AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #21 Del Skrevet 9. desember 2021 Fløff skrev (23 minutter siden): Jeg har blitt spurt endel ganger helt ut av det blå, og det er ikke kulturforskjell. Har ofte generelt fått mye upassende spørsmål og kommentarer på kropp (uansett vekt, både når jeg har vært lett undervektig, normalvektig og lett overvektig). Somregel kun norske kvinner som spør om graviditet, aldri menn. Heller aldri barn eller ungdom/yngre. Ble merkelig nok aldri spurt når jeg faktisk var gravid 🤷♀️ (Fikk tidlig mage). For meg har spørsmålet vært vanskelig fordi det trigget en spiseforstyrret tankegang noe veldig. Så jeg har dessverre ofte endt med å droppe måltider/sette igang ny diett osv. Og har aldri fått til å svare det jeg egentlig ønsket. Men verst var det jo når vi drev på med mislykket IVF - ble så trist fordi jeg jo så gjerne ønsket å være gravid. Men om noen spør igjen kommer jeg nok til å forsøke å svare noe sånt som: - Nei, er du? - Hvorfor tror du det? (De svarer magen) «Åja, du mente å si at jeg ser tjukk ut? Ok. Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på nedsettende kroppskommentarer». - eller det som er sant: «den magen er fra mye hormoner etter prøverør og mislykket svangerskap - men takk for antikomplimentet». Det man må regne med er at endel - fordi de jo er uhøflige i bunn - går i forsvar og svarer snurt. Utfordringen er jo gjerne at de som spør gjør det i en situasjon hvor det er vanskelig å gjøre noe annet enn å stilletiende akseptere spørsmålet. Type midt i et møte eller noe. Men jeg tenker det aldri er uhøflig eller passiv aggressivt oppfattende å si «hvorfor tror du det» og bare se på dem og si «jeg er ikke så glad i å få kommentarer på kroppen min». Takker for veldig gode innspill og erfaringer👏👏👏 Anonymkode: 518e4...816 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #22 Del Skrevet 9. desember 2021 Jeg svarer: neida, jeg er bare glad i mat Anonymkode: bd8b6...c86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #23 Del Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): OK, var det litt rart å nevne at jeg er skilt? Ville nok understreke at det «ikke fysisk er mulig» for meg å bli gravid i min livssituasjon. Var vel litt teit av meg å si det, men det var vel min måte å forsvare meg på 😅 TS Takker for mange hode svar og tips fra flere. Anonymkode: 518e4...816 Nei, det var ikke dumt å si fra at du var skilt. Det var dumt av henne å spørre om du var gravid. Syns for så vidt kommentaren om å spørre «Hvorfor tror du det?» var veldig bra. Da får man vist hvor idiotisk det er å spørre. For det føles ikke greit å la folk slippe unna med så slemme og ubetenksomme kommentarer. Anonymkode: c18b7...3c2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #24 Del Skrevet 9. desember 2021 Heldigvis ikke opplevd det veldig mange ganger, men ble skjelt ut av ei totalt fremmed dame på byen engang for jeg måtte ikke finne på å drikke når jeg var gravid. Jeg var ikke gravid, bare magen som aldri har blitt flat igjen etter jeg fikk barn 😅 Haha, aner ikke hva jeg skal si i slike situasjoner, men fikk noen tips her 😛 Anonymkode: 8f3ee...55d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 9. desember 2021 #25 Del Skrevet 9. desember 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vil oppfordre alle på det sterkeste til ikke å spørre kvinner om de er gravide når man ikke vet. Hva med kvinner sim sliter med å bli gravide? Det må være utrolig sårende å få dette spørsmålet busende ut. I tillegg til at det blir bodyshaming for oss damer som ikke er gravide. TS Anonymkode: 518e4...816 Jeg ble spurt om det da jeg var innom en butikk i en by på Kreta. Vel, ikke akkurat spurt, det ble sagt «Oh are you pregnant? Oh how sweet!. Children blablabla» ._. Hadde på meg en jakke av noe slag og den hang litt akkurat der samt at jeg sto noe vridd. Jeg ble så rød og det var så kleint Sa at nei jeg er bare sånn 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #26 Del Skrevet 9. desember 2021 Tror jeg forfjamset ville sagt "Eh nei. Hvorfor lurer du på det?" Kan jo være hun har sett at du drikker mindre kaffe eller at det er noe annet hun tror. Ikke nødvendigvis magen.. Anonymkode: 7e0e9...b13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #27 Del Skrevet 9. desember 2021 Hulderen skrev (3 timer siden): Jeg spør ikke folk hvis jeg er usikker på om de er gravide eller ikke. Men jeg hat tabbet meg ut et par ganger, når magen har vært så stor at jeg har vært sikker på at det var en baby inni der. I form av: «Nei, så hyggelig at du er gravid, gratulerer!». Jeg har jo på ingen måte ønsket å være uhøflig. Så det har vært like flaut for meg som for den det gjaldt. Men TS: Hvorfor fortalte du at du var skilt? Det var da ikke nødvendig å ramse opp privat info. Du kunne bare svart at du ikke er gravid, og så vært ferdig med det. LOL, jeg dør. Jeg sier ikke et kvidder selv om ei dame åpenbart er høygravid i frykt for å gå i denne fellen her. Dette her blir jo også ganske dustete ettersom man da ignorerer den gigantiske elefanten i rommet, men her trår jeg varsomt. Anonymkode: a002b...1a6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #28 Del Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): OK, var det litt rart å nevne at jeg er skilt? Ville nok understreke at det «ikke fysisk er mulig» for meg å bli gravid i min livssituasjon. Var vel litt teit av meg å si det, men det var vel min måte å forsvare meg på 😅 TS Takker for mange hode svar og tips fra flere. Anonymkode: 518e4...816 Når man blir paff, så sier man jo en hel rekke unødvendige ting. Du reagerte helt normalt. Det var hun som stilte spørsmålet som var uhøflig. . Anonymkode: a002b...1a6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #29 Del Skrevet 9. desember 2021 Jeg tror faktisk at hva jeg hadde svart hadde vært avhengig av min relasjon til personen som spør, og ikke minst om jeg liker vedkommende eller ikke. Hvis det er en person jeg liker godt, kan de slippe unna med mer enn en person jeg ikke liker godt. Hvis det er en person jeg helst vi skåne, så spøker jeg det kanskje bort ved å si noe sånt som at «Neida, jeg har bare spist litt mye kransekake i det siste.» Men hvis jeg opplever spørsmålet som frekt, så ville jeg nok heller har svart noe som gjør situasjonen pinlig for den som spør, f.eks. «Nei, mener du at jeg har lagt på meg?!?». Man skal ha en veldig nær relasjon med en kollega før det er greit å spørre om man er gravid. Personlig har jeg fått litt ulike spørsmål fra flere kollegaer som har forbauset meg: «Skal dere ha barn?», og «Skal dere ha flere barn?». De som har spurt har bakgrunn fra andre land, og jeg har vel tenkt at det kan være grunnen til at de spør. Anonymkode: 94f0a...2eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 9. desember 2021 #30 Del Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det virkelig så uvanlig at kvinner har litt ekstra magefett at man ikke bør bli fornermet? 🤔 Jeg er 172 og veier 61 kg, men ja når jeg sitter kan man skimte en liten valk på magen (såvidt). Thats it. TS Anonymkode: 518e4...816 Nei så klart ikke - jeg synes jo det var litt utidig å spørre - men tenker samtidig at man må prøve å ikke bli fornærmet fordi folk spør av ulike grunner . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 9. desember 2021 #31 Del Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Man kan jo ikke svare så mye annet enn «nei». Jeg ble nok bare satt ut. Fatter ikke at folk kan ha så totalt mangel på antenner. Så tenker jeg også at hun turte å spørre meg og ikke «Kari», fordi hun oppfatter meg som mer snill og grei og en som ikke blir fort sur 🤷♀️ Ikke vet jeg. Ts Anonymkode: 518e4...816 Tenker hun er en sånn type dame som elsker barn og ser at du hadde litt mage og tenkte at du var gravid. Kansje hun er gravid? du kan jo spørre tilbake. "Nei..er du?" ehehe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #32 Del Skrevet 9. desember 2021 lillevill skrev (32 minutter siden): Tenker hun er en sånn type dame som elsker barn og ser at du hadde litt mage og tenkte at du var gravid. Kansje hun er gravid? du kan jo spørre tilbake. "Nei..er du?" ehehe. Blir litt rart av meg å spørre henne om hun er gravid når hun er i 50-åra 😅 Såvidt jeg vet har hun ikke barn. Og jeg forventer egentlig ikke at andre tror jeg er gravid i en alder av 39 (jeg har to barn fra før). TS Anonymkode: 518e4...816 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #33 Del Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Blir litt rart av meg å spørre henne om hun er gravid når hun er i 50-åra 😅 Såvidt jeg vet har hun ikke barn. Og jeg forventer egentlig ikke at andre tror jeg er gravid i en alder av 39 (jeg har to barn fra før). TS Anonymkode: 518e4...816 Noen har null antenner. Hun er barnløs, og 50 åra og utlening, så det overaskrr meg ikke. Noen damer bare er sånn 😂 Anonymkode: 680cb...4e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 9. desember 2021 #34 Del Skrevet 9. desember 2021 Jeg hadde sagt "hahaha, nei, ser det sånn ut?!". Og så hadde vedkommende som spurte følt seg ille berørt. Og vært flau resten av uka. Og det hadde vært straff nok for å stikke nesegrevet sitt der det ikke hører hjemme. Du vet jo selv hvordan du ser ut, hvem bryr seg om noen andre synes det ser ut som du er gravid? 2-3 kg ekstra er jo ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #35 Del Skrevet 9. desember 2021 Jeg har blitt spurt flere ganger. Kan skjønne at folk tenker det. Jeg er litt overvektig (1.66 og 70 kilo) og sliter med IBS. Jeg syns det er fælt å bli spurt. Anonymkode: 909ec...793 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #36 Del Skrevet 9. desember 2021 Hulderen skrev (7 timer siden): Jeg spør ikke folk hvis jeg er usikker på om de er gravide eller ikke. Men jeg hat tabbet meg ut et par ganger, når magen har vært så stor at jeg har vært sikker på at det var en baby inni der. I form av: «Nei, så hyggelig at du er gravid, gratulerer!». Jeg har jo på ingen måte ønsket å være uhøflig. Så det har vært like flaut for meg som for den det gjaldt. Men TS: Hvorfor fortalte du at du var skilt? Det var da ikke nødvendig å ramse opp privat info. Du kunne bare svart at du ikke er gravid, og så vært ferdig med det. «Like flaut for meg som den det gjaldt» Det er jo ikke bare flaut for den det gjelder, det er vondt. Litt urovekkende at du til og med har gjort det mer enn en gang. ts; jeg synes du svarte greit. Jeg hadde helt sikkert sagt «nei, bare feit» selv, men egentlig håper jeg at jeg hadde sagt «nei, hvorfor lurer du på det?» Anonymkode: 9f315...1f8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #37 Del Skrevet 9. desember 2021 Har fått det spørsmålet mange ganger. Jeg blir ikke fornærmet lenger, tenker dem har lav sosial intelligens. Pleier å svare "nei, jeg er nok for gammel til det" (nærmer meg 50) eller "nei, er bare litt tjukk", var det noe annet du lurte på vedrørende kroppen min? Kan sikkert oppfattes litt passivt aggressivt, pleier bare å ta den siste hvis jeg er i skikkelig dårlig humør og den kommentaren var dråpen. . Følger ofte opp med å si at det generelt ikke er en god ide å spørre kvinner om dette, med mindre man er helt sikker dvs kvinnen er høygravid da ikke alle kvinner har flate mager. Det pleier å hjelpe. Anonymkode: 2e06d...719 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
colargoal Skrevet 10. desember 2021 #38 Del Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 9.12.2021 den 6.20): Jeg er normalvektig, men når jeg sitter og har på meg hvit uniform, ser man at magen min ikke er paddeflat. Jeg nærmer meg 40 år og har nå 2-3 kilo ekstra. Jeg skulle nylig motta rapport fra en nattevakt, og plutselig spør hun ut av det blå: «kan jeg spørre deg, er du gravid?». Jeg ble helt satt ut. Svarte at jeg ble skilt i høst og at jeg bor alene. Er ikke dette veldig frekt å spørre om rett ut? Denne damen som spurte er utenlandsk (så kanskje det er vanlig å spørre i hennes kultur). Men hva hadde dere svart på et slikt spørsmål? 🙈 Følte meg ille til mote og følte på at jeg bør slanke meg litt nå 🙈 Anonymkode: 518e4...816 Jeg synes det var morsomt da noen trodde jeg var gravid uten at jeg var det. Kjempefestlig reaksjon fra dem som spurte da jeg svarte at jeg ikke var gravid 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 10. desember 2021 #39 Del Skrevet 10. desember 2021 SoWhat? skrev (På 9.12.2021 den 6.29): Nei, hadde jeg svart. Det er mulig hun spurte fordi hun er fra en annen kultur, men det passer seg ikke å spørre om i vår. Syns ikke at du bør tenke på at du liksom skal slanke deg for det! er norske og som spør om det gitt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 10. desember 2021 #40 Del Skrevet 10. desember 2021 Maleficenta skrev (4 minutter siden): er norske og som spør om det gitt. Ja, det er jo ikke alle som er taktfulle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå