Gå til innhold

Vi får aldri en rolig kveld sammen...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

mannen min og jeg. Problemet er at vår skjønne datter på 5 år ikke får sove om kvelden uten at vi ligger sammen med henne. Hun klarer ikke å roe seg alene, og det blir bare trist til slutt det hele. Vi har prøvd ganske mye; fast leggetid/være oppe til hun er skikkelig trøtt. Vekking tidlig/sove til hun våkner av seg selv for å være ordentlig utsovet. Lesing av beroligende litteratur/eventyr/selvkomponerte historier/godnattsang og kveldsbønn. Fast rituale/behovsprøvd rituale osv. osv. Det eneste som hjelper er at vi ligger hos henne til hun endelig sovner. Ellers ligger hun og prater og synger til alle slags kosedyr og dokker, dikter historier, hopper opp og ned og hit og dit, kommer opp og sier : jeg får ikke sove! uten at hun har forsøkt å legge seg ned. Hun virker rett og slett urolig. Må også si at hun har soverom veldig nært der vi oppholder oss, så hun er ikke "alene" og hun får ha et passe lite lys på, og døren oppe. Likevel ...... Må også si at vi ikke har forsøkt alt det som er nevnt ovenfor på èn gang, men i ulike perioder. Det sier seg selv at et barn som blir utsatt for så mange ulike strategier på kort tid, vil bli nokså forvirret. Men det virker som om hun ikke greier å finne kveldsroen. Det ender med at mannen min eller jeg sovner inne hos henne, og det var den kvelden............

Noen med et kanonbra sovetips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Brunhilde

Jeg vet ikke om jeg har noe godt svar, men sønnen min (som er 12 nå) ville bare sove hvis han fikk ligge i min seng. (Vi er en "liten" familie med bare oss to...). Jeg syns det var slitsomt, og prøvde både det ene og det andre. Til slutt lagde jeg en liste med ruter og kjøpte gullstjerner. 1 stjerne for hver natt i egen seng med belønning etter 5-10-15 osv. stjerner. Premien økte proporsjonalt med antall stjerner. Det fungerte for oss, men noen garanti kan jeg jo ikke gi....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei,

sorry, men jeg må trekke litt på smilebåndet her - dattern deres har dere akuratt der hun ønsker :) hun er rett og slett bortkjemt. Hvis dere er konsekvente så vil dette løse seg relativt raskt. Sett dere sammen og ha familieråd, fortell henne at dere ikke orker dette mer og at nå er det slutt!! heretter skal hun legge seg kl xx og sove kl yy. Hun kan selv velge hvordan den siste halvtimen skal være; høre på en cd, bli lest for, sunget for eller dere kan ligge i sengen hennes. Etterpå er det slutt!! Når halvtimen er over, så kan f eks en av dere sette dere utenfor døren, og be henne legge seg ned når hun starter "bøllingen", ikke svar henne og ikke oppmuntr henne til å fortsette. Tror kanskje jeg ville innført at hvis hun ikke hørte etter, så må hun legge seg et kvart tidligere neste kveld, eller den siste kosehalvtimen i sengen blir kortet inn, evt begge deler.

Dere må regne med en langvarig kamp siden hun er såpass stor og da går jeg ut i fra at dere har dullet med henne hele livet, så vil nok dette ta tid..... men jammen er det ris til egen bak :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Gjest: Det der var ganske slemt sagt. Vet ikke om du leste hele innlegge, men hvis du hadde gjort det hadde du sett at de hadde prøvd alt det der. Skjerp deg.

Så til deg Tiit. Noen gode råd har jeg vel egentlig ikke fordi min datter var mye yngre når ho holdt på sånn. Ho er 3 år nå (i morgen), og har sovnet på egen hånd i noen måneder. Men de årene før det var ganske slitsomme ja, så jeg skjønner hvordan du har det. Aldri kunne se noe på tv eller får en kveld for seg selv, det tærer.

Men nå skal du iallefall få vite hvordan vi har løst det her. Vi legger jenta til cirka samme tid hver kveld. Så leser vi 1 - 2 bøker, alt etter hvor lange de er. Deretter sier vi god natt og går ut av rommet. Ho får ha bøker oppi senga si hvis ho vil, så kan ho ligger der å lese for bamsene i senga. Om ho tuller litt så tolererer vi det, det eneste vi ikke tolerere er at ho går uttav senga. Da er det rett i seng igjen, og kanskje tar vi vekk bøkene eller noe. Greit nok, det tar kanskje litt tid før ho sovner, men vi får iallefall ha kvelden for oss selv.

Dette er det eneste som virker hos oss, og det er jo verd et forsøk.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gjør i alle fall mye bra for datteren deres, det skal dere ha.

Er hun veldig aktiv om dagen også?

Kanskje dere bør oppsøke ppt kontoret og prate med en barnepsykolog.

Der har de tester for å sjekke ut om barnet har en form for hyperaktivitet.

Noe som kan hjelpe er at dere holder henne unna søtsaker og kanskje sjekker noe av maten hun spiser.

Endel unger reagerer slik på endel matvarer som inneholder mye E-stoffer.

Jeg har selv 3 barn og har vært borti noe lignende med en av dem.

Lag fast rutine: et eventyr, 2 sanger og nattaklemmen.

Gråter hun så er det jo ikke fordi hun ikke har vondt noen plass, hun vil bare være sjef.

La henne få ha lyset på som hun pleier, døren på gløtt, men bær henne bestemt inn i sengen igjen med en vennlig men bestemt tone.

Jeg var borti ei jente for mange år siden, hun var helt umulig og moren hennes fikk aldri ro.

Fra 19.30 om kvelden og til 04.30 om morgenen holdt jeg på med henne.

Jeg bar henne inn sikkert 70 ganger den natten, men jeg vant.

Sønnen min fikk sovemedisin da han var liten, jeg holdt på og bli sprø.

2 1/2 år var han når jeg slapp nattevåk med ham.

Men forhør deg på helsestasjon, lege eller ppt.

Føler du at de ikke hører på deg så setter du foten ned og forlanger å bli hørt. Det måtte jeg, det er nemlig få leger eller andre som skjønner at dette kan gå på helsa løs og forholdet løs også for den saks skyld.

Lykke til. det vil bli bedre, men det er tøft når det står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...