Gå til innhold

Hvor lang tid tar det egentlig å produsere nye sædceller?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt lyst til å spørre om dette lenge, men føler meg så dum som ikke forstår det. Jeg vet at menn produserer sædceller hele tiden, i motsetning til kvinner som er født med alle sine egg. Men det jeg ikke skjønner er hvor lang tid det tar å produsere sæd. Noen steder leser man at det tar ca 3 døgn å produsere nye sædceller, men det står også flere steder at det tar rundt 70 døgn - og jeg forstår bare ikke dette. Hva er forskjellen på de 3 og 70 døgnene? Når en mann har utløsning, ble spermen som kommer ut laget for 70 dager siden? Og er det da sånn at dagen etter, så får han utløsning med sperm laget for 69 dager siden? Osv osv. Men hvor kommer da de 3 dagene inn?? 

Er det noen som kan forklare dette på en god måte? 

Anonymkode: 1e90a...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, god spørsmål? Det må da gå raskere enn som så? Alle steder jeg lese anbefaler jo samleie annenhver dag for å ha best mulig sjans for befruktning. Da virker det jo helt ulogisk at mannen skal bruke 3 døgn på å produsere svømmere? :klo:

Anonymkode: 2faa0...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 dager fra første del av spermlagingen, 3 modningsdager. Så ja, spermen er 70 dager gammel.

Anonymkode: 3082c...959

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal igjennom en ganske lang modningsprosess, så 70 dager stemmer nok. 

Anonymkode: 02a61...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hmm, god spørsmål? Det må da gå raskere enn som så? Alle steder jeg lese anbefaler jo samleie annenhver dag for å ha best mulig sjans for befruktning. Da virker det jo helt ulogisk at mannen skal bruke 3 døgn på å produsere svømmere? :klo:

jeg tror det handler mer om de som ikke sjekker eggløsning, så er det stor sjanse for å treffe EL. 

Har lest noen artikler på nett som mener det er myte at mannen må "spare" sperm, det kan være det kun er nyttig ved nedsatt spermkvalitet. 

Anonymkode: 4a8af...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg tror det handler mer om de som ikke sjekker eggløsning, så er det stor sjanse for å treffe EL. 

Har lest noen artikler på nett som mener det er myte at mannen må "spare" sperm, det kan være det kun er nyttig ved nedsatt spermkvalitet. 

Men er det sånn at mannen da «til enhver tid» har er 70 dager gammelt lager med sperm? Kommer ikke all spermen ved ejakulasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men er det sånn at mannen da «til enhver tid» har er 70 dager gammelt lager med sperm? Kommer ikke all spermen ved ejakulasjon? 

Det er dette jeg, ts, ikke skjønner helt heller. Hvis spermen som kommer ut er 70 dager, hvor kommer da den neste fra, hvis man feks har utløsning dagen etter? Er det et lager et sted i pungen?🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

70 dager fra første del av spermlagingen, 3 modningsdager. Så ja, spermen er 70 dager gammel.

Anonymkode: 3082c...959

Men 3 modningsdager? Modnes de ikke i de 70 dagene? Jeg skjønner virkelig ikke dette jeg😬 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Selv på eltest -forumtråder (andre forum) brukes annenhver dag som ideal 

Anonymkode: 05bf2...edf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er dette jeg, ts, ikke skjønner helt heller. Hvis spermen som kommer ut er 70 dager, hvor kommer da den neste fra, hvis man feks har utløsning dagen etter? Er det et lager et sted i pungen?🙈

Hørt om bi-testikler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hørt om bi-testikler?

Ja, men har aldri visst noe om dem. Er jo derfor jeg spør her også, fordi jeg ikke forstår infoen jeg finner på nett.. Hvis du kan noe om det, kan du forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...