Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2002 #21 Del Skrevet 15. oktober 2002 Jeg ser til min overraskelse at mange forsvarer utlegging av skattelistene fordi de brukes til å finne gamle venner og slikt. Hva slags tøys er dette??? Skal man finne folk, er det da mye greiere å bruke telefonkatalogen.no. Utlegging av skattelistene har ingen annen hensikt enn å fyre opp under den norske misunnelsen. Det er helt motbydelig. Jeg mener å ha lest at det forberedes en sak for den europeiske menneskerettsdomstolen i Strasbourg. Hvis domstolen velger å behandle saken, er nok denne særnorske krenkelse av enkeltindividet dømt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2002 #22 Del Skrevet 15. oktober 2002 Motivene for å ta kontakt med gamle kjente etter å ha sett adressen i skattelistene kan jo være så ymse da.... hei.hei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 15. oktober 2002 #23 Del Skrevet 15. oktober 2002 Til de to siste gjestene... Jeg forsvarer ikke det at skattelistene blir lagt ut lett tilgjengelig for alle på nett, men bruker bare informasjonen jeg kan finne der, som navn, adresse og fødselsdato til positive ting. Tar iallefall ikke kontakt med gamle venner pga eventuell formue... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2002 #24 Del Skrevet 15. oktober 2002 Greit det, Nora, men de tingene er private, personlige ting som ikke hører offentligheten til. Husker du debatten om telefonkatalogen.no??? Enkelte mente at hver enkelt telefonabonnement skulle gi skriftlig godkjennelse for at TELEFONNUMMERET var tilgjengelig på nett. Men mange av de samme personene synes det er helt greit at INNTEKTS- og FORMUESFORHOLD legges tilgjengelig på nett. Jeg har aldri gitt skattemyndighetene tillatelse til å legge ut disse opplysningene om meg. Det er krenkelse av mitt privatliv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 15. oktober 2002 #25 Del Skrevet 15. oktober 2002 Nei, jeg har nok ikke vært innom den diskusjonen om telefonkatalogen.no. Men her er det jo opp til hver enkelt å bestemme om de vil stå der eller ikke, så den saken kan ikke sammenlignes helt. Navn, adresse og fødselsdato er nok en privat ting, men de fleste vet jo navnet ditt, da... Som kjenner deg iallefall. Når det er valg, blir ikke det da lagt ut manntallslister med navn og fødselsdato? Som alle kan sitte å bla i? Riktignok ikke på internett, men likevel... Personlig driter jeg i om alle ser ligningen min, men jeg har respekt for de som føler det annerledes! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2002 #26 Del Skrevet 15. oktober 2002 Akkurat - der sa du det. Man kan reservere seg mot at alle kan se telefonnummeret, men man kan IKKE reservere seg mot at alle kan se inntekt og formue. Pussig, ikke sant? Ens skatteforhold er en privatsak mellom skattyteren og skattemyndighetene. At du synes det er greit at alle kan se det er OK for meg, selvsagt. Men JEG synes ikke det - men jeg har ikke noe valg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 16. oktober 2002 #27 Del Skrevet 16. oktober 2002 Men JEG synes ikke det - men jeg har ikke noe valg! Og det burde jo ikke være slik! Helt enig med deg der! Hva en har tjent er vel litt mer sensitive opplysninger enn telefonnummer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 16. oktober 2002 #28 Del Skrevet 16. oktober 2002 Nå er jo skattelistene offentlig informasjon da. Ellers hadde nok datatilsynet vært der ganske raskt. Og dere som er så imot publiseringen - hvorfor? Det er jo ikke stor fornuft man kan få ut av disse listene uansett? Lønnen som ligger der er IKKE brutto lønn utbetalt fra arbeidsgiver, det er netto skattbar inntekt, dvs. minus fradrag for både det ene og det andre, som lån, barnebidrag etc. For å finne reell brutto inntekt må du bruke en forholdsvis komplisert formel, som jeg forlengst har glemt. Selv har jeg brukt skattelistene aktivt til flere ting: 1. Finne ut hva andre i bedriften (jeg jobbet et sted med "hemmelig lønn") i min stillingskategori tjente. Fint å ha med seg i lønnsforhandlinger. 2. Finne fødselsdatoer på kollegaer og bekjente 3. Stille nysgjerrigheten på hva enkelte i nærområdet tjener Denne informasjonen har jo vært tilgjengelig for allmennheten før den kom på internett, skattelistene ble lagt ut på likningskontoret, og i en to-måneders-periode kunne alle komme og se. Etter disse to (eller var det tre) kunne man fremdeles få informasjonen, men da måtte man fylle ut et eller annet papir, vet ikke om det var for å varsle vedkommende som var sjekket i ettertid. Skattelistene er offentlig informasjon. Telefonnummeret ditt er IKKE offentlig informasjon - telefonabonnementet er en tjeneste du frivillig kjøper av Telenor (eller andre). Telenor har en egen tilleggstjeneste som heter skjult nummer som du kan kjøpe. Dette er ikke sammenlignbart med likningsetaten. Men jeg skjønner bare ikke hva dere er så redde for? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 16. oktober 2002 #29 Del Skrevet 16. oktober 2002 Helt enig med deg Sissan! Hva er det som er så farlig med dette? Synes at det er kjempegøy når folk synes synd på meg fordi jeg tjener så lite (står med 70000) mindre enn det jeg har i lønn. Og hvis man skal sammenligne dette med telefonkatalogen: Jeg kjenner masse folk med vanlige navn. Søker man på Per Nilsen får man opp en drøss med folk. Da er det nyttig med fødselsdatoen, slik at man finner den rette personen. SÅ kan jeg gå inn i telefonkatalogen og bruke postnummeret til den rette personen. Dessuten er det jo ikke alle som står oppført i telefonkatalogen da. La nå de skattelistene stå i fred. Det er ikke noe dere får gjort likevel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. oktober 2002 #30 Del Skrevet 16. oktober 2002 Det at skattelistene i det hele tatt publiseres har historiske årsaker: før alle hadde adresser og postkasser, var publisering i tinghus o.l. den eneste måten den enkelte kunne se hva han/hun skyldte i skatt. Nå har alle en postkasse og vi har ett postverk, så den begrunnelsen gjelder ikke lenger. Datatilsynet HAR prøvd å stoppe dette, men politikerne nekter å etterkomme datatilsynets ønsker: de vet jo at publisering av skattelistene er meget Jantelovforsterkende, og Janteloven er jo selve bærebjelken i politikken til mange partier i dette landet. De begrunnelsene du selv oppgir for å lete i skattelistene er jo også ren Jantelov, så jeg regner ikke med at du vil ha den minste forståelse for mine synspunkter. Mange her i Norge synes faktisk at Janteloven er bra - du er tydeligvis en av dem. En persons inntekts-, formue- og skatteforhold raker ikke andre. None of your business! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 16. oktober 2002 #31 Del Skrevet 16. oktober 2002 Var det siste innlegget til meg? I tilfelle vil jeg gjerne vite hvilken del av mitt innlegg som vitnet om jantelov-bruk? Det å ha grunnlag i lønnsforhandlinger, eller det å finne fødselsdatoer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 16. oktober 2002 #32 Del Skrevet 16. oktober 2002 Klippet fra skatteetaten: "Listene inneholder offentlige likningsdata for personlige skattytere i kommunen, også for de som fikk skatteoppgjør i juni. " Se også: http://www.lovdata.no/all/tl-19800613-024-009.html#8-8 "Politikere styrer med jante... hmpfff" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. oktober 2002 #33 Del Skrevet 16. oktober 2002 Sissan, Du skrev at du likte å stille nysgjerrigheten om hjva andre i lokalmiljøet tjener. Hvorfor i huleste bryr du deg om det?? Er ikke det Jantelov så vet ikke jeg? Du viser til flere steder der det fremgår at det er "offentlige data" som står på listene. Ja jeg VET jo det! Spørsmålet er HVORFOR det er definert som offentlig???? Det er POLITIKERNE som definerer hva som er offentlig eller ikke. og POLITIKERNE vil at disse data skal være offentlig fordi det tjener deres politiske mål. Hadde politikerne hadde den minste respekt for privatlivets fred, hadde disse data blitt definert som PRIVATE. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå