Gå til innhold

Navnejåleri!

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_NinaL_*
Skrevet

Valg av navn har svingt gjennom tidene og er preget av moter. Bare vent - nå er det tiden for lange og kronglete navn. Neste generasjon kommer til å kalle ungene sine for Kari og Per.

Da jeg var barn var det en selvfølge at barna fikk farens navn, fordi kvinner måtte ha en god grunn for å få lov til å beholde etternavnet sitt når de giftet seg.

Da jeg giftet meg, var dette valgfritt, så i min familie har vi forskjellige etternavn. Når folk kaller meg fru xxxsen, da tar det meg et øyeblikk å skjønne at det ikke er svigermor de sikter til.

Ungene har mitt etternavn, de kan jo endre det senere hvis de vil, og vi syntes det var mer enn nok med ett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mote navn nå er jo Ole, Eva, Frida, Ola, etc...også, så det er vell begge deler som er mote nå.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet (endret)

Jeg hadde ett fornavn og begge mine foreldres etternavn, sluttet å bruke mamma sitt etternavn da jeg var 15.

Nå har jeg skifta navn til Bjørnemannens etternavn, men siden det er så ubeskrivelig kjedelig, så har jeg tatt Bjørnsdatter som mellomnavn. (Pappa'n min heter Bjørn :)) Det navnet er bare mitt, (går ikke i arv, altså) og gjør navnet mitt litt mer spesielt enn det ville vært uten. Har et kjedelig fornavn og et som sagt ubeskrivelig kjedelig etternavn. Bjørnemannens fornavn er litt kronglete og passer liksom ikke sammen med -datter, derfor heter ikke Vendelin xxxdatter xxx, bare Vendelin xxx. Men Vendelin er så spesielt og fint i seg selv, at det kan stå sammen med det kjipe etternavnet.

Endret av Bjørnsdatter
Skrevet

De navnene vi har tenkt på til våre fremtidige barn er dobbeltnavn - men vi har et kort og greit etternavn (a la Behn :ler: ), så jeg tror ikke det vil bli noe problem. :)

Skrevet

Dattern vår har 4 navn. To fornavn og to etternavn (ett av etternavene er mellomnavn).

Jeg har selv to etternavn, men bare ett fornavn. Kan ikke si det var noe problem for meg i oppveksten. Følte meg snarer litt spesiell som hadde moren min sitt nav også (jeg er født på tidlig 70-tall da de fleste fikk bare fars navn, hvertfall på "landsbygda" der jeg kom fra). Fornavnet mitt var imidlertid veldig vanlig på den tiden så jeg ønsket alltid at jeg hadde hatt et fornavn til, så jeg hadde noe å velge i liksom. Så det har datteren fått. Hvis hun ønsker i framtiden kan hun bruke begge navnene eller sågar velge det andre fornavnet sitt istedenfor det første (som vi nå bruker til daglig).

Skrevet

Jeg skal bli en navnejåler, enkelt og greit fordi det er en del av min kulturelle arv :)

Selv ble jeg ikke utsatt for det, og synes nesten navnet mitt er for kort :sjenert:

Skrevet

Hvis vi får barn så tror jeg nok at h*n vil få to etternavn - ett fra hver av oss. Både sambo og jeg har to etternavn hver (men alle navnene er veldig korte - 3-5 bokstaver i hvert navn) - og vil nok gi ett av navnene videre til våre barn. Det vil vel ende med at jeg tar sambos navn når vi gifter oss - men han har ett utrolig vanlig og kjedelig navn, mens begge mine etternavn er det bare rundt 50 som har, så jeg ønsker at de skal bli ført videre.

Sannsynligvis så kommer vi bare til å gi ett fornavn. Om det er to så må det være korte navn isåfall. Og så skal det være navn som er mulig å uttale på engelsk.

Skrevet

Vesla har bare ett etternavn, men det er satt sammen av mitt og farens etternavn med bindestrek, så det oppfattes nok som to. Etternavnene våre klinger fint sammen, derfor kunne vi gjøre det. Og fornavnet er like kort som det jeg bruker på henne her - Vesla.

Allikevel er det noen som syns etternavnet (olsen-pettersen omtrent bare litt mer spennende ;) ) blir kronglete, og som bruker bare en del av det. Men det er altså helt feil, og om hun skal velge ett av dem, må hun gjøre endringer til folkeregisteret.

For meg var det viktig at mitt navn ikke ble borte. For faren var det viktig at hun hadde hans navn, og jeg kommer aldri til å ta hans navn. Derfor valgte vi slik. Jåleri? Nei - et tegn på familietilhørighet.

Skrevet

Jubler for Sissans innlegg!!! :)

Synes den løsningen deres er kjempebra.. Våre navn blir for voldsomt å gjøre på den måten, så det må bli to uavhengige navn.. Men det synes jeg også er bra.. :)

Skrevet

Mine barn har tre fornavn, et mellomnavn og et etternavn. Hittil har de ikke fyllt ut et eneste skjema, det har jeg gjort der det har vært nødvendig, og det har ikke skaffet meg nevneverdig mindre tid til andre ting akkurat.......

Nå er det jo sånn at det meste går på data, så det helt store problemet ser jeg ikke. Kunne godt ha gitt ungene enda flere navn, jeg ;)

Skrevet

Oi! Tre fornavn! Bruker du ett, to eller tre i det daglige? Og klinger de godt sammen som et helt navn eller er det mest for å "få med oppkallingsnavn"? eller?

Jeg har egentlig lyst til å få med oppkallingsnavn, men synes det er vanskelig å kombinere med de navnene vi vil ha.. Ingen av oppkallingsnavnene er dersverre noe vi ville valgt ut i fra andre hensyn.

Vi vurdere Martine Borghild f.eks, men synes det blir tungt..

Skrevet

Jeg syns det er greit med ett fornavn og ett etternavn, men vet at min kjære nok vil ha to fornavn hvis vi får barn sammen. Og det gjør meg jo ikke noe.

I enkelte tilfeller kan det være veldig praktisk med et mellomnavn, hvis man f.eks har et veldig vanlig etternavn. Da er det jo greit med et mellomnavn rett og slett for å få et litt mer spesielt navn.

Skrevet

Mormoren min har verdens vakreste navnekombinasjon, synes jeg. Hun har ogsaa tre fornavn, og hadde to etternavn (med bindestrek) foer hun giftet seg. Men de blir jo aldri brukt, noe som er litt synd....

Skrevet

Datteren min fikk 4 navn tilsammen. Faren er fra utlandet, så hun måtte ha et fornavn som fungerer på begge språk. Da vi på den tiden bodde i utlandet, ville jeg at hun skulle ha et skikkelig norsk mellomnavn, som vi da hentet fra norrøn mytologi. I tillegg har alle i min familie 2 fornavn. Så måtte hun jo få begges etternavn, og dermed ble det 4 tilsammen... :ler:

Men i dag bruker vi kun fornavn og etternavn, men skriver konsekvent forbokstavene imellom :babyjente:

Ingen av navnene er hentet fra topp 20 lista over de mest populære navn det året. Datteren har bl.a. 5 venninner rundt omkring i landet fra samme år som heter Ida. Ida er et fint navn, men synes det er tåpelig å etterligne andre.

Folk må få gjøre som de vil, selv om jeg tror noen glemmer at barnet skal leve med dette hele livet... :hoho:

Skrevet

våre barn har korte fornavn og begges etternavn. Vi er ikke gift, så derfor valgte vi det slik. Når barna blir større kan di selv velge om de fortsatt vil ha begge navna.

Skrevet
jeg tror noen glemmer at barnet skal leve med dette hele livet...  :hoho:

Og jeg tror du glemmer at veldig mange liker sine lange navn, og kunne ikke tenke seg noe annet. (Jeg har alltid syntes det må være grusomt kjedelig å hete Jon Lie eller noe annet tilsvarende kort.) Folk gir jo barna sine de fineste navnene de vet om, de gjør ikke dette for at det skal være en byrde. Og det virker jo som om folk flest er svært fornøyd med navnet sitt, enten det er langt eller kort, så jeg tror ikke dette er noe problem enten man har to enstavelsesnavn eller 6 flerstavelsesnavn. :)

Skrevet
Vi er ikke gift, så derfor valgte vi det slik.

Hva i alle dager har foreldrenes sivilstatus med barnas navn å gjøre?? :overrasket:

Gjest Violetta
Skrevet
Og jeg tror du glemmer at veldig mange liker sine lange navn, og kunne ikke tenke seg noe annet. (Jeg har alltid syntes det må være grusomt kjedelig å hete Jon Lie eller noe annet tilsvarende kort.) Folk gir jo barna sine de fineste navnene de vet om, de gjør ikke dette for at det skal være en byrde. Og det virker jo som om folk flest er svært fornøyd med navnet sitt, enten det er langt eller kort, så jeg tror ikke dette er noe problem enten man har to enstavelsesnavn eller 6 flerstavelsesnavn.  :)

Helt enig. Det er vel neppe noe som er mer gjennomtenkt og diskutert i familien enn et nyfødt barns navn.

Gjest filosofia
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hva folk heter eller hva de kaller barna sine. Flirer litt av og til, når det tar helt av. Gapskratter faktisk innimellom, men det er overhodet ikke vondt ment, og man venner seg til absolutt alt! ;) Enten det er Anna Lovinda Karelia Krølltang Sakariassen Johnsen, eller Bartolomeus Adolf Traktorsneipen Larsen! :ler:

Skrevet

jeg har et kort fornavn og etternavn og stortrives med det. Jeg fyller ofte ut skjemaer og er glad for å slippe dobbel og kvadruppelnavn. Det er også veldig lett for folk å huske navnet mitt når det er så kort og greit.

mannen er fra bygda og har fått et typisk dobbeltnavn. Han bruker konsekvent det første og identifiserer seg ikke med mellomnavnet sitt.

etternavna våre er begge korte og greie (tostavelses) og klinger godt sammen. Hans er forståelig på engelsk, mens mitt er fullstendig umulig for andre enn nordmenn å uttale. på den andre siden er hans gørrkjedelig og vanlig, mens mitt er spesielt. alle med mitt navn stammer fra samme bygd.

det er mulig ungene kommer til å få begge etternavna, men de kommer til å få ett kort og greit, men spesielt fornavn. når jeg skal velge navn ser jeg på tre ting: oppkalling, klang, og betydning. Hvis navnet har en negativ eller kjedelig betydning blir det forkastet med en gang!

noen av de navna jeg aldri ville kalt ungen min:

leah = sliten

adam, karl, karoline = mann/person

paul/pål = liten, ydmyk

peter/stein = stein

kjell/kjetil = kasserolle

filip = hestevenn

rakel = søye

rebekka = felle

roger, derimot, er egentlig et ganske kult navn :sjarmor:

http://www.behindthename.com/php/view.php?name=roger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...