Gå til innhold

Far som samarbeider utrolig dårlig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vanskelig brudd for tre år siden, yngste er nå 15 år.

Far har nekta å samarbeide om noe som helst hele veien. Kommunikasjon kun via sms, vil helst ikke treffe meg. Nå 50/50 i form av tre uker hos hver.

Han kommer til meg etter tre uke hos far med ekstremt lange tånegler (behov for hjelp pga en funksjonshemming), uklipt hår (ille!), tenner med masse belegg, preget av dårlig tannstell og han har begynt på "kur" for kvisebehandling. Har ikke tatt tabletter som han skal og huden er verre for han har ikke brukt kremen som han skal. 

Far ser ikke problemet,  mener barnet skal fikse alt sjøl. 

Vært MANGE runder på FVK ift samarbeide men lite hjelp i tross skriftlige avtaler. Det er ikke snakk om å hindre barnet i å være sammen med far her, men det kan da ikke fortsette sånn....  hva gjør man da?

Anonymkode: b896a...c70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kan en på 15 år ikke vite om normal hygiene og å påføre krem? Og hvor ille kan hår bli på tre uker?

• Liker 10
Skrevet
SoWhat? skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan en på 15 år ikke vite om normal hygiene og å påføre krem? Og hvor ille kan hår bli på tre uker?

Jeg tenker det samme.. men mindre det er en psykisk funksjonshemming..

Anonymkode: 20888...6bf

Skrevet

Han var ikke helt nyklipt når han dro til faren, så det er ille! Veldig tjukt hår og det ikke snakk om at det har vokst litt ut av sveis her altså!

Han har en fysisk funksjonshemming som hindrer noe, far har ikke kjøpt inn produktene som trengs og han er svært glemsk; behov for å minnes på. Prøver å passe på selv, men når man er midt i puberteten så er hjernen i ombygging. Klarer fint å gjøre det når han blir minnet på.

TS

• Liker 2
Skrevet

Håret er virkelig ingenting å snakke om, de andre tingene er mer alvorlig. Ett tips er å la alle unødvendige ting (som hår!) ligge, da blir du tatt mye mer seriøst. 

Skrevet

Det er ikke så mye å få gjort når faren mener at han skal ordne slikt selv. Jeg syns jo også at en på 15 må vite å børste tenner og normal hygiene, men du må jo bare ringe eller sende sms å minne på du da? Det er vel eneste løsningen når du og faren ikke har noe samarbeid og gutten er så stor. 

• Liker 4
Skrevet

Hvis barnet trenger påminnelser hva med å ha en smartklokke/telefon med alarmer med beskjeder om hva som må gjøres. Morgen/kveld: puss tennene, ta tabletter.  
hvis ikke det, sier jeg som den over at fu må ringe/sende sms.   Jeg har også en 15-åringen som må minnes på alt hele tiden, det er ellers sååååå slitsomt å gå og pusse tennene eller ta en dusj.  På mye er han oppegående, på annet utrolig lat.  Er jeg borte noen dager sender jeg påminnelser,  far i huset tenker ikke på barnas hygiene på samme måte..

Anonymkode: 0f10a...793

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis barnet trenger påminnelser hva med å ha en smartklokke/telefon med alarmer med beskjeder om hva som må gjøres. Morgen/kveld: puss tennene, ta tabletter.  
hvis ikke det, sier jeg som den over at fu må ringe/sende sms.   Jeg har også en 15-åringen som må minnes på alt hele tiden, det er ellers sååååå slitsomt å gå og pusse tennene eller ta en dusj.  På mye er han oppegående, på annet utrolig lat.  Er jeg borte noen dager sender jeg påminnelser,  far i huset tenker ikke på barnas hygiene på samme måte..

Det var faktisk et nyttig forslag! Takk 😊

Hører våre 15-åringer er ganske like 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Vanskelig brudd for tre år siden, yngste er nå 15 år.

....................

Han kommer til meg etter tre uke hos far med ekstremt lange tånegler................

En tånegl vokser omtrent 1 mm på tre uker.   Er du av den oppfatning at far også synes det var et vanskelig brudd?

• Liker 4
Skrevet
Whistler skrev (19 minutter siden):

En tånegl vokser omtrent 1 mm på tre uker.   Er du av den oppfatning at far også synes det var et vanskelig brudd?

Vanskelig å si når far ikke vil ha noe som helst dialog. 

• Liker 3
Gjest Kong Durek
Skrevet

Dessverre umulig å ta noe som helst av det du sier her seriøst. Tånegler blir for det første ikke "ekstremt lange" etter bare 3 uker uten klipp. Så om de var det, betyr det at du sendte gutten av gårde med lange tånegler i utgangspunktet. I tillegg henger du deg opp i at han ikke har klippet håret på 3 uker. Hvem er det som må klippe håret sitt hver 3. uke? Jeg tror du bare er ute etter støtte for å få lage litt kvalm, og at det er gode grunner for at far ønsker å begrense kommunikasjonen med deg til et minimum.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han var ikke helt nyklipt når han dro til faren, så det er ille! Veldig tjukt hår og det ikke snakk om at det har vokst litt ut av sveis her altså!

Han har en fysisk funksjonshemming som hindrer noe, far har ikke kjøpt inn produktene som trengs og han er svært glemsk; behov for å minnes på. Prøver å passe på selv, men når man er midt i puberteten så er hjernen i ombygging. Klarer fint å gjøre det når han blir minnet på.

TS

Femtenåringer er ikke sååå glemske! Å pusse tennene iallfall en gang i døgnet bør man klare når man er femten år, dét kan man ikke legge på en hjerne i ombygging!

Anonymkode: d8736...861

• Liker 4
Skrevet

Enig med far. Når en 15 åring ikke klarer å pusse tennene uten påminnelse er det noe riv ruskende galt med din oppdragelse.

Anonymkode: a2358...df6

• Liker 5
Skrevet
Kong Durek skrev (2 timer siden):

Dessverre umulig å ta noe som helst av det du sier her seriøst. Tånegler blir for det første ikke "ekstremt lange" etter bare 3 uker uten klipp. Så om de var det, betyr det at du sendte gutten av gårde med lange tånegler i utgangspunktet. I tillegg henger du deg opp i at han ikke har klippet håret på 3 uker. Hvem er det som må klippe håret sitt hver 3. uke? Jeg tror du bare er ute etter støtte for å få lage litt kvalm, og at det er gode grunner for at far ønsker å begrense kommunikasjonen med deg til et minimum.

Fantastisk dømmende svar gitt. Virkelig hjelpsomt. 

TS

• Liker 3
Gjest Kong Durek
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

TS

Om du ikke forstod budskapet første gangen: Slutt å egge opp til konflikt ved å lage problemer ut av situasjoner du selv har vært med på å skape (som de lange tåneglene du heller ikke hadde klippet, og det lange håret du også lot gro), så skal du nok se at far etterhvert vil være villig til å kommunisere mer med deg. 

Hjelpsomt nok for deg nå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig med far. Når en 15 åring ikke klarer å pusse tennene uten påminnelse er det noe riv ruskende galt med din oppdragelse.

Mange i den alderen tøyer grenser og selv om de vet at det er lurt å pusse tennene, så er det kjekt når en forelder ikke stiller noen krav og man kan slippe unna alt….

Ja, man kan forvente at en 15-åring skal kunne klare det, men det er også bedagelig å droppe det. 

Skrevet

Kontakt NAV og søk om å få vedtak på og innlagt Handikalender på mobilen til gutten. 
Et veldig bra hjelpemiddel der en kan legge inn varsel på alle nødvendige gjøremål gjennom dagen . 
Vi fikk innvilget dette hjelpemiddelet til vår sønn som gar ADHD og høytfungerende autisme 

Anonymkode: 9f483...eb5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eh nei

Anonymkode: 8f0c2...207

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Enkelte må bare spre dritt , bare å overse de. 

Anonymkode: 8f0c2...207

Skrevet

En 15åring skal ikke trenge å bli minnet på å pusse tennene med mindre h*n har en diagnose.. det burde være fast morgen- og kveldsrutine lenge før man er 15 år og ikke noe som må huskes eller minnes på. Ville tatt en alvorsprat med gutten om forventninger til å ta vare på seg selv og hvorfor det ikke går av seg selv. 

Det med tånegler og hår skjønte jeg ikke helt. Om han trenger hjelp til å klippe tånegler bør han be far om hjelp og far bør hjelpe.

Anonymkode: db69d...965

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...