AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #21 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Enig med far. Når en 15 åring ikke klarer å pusse tennene uten påminnelse er det noe riv ruskende galt med din oppdragelse. Anonymkode: a2358...df6 Ja, for det er vel bare mors ansvar?? Dummeste jeg har lest 🤣🤣 Anonymkode: b896a...c70 1
SoWhat? Skrevet 13. desember 2021 #22 Skrevet 13. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Enkelte må bare spre dritt , bare å overse de. Anonymkode: 8f0c2...207 Det er jo ikke dritt. Folk må få lov til å reagere. Er det bedre å se på noe som er feil eller uforståelig og så bare jatte med? Ts legger skylden på far som mener gutten må klare å børste tenner selv. Ingen klipper seg hver tredje uke, og uansett ser de ikke virkelig ikke ut, etter så kort tid. Tånegler vokser ikke flere cm på tre uker 😄 hvorfor skal en lese sånt og tenke : uff, stakkars TS, for en far hun har til dette barnet. Det STEMMER JO IKKE 🙂 Jeg tror heller at de fleste her tenker sitt. I fars favør. Beklager så mye for at jeg skriver det. Du vil sikkert kalle det dritt. Men der er kanskje ting ikke noen i Ts sin nærhet som vil si det til henne? Endret 13. desember 2021 av SoWhat? 5
Anonym90059005 Skrevet 13. desember 2021 #23 Skrevet 13. desember 2021 Hvis 15-åringen er misfornøyd med håret og ønsker å klippe seg, så hadde han kanskje sagt i fra? Eller bestemmer du når han må klippe seg og hvordan han skal se ut på håret? Hvorfor sørget ikke du selv for at negler ble klippet før han dro? De kan umulig ha vært korte da og kjempelange nå. Kan du ikke sende en sms til sønnen din og be han huske tannpuss i ny og ned, hvis han faktisk er så umoden at han ikke klarer å passe på dette selv? 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #24 Skrevet 13. desember 2021 Folkens, det er ikke alle som er klar over at om det er en diagnose inne i bildet, feks autisme, da er det ikke alltid at tannpuss, klipping av tånegler og hårklipp går av seg selv nei. På noen områder kan de henge igjen i modenhet og utvikling, og de trenger påminnelser og faste rutiner. Dette kan rette seg med alderen , men det kan ta tid å innarbeide sånne rutiner. Det kan være vanskelig å forstå for utenforstående, men dette er faktisk ikke helt uvanlig. Og da går det faktisk dårlig hvis far ikke fatter hva som er viktig å følge opp Anonymkode: 9f483...eb5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #25 Skrevet 14. desember 2021 Han rekker ikke å bli Karius og Baktus på håret etter 3 uker, og tånegler ei. Lurer på, lar du også være å stelle sønnen for å se om far gjør det? Synes du er smålig. Jeg hadde bare fikset selv jeg. Pusse tenner burde en 15 åring klare. Om 1 år kan han øvelseskjøre og ha sex. Synes du syr puter under armene. Anonymkode: fbd1b...1f2 2
SoWhat? Skrevet 14. desember 2021 #26 Skrevet 14. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Folkens, det er ikke alle som er klar over at om det er en diagnose inne i bildet, feks autisme, da er det ikke alltid at tannpuss, klipping av tånegler og hårklipp går av seg selv nei. På noen områder kan de henge igjen i modenhet og utvikling, og de trenger påminnelser og faste rutiner. Dette kan rette seg med alderen , men det kan ta tid å innarbeide sånne rutiner. Det kan være vanskelig å forstå for utenforstående, men dette er faktisk ikke helt uvanlig. Og da går det faktisk dårlig hvis far ikke fatter hva som er viktig å følge opp Anonymkode: 9f483...eb5 Da hadde det vært naturlig at hun forklarte det. Skal vi spekulere og gjette på ting før vi svarer? Om folk uttrykte at de trodde det var en diagnose, som du gjør nå, så er jo det minst like fornærmende. Endret 14. desember 2021 av SoWhat? 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #27 Skrevet 14. desember 2021 SoWhat? skrev (8 timer siden): Da hadde det vært naturlig at hun forklarte det. Skal vi spekulere og gjette på ting før vi svarer? Om folk uttrykte at de trodde det var en diagnose, som du gjør nå, så er jo det minst like fornærmende. Det ER snakk om en diagnose og det har jeg skrevet. Jeg har ikke behov for å utdype for å tilfredsstille nysgjerrighet her på forumet. TS Anonymkode: b896a...c70 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #28 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Om han trenger hjelp til å klippe tånegler bør han be far om hjelp og far bør hjelpe. Anonymkode: db69d...965 Det er det som er utfordringen her. Han klarer det ikke selv pga diagnose og far følger ikke opp. TS Anonymkode: b896a...c70
SoWhat? Skrevet 14. desember 2021 #29 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det ER snakk om en diagnose og det har jeg skrevet. Jeg har ikke behov for å utdype for å tilfredsstille nysgjerrighet her på forumet. TS Anonymkode: b896a...c70 Når du skriver at han trenger hjelp til å klippe negler pga en funksjonshemming, så er det naturlig å tro at det handler om en fysisk. Det er ganske vesentlig å vite hvorfor en på 15 år ikke børster tenner. Hva et hår og tånegler som vokser unaturlig fort har med diagnose å gjøre, vel. Hvorfor faren krever at sønnen skal fikse ting selv er også en gåte om gutten ikke er i stand til det pga diagnosen. Alt du snakker om er dårlig samarbeid. Blir bare tull alt sammen her.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #30 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 13.12.2021 den 11.13): Han var ikke helt nyklipt når han dro til faren, så det er ille! Veldig tjukt hår og det ikke snakk om at det har vokst litt ut av sveis her altså! Han har en fysisk funksjonshemming som hindrer noe, far har ikke kjøpt inn produktene som trengs og han er svært glemsk; behov for å minnes på. Prøver å passe på selv, men når man er midt i puberteten så er hjernen i ombygging. Klarer fint å gjøre det når han blir minnet på. TS Anonymkode: b896a...c70 Og dere har avtalt et visst intervall for klipp far er inneforstått med så han vet at klipp faller inn i hans tre uker? Eller er dette noe du innbiller deg han burde skjønne? Hvis dere ikke har avtalt noe rundt det så får du fikse klipp før eller etter da hvis det er viktig for deg. Ikke sikkert far ser problemet i det hele tatt. Og mye hår ER strengt tatt ikke problem før barnet selv mener det og ber om klipp… ellers mest enig med far om å lære han å ta vare på huden sin selv. Kanskje viktigere for deg enn for barnet? Tenåringer følger slikt opp mer eller mindre, kviser forsvinner med alder uansett. Hadde det vært livsviktige medisiner hadde jeg sagt noe annet. Men kvisemiddel kan han vel få styre som han selv vil? Tror du hjelper han litt FOR mye. Men som de andre sier, men mindre en psykisk diagnose som gjør han litt umoden. Men allikevel, ta heller kampene om viktigere ting enn frisyrer og kviser… Anonymkode: 64f1d...45f
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #31 Skrevet 14. desember 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Det ER snakk om en diagnose og det har jeg skrevet. Jeg har ikke behov for å utdype for å tilfredsstille nysgjerrighet her på forumet. TS Anonymkode: b896a...c70 Du skrev fysisk diagnose som hindret tåklipp. Og der mener jeg far må hjelpe. Men med mindre sønnen har en diagnose som påvirker psyken eller fungering ellers (typisk adhd, autisme, psykisk utviklingshemming eller liknende) så er det jo normalt å selv se når tånegler bør klippes og be far om å hjelpe + i det aller minste pusse tenner hver dag. Her viste du bare til at tenåringen var umoden og surrete men jeg mener det er ikke bra nok, dere må nesten terpe på dette, om 1 år er han 16 og da er det folk som flytter hjemmefra, han kan begynne å øvelseskjøre osv, det er ALT for sent å ikke klare å pusse tenner uten påminnelse, det er faktisk ikke normalt.. tenker derfor at dere må se på rutinene hans og prate med ham eller vurdere utredning for noe mer.. Har han grunner ut over at du mener han er umoden til å glemme sånne elementære ting så mener jeg far bør følge opp og minne på. Gjør han ikke det ville jeg bedt om møte med sønnens behandler heller enn FKV slik at lege/psykolog kan forklare far hva sønn trenger hjelp med ut over et vanlig barn og hva dere må øve på at sønnen klarer selv. Ville også sett på apper osv som kan hjelpe sønnen å klare seg bedre selv, ser andre har foreslått egne som feks er for de med adhd/autisme o.l. Anonymkode: db69d...965
Engel Skrevet 14. desember 2021 #32 Skrevet 14. desember 2021 Kan høres ut som ordningen med 3 uker i strekk hos hver er en dårlig løsning. kan dere endre det? Er det pga jobb eller annet dere har den løsningen? Om gutten ikke klarer å pusse tenner en gang selv så trenger han jo spesiell oppfølging. Og om faren ikke gir det, så er det merkelig at dere har 50/50 i det heletatt, og veldig rart at faren har han 3 uker i strekk. Skal innrømme at mine barns far heller aldri har fulgt opp klipping av negler,smøring av tørr hud m.m.,men siden vi har barna annenhver uke blir det aldri noe stort problem. De første årene maste jeg på han om det, nå gidder jeg ikke. Og ungene ordner det jo selv etter hvert som de blir eldre. Hårklipp er jo en bagatell. Om det plaget gutten hadde han vel sagt fra selv?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå