AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #21 Skrevet 8. desember 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Valpen vår har ikke blitt vant til å bruke bur inne. Han liker ikke å være i et bur som blir lukket. Jeg tror det er lurt at han venner seg til å sitte rolig i et bur om vi skal komme i en situasjon der han må sitte i bur. Men hvordan trener jeg på dette på en måte som gjør at buret blir en positiv opplevelse for han? Legger vi godbit i buret henter han den bare og legger seg et annet sted. Sjeldent at han ligger seg inn i buret. Har hengt opp grisøret i buret samhandling kan ligge å gnage på. Men det han ligger seg knapt inn der for å gnage på det. Tips? Anonymkode: b2495...f15 Ville ha brukt veldig lang tid på det. Det er mulig han vil få gode assiasjoner til buret dersom du fortsetter å legge gode godbiter der, men fokuser heller først på at det kan være et fristed. Om han får dårlige assiasjoner til buret så vil han unngå det så langt det går. Ville kun hatt fokus på at det skal være komfortabelt og et sted han kan slappe av uten at døra er lukket. Tvang løser aldri noe. Og om han klarer å være rolig og slappe av uten stengte dører så er det en mye bedre forutsetning ved oppstalling hos veterinær/hjemme ved rehabilitering om det skulle være nødvendig senere i livet. Anonymkode: 1aaae...269 1
Cole Skrevet 8. desember 2021 #22 Skrevet 8. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jobber som hundetrener, så nei. Om flere hunder blir for mye slik at man ikke kan følge de opp og trene de så kanskje man bør revurdere antallet. Har sett alt for mange "problem"hunder som har blitt satt i bur fordi eier føler det er mer "beleilig og enkelt" og at hunden aldri har lært seg å stresse ned uten det. "Roe seg"=passivisert i mange tilfeller. Åpen dør er selvsagt noe helt annet. Også det å trene litt på at hunden skal være i bur i tilfelle veterinær besøk, rehabilitering, etc. Hvordan tror du egentlig folk klarte å ha hund for bare noen år siden da bur ikke var vanlig? Anonymkode: 1aaae...269 Hvordan jeg tror folk klarte det før? Tja, jeg har da vært i mange hjem som barn der den viltre hunden ble lukket inn på et lite soverom eller noe slikt, der man kunne høre at den romsterte. Er det noe bedre? Du høres nemlig ikke ut som du har møtt en hund med ekstrem drift før. Vi har gjort alt som kan gjøres. Vi har fått hjelp av flere hundetrenere. Alle sier det samme: hunden vår har ekstremt mye drift. De sier også at så lenge han går til buret sitt selv, og er rolig i det når vi lukker døren under besøk, så tar han ikke noe skade av det. Det er strengt tatt langt bedre for ham å være rolig i buret enn det er å være fullstendig styrt av drift utenfor. Jeg kan tross alt ikke lære opp alle jeg har besøk av hvordan de skal håndtere hunden min. Endret 8. desember 2021 av Cole 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #23 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har en hund på 11 år. I løpet av disse 11 årene har det aldri oppstått en "situasjon" der hunden må sitte i bur. Hvilken situasjon er det du ser for deg og tenker det må være så nødvendig for hunden å være i bur? Hunden min har spesialsele og bilbeltefeste i bil, og sitter lenket i baksetet til bilbeltefestet. Trenger absolutt ikke bur. Inne har den aldri vært i bur, aldri vært behov for det. Bur til hund er blitt sterkt misbrukt de senere årene. Folk tror at hund er burdyr, noe de ikke er. En hund kan fint leve hele livet sitt uten å være i bur noen gang. Jeg synes du kan sette buret på loftet og la hunden din være fri. Anonymkode: 4611a...102 Det jeg ser for meg er feks hos dyrlege hvis det skulle oppstå situasjon der hunden må være der over natten eller lignende. Anonymkode: b2495...f15 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #24 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ville ha brukt veldig lang tid på det. Det er mulig han vil få gode assiasjoner til buret dersom du fortsetter å legge gode godbiter der, men fokuser heller først på at det kan være et fristed. Om han får dårlige assiasjoner til buret så vil han unngå det så langt det går. Ville kun hatt fokus på at det skal være komfortabelt og et sted han kan slappe av uten at døra er lukket. Tvang løser aldri noe. Og om han klarer å være rolig og slappe av uten stengte dører så er det en mye bedre forutsetning ved oppstalling hos veterinær/hjemme ved rehabilitering om det skulle være nødvendig senere i livet. Anonymkode: 1aaae...269 Jeg vil ikke bruke tvang. Han må få god assosiasjon med bur. Helst vil jeg ikke bruke bur hjemme, men det kan sikkert vært bra at han lærer å slappe av i bur. Anonymkode: b2495...f15
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #25 Skrevet 8. desember 2021 Hei TS! Så lurt at du vil legge inn litt burtrening. Jeg angrer som fanden på at hørte på de gale folka (ref tråden her) som mener bur er ondskapen selv i 100% av tilfeller. Det er forskjell å skjære seg i fingeren og kappe av seg skuldra. Ja, noen hunder trenger faktisk ikke bur, og jeg har hatt hunder som ikke behøver bur annet enn i bil. Men noen hunder (slik som våre) klarer faktisk ikke å slappe av når det er folk i huset. Utenfor buret sov hunden min ekstremt lett, var hele tiden på vakt for omgivelsene, og fotfulgte meg rundt. Den var sliten på trening, stressnivået var i hundre og jeg merket godt at hunden fikk for lite søvn (så mye for å være mr dyregod)... Inni buret gir hunden mye mer faen, og sover som en stein den timen den tilbringer der daglig. Etter at vi la ned masse trening for å gjøre bur til noe positivt ved å trene på å gå inn i buret, slappe av i buret, og gi den tygg i buret har vi fått en hund som virkelig ønsker å trekke seg tilbake til buret for å få være helt i fred. Uten at buret på noen måte stenges. Når hunden har fått sove ordentlig på dagtid (nei, den er ikke i bur når den er alene hjemme, har hjemmekontor), har jeg en hund som ikke lengre bryr seg om fotgjengerne utenfor og generelt sett stresser mindre. Anonymkode: f63e7...c68 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #26 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jobber som hundetrener, så nei. Om flere hunder blir for mye slik at man ikke kan følge de opp og trene de så kanskje man bør revurdere antallet. Har sett alt for mange "problem"hunder som har blitt satt i bur fordi eier føler det er mer "beleilig og enkelt" og at hunden aldri har lært seg å stresse ned uten det. "Roe seg"=passivisert i mange tilfeller. Åpen dør er selvsagt noe helt annet. Også det å trene litt på at hunden skal være i bur i tilfelle veterinær besøk, rehabilitering, etc. Hvordan tror du egentlig folk klarte å ha hund for bare noen år siden da bur ikke var vanlig? Anonymkode: 1aaae...269 Jeg vokste opp på 80-tallet, og mitt inntrykk var at det var vanlig med bur som fristed for hunden. Som liten var jeg ikke spesielt interessert i å høre hvordan de brukte det, men noen få vet jeg at lukket det om natten og under noen besøk, som f.eks. barnebursdag, og når hunden var alene hjemme. Mitt inntrykk er at det er mer vanlig at hunden er med på alt nå, men det kan jo være bare fordi det snakkes mer om det nå. Anonymkode: 9621c...44b
Cole Skrevet 9. desember 2021 #27 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men noen hunder (slik som våre) klarer faktisk ikke å slappe av når det er folk i huset. Utenfor buret sov hunden min ekstremt lett, var hele tiden på vakt for omgivelsene, og fotfulgte meg rundt. Den var sliten på trening, stressnivået var i hundre og jeg merket godt at hunden fikk for lite søvn (så mye for å være mr dyregod)... Det er disse erfaringene vi også har med vår hund. Buret gir ham en naturlig ro han ALDRI klarer å oppnå med besøk av folk som ikke er hos oss hele tiden. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå