Gå til innhold

Legene feildiagnotiserer meg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Helt siden jeg var liten har jeg slitt med magen. Blir veldig kvalm og kan finne på å spy da. Har tatt gastroskopi og blodprøver uten at vi blir så mye klokere. Jeg har ikke cøliaki. Blodprøver viser at jeg er sensitiv for hvetemel. 

Jeg kan spise kaker og det går veldig fint. Vaffel og kjeks like så. Is også, så det er ikke snakk om laktose. Burger og pizza er litt verre med. Hva i dette kan jeg reagere på? Spiser generelt mat med mye krydder. Det eneste jeg kommer på er olje. Har dere hørt om intoleranse mot stekt mat? Føler magen min reagerer på mat med mye olje...

Jeg ender opp med ekstreme smerter når det står på som verst, og ligger langflat på gulvet. Å eliminere matvarer er absolutt til ingen hjelp da jeg tåler noe ene dagen, men ikke det samme gangen etter. Jeg kjenner at jeg blir lei alt pga dette. 

Har du råd?

Anonymkode: e27de...29c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare slutte å spise det du reager på, da? 

Anonymkode: 29dee...70c

• Liker 3
Skrevet

Krydder kan irritere magen i stort konsum. 

Anonymkode: 1e58b...4af

• Liker 1
Skrevet

Sjampinjong, løk? 

Ibs, som gjør at du reagerer på høyfodmap-matvarer? Hvis man sliter med magen og alle prøver er fine så pleier man vel da å ende på ibs som diagnose med mage-tarm plager? Er det bare oppkast, hva med diaré, forstoppelse? 

Anonymkode: 95945...c9a

• Liker 4
Skrevet

Skriver du matdagbok? Det er ikke sikker det er en ingrediens du reagerer på, men mengden av den ingrediensen. Jeg tåler melk, men bare ca en halv dl om dagen, og ikke alt på én gang. Så jeg kan spise en skål is. Men ikke drikke et stort glass melk. 

Anonymkode: c7fc6...12a

• Liker 3
Skrevet

Kanskje et spesifikt krydder? 

Skrevet

Kan det være sure oppstøt? Man kan blir kvalm av det. 

Anonymkode: 01853...2d2

• Liker 1
Skrevet

Jeg reagerer også på mat som er stekt i mye olje, og generelt fet mat om jeg spiser mye/fort av den. 

Jeg tror nok jeg har IBS for det er såpass variabelt hva jeg tåler/ikke tåler at det ikke stemmer med normal mat-allergi. Jeg kaster ikke opp da, får typiske magekramper og diare etter måltid.

Anonymkode: 12f05...83c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skriver du matdagbok? Det er ikke sikker det er en ingrediens du reagerer på, men mengden av den ingrediensen. Jeg tåler melk, men bare ca en halv dl om dagen, og ikke alt på én gang. Så jeg kan spise en skål is. Men ikke drikke et stort glass melk. 

Anonymkode: c7fc6...12a

Aldri tenkt på dette med mengde. Tusen takk! Legen sa hold deg unna hvetemel. Jeg er student så det er faktisk vanskelig til tider. Vil heller ikke være vanskelig de gangene jeg ikke er invitert til noe høytidelig, men der vi bare ender med å spise noe.. Uansett, hvetemel går veldig bra. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sjampinjong, løk? 

Ibs, som gjør at du reagerer på høyfodmap-matvarer? Hvis man sliter med magen og alle prøver er fine så pleier man vel da å ende på ibs som diagnose med mage-tarm plager? Er det bare oppkast, hva med diaré, forstoppelse? 

Oppkast når det er ille. Ellers diaré. Og vond mange der det føles som jeg blir klemt skikkelig hardt i magen. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan du ikke bare slutte å spise det du reager på, da? 

Anonymkode: 29dee...70c

Hva er det jeg reagerer på da? Jeg vet virkelig ikke. Har spydd av kake en gang, samtidig har det gått bra i hundre andre tilfeller. Et pizzastykke går bra. Jeg spiser lett en pakke med kjeks. Dette er så vanskelig. Er veldig glad i grøt med melk og is. Ts

Skrevet

Kjenner til noen som har ulcerøs kolitt som lever på glutenfri kost . 
Har ikke cøliaki, men den glutenfrie kosten er tydeligvis lettere for fordøyelsen, og de føler seg friskere 

Anonymkode: ef3fd...a13

• Liker 1
Skrevet

Virker jo som du reagerer på mat med mye fett, Symptomene peker mot IBS om jeg skulle gitt deg ett sted å starte. Les om FODMAP, det vil nok løse problemene dine.

Anonymkode: 56ad7...cc7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Virker jo som du reagerer på mat med mye fett, Symptomene peker mot IBS om jeg skulle gitt deg ett sted å starte. Les om FODMAP, det vil nok løse problemene dine.

Anonymkode: 56ad7...cc7

Det står ikke så mye om fettrik mat. Eller fokuset er på avokado, nøtter og ost... FODMAP er avansert. I tillegg mister jeg interessen når mat jeg tåler er i nei-kategorien. Det er dessuten lange lister. Fett tror jeg du har rett i. Jeg forstår ikke helt dette selv da. Ts

• Liker 1
Skrevet

IBS. Helt vanlig da å reagere på mat med mye fett. 

Anonymkode: 5879a...0a4

Skrevet

Syns det høres ut som IBS. Lav Fodmap er virkelig ikke så avansert.. jeg fikk et nytt liv og har nå kunnet tilføre mange matvarer igjen.

Jeg holder meg unna gluten, laktose, løk (alle typer), tyggis, paprika, mais og eple. Det kjipeste er at det er løk og paprika i alt av krydder og ferdigmat. Ofte handler det om mengde av disse produktene. Har jeg vært streng noen dager, så tåler jeg fint litt sitronpepper på laksemiddagen.

Anonymkode: 781f6...cdf

Skrevet
Jadosaurus skrev (1 time siden):

Galleblæren

Jeg støtter den. Jeg har fått et nytt og bedre liv etter at jeg fjernet den i fjor. 

TS, be legen henvise deg til CT (aller helst MRCP, altså MR av området der galleblæren og bukspyttkjertelen ligger). 

Anonymkode: 0adf4...d80

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sjampinjong, løk? 

Det staves chanpinjó

Løk kan du være selv

Anonymkode: e11cf...619

• Liker 1
Skrevet

Hos meg handler det også om mengde. En dag tåler jeg det og en annen ikke. Det er frustrerende, men man må passe på. Jeg tåler gluten i brød ol, men ikke vafler eller pannekaker. Melk i små doser, men prøver å holde meg til laktosefri melk.  Jeg spiser utifra erfaring, hardkjøpt erfaring. Krydder i små doser.

Ang galleblæra, så har jeg slitt med diare siden jeg fjernet den. Hos de fleste så går dette over innen et års tid, men ikke hos meg. Går på konstant imodium og har gjort det i mange år etter jeg fjernet galleblæra.

Anonymkode: a0872...c79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...