Gå til innhold

Venninne oppfører seg merkelig ved brudd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. På torsdag forrige uke gjorde min samboer gjennom 4 år det slutt. Jeg ringte til min bestevenninne om hun kunne hente meg.. det kunne hun med engang etter jobb. Da vi kom opp til henne var det første hun gjorde å lage middag? Og så sette seg ned ved kjøkkenbordet å spise?? Som om jeg ikke var der... jeg var helt på gråten og hun oppførte seg bare rart...

også når helgen kom reiste hun på besøk til kjæresten sin, også hadde hun ferie hvor hun dro på hyttetur... og har nesten ikke tid til å snakke med meg...

Anonymkode: 2f27a...0a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva hadde du forventet? Pysjamas, isbøtter og heart to heart talk gjennom nettene? Livet er ikke som på film. Hun har sitt eget liv og skal da ikke sette det på stopp selvom du går gjennom et samlivsbrudd. Generøst nok av henne å la deg være hos henne for å gi deg tid til å finne ut av hva du gjør videre.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det tenkes at hun ligger med ex samboeren din og at det var derfor han gjorde det slutt? Dette er veldig drøyt om det stemmer, var bare den første tanken som fallt meg inn.

Eller så kan det hende hun går igjennom noe tøfft selv også? og tenker for mye på det så hun klarer ikke å være der for deg som du skulle ønske.  Jeg har merket at folk oppfører seg fraværende og merkelig når noe har skjedd med dem. Alt fra små ting til store ting.

Veldig trist det du går igjennom nå, forstår du trenger din bestevenninne. Kunne du ha åpnet deg og spurt hun om dette? og forklart henne hvordan du føler det?  

Uansett hvor god bestevenninne hun er for deg, så må jeg si at det var dårlig gjort av henne å gjøre at du føler deg usett. Det er nå du trenger henne.

Anonymkode: 4c40b...7be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (2 minutter siden):

Hva hadde du forventet? Pysjamas, isbøtter og heart to heart talk gjennom nettene? Livet er ikke som på film. Hun har sitt eget liv og skal da ikke sette det på stopp selvom du går gjennom et samlivsbrudd. Generøst nok av henne å la deg være hos henne for å gi deg tid til å finne ut av hva du gjør videre.

Hvorfor en slik tone? Bestevenninner stiller faktisk opp for hverandre i tunge tider, spesielt ved brudd. Men det forstår vel ikke du, siden er jo ikke en kvinne selv :)

Anonymkode: 4c40b...7be

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor en slik tone? Bestevenninner stiller faktisk opp for hverandre i tunge tider, spesielt ved brudd. Men det forstår vel ikke du, siden er jo ikke en kvinne selv :)

Anonymkode: 4c40b...7be

Du*

Anonymkode: 4c40b...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg stusset på var at du ikke fikk mat, men ellers oppførte hun seg normalt. Hun kan ikke kutte ut kjæreste og hyttetur fordi du har gjennomgått et samlivsbrudd. 

Jeg hadde aldri i verden forventet at mine venninner skulle droppe sine planer hvis samboeren gjorde det slutt med meg. Tanken hadde ikke falt meg inn engang.

Anonymkode: 12533...247

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det eneste jeg stusset på var at du ikke fikk mat, men ellers oppførte hun seg normalt. Hun kan ikke kutte ut kjæreste og hyttetur fordi du har gjennomgått et samlivsbrudd. 

Jeg hadde aldri i verden forventet at mine venninner skulle droppe sine planer hvis samboeren gjorde det slutt med meg. Tanken hadde ikke falt meg inn engang.

Anonymkode: 12533...247

Ja hun spurte om jeg ville ha men jeg hadde selvfølgelig ikke matlyst rett etter et brudd

Anonymkode: 2f27a...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja hun spurte om jeg ville ha men jeg hadde selvfølgelig ikke matlyst rett etter et brudd

Anonymkode: 2f27a...0a4

Men hva tenkte du hun skulle gjøre da? Hun hadde jo naturligvis matlyst. Hun kom jo og hentet deg rett fra jobb, synes hun var snill jeg. 

Anonymkode: acc01...294

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja hun spurte om jeg ville ha men jeg hadde selvfølgelig ikke matlyst rett etter et brudd

Anonymkode: 2f27a...0a4

Så da skal ikke hun spise heller? I sympati?

Anonymkode: 91dc3...db3

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde da virkelig ikke forventet at noen av mine venninner hadde endret på planene sine selv om jeg gjorde det slutt med samboeren min.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du synes hun oppfører seg merkelig fordi det virker som hun ikke nevner det eller snakker om det.

Hun må selvfølgelig leve sitt liv som normalt, man kan ikke forvente at hun skal avlyse hytteturer osv for din skyld, men hun burde vise sympati og være der for deg om du trenger å prate, i hvert fall en del i begynnelsen. 

Jeg hadde selv en rar opplevelse med en venninne etter et brudd: jeg ble plutselig dumpet og var utrolig lei meg. Bare noen dager etter hadde min venninne booket en reise til meg (for lenge siden), så hun kom på besøk. Men det var så utrolig rar stemning. Hun har veldig vanskelig for å snakke om følelser og vise empati osv, og hun liker ikke kroppskontakt/klemmer noe som jeg hadde behøvd. Om jeg gråt satt hun der bare og så på og jeg følte meg dum. Når jeg snakket om det var hun veldig hard og sa at "det er bare sånn det er". Hele helgen var veldig rar da jeg følte at hun hele tiden var irritert over at jeg ødela stemningen. Men hun har sin historie og jeg vet at hun har opplevd mye vanskelig, og jeg vet også at hun har en grunn til at hun ikke helt vet hvordan hun skal håndtere følelser. 

Kan det være at din venninne er veldig annerledes enn deg på den måten? Og at hennes måte på å vise at hun bryr seg er at hun faktisk tilbyr deg å bo hos henne? 

Anonymkode: e5814...279

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de fleste andre her. Hun er der for deg i den vanskelige situasjonen ved at hun hentet deg, gir deg tak over hodet og spurte om du ville ha mat.

Nå har du tid for deg selv mens du finner ut hva du skal gjøre videre og mulighet til å bearbeide bruddet. Du kan ikke forvente at venninner skal droppe alt de har i hendene for å holde deg i hånda og la deg gråte på skulderen.

Anonymkode: cea92...d3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere, det er vel litt rart å sette seg ned å spise uten å si noe? En venn spør gjerne hvordan det går, legger en hånd på skuldra, gir en klem, er med som støttespiller sånn at den som har opplevd noe vondt får pratet ut. Å innvitere noen hjem til seg for så å overse dem er jo merkelig i seg selv, og enda mer merkelig om det handler om å stille opp som venn etter noe vondt og vanskelig har skjedd.

Anonymkode: 5f5b8...d31

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men snakket du til henne? 

Jeg hadde en nær venninne som alltid forventet at jeg dro ting ut av henne, hun engasjerte seg aldri i mitt liv og når jeg hadde problemer jeg tok opp så fikk jeg bare "ok" til respons selvom jeg satt å gråt og hadde åpnet meg om vanskelige ting. Til slutt gikk jeg så lei av å være psykologen hennes og måtte hale ting ut av henne for å ha en samtale i gang så jeg sluttet å spørre og dra ting ut av henne. Da fikk hun begynne å fortelle ting hun ville snakke om selv 

Kanskje samme gjelder deg? 

Anonymkode: 63f9f...435

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kunne det tenkes at hun ligger med ex samboeren din og at det var derfor han gjorde det slutt? Dette er veldig drøyt om det stemmer, var bare den første tanken som fallt meg inn.

Dette måtte selvsagt komme…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men dere, det er vel litt rart å sette seg ned å spise uten å si noe? En venn spør gjerne hvordan det går, legger en hånd på skuldra, gir en klem, er med som støttespiller sånn at den som har opplevd noe vondt får pratet ut. Å innvitere noen hjem til seg for så å overse dem er jo merkelig i seg selv, og enda mer merkelig om det handler om å stille opp som venn etter noe vondt og vanskelig har skjedd.

Anonymkode: 5f5b8...d31

Nå høres det heller ut som ts inviterte seg selv dit?

Anonymkode: 2eaf5...87e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ahhh.. tenk at det er så vanskelig å være en venn av og til . 
Koster det så mye å legge livet sitt til side en liten stund og lytte og vise omsorg? 
Folk er såå selvopptatte til tider.

Unntaket er de som til stadighet roper om hjelp, og samtidig nekter å forandre livet sitt 

Anonymkode: e6ed2...7ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå høres det heller ut som ts inviterte seg selv dit?

Anonymkode: 2eaf5...87e

Ja, altså det er vel vanlig å ringe venner når man har det vondt?

Men uansett, denne vennen viste ikke mye hverken empati, medfølelse eller sympati, sånn er det jo bare. Og det er jo både trist og dumt. Har forøvrig hatt noen slike opplevelser jeg og, men han ene er veldig åpen om sin tilstand, han har mindre empati/evne til å ta til seg andres smerte enn de fleste, men han har stilt opp likevel. Enklere når folk er åpne om hvem de er, da blir det jo også sånn at det ikke nødvendigvis er personen man ringer når ting står på og man lnsker trøst. Han er en kjernekar på de aller fleste områder, så han er fortsatt en venn, men jeg forventer ikke å kunne gråte på hans skulder og han har hjulpet meg flere ganger med mer praktiske ting. Men å bare være totalt uinteressert i en venn, det synes jeg er kjipt gjort. Har man mindre følelser så må man gjøre det klart for folk på en ålreit måte, synes jeg. Og i hvertfall ikke oppføre seg kjipt!

Anonymkode: 5f5b8...d31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk tilbud om middag. Og det kan jo være hun ventet på at du skulle fortelle, og ikke ville spørre om ting du kanskje ikke ville snakke om.

Mener du egentlig at hun skulle endret planene sine, droppet avtalt kjærestebesøk og avlyst hyttetur for å holde deg med selskap?

Anonymkode: 2ab96...f27

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men dere, det er vel litt rart å sette seg ned å spise uten å si noe? En venn spør gjerne hvordan det går, legger en hånd på skuldra, gir en klem, er med som støttespiller sånn at den som har opplevd noe vondt får pratet ut. Å innvitere noen hjem til seg for så å overse dem er jo merkelig i seg selv, og enda mer merkelig om det handler om å stille opp som venn etter noe vondt og vanskelig har skjedd.

Anonymkode: 5f5b8...d31

Kan jo hende noe hadde skjedd i hennes liv også, dødsfall, deprimert, sliten.. 

Hun hentet henne etter jobb og stilte opp som venninne men det er jo den som har noe på hjertet som har ansvar for å fortelle? Tviler på at hun ikke spurte hvordan det gikk med henne iløpet av bilturen 

Anonymkode: 63f9f...435

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...