Gå til innhold

Negativ sosial kontroll i etnisk norske religiøsemiljøer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er meget delte meninger om hvorvidt Jehovas Vitner kan kalles kristne.

Abrahamitter, ja. Kristne? Usikker.

Når det er sagt er de et prima eksempel på negativ sosial kontroll, ja. Og hjernevask. De hadde vært beryktet lenge når jeg var barn og det begynner å bli lenge siden.

Det positive å si om JV er at de er pasifister, og helt imot all vold. Så de myrder i det minste ikke folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Entern skrev (4 minutter siden):

Det positive å si om JV er at de er pasifister, og helt imot all vold. Så de myrder i det minste ikke folk

Vel, de er åpenbart ikke imot psykisk vold, så helt imot all vold er de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herro skrev (1 minutt siden):

Vel, de er åpenbart ikke imot psykisk vold, så helt imot all vold er de ikke.

Er 100% enig med deg der, de er eksperter på psykisk vold. Jeg liker dem overhodet ikke, det har jeg aldri gjort. Men de myrder ikke folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (11 minutter siden):

Det er meget delte meninger om hvorvidt Jehovas Vitner kan kalles kristne.

Abrahamitter, ja. Kristne? Usikker.

Når det er sagt er de et prima eksempel på negativ sosial kontroll, ja. Og hjernevask. De hadde vært beryktet lenge når jeg var barn og det begynner å bli lenge siden.

Det positive å si om JV er at de er pasifister, og helt imot all vold. Så de myrder i det minste ikke folk.

I leirene i Tyskland under krigen hadde JV en spesiell oppgave, nemlig å barbere SS-offiserene. 
Da visste naziene at halsen deres var trygg…

En annen positiv ting med JV er at de er globalister. Lite rasisme der. De ser på seg som ett folk, uavhengig av landegrenser. Guds utvalgte folk. 
Derav følger naturlig skepsisen til landets verdslige, formelle myndigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 minutt siden):

I leirene i Tyskland under krigen hadde JV en spesiell oppgave, nemlig å barbere SS-offiserene. 
Da visste naziene at halsen deres var trygg…

En annen positiv ting med JV er at de er globalister. Lite rasisme der. De ser på seg som ett folk, uavhengig av landegrenser. Guds utvalgte folk. 
Derav følger naturlig skepsisen til landets verdslige, formelle myndigheter. 

Jepp de er totalpasifister, og ikke rasistiske heller. Det er vel stort sett de positive sidene med dem, men skal ikke benektes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har ikke sett episoden om Guds utvalgte. Det kan være forklaringen, men bare lest årsrapporten.

Nei, jeg har ikke opprettet tråden som viser til.

Anonymkode: 2b4bb...e04

Jeg spurte ikke om du opprettet den nå stengte tråden «VG norsk jente holder sin utenlandske kjæreste hemmelig for familien». Det jeg spurte om var om det ikke var du som skrev om det samme i går i den tråden som du skriver om i denne tråden?

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Entern skrev (9 minutter siden):

Er 100% enig med deg der, de er eksperter på psykisk vold. Jeg liker dem overhodet ikke, det har jeg aldri gjort. Men de myrder ikke folk.

Tja, det blir et definisjonsspørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herro skrev (Akkurat nå):

Tja, det blir et definisjonsspørsmål. 

De dytter ikke døtre/søstre ned fra balkonger, de løper ikke rundt og stikker folk med kniv.

Men de er definitivt ikke en gjeng jeg ville likt at en venn eller slektning ble med i, NEI.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok store mørketall, altså i de forskjellige gamle, norske kristenmiljøene.  Det er mange som blir født inn i det og utrolig vanskelig å bryte ut. Det handler jo ikke bare om religion, men hele deres tilhørighet i familien og omgivelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (På 13.12.2021 den 13.25):

Jeg spurte ikke om du opprettet den nå stengte tråden «VG norsk jente holder sin utenlandske kjæreste hemmelig for familien». Det jeg spurte om var om det ikke var du som skrev om det samme i går i den tråden som du skriver om i denne tråden?

Nei.

Anonymkode: 2b4bb...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Jeg ønsker å bumpe denne tråden. 

I Fredrikstad er det utrolig mange kristne menigheter. Jeg kjenner flere i disse menighetene og jeg vil si at de er meget lite selvstendige. De tenker kun på det som gud "bestemmer" og hva alle de andre i miljøet bestemmer. Ingen har selvstendige tanker og alle lever gjennom ei maske. Samboerskap er forbudt, homofili er forbudt, sex før ekteskap er forbudt, å ha venner som ikke er kristne er ses på som umoralsk, overnatting skal man være veldig forsiktig med og man skal heller ikke delta så mye i andre arenaer i samfunnet. Mange av disse folka er godkjent som fosterfamilier, hvor da fosterbarna blir pressa til å delta aktivt i menigheten(e). Barna må delta på møter opptil flere ganger i uka, både biologiske barn og fosterbarn. Enkelte menigheter bruker barn i markedsføring stadig vekk. I tillegg drives det store innsamlingskampanjer til "eget" formål. 

Når man spør de om noe, så får man som regel bare bibelvers tilbake. Ingen selvstendige tanker, meninger og følelser. Alt handler om den hellige ånd. Helbredelse og tungetale er meget utbredt. 

Jeg kjenner en mann på nærmere 40 år som har vært i disse menighetene i hele livet sitt. Han lever kun etter "kristne verdier" og det som menighetene bestemmer. Det sykeste av alt er at mammaen hans i 60-åra kontrollerer hele livet hans. Hun mener at det handler om å være en god kristen. Hun har også vært i kristne menigheter i hele sitt liv. Egentlig så er det jævlig oppførsel å holde på sånn. Både mammaen og sønnen er kun sammen med sånne venner på fritida si. 

Jeg har aldri vært kristen og jeg foretrekker å tenke selvstendig. 

Anonymkode: e73f9...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...