Gå til innhold

Nye tiltak 07. des, mest anbefalinger. Er kanske ikke situasjonen så alvorlig likevel?

LeneXCII

Anbefalte innlegg

I stedet for å hive seg på hylekoret som stadig ønsker enda mer inngripende tiltak, er det jo en stor mulighet for at myndighetene vurderer situasjonen noe mindre prekær enn i hvert fall media har gitt inntrykk av de siste dagene.. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, LeneXCII said:

I stedet for å hive seg på hylekoret som stadig ønsker enda mer inngripende tiltak, er det jo en stor mulighet for at myndighetene vurderer situasjonen noe mindre prekær enn i hvert fall media har gitt inntrykk av de siste dagene.. 

Jeg tror de la seg mer defensivt enn vi er vant til for å opprettholde tillit. Men går smitten opp så blir det jo inngripende tiltak, jeg fikk i alle fall inntrykket av det!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, jeg ble ikke riktig klok på dette nå. Bare det med publikum på et sportsarrangement? Skal det gå som før? Skal meter’n innføres? Skal man holde seg hjemme? 🤔

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tdm900 said:

For å være helt ærlig, jeg ble ikke riktig klok på dette nå. Bare det med publikum på et sportsarrangement? Skal det gå som før? Skal meter’n innføres? Skal man holde seg hjemme? 🤔

Jeg tror at de vil at du skal holde deg hjemme ja, men at du skal føle at du velger det og ikke blir påtvunget det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke en dritt..

Det var lov med arrangement på 600 deltakere - så lenge de var inndelt på 3 kohorter (200X3) med 2 meters avstand mellom kohortene..

Men det var ikke lov med mer enn 50 stk i en begravelse..? 

What? 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vera said:

Jeg skjønner ikke en dritt..

Det var lov med arrangement på 600 deltakere - så lenge de var inndelt på 3 kohorter (200X3) med 2 meters avstand mellom kohortene..

Men det var ikke lov med mer enn 50 stk i en begravelse..? 

What? 

Selve begravelsen er et offentlig arrangement så der gjelder 600 m/3 kohorter, men hvis det er samling etter begravelsen så er det er privat arrangement med 50 stk

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes i grunn ikke det var så mange anbefalinger. Litt vanskelig å påby antall nærkontakter folk har for eksempel. Én dag på jobb for meg, og jeg har minst ti ganger så mange nærkontakter som anbefalt.

Eneste jeg registrerer er at det ikke kommer noe påbud rundt antall i hjemmene, men kun leide lokaler. En kan i praksis ha mange på besøk hjemme, men du er i trøbbel om du inviterer de samme til et leid lokale.

En grunn til dette er jo at å nekte folk besøk i private hjem er svært betenkelig juridisk. Jeg tror nok ikke de var trygge på at det ville holde denne gangen akkurat nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frogger skrev (23 minutter siden):

Selve begravelsen er et offentlig arrangement så der gjelder 600 m/3 kohorter, men hvis det er samling etter begravelsen så er det er privat arrangement med 50 stk

Ah, da forstår jeg :fnise: Jeg hang meg helt opp i dette, så resten av pressekonferansen gikk meg hus forbi..

Jaja, så lenge vi bruker «minnbund». 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke om dette for øyeblikk.  Det jeg bryr meg MEST om er overfylte sykehus og en udugelig regjeringen samt udugelig sykehus administratører som har blitt advart i over 1 år nå at beredskapet i helsevesen er ALT for dårlig og her sitter vi fortsatt.   Her ser du utfall fra en tafatt Norge som åpnet opp ALT når skolen startet og fjernet alt av regler 8.nov hvor nordmenn i hytt og pine gikk koko med å feste, kose og feire med superspreder arrangementer.  Kos dere videre!  

Endret av Outlander
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frogger skrev (29 minutter siden):

Nei det stemmer jo ikke, 200 x 3 med 2 meter i mellom var jo store offentlige arrangement med fast plass som sport. For privat arrangement tror det var maks 20 med én meters mellomrom mellom hver gjest.

50 i begravelsen er nok under forrettelsen uansett hvor den foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Frøkensina said:

Nei det stemmer jo ikke, 200 x 3 med 2 meter i mellom var jo store offentlige arrangement med fast plass som sport. For privat arrangement tror det var maks 20 med én meters mellomrom mellom hver gjest.

50 i begravelsen er nok under forrettelsen uansett hvor den foregår.

image.thumb.png.9b367ccb5bd4d394b66742b370c333b6.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier jo rett ut at det er en alvorlig situasjon, så var lett å svare på spørsmålet ditt. 

JO, det er alvorlig likevel. Det er du som vrir det til noe annet fordi du mener tiltakene ikke er gode nok. Overlater det der til ekspertene jeg..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Outlander skrev (21 minutter siden):

Bryr meg ikke om dette for øyeblikk.  Det jeg bryr meg MEST om er overfylte sykehus og en udugelig regjeringen samt udugelig sykehus administratører som har blitt advart i over 1 år nå at beredskapet i helsevesen er ALT for dårlig og her sitter vi fortsatt.   Her ser du utfall fra en tafatt Norge som åpnet opp ALT når skolen startet og fjernet alt av regler 8.nov hvor nordmenn i hytt og pine gikk koko med å feste, kose og feire med superspreder arrangementer.  Kos dere videre!  

det blir ikke overfylte sykehus. Det er ikke sååæ mange som ble innlagt med corona. Langt færre enn ifjor. Problemet i år var blant annet rs viruset og hva var skylden i det? jo nedstengningen ifjor...

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maleficenta said:

det blir ikke overfylte sykehus. Det er ikke sååæ mange som ble innlagt med corona. Langt færre enn ifjor. Problemet i år var blant annet rs viruset og hva var skylden i det? jo nedstengningen ifjor...

Sykehusene blir ikke mindre overfylt fordi mange av pasientene er der med rs🙄

Men jo, det er mange innlagte pga korona.  De krever mye mer enn en «vanlig» pasient.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Det ER allerede overfylte sykehus. Ikke så mange koronapasienter, nei, men alt i alt er kapasiteten i helsevesenet alt for dårlig. Det var den pre-covid også, men de som snakket om det da fikk ikke like mye oppmerksomhet som nå. Ett av de største problemene med korona er at den fører med seg høyt fravær blant helsepersonell, samt mangel på utenlandske vikarer. Dermed blir et allerede presset helsevesen nesten tvunget i kne. Jeg er sykepleier og merker det GODT. Arbeidshverdagen er uutholdelig, og bare den siste måneden har flere sykepleiere her sagt opp.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
bib_84 skrev (3 minutter siden):

Jeg er sykepleier og merker det GODT. Arbeidshverdagen er uutholdelig, og bare den siste måneden har flere sykepleiere her sagt opp.

Jeg tror dessverre ikke at den gjengse nordmann forstår katastrofen i at sykepleiere og annet helsepersonell i avmakt sier opp jobben sin..selv ikke regjeringen virker å forstå hvor presset helsevesenet er nå. 

En annen ting er skolevesenet - som også lever i en presset situasjon..skolene her skriker etter vikarer - samme hvilke utdanning og erfaring man har..så stor mangel er det på skolepersonell nå. 

De trekker ikke i bremsen før det er for sent.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for latterliggjøring, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Synes i grunn ikke det var så mange anbefalinger. Litt vanskelig å påby antall nærkontakter folk har for eksempel. Én dag på jobb for meg, og jeg har minst ti ganger så mange nærkontakter som anbefalt.

Eneste jeg registrerer er at det ikke kommer noe påbud rundt antall i hjemmene, men kun leide lokaler. En kan i praksis ha mange på besøk hjemme, men du er i trøbbel om du inviterer de samme til et leid lokale.

En grunn til dette er jo at å nekte folk besøk i private hjem er svært betenkelig juridisk. Jeg tror nok ikke de var trygge på at det ville holde denne gangen akkurat nå.

Var det ikke 10 i private hjem? Mulighet for 20 en gang i jula?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
zemer skrev (12 minutter siden):

Var det ikke 10 i private hjem? Mulighet for 20 en gang i jula?

Stemmer, ihvertfall det jeg fikk med meg. Altså 10 besøkende, og en gang i julen 20 personer, men da med en meters avstand. Tror ikke det gjaldt når de var 10 stykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...