Gå til innhold

Negativ sosial kontroll i etnisk norske religiøsemiljøer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble i en annen tråd oppmerksom på at norske myndigheter har utarbeidet rapport om negativ sosial kontroll om etnisk norske religiøse miljøer.

Økningen på antall meldte saker til kompetanseteamet har økt med 92 % fra 2019 til 2020. 

Jeg tror det er store mørketall fordi norske myndigheter skriver i sin rapport (side 25):

Sitat

Sakene kan være vanskelig å avdekke, nettopp fordi medlemmene av trossamfunnene i liten grad samhandler med personer og tjenester utenfor trossamfunnet. Det kan også være at sakene er vanskeligere å oppdage for hjelpeapparatet på grunn av manglende kompetanse.

Anonymkode: 2b4bb...e04

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet er hvorfor vil trosamfunnene ikke samhandle med norske myndigheter for å avdekke negativt sosial kontroll?

TS.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet er hvorfor vil trosamfunnene ikke samhandle med norske myndigheter for å avdekke negativt sosial kontroll?

TS.

Fordi den negative sosiale kontrollen er ønsket? Det er jo derfor den er der i utgangspunktet. Det er det de er vant med og sånn de vil ha det. Så har du de få som reagerer på det som vil det til livs. De som styrer og steller i disse miljøene ønsker jo dette.

Anonymkode: 04b28...67d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi den negative sosiale kontrollen er ønsket? Det er jo derfor den er der i utgangspunktet. Det er det de er vant med og sånn de vil ha det. Så har du de få som reagerer på det som vil det til livs. De som styrer og steller i disse miljøene ønsker jo dette.

Hvorfor ønsker de det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS.

De vil jo ha det sånn. Det er ofte psykopater som er de øverste i menigheter. Jeg sier ikke det for å misbruke psykopati-stempel. Det har jeg ingenting til overs for.

Det er så utrolig mye hjernevasking og ensidig info, at medlemmer av slike religiøse menigheter  har helt svekket dømmekraft. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du mener TS. I artikkelen du linket til handlet det hovedsaklig om personer fra Syria, Pakistan, Afghanistan, Irak og Somalia.

Det var 12 enkeltsaker fra etniske norske miljøer i 2019, og 23 i 2020. Ti av disse var fra samme menighet.

Uavhengig av bakgrunn tror jeg mye har med lojalitet å gjøre.

Anonymkode: 885a8...cc6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ønsker de det?

For å beholde kontrollen over medlemmene sine. Og den makten de selv besitter i kraft av sine posisjoner i de forskjellige miljøene.

Tror du han lederen på Visjon Norge har medlemmenes interesse som hovedprioritet når han står og sier at folk skal donere og donere i stedet for å betale strømregningen sin? Nei, selvfølgelig ikke. Det er egeninteresse og det religiøse samfunnet han tenker på da.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS.

Fordi trossamfunnene har mer tro på egen ideologi enn på myndighetene. Hvordan skal en ikke- troende forstå tenker de sikkert. Og de ønsker dette. Hard kontroll gir en følelse av å bli passet på, at bare du følger reglene så passer noen på deg. 

Den sosiale kontrollen er beinhard og snakkes lite om. Du kan godta eller forsvinne, og hele nettverket ditt blir borte. Ingen ser din vei eller hilser mer. Du er et ikke- menneske om du ikke følger reglene.  Om du tror konservative muslimer er barbarer så kan jeg opplyse om at sektene her til lands ikke er stort bedre. 

Anonymkode: 97908...027

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS.

Desverre fordi de trosretningene det gjelder er patriarkalske, som betyr at deres holdninger er at negativ sosial kontroll (kvinneundertrykkelse) er greit fordi mannen er familien og samfunnets overhode med all makt over kvinnen i et patriarkat. De ser altså ikke noe galt med negativ sosial kontroll, og de som ser det negative med det risikerer å bli utstøtt. Det er veldig sektmentalitet i disse miljøene og man er enten med eller alene.. 

Det gjelder særlig blandt kristne, jødiske og muslimer, men såklart ikke for alle kristne, jødiske og muslimer. 

Anonymkode: 88ee9...323

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du mener TS. I artikkelen du linket til handlet det hovedsaklig om personer fra Syria, Pakistan, Afghanistan, Irak og Somalia.

Det var 12 enkeltsaker fra etniske norske miljøer i 2019, og 23 i 2020. Ti av disse var fra samme menighet.

Uavhengig av bakgrunn tror jeg mye har med lojalitet å gjøre.

23/12 = 92 % økning fra 2019 til 2020. 

Jeg lurer på hvorfor vi har etnisk norsk religiøsemiljøer som ikke vil samhandle med myndigheter. I Norge har vi stor tilitt til myndighetene, og da skal det være lett å få kontakt med myndighetene slik at de som blir utsatt for disse grusomhetene får hjelp.

Jeg skjønner at de andre landene du viser til har liten tilitt til norske myndigheter, men forsto ikke hvorfor etnisk norske ikke hadde. Det var årsaken til at jeg opprettet denne tråden.

Om svaret er lojalitet, så forstår jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre fordi de trosretningene det gjelder er patriarkalske, som betyr at deres holdninger er at negativ sosial kontroll (kvinneundertrykkelse) er greit fordi mannen er familien og samfunnets overhode med all makt over kvinnen i et patriarkat. De ser altså ikke noe galt med negativ sosial kontroll, og de som ser det negative med det risikerer å bli utstøtt. Det er veldig sektmentalitet i disse miljøene og man er enten med eller alene.. 

Det gjelder særlig blandt kristne, jødiske og muslimer, men såklart ikke for alle kristne, jødiske og muslimer. 

Anonymkode: 88ee9...323

Det er nytt for meg at vi har patriarkalske samfunn i Norge, blant etnisk norske.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

23/12 = 92 % økning fra 2019 til 2020. 

Jeg lurer på hvorfor vi har etnisk norsk religiøsemiljøer som ikke vil samhandle med myndigheter. I Norge har vi stor tilitt til myndighetene, og da skal det være lett å få kontakt med myndighetene slik at de som blir utsatt for disse grusomhetene får hjelp.

Jeg skjønner at de andre landene du viser til har liten tilitt til norske myndigheter, men forsto ikke hvorfor etnisk norske ikke hadde. Det var årsaken til at jeg opprettet denne tråden.

Om svaret er lojalitet, så forstår jeg det.

Jeg tror ikke de som driver med negativ sosial kontroll, tror selv det er særlig negativt det de holder på med. De gjør det dessverre for de tror det er det beste for personen. Dette forekommer garantert også i andre miljøer enn f.eks religiøse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er åpenbart at etnisk norske også lider under negativ sosial kontroll, særlig i konservative religiøse miljøer.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Det er åpenbart at etnisk norske også lider under negativ sosial kontroll, særlig i konservative religiøse miljøer. Det er et tilfelle i egen familie (mot et søskenbarn) som er i grenseland. Jeg håper hun klarer å følge seg selv og sitt eget hjerte, og ikke bukker under og gjør det familien forventer av henne. Og at hun vet at jeg, og flere, støtter hennes valg uansett.

Jeg håper hun tar kontakt med kompetansesenteret, om hun trenger hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjenferdet skrev (4 minutter siden):

Jeg skal sjekke opp det. Hun har betrodd seg til meg, men jeg skal ikke utlevere. Men jeg er relativt paff over ting jeg hører, fra en familie som ellers virker normal utad.

telefon: 478 090 50 (mandag-fredag kl 09:00-15:00) eller e-post: [email protected]

Her er kontaktinformasjonen, om hun ønsker kontakt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (8 minutter siden):

Takk. Har disse taushetsplikt, eller er de pliktet til å melde videre? Får foreldrene vite noe om hun tar kontakt?

Dette står på siden dere:

Sitat

Personvern
Når det gjelder håndtering av konkrete saker i teamet, må all utveksling av personopplysninger skje i henhold til gjeldende rett, herunder spørsmål knyttet til taushetsplikt, avvergeplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett.

Om du ønsker mer informasjon, så kan du lese det her:

https://www.bufdir.no/vold/Krisesentre_incestsentre_og_botilbud_for_utsatt_ungdom/Tvangsekteskap_og_kjonnslemlestelse/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg ble i en annen tråd oppmerksom på at norske myndigheter har utarbeidet rapport om negativ sosial kontroll om etnisk norske religiøse miljøer.

Økningen på antall meldte saker til kompetanseteamet har økt med 92 % fra 2019 til 2020. 

Jeg tror det er store mørketall fordi norske myndigheter skriver i sin rapport (side 25):

Det var også en økning i antall saker som gjaldt personer med etnisk norsk landbakgrunn fra 12 enkeltsaker i 2019 til 23 i 2020

Et ubetydelig problem med andre ord. Er nok et større problem med ateister som hjernevasker barna med religionshat.

Anonymkode: 64919...891

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...