fredfulle dpo-dager! og at de to strekene dukker opp snart 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiora skrev (På 17.12.2021 den 14.40):

Legger igjen et spor og følger deg gjerne på veien! Ser vi har prøvd omtrent like lenge, så forstår godt det du sier om spennet mellom håp og skuffelse. Føler at man rives mellom to motpoler hele tiden og forsøker å justere seg et sted i mellom!

Så spennende med temping! Håper det gir noen svar og god hjelp frem mot målet 🌱

Så hyggelig! 😊 Ja, helt enig.. det er mange motstridende følelser og til tider vanskelig å navigere..
Jeg måtte inn å oppdatere meg på dagboka di (har vært inne å sniklest uten å legge igjen spor tidligere) og det var jo veldig oppløftende lesing!  Gratulerer så mye 🥰 Det må føles rimelig magisk å få positiv test etter mange måneder med prøving! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklusdag 10 i dag.  Begynte å tempe for tre dager siden. Det fungerer greit, er jo veldig fort gjort egentlig.  Bruker appen Clue for å kartlegge syklus og har gjort det i mange år. Der kan man legge inn temperatur, men får ikke ut noen graf som jeg kan se. Er ellers veldig fornøyd med Clue og ønsker ikke å ha flere apper for slikt, så laga meg like gjerne en excel-fil for å få frem en graf, som jeg kan bruke via mobilen. 

I følge Clue er IKM 11.januar, men vi får se når EL kommer denne syklusen, forrige syklus var første syklus jeg brukte EL-tester, de viste at jeg mest sannsynlig hadde EL dag 20.  Jeg er veldig spent på når den kommer denne syklusen (og om jeg får det bekrefta via temping) 🤞

Er generelt ved relativt godt mot og merker at jeg blir veldig  glad og håpefull på både andres og mine egne vegne når så mange som har prøvedagbok her inne har fått positiv test i det siste, spesielt de som har prøvd ei stund - det gir meg håp om at jeg kanskje også får oppleve 2 streker snart 🥰 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende med temping! Jeg synes det var veldig nyttig, spesielt i kombinasjon med EL-testing ☺️ Krysser fingrene for deg 🤞 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med EL rett rundt hjørnet! Og hyggelig å se at du er glad og håpefull, det vil nok også virke positivt inn på kroppen 😊 

Tusen takk for gratulasjon 🥰 Det er helt klart mulig å endelig få den etterlengtede positive testen etter mange måneder!

Håper dere får masse tid til ekstra aksjer og hygge rundt EL nå i juletiden 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Yrno skrev (På 20.12.2021 den 12.28):

Spennende med temping! Jeg synes det var veldig nyttig, spesielt i kombinasjon med EL-testing ☺️ Krysser fingrene for deg 🤞 

Tusen takk! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver2021 skrev (På 20.12.2021 den 17.09):

Så spennende! Krysser fingrene for at EL ikke er langt unna 🤞🏻❤️

Tusen takk 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiora skrev (På 21.12.2021 den 18.52):

Spennende med EL rett rundt hjørnet! Og hyggelig å se at du er glad og håpefull, det vil nok også virke positivt inn på kroppen 😊 

Tusen takk for gratulasjon 🥰 Det er helt klart mulig å endelig få den etterlengtede positive testen etter mange måneder!

Håper dere får masse tid til ekstra aksjer og hygge rundt EL nå i juletiden 😉

Ja, veldig spennende! Satser på at det gjør susen! Tusen takk 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er jeg ca. 1-3 dpo skulle jeg tro.. fikk ikke fanga opp positiv EL-test denne syklusen, men fikk en nesten positiv ca. samme CD som forrige syklus, som etterhvert ble svakere, så jeg har i hvert fall en indikasjon på når EL evt. har vært.

Første syklus med temping gikk ikke helt som planlagt, influensa med påfølgende feber kom snikende på lille julaften og holdt seg gående til på onsdagen cirka.. Jeg fikk tatt temperaturen noen dager før jeg ble syk og nå (etter feber). Den er noen hakk høyere nå etterpå (+0,2-0,5 grader), så det kan vel indikere at EL har skjedd håper jeg?! Er vel bare å fortsette å følge med nå.

Har naturligvis vært litt mindre aksjelegging denne syklusen, men jeg tror allikevel at vi har tima det bra, så bekymrer meg ikke for det. Vet dog ikke hvordan influensaen påvirker syklusen, jeg har hvert fall hvilt mye og ikke hatt overskudd til å stresse med noe som helst, så det håper jeg er positivt. Jeg tok ibux en av dagene - helt til jeg leste at det kanskje ikke er det beste mtp. eggløsning og bytta til paracet. 

Jaja, nå er det bare å lene seg tilbake å håpe på det beste 🥰 Neste helg får vi svar, tvi tvi!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...