Gå til innhold

Narkose og vekt

Fremhevede innlegg

Skrevet

er det så alvorlig at man risikerer å dø om man oppgir for høy vekt , eller våkne om man oppgir litt for lav? jeg vet ca hvor mye jeg veier , men tørr ikke å veie meg grunnet selvtillit. ( veide meg for 2 år siden) og klærne har ikke blitt trangere, så regner med jeg har samme vekt. Er dette veldig nøye? eller kan jeg risikere å stryke med om jeg oppgir feil vekt? eventuelt våkne om jeg har oppgitt litt for lav vekt. jeg har angst for å veie meg.  ( jeg er overvektig).  hvis vekten hadde forandret seg veldig på disse to årene ville nok klærne vært trangere?

Jeg kan informere om at jeg spiser normalt og sundt. Med en utskeielsesdag i uka, men all vekten raste på etter bruk av medisin som veldig mange går opp i vekt av :) 

Men jeg er veldig redd for å bli veldig deprimert om jeg skal veie meg :(  ble det sist jeg gikk på vekta og jeg hadde gått fra nedre del av normalvektig  til BMI på over 30. Jeg tørr rett og slett ikke å veie meg.  

Anonymkode: 01f7e...4df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men hva om du veier deg på sykehuset uten å se på vekten selv?

Anonymkode: b16e8...727

• Liker 4
Skrevet

De kan veie deg, enten ved at du ikke ser på vekta eller de kan veie deg når du ligger i senga.

• Liker 5
Skrevet

Bli voksen.

Vei deg, eller bli sendt på vekt på sykehuset uten å følge med på hva tallet viser. Da må du tåle at noen ser på mens du veies, og det er kanskje også vanskelig for deg. Men det er kanskje viktigere å få narkosen rett enn at du blir trist av hva du veier, eller?

Anonymkode: b7f9a...430

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Bli voksen.

Vei deg, eller bli sendt på vekt på sykehuset uten å følge med på hva tallet viser. Da må du tåle at noen ser på mens du veies, og det er kanskje også vanskelig for deg. Men det er kanskje viktigere å få narkosen rett enn at du blir trist av hva du veier, eller?

Du har jo rett, så det går ikke å oppgi en CA vekt? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har jo rett, så det går ikke å oppgi en CA vekt? 

Du kan stå baklengst på vekta slik at du slipper å se selv. Du bør ha en sikker vekt slik at narkosen blir så sikker som mulig spesielt med tanke på at du er overvektig som i seg selv jo er en risiko. 

Da jeg ble operert for en måned siden ble vi alle spurt om vekt og de som ikke hadde vært på vekta de siste ukene, måtte veies på sykehusvekta.

• Liker 2
Skrevet

I tillegg til narkose doseres også blodfortynnende og evt antibiotika ut fra vekt, så du kommer ikke unna. Helt ærlig, ta deg sammen.. 

Anonymkode: bbe86...3a6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I tillegg til narkose doseres også blodfortynnende og evt antibiotika ut fra vekt, så du kommer ikke unna. Helt ærlig, ta deg sammen.. 

Anonymkode: bbe86...3a6

er det antibiotikablanding i narkosa osgå:O jeg tåler ikke antibiotika.

Skrevet

De krever at du veier deg mens dw ser på. 

Anonymkode: cd922...2f8

Skrevet

Jeg har vert i narkose 3 ganger dei siste 4 årene. Aldri blitt spurt om vekt 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 5a99f...dab

Skrevet
Neutral90 skrev (54 minutter siden):

De kan veie deg, enten ved at du ikke ser på vekta eller de kan veie deg når du ligger i senga.

Veie deg når du ligger i senga?? 

Anonymkode: afc29...518

Skrevet

Ja, de har jo store vekter som de kjører over. Tror du akuttpasienter bare kan veies om de er oppe og går på føttene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En sykehusseng veier det samme hver eneste gang. Kan tenke meg at de har vektplate i gulvet den kan trilles på, omtrent som for lastebiler. Null stress.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har vert i narkose 3 ganger dei siste 4 årene. Aldri blitt spurt om vekt 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 5a99f...dab

Er du også overvektig som meg. jeg veier 85 kg , ( sist jeg veide meg) 

Skrevet
Neutral90 skrev (1 minutt siden):

Ja, de har jo store vekter som de kjører over. Tror du akuttpasienter bare kan veies om de er oppe og går på føttene?

En sykehusseng veier det samme hver eneste gang. Kan tenke meg at de har vektplate i gulvet den kan trilles på, omtrent som for lastebiler. Null stress.

Det har jeg aldri tenkt over engang. Da lærte jeg noe i dag også.  Men dette gjøres vel ikke for den "vanlige" pasienten?

• Liker 1
Skrevet

Jeg får panikk av å se vekten og det trigger spiseforstyrrelsen, så veier meg aldri. Så jeg stiller meg opp på vekta og snur meg, også leser de av og skriver ned. Null problem.

Anonymkode: 5f158...4ed

Skrevet

Jeg får panikk av å se vekten og det trigger spiseforstyrrelsen, så veier meg aldri. Så jeg stiller meg opp på vekta og snur meg, også leser de av og skriver ned. Null problem.

Anonymkode: 5f158...4ed

Godt jeg ikke er alene om å ha det sånn. Klem til deg ❤️  ts

Skrevet

Vi er veldig flinke til å estimere ca vekt på pasienter. Så ikke bekymre deg for det. Under akuttsituasjoner veier vi ingen. Der går det på ca. Ingen har våkna av narkosen på mine 15 år i traumesituasjoner

Anonymkode: e8b23...752

• Liker 2
Skrevet

Forstår deg godt TS! Jeg var i nøyaktig samme situasjon som deg for et halvt år siden. Jeg oppga ca-vekt, og fikk ingen spørsmål om det. Måtte ikke veie meg foran noen. Anestesilegen sa også at det går fint med +/- 5kg. Man får alltid mange kommentarer om at man må skjerpe seg og vokse opp, men for noen av oss er dette et ekstremt ømfintlig tema.   

Anonymkode: 05e70...4a3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi er veldig flinke til å estimere ca vekt på pasienter. Så ikke bekymre deg for det. Under akuttsituasjoner veier vi ingen. Der går det på ca. Ingen har våkna av narkosen på mine 15 år i traumesituasjoner

Anonymkode: e8b23...752

tTakk for et utfyllende svar.  så dette vil si i praksis at en peson dere tror veier 70 for eksempel, men veier 75, ikke vil lide noe fare ? :)  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...