Gå til innhold

Burtrening valp 5 mnd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Valpen vår har ikke blitt vant til å bruke bur inne. Han liker ikke å være i et bur som blir lukket. Jeg tror det er lurt at han venner seg til å sitte rolig i et bur om vi skal komme i en situasjon der han må sitte i bur. 
Men hvordan trener jeg på dette på en måte som gjør at buret blir en positiv opplevelse for han? Legger vi godbit i buret henter han den bare og legger seg et annet sted. Sjeldent at han ligger seg inn i buret. Har hengt opp grisøret i buret samhandling kan ligge å gnage på. Men det han ligger seg knapt inn der for å gnage på det. Tips? 

Anonymkode: b2495...f15

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei! 

Valpen vår har ikke blitt vant til å bruke bur inne. Han liker ikke å være i et bur som blir lukket. Jeg tror det er lurt at han venner seg til å sitte rolig i et bur om vi skal komme i en situasjon der han må sitte i bur. 
Men hvordan trener jeg på dette på en måte som gjør at buret blir en positiv opplevelse for han? Legger vi godbit i buret henter han den bare og legger seg et annet sted. Sjeldent at han ligger seg inn i buret. Har hengt opp grisøret i buret samhandling kan ligge å gnage på. Men det han ligger seg knapt inn der for å gnage på det. Tips? 

*som han kan 

Skrevet

Jeg har en hund på 11 år. I løpet av disse 11 årene har det aldri oppstått en "situasjon" der hunden må sitte i bur. Hvilken situasjon er det du ser for deg og tenker det må være så nødvendig for hunden å være i bur?

Hunden min har spesialsele og bilbeltefeste i bil, og sitter lenket i baksetet til bilbeltefestet. Trenger absolutt ikke bur.

Inne har den aldri vært i bur, aldri vært behov for det.

Bur til hund er blitt sterkt misbrukt de senere årene. Folk tror at hund er burdyr, noe de ikke er. En hund kan fint leve hele livet sitt uten å være i bur noen gang. 

Jeg synes du kan sette buret på loftet og la hunden din være fri.

Anonymkode: 4611a...102

• Liker 6
Skrevet (endret)

1. Kast inn godbiter, lukk døra, ros og åpne. 2. Legg valpen inn når det er naturlig at den skal sove. Lukk døren. Slipp ut igjen før den blir urolig. 3. Sett i bur, side ved side, av en voksen og trygg hund. Sistnevnte gjør jeg med alle valper/unghunder jeg har i hus. Jeg starter da i bilen, da hundene tilbringer naturlig mye tid der.

Bur er kjekt til sitt bruk. Feks flyreiser, hos veterinæren og i bilen. Hva andre måtte mene om mitt burbruk, gir jeg blaffen i. Jeg bryr meg ikke om hvordan deres hundehold er, så hvorfor skal jeg la meg affisere av hva de måtte mene om mitt? Jeg vet at hundene mine har det godt. :) 

Lykke til med treningen!

Endret av Troyamin
staveleifer
  • Liker 3
Skrevet

Vi har en valp på ett år. Vi trenger bur i bil (ingen ledige setter siden vi er en familie på fem), og han sover i en grind på natta frem til han lærer seg å ikke gnage på ting som kan være farlig for ham. Vi har også et bur i stua uten dør der han kan trekke seg unna og være i fred. Vi startet da han var 2 måneder og lukket døra til han la seg ned. Deretter åpnet vi. Vi satt alltid inntil buret. Det tok ikke lang tid før han roet seg fort i bur. Han kunne være overtrøtt, spinnvill og frustrert, men da vi satt han i buret klarte han å roe seg og fikk endelig den søvnen han trengte. Selv om vi åpnet døra ble han da liggende. Nå har han lenge funnet roen der selv. Hvis alle er samlet, legger han seg helst der vi er, men hvis folk går rundt forbi og holder på med forskjellige ting, legger han seg heller i buret. Når det blir kvelden og han blir trøtt, går han selv og legger seg i grinda selv om vi sitter i et annet rom. Jeg er ikke sikker på at vi trenger å lukke grinda en gang på natta lenger, men vi gjør det for sikkerhetsskyld. Da han var liten var grinda ved senga vår, men mannen klarte ikke å sove, så nå ligger han i ganga. 

Anonymkode: 9621c...44b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hunden min har spesialsele og bilbeltefeste i bil, og sitter lenket i baksetet til bilbeltefestet. Trenger absolutt ikke bur.

Mye tryggere for hunden din å sitte i bur bak enn å være festet slik.

Å være trygg i bur er essensielt for en hund. Hvordan vet jeg at min hund er trygg i buret sitt? Det er der han legger seg frivillig når han vil være for seg selv. Og døren står åpen 98% av tiden.

• Liker 6
Skrevet

På 13 år med hund har jeg enda ikke opplevd en eneste situasjon hjemme hunden må være i bur. Selv ikke etter en større operasjon.  Vi har ganske mye besøk, hunden  hilser høflig på besøket( har vært et par ganger jeg har holdt henne i selen fordi besøket var redd hund og hun ikke fikk hilse) og så får hun beskjed om å gå på puta.   

Min hund er kun i bur i bilen og en gang hos vetrinæren.   Hun sover på en pute på gulvet, hun har en pute i hver etasje som er hennes plass.   Om natten liker hun å skifte stilling og underlag, da veksler hun på å ligge på puta ved sengen vår eller på gulvet bak senga. 

For å lære henne å være i buret i bilen, øvde vi med godbiter.  La godbit i buret i bilen, hunden inn og lukket døra og åpnet umidelbart og sånn økte vi lengden.  

Anonymkode: b6616...3e0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har ganske mye besøk, hunden  hilser høflig på besøket( har vært et par ganger jeg har holdt henne i selen fordi besøket var redd hund og hun ikke fikk hilse) og så får hun beskjed om å gå på puta. 

Du hadde med andre ord flaks med hunden din. Akkurat som noen har flaks med at barnet deres heller sitter og pusler for seg selv enn å løpe rundt stua som en apekatt.

Bare sånn til info, hvorfor noen har bur som brukes under enkelte besøk.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Cole said:

Du hadde med andre ord flaks med hunden din. Akkurat som noen har flaks med at barnet deres heller sitter og pusler for seg selv enn å løpe rundt stua som en apekatt.

Så du ville satt en uregjerlig unge i bur også, eller ville du heller sett litt på hvilke grep du kunne gjort med oppdragelse og eget reaksjonsmønster? :) 

Anonymkode: 8af4d...caa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så du ville satt en uregjerlig unge i bur også, eller ville du heller sett litt på hvilke grep du kunne gjort med oppdragelse og eget reaksjonsmønster? :) 

Anonymkode: 8af4d...caa

En hund er ikke et menneske, så den diskusjonen kan vi bare legge død med en gang.

• Liker 2
Skrevet
Cole skrev (33 minutter siden):

Ikke flaks, hardt arbeid. Både av meg og hunden.  En veloppdraget hund kommer ikke av seg selv. Vi har lagt ned noen timer trening i hundeholdet.   I

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke flaks, hardt arbeid. Både av meg og hunden.  En veloppdraget hund kommer ikke av seg selv. Vi har lagt ned noen timer trening i hundeholdet.   I

Så flink du er! Likevel har du nok også vært heldig med hunden. Jeg håper du innser at ikke alle har den type hund og må derfor ty til ulike metoder for å få hunden til å falle til ro. Det er jo ikke slik at èn metode passer ikke for alle hunder og eiere. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er også skeptisk til moderne burbruk, som i stor grad har blitt en løsning for folk som ikke gidder å trene hunden sin på å være alene eller i ro inne.

Men det er lurt å trene det inn, bur er det sikreste i bil, og de bruker det også hos dyrlegen, hvis hunder må hospitere i forbindelse med behandlinger, og du kan bli nødt til å bruke det hjemme ved omfattende skader. Tren på samme vis som hjemmetrening, korte intervaller og godbiter. 

Anonymkode: 686b5...d66

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

For et flåsete svar. Dette blir som å si at så lenge du trener nok, så vil du kunne løpe 100m under 10 sekunder.

Troyamin skrev (38 minutter siden):

Så flink du er! Likevel har du nok også vært heldig med hunden. Jeg håper du innser at ikke alle har den type hund og må derfor ty til ulike metoder for å få hunden til å falle til ro. Det er jo ikke slik at èn metode passer ikke for alle hunder og eiere. 

Nettopp. Vi har nedlagt endeløse timer med hunden vår. Han elsker å trene, han er i bunn veldig lydig og han har bronsemerke. Likevel så har han såpass mye naturlig drift at når vi får besøk han ikke ser så ofte, så er det helt umulig å komme gjennom til ham. Da er løsningen å ha ham i buret sitt, hvor han ligger helt rolig og sover.

• Liker 2
Skrevet
Troyamin skrev (51 minutter siden):

Jeg vet jeg har vært heldig med hunden, og hunden er glad i å trene.  Likevel mener jeg at det beste er å unngå burbruk inne.  Jeg skjønner det er et behov f.eks etter operasjon, besøk, men da ville jeg brukt et samenleggbart bur som ble satt frem for anledningen. jeg hører fra folk jeg kjenner som bruker bur baller det på seg og plutselig er hunden mer i bur enn et marsvin.  Jeg velger å ikke si noe, men jeg synes ikke det er greit. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

men da ville jeg brukt et samenleggbart bur som ble satt frem for anledningen.

Det gjør jo settingen bare mer unaturlig og stressende. Vi har et sammenleggbart (er ikke alle det) som står oppe hele tiden. Det har teppe over seg og hunden har favoritteppet sitt inni. Døra står alltid oppe med mindre vi har besøk. Buret er trygghetsstedet hans, for det har aldri vært brukt som straff.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet jeg har vært heldig med hunden, og hunden er glad i å trene.  Likevel mener jeg at det beste er å unngå burbruk inne.  Jeg skjønner det er et behov f.eks etter operasjon, besøk, men da ville jeg brukt et samenleggbart bur som ble satt frem for anledningen. jeg hører fra folk jeg kjenner som bruker bur baller det på seg og plutselig er hunden mer i bur enn et marsvin.  Jeg velger å ikke si noe, men jeg synes ikke det er greit. 

Kanskje du burde legge bort dine antagelser om at alle som benytter bur, benytter det som et "gnagerbur"...? Det er ikke slik de aller fleste hundeeiere er. Og du påfører skam på allerede usikre valpeeiere ved å komme med slike utsagn.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Cole said:

Eller... Hør meg ut nå! Kanskje man blir flinkere med hunder når man klarer å trene og dressere dem på andre måter enn å bruke en lettvin løsning som bur. Bare det at man er villig til å jobbe med hunden fra tidlig alder fremfor å bruke et "verktøy" som kun er beleilig for eieren når man ikke vet hvordan man skal gå i dybden av atferden. Problemet blir ikke magisk borte av å stenge hunden i et bur aka "den trygge hulen".

Har ikke brukt bur til annet enn i bil på de 16 åra jeg har hatt hunden min, og han var en hyene da han var valp. Hadde jeg brukt bur som quick fix så ville det kun ha utsatt problemene i eldre alder. Å ha han i bur i bilen var ikke en treningsprosess, om han satt i baksetet eller i et bur bak var likegyldig. Og det tror jeg gjelder for de fleste trygge hunder. Bur er en tullete ting som kun har blitt populært de seneste åra.

Anonymkode: 1aaae...269

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eller... Hør meg ut nå! Kanskje man blir flinkere med hunder når man klarer å trene og dressere dem på andre måter enn å bruke en lettvin løsning som bur. Bare det at man er villig til å jobbe med hunden fra tidlig alder fremfor å bruke et "verktøy" som kun er beleilig for eieren når man ikke vet hvordan man skal gå i dybden av atferden. Problemet blir ikke magisk borte av å stenge hunden i et bur aka "den trygge hulen".

Har ikke brukt bur til annet enn i bil på de 16 åra jeg har hatt hunden min, og han var en hyene da han var valp. Hadde jeg brukt bur som quick fix så ville det kun ha utsatt problemene i eldre alder. Å ha han i bur i bilen var ikke en treningsprosess, om han satt i baksetet eller i et bur bak var likegyldig. Og det tror jeg gjelder for de fleste trygge hunder. Bur er en tullete ting som kun har blitt populært de seneste åra.

Så, du har hatt ansvar for 1 hund....?

Du er meget naiv, det ser jeg ut i fra hvordan du skriver.

Endret av Cole
  • Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Cole said:

Så, du har hatt ansvar for 1 hund....?

Du er meget naiv, det ser jeg ut i fra hvordan du skriver.

Jobber som hundetrener, så nei. Om flere hunder blir for mye slik at man ikke kan følge de opp og trene de så kanskje man bør revurdere antallet. Har sett alt for mange "problem"hunder som har blitt satt i bur fordi eier føler det er mer "beleilig og enkelt" og at hunden aldri har lært seg å stresse ned uten det. "Roe seg"=passivisert i mange tilfeller. 

Åpen dør er selvsagt noe helt annet. Også det å trene litt på at hunden skal være i bur i tilfelle veterinær besøk, rehabilitering, etc. 

Hvordan tror du egentlig folk klarte å ha hund for bare noen år siden da bur ikke var vanlig?  

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...