Gå til innhold

Navnejåleri!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min og jeg har sittet og lest den lokale avisen i dag, og som vanlig på onsdager er det bilder av nyfødte.

Og dette er stor underholdning synes vi, for de fleste har allerede fått navn og dette skaper stor munterhet hjemme hos oss. For det er ikke måte på til navn.

For det første SKAL barnet ha begge foreldrenes etternavn, og om de ikke klinger sammen spiller det ingen rolle. Beniaminsen Krogstadelv, Tobiassen Kristiansen...

Men så er det fornavn da, og her er det virkelig mye morsomt.

Poenget er å få flest mulig fornavn på den lille, og gjerne med litt kongelig svung.

Benedicte Mathea Alexandre etterfulgt av to etternavn. Eller Alexander Tobias Harald (farfar blir jo glad for å bli oppkalt også).

Stakkars barn når de skal begynne å fylle ut skjemaer, få emailadresser etc.

Lurer på om det blir en trend i fremtiden at folk vil forkorte navnet sitt jeg etter at foreldrene noen år tidligere har gått fullstendig amokk.

Latterlig spør du meg! Ja da, ja da, folk får kalle barna sine akkurat hva de vil, men LATTERLIG blir det enkelte ganger.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Latterlig høres så negativt ut, men morsomt er det i hvert fall.

Skrevet

Det med etternavn forstår jeg svært godt! For at det skal bli bare ett etternavn må jo en av foreldrene fullstendig oppgi alle sine etternavn på sine barn. Selv når barnet får to etternavn har jo gjerne foreldrene valgt ut bare ett av sine.

Men når man har to etternavn, særlig to lange etternav, synes jeg også av man bør begrense fornavnsbruken litt.. Men det er jo litt forskjell på to navn og to navn, da.. Slik som Anne Mari og Ann Hege ol blir like "kort og greit" som Kamilla og Therese osv synes jeg.

Mine barn kommer til å hete xxxxdahl yyyygård til etternavn. Så til fornavn vil vi gå for ett navn som har max 6 bokstaver.

Gjest Gulltopp
Skrevet

Jeg synes det er fint med mange navn, og kommer nok til å gi eventuelle barn minst to, antagelig tre, fornavn. Men jeg er enig i at det holder med ett etternavn.

Skrevet

Jeg er litt enig, men likevel heter både jeg og datteren vår mitt pikenavn og familenavnet som etternavn. Når det gjelder fornavn holder vi oss til et navn, men jeg selv har 2. Så jeg har 4 navn og det er ALT for mye, derfor bruker jeg bare første fornavn og siste etternavn. Så man kan jo stille seg spørsmålet; hva er vitsen? :sjarmor:

Skrevet

To etternavn vil jeg ikke gitt barnet mitt.. Hvordan ville det blitt med barnebarnet mitt, 4 etternavn..? Men ett mellomnavn skal de ha :)

Skrevet
To etternavn vil jeg ikke gitt barnet mitt.. Hvordan ville det blitt med barnebarnet mitt, 4 etternavn..?

Hva slags mongologikk er det? :roll:

Skrevet
Hva slags mongologikk er det?  :roll:

For et språk du har...

Vel, logikken er som så. Hvis jeg ikke klarer å velge bort et etternavn, hvordan skal barnet mitt kunne gjøre det? Men herregud menneske, ikke ta alt dødens seriøst. Burde vel tilføye en ;) for å gjøre ting lettere (...)

Skrevet

Våre barn kommer til å få to etternavn (og to fornavn også, men ingen jålenavn). Både jeg og samboeren min har flotte, sjeldne navn vi gjerne vil gi til barna våre. Hvorfor skal den ene "ofre seg" når man kan bruke begge? Ser ikke noe problem i det. De trenger da ikke gi sine barn begge sine i tillegg til begge partnerens sine navn. Hvorfor skape problemer der det ikke er noen?

Skrevet
Vel, logikken er som så. Hvis jeg ikke klarer å velge bort et etternavn, hvordan skal barnet mitt kunne gjøre det?

Som sagt så må jo svært mange velge bort navn for å komme ned på to.

For det andre er det stor forskjell på å "få føre videre" ett av sine etternavn (selv om man velge bort ett eller flere) og ingen!

Skrevet
Våre barn kommer til å få to etternavn (og to fornavn også, men ingen jålenavn). Både jeg og samboeren min har flotte, sjeldne navn vi gjerne vil gi til barna våre. Hvorfor skal den ene "ofre seg" når man kan bruke begge? Ser ikke noe problem i det. De trenger da ikke gi sine barn begge sine i tillegg til begge partnerens sine navn. Hvorfor skape problemer der det ikke er noen?

:klappe:

Helt på linje med deg der!!

Gjest LoisLane
Skrevet

Helt enig med trådstarter. Alle barna våre har ett fornavn. De har mitt etternavn som mellomnavn, men det vurderer vi å ta bort. Synes enkelt og greit er det beste.

Jeg synes jeg ser mest jåleri med fornavn. C, H og X er stor stas! :roll:

Skrevet

Siden barnet vårt fikk begges etternavn ble navnet Sara, kort og greit. Har selv dobbelt navn i tillegg til to etternavn og hater det. Så mye tull med skjemautfyllinger. Mitt andre fornavn bruker jeg nesten ikke, men det pleier å komme med på skjemaene på bekostning av et av etternavna, som jeg vil ha med....*sukk* (Jeg må få gjort noe med dette....)

Gjest Violetta
Skrevet

Lurer litt på hvor ofte dere egentlig fyller ut skjema? Jeg gjør det nemlig ikke ofte nok til at det på noen måte irriterer meg å ha et mellomnavn jeg ikke bruker til vanlig.

Min datter har dobbelt fornavn, bruker begge. Hun har også to etternavn, noe som er greit fordi jeg og faren ikke bor sammen, og hun da får tilhørighet til begge familiene også via navnet.

Skrevet
Lurer litt på hvor ofte dere egentlig fyller ut skjema? Jeg gjør det nemlig ikke ofte nok til at det på noen måte irriterer meg å ha et mellomnavn jeg ikke bruker til vanlig.

Ja, det lurer jeg også på. Jeg har et langt navn (to fornavn og ett etternavn) og har aldri noe problem med å bruke hele. Faktisk liker jeg det lange navnet mitt. Har aldri opplevd noen irritere seg over å fylle ut navn på skjema (ikke engang hun jeg kjenner som har 5 navn).

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

jeg har seks navn, og det blir ikke p0lass på billappen eller visa til alle navnene.

ellers bruker jeg bare fornavn og etternavn. det andre står bare liksom på posten jeg får.

født i 74, og de ble ikke enige, så de tok alle... Puh!

Skrevet

Jeg har forståelse for at det blir to etternavn på barn - men da forstår jeg ikke at man behøver å ha to eller tre fornavn. De ferreste bruker jo alle navnene sine.

Kjenner flere med 5 navn - men ingen av dem bruker alle.

- og en ting er det at man selv skal fylle ut skjemaer - en gang i blant - men etter å ha sittet med registreringen av 4-500 barn - hvor de fleste har minst tre helst fire navn - og hvor mange av foreldrene slurver noe utrolig når de leverer påmeldingskjema - blir jeg "lykkelig" når jeg kommer til Per Hansen eller Ola Lie.

Gjest LoisLane
Skrevet

Det skjer da stadig. Til skole, SFO, barnehage, idrettsforeninger m.m.

Har selv fire navn. Selv om jeg er fornøyd med alle, ER det tungvint.

Skrevet

Sønnen vår har ett fornavn, ett mellomnavn (mitt pikenavn) og et etternavn (vårt familienavn).

Noe mer enn det synes jeg blir for mye både å bruke muntlig og å skrive, selv har jeg fire navn og synes det er for mye!

Det er kanskje en trend nå at barna skal ha så mange navn! Litt tungvint spør du meg, men det er nå foreldrenes valg da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...