Gå til innhold

Kompis som driver seksuell selvskading

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en kompis som jeg er veldig bekymret for. Han har gått gjennom mye dritt i livet, men nå er han skikkelig i "jeg gir faen" mode. Han har blant annet havnet i et miljø der han rett og slett lar seg bli seksuelt misbrukt av andre menn. Det er så sykt ekkelt å tenke på at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Han har fortalt dette til meg selv, men har ikke ønsket å snakke med meg om det siden. Jeg prøver å respektere det, men det er vanskelig. Feks så kom han hjem til meg med blåøye etter å ha vært sammen med disse folkene. Jeg er så sint at jeg griner, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med dette. Han er ikke homofil, men lar disse folkene holde på sånn med han. Klarer ikke å se at dette er noe annet enn selvskading og at han gir faen i seg selv. 

Anonymkode: 6005b...584

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du at han selger seg selv, eller hvorfor gjør han det ellers? 

Anonymkode: 5f02e...9cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du at han selger seg selv, eller hvorfor gjør han det ellers? 

Anonymkode: 5f02e...9cb

Nei, jeg tror ikke det. Dette er en fast gruppe/gjeng han henger med. Jeg tror han gir faen i seg selv og at dette er en form for selvskading. Jeg klarer egenltig ikke å skjønne hvordan det går an at han finner seg i det. 

Skrevet

Trist å lese, en vond spiral. Enten finner han ut av det eller så er det neste kanskje dop, og så død. Han trenger profesjonell hjelp. 

Kan være de vil fysisk og psykisk ødelegge han, få ham til å knekke av å gjøre ekstreme ting, fornedre seg osv

Anonymkode: ee541...c61

• Liker 1
Skrevet

Utrolig tragisk, høres ut som en jævlig miljø rett og slett . Mennesker som har blitt utsatt for seksuelle overgrep da de var små kan tillate dette, så det kan være noe av forklaringen. Kameraten din er voksen, så han bestemmer igrunn selv. Du kan tilby og være en god kamerat og være der for ham. 

Anonymkode: e334d...b4c

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som han trenger hjelp å noen å snakke med. 

Anonymkode: ab7bb...c7a

• Liker 3
Skrevet

Mistenker at han kanskje allerede driver med rus. Vet han har brukt litt hasj. Det kan jo være at det har noe med saken å gjøre, men tror egentlig ikke det. 

Jeg prøver å være en god venn for han, men føler ikke at han lar meg. Jeg må respektere at han ikke vil snakke om det. Samtidig føler jeg at det er det som må til, som flere av dere også sier. Han trenger hjelp, men jeg aner ikke hvordan. Jeg føler at jeg selv trenger hjelp med dette. Det er håpløst. Det er så ekkelt at jeg spyr. Jeg får så vondt inni meg hver gang jeg ser han fordi han er gul og blå og han ser helt fortapt ut. Kjenner han ikke igjen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker og tenker på hva de gjør med han, og får ikke fred fra det. Føler jeg må vite hvor han er hele tiden, men jeg kan jo ikke gjøre noe uansett. Ber han over til meg hele tiden bare for å han kontroll på han. 

Skulle ønske jeg kunne tvangsinnlegge han... jeg gjør jo ikke det, men dere skjønner sikkert hva jeg føler. 

Skrevet

Hvor gammel er han?

Prøv å ring diverse instanser, om så bare for å få råd. Utekontakten, Mental Helses hjelpetelefon, ruskontakt/initiativ, kommunal helsetjeneste, Kirkens SOS, politiet. Kanskje er det noen form for hjelpetjeneste i din kommune som har råd? Ikke bær det alene. Jeg får helt vondt inni meg av det du skriver, det må være noe vanskelig han gjennomlever, og han trenger åpenbart hjelp.

Anonymkode: d69d3...cd2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor gammel er han?

Prøv å ring diverse instanser, om så bare for å få råd. Utekontakten, Mental Helses hjelpetelefon, ruskontakt/initiativ, kommunal helsetjeneste, Kirkens SOS, politiet. Kanskje er det noen form for hjelpetjeneste i din kommune som har råd? Ikke bær det alene. Jeg får helt vondt inni meg av det du skriver, det må være noe vanskelig han gjennomlever, og han trenger åpenbart hjelp.

Anonymkode: d69d3...cd2

Han er 27. 

Det var gode råd. Takk. Jeg skal ringe litt rundt. 

Men er det "trygt" å ta kontakt med instanser eller kan de bli tvunget til å gjøre grep ovenfor han? Det siste jeg vil er at han skal føle at jeg gikk bak ryggen hans og at ting skjer som han ikke vil. Jeg vil ha han mest mulig sammen med meg og da må jeg ha "tillitten" hans. 

Hvis jeg tar kontakt med fastlegen hans, må fastlegen melde det videre på noen måte? 

Skrevet

En kamerat av meg satt seg selv i samme situasjon og ble hiv smittet. Jeg hadde absolutt meldt fra til fastlegen.

Anonymkode: 70f71...1cc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En kamerat av meg satt seg selv i samme situasjon og ble hiv smittet. Jeg hadde absolutt meldt fra til fastlegen.

Anonymkode: 70f71...1cc

Nei fy faen altså! 

Hvis du føler for det. Kan du dele litt om opplevelsen du hadde med kompisen din i den situasjonen. Hvorfor utsatte han seg for det? Hvordan kom han seg ut av det (hvis han gjorde det??). 

Jeg rister, jeg er så forbanna! Jeg har lyst til å ringe politiet den dag i morgen, men aner ikke om det de drittfolka gjør kvalifiserer til noe straffbart. Det er jo tragisk i seg selv. At det skal gå an å utnytte en psykisk syk mann å slippe unna med det. 

Skrevet

Har du mulighet for å finne ut eksakt hvor han drar og melde fra til politiet når du vet han er der?

Anonymkode: 4c42d...ec8

Skrevet

Utrolig tragisk å lese at noen er villige til å utsette seg selv for noe sånt, men det er desverre ikke noe som er ukjent for en del miljøer. Har du en form for forståelse for hva det er som gjør at han har ett negativt selvbilde som tillater han å utsette seg selv for destruktiv atferd? Kanskje en kan ta problemet ''ved roten''? Dårlig kontakt med far eller lignende?

Anonymkode: 59c64...302

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei fy faen altså! 

Hvis du føler for det. Kan du dele litt om opplevelsen du hadde med kompisen din i den situasjonen. Hvorfor utsatte han seg for det? Hvordan kom han seg ut av det (hvis han gjorde det??). 

Jeg rister, jeg er så forbanna! Jeg har lyst til å ringe politiet den dag i morgen, men aner ikke om det de drittfolka gjør kvalifiserer til noe straffbart. Det er jo tragisk i seg selv. At det skal gå an å utnytte en psykisk syk mann å slippe unna med det. 

Har han ingen familie du kan snakke med som du vet at han har tillit til? 
Det er ikke utenkelig at det er rus inn i bildet, ut ifra det du beskriver.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du mulighet for å finne ut eksakt hvor han drar og melde fra til politiet når du vet han er der?

Anonymkode: 4c42d...ec8

Jeg vet hvor det er, men jeg vet ikke om jeg ønsker det. Vet ikke om det kan inkriminere han. Han ruser seg nok der. Jeg må selvfølgelig veie det opp i mot hva som kan komme godt ut av det. Men ser ikke hva det skal være. Tror ikke de gjør noe som er straffbart. Bare så jævlig umoralsk. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Utrolig tragisk å lese at noen er villige til å utsette seg selv for noe sånt, men det er desverre ikke noe som er ukjent for en del miljøer. Har du en form for forståelse for hva det er som gjør at han har ett negativt selvbilde som tillater han å utsette seg selv for destruktiv atferd? Kanskje en kan ta problemet ''ved roten''? Dårlig kontakt med far eller lignende?

Han har bodd på insitusjon noen år når det ikke funket i fosterhjem. Barndommen hans har vært preget av rus og alkolisme hos begge foreldrene. Han har hatt en god periode fra han var ca 23 til koronaen brøt ut egentlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har bodd på insitusjon noen år når det ikke funket i fosterhjem. Barndommen hans har vært preget av rus og alkolisme hos begge foreldrene. Han har hatt en god periode fra han var ca 23 til koronaen brøt ut egentlig. 

Jeg for min del hadde nok meldt det hvis jeg visste at han satt i en situasjon i øyeblikket du ringer og fortalt om at du mener en kompis av deg blir utsatt for grov vold, en trenger jo ikke å nevne at det er snakk om seksuell vold men hvis noen dukker opp med blåmerker så er det vanskelig å argumentere mot akkurat det. En sånn situasjon er gjerne de folkene som fyller all mulig slags statistikker. En desperat situasjon krever en desperat løsning, i allefall ut ifra det du beskriver da.

Skrevet

Send en bekymringsmelding til fastlegen

Anonymkode: 8eb5f...56f

• Liker 2
Skrevet

Får han i det minste betalt?

Anonymkode: d6a04...735

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg for min del hadde nok meldt det hvis jeg visste at han satt i en situasjon i øyeblikket du ringer og fortalt om at du mener en kompis av deg blir utsatt for grov vold, en trenger jo ikke å nevne at det er snakk om seksuell vold men hvis noen dukker opp med blåmerker så er det vanskelig å argumentere mot akkurat det. En sånn situasjon er gjerne de folkene som fyller all mulig slags statistikker. En desperat situasjon krever en desperat løsning, i allefall ut ifra det du beskriver da.

Jeg skal tenke litt på dette. Veldig redd for å gjøre noe som bare blir veldig dumt for han, men skal fundere litt på det og forhøre meg litt rundt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...