Gå til innhold

Omsorgssvikt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du Må lærer deg å skille mellom hva om ikke er ideelt/hva du ville gjort og hva som er omsorgssvikt. Med mindre mammaen tar tabletter og er helt borte slik at hun sover seg igjennom om barnet prøver å få kontakt eller det skjer noe er ikke dette omsorgssvikt. Å rope omsorgssvikt på alle vurderinger som er ulike dine er et hån mot de barna  som faktisk lever under omsorgssvikt! Og hva i all verden har det at barnet ikke går i barnehage med noe å gjøre? 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hei. Har ei venninne som har et barn på over et år barnet går ikke barnehagen enda fordi venninnen min menner han er for liten. 

Når barnet står opp tidlig kl 5 på morgen så sier hun at han leker i stuen mens hun ligger på sofaen og sover til frokost. Men hun står opp når barnet vil noe. .

Jeg har barn selv og kunne ikke finne på å gjøre noe sånt da er det bedre å sende barnet til barnehagen. 

Hun er en veldig omsorgsfull god mor til ellers men det hun driver med om morgen er det ikke omsorgssvikt?

Anonymkode: e4ad0...56b

Herregud, skjerp deg. 

Anonymkode: a3b5f...f0d

• Liker 6
Skrevet

Nei så lenge rommet er barnesikret og moren er i nærheten er det vel greit? Kl 5 er natta og bare å venne seg til at da skjer det ikke så mye.

Anonymkode: 15461...c1a

• Liker 5
Skrevet
Gidavmeg skrev (4 minutter siden):

Du Må lærer deg å skille mellom hva om ikke er ideelt/hva du ville gjort og hva som er omsorgssvikt. Med mindre mammaen tar tabletter og er helt borte slik at hun sover seg igjennom om barnet prøver å få kontakt eller det skjer noe er ikke dette omsorgssvikt. Å rope omsorgssvikt på alle vurderinger som er ulike dine er et hån mot de barna  som faktisk lever under omsorgssvikt! Og hva i all verden har det at barnet ikke går i barnehage med noe å gjøre? 

Veldig enig her. Husk at noen barn lever under alvorlig omsorgssvikt og misbruk. Greit å tenke på hver gang man vil melde ei venninne som gjorde noe du ikke ville ha gjort. Når det gjelder å gå i barnehage, er det et nødvendig onde mange må bruke. Og nei, barna har ikke nødvendigvis godt av det. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

barnehagen forstår jeg.  Ja man bør stå opp når et så lite barn våkner,men omsorgsvikt synes jeg er overdriving

Anonymkode: cdbba...4a2

Ikke enig. Denne moren lærer jo barnet døgnrytme. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Takk? Helt greit å slappe av på sofaen men i 3 timer? Da ser jeg litt synd på den lille gutten :( Omsorgen til det barnet er viktigere enn å vare en god venn. 

Jeg har sagt ifra til venninnen min er ikke det omsorgssvikt så begynte hun bare å le og si nei det er flere som gjør det.

Jeg er bare nysgjerrige om flere synes det høres feil ut? Men da er det vel ganske vanlig.

Håper venninnen din bryter med deg. Du er ei fæl og slem venninne.

• Liker 4
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig i en del av det du skriver, men synes ikke det er okey å plassere barnet foran tv. Tror ikke det er så mange barn som synes den er kjedelig, og det blir nok skjermtid etter hvert. Ikke vits å venne de til det fra morgenen av når de er ettåringer...

Anonymkode: cba43...241

Å se tv en time eller to på morgenen betyr ikke at man trenger å ha frislipp på tv resten av dagen. Det blir litt svart hvitt. 

Skrevet

Synes dette høres ut som en rolig og harmonisk morgen. 

Anonymkode: ff6d9...f0d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. Har ei venninne som har et barn på over et år barnet går ikke barnehagen enda fordi venninnen min menner han er for liten. 

Når barnet står opp tidlig kl 5 på morgen så sier hun at han leker i stuen mens hun ligger på sofaen og sover til frokost. Men hun står opp når barnet vil noe. .

Jeg har barn selv og kunne ikke finne på å gjøre noe sånt da er det bedre å sende barnet til barnehagen. 

Hun er en veldig omsorgsfull god mor til ellers men det hun driver med om morgen er det ikke omsorgssvikt?

Eh nei, det er ikke omsorgssvikt å ikke sende barn i barnehagen og det er heller ikke omsorgssvikt å slumre på sofaen mens barnet leker så. Har du ikke noe bedre å gjøre enn å leke «bekymret»?

Anonymkode: df50c...1e3

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei da barnet får morgen stell og en flaske før hun legger seg på sofaen hun står opp rundt 8 tiden. Stuen er sikret og er barnevennlig men å la et lite barne alene uten tilsyn synes jeg blir litt feil.

Barnet er ikke uten tilsyn, moren er der. Er mange som slapper av på sofaen når barna våkner opp tidlig, det er ikke forsømmelse på noen måte.

• Liker 3
Skrevet

Hva slags venninne er du, som leter med pinsett og forstørrelsesglass etter tegn på omsorgssvikt?

Skrevet

TS, synes du barnets fysiske og psykiske utvikling er i fare? Hvis du vurderer at barnet blir forsømt såpass at de er i fare så er det omsorgssvikt. 

Men slik jeg får inntrykk av så er rommet barnesikret, og mor slumrer på sofaen i samme rom, tilgjengelig for barnet i hva da noen timer? Det tar faktisk litt tid å stelle og mate et barn på morgenen, for hun legger seg ned for å slappe av, så ungen er ikke overlatt fra kl 05-08. 

Anonymkode: 8bbbe...738

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk? Helt greit å slappe av på sofaen men i 3 timer? Da ser jeg litt synd på den lille gutten :( Omsorgen til det barnet er viktigere enn å vare en god venn. 

Jeg har sagt ifra til venninnen min er ikke det omsorgssvikt så begynte hun bare å le og si nei det er flere som gjør det.

Jeg er bare nysgjerrige om flere synes det høres feil ut? Men da er det vel ganske vanlig.

Nesten skummelt å fortelle noe som helst til venner nå om dagen da alt kan vinkles over til å bli «omsorgssvikt».  Ts er prakteksemplaret på dette.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nesten skummelt å fortelle noe som helst til venner nå om dagen da alt kan vinkles over til å bli «omsorgssvikt».  Ts er prakteksemplaret på dette.

Det samme har jeg tenkt. Det ser ut til å gro frem en helt ny variant av «venninner». Ser heldigvis mindre til det utenfor kvinneguiden. 

Anonymkode: ab23a...577

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble faktisk meldt til BV for en tilsvarende praksis, jeg postet på sosiale medier at toåringen min var så flink og klarte å gå ned i kjøleskapet og finne maten som sto klar til ham der, og at han så spiste frokost mens jeg fikk slumre en times tid ekstra mens han så på tv i helgene.

BV lo faktisk av dette i møtet jeg hadde med dem, jeg lå jo rett ved siden av ham og kan garantere at jeg merket hver eneste bevegelse han gjorde. Som alenemor tror jeg jeg aldri hadde overlevd uten dette, han våknet minst hver time hver natt til han var over 6 år, og jeg har fått ptsd av alle søvnavbrytelsene. 

De bruker faktisk søvnavbrudd som tortur, og dette er ikke på noen måte uansvarlig når rommet er barnesikret og du ligger rett ved siden av. 

Håper du troller TS, ellers er du en skikkelig drittvenninne, og jeg kan fortelle deg at BV var helt utrolig fine og hyggelige, mens de som meldte meg (familie) har jeg ikke snakket med siden jeg ble meldt. 🖕

Anonymkode: 9544c...055

• Liker 5
Skrevet

Ser ikke problemet med dette i det hele tatt. Hun hviler vel for å orke å være ordentlig til stede for barnet resten av dagen? 

Skrevet
SoWhat? skrev (3 timer siden):

Er ikke rart man blir forbanna her iblant... 

Men tror Ts troller da 

Jeg tenker at det er greit og å være konstruktiv. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dersom man skal melde til barnevernet bør det uansett være en god grunn. Sjekk dette før man velger og å melde videre 

Endret av Mari Y
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Å ligge å duppe på sofaen i et noenlunde barnesikret hjem er da ikke omsorgssvikt 🙈😅

Skrevet
Mari Y skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at det er greit og å være konstruktiv. 

Jada. Men det gjør ingenting om en blir forbanna iblant heller. Tror det er sunt jeg. Men klart, er en på nett, så må en jo ha en viss kontroll. Syns ikke det var så ille det du kommenterte. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...