Gå til innhold

Trenger tips til bøker/bokserie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips til en forfatter som skriver bokserier eller en historie som går over flere bøker? Leseren har likt Roy Jacobsen sine bøker om familien i Nord-Norge og Edvart Hoem sine bøker vet jeg. Hun har også lest Lars Mytting og Anne Ragde sine bøker. Favoritten hennes er nok Roy Jacobsen sine.

Hvis det er noen som har noen gode leseforslag for en godt voksen dame så blir hun glad. Har sett på Merete Lindstrøm sine bøker, men kjenner ikke så godt til henne som forfatter. Hvordan er de bøkene?

Har også vurdert å gi henne Karin Fossum sine bøker om Konrad Sejer, men er litt usikker på om hun liker det siden hun ikke liker krim (blod) så godt selv om hun ser på Åsted Norge;) Liker godt Karin Fossum selv og det er mange bøker å kose seg med.

Tar gjerne også i mot tips på andre gode og sterke bøker.

Anonymkode: 3cb76...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erling Pedersen har skrevet fire bøker med slektshistorie, begynner 1932 og varer til 2001, såvidt jeg husker. Den første boken heter : Solregn over Skrede. Veldig bra bøker, synes jeg. 
Og hva med bøkene til Lars Saabye Christensen. 

Endret av Muskath
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Muskath said:

Erling Pedersen har skrevet fire bøker med slektshistorie, begynner 1932 og varer til 2001, såvidt jeg husker. Den første boken heter : Solregn over Skrede. Veldig bra bøker, synes jeg. 
Og hva med bøkene til Lars Saabye Christensen. 

Takk for tips! SJekket opp Erling Pedersen sine, men ser ut til at de er vanskelige å få tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, ser at de ikke har dem nå. Det er ikke så lenge siden jeg så dem i pocket. Det var dumt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ken Follet sin Kingsbridge-serie er kanskje noe, starter med Pillars of the Earth også er det 3 bøker til, 2 som er satt etter den første i tid og en som foregår før den første. De finnes alle oversatt til norsk.

Anonymkode: 40bf4...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jan Guillou sine bøker om Brobyggerne, Jon Michelets serie om krigsseilerne, Gunnar Staalesen "1900"-serien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormsinn-trilogien av Ellingsen er supergod, er fra Stavangertraktene fra 1880 og fremover. Fins også en fjerde bok. Anbefales! 

Gunnar Stålesen har også en trilogi. Den ene heter Morgenrød. Sjekk rekkefølgen selv.

Og Kim Leine har en trilogi som er fra Danmark/Grønland, som skal være veldig god. 

Lykke til! 

Anonymkode: 3de90...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumle skrev (2 timer siden):

Bli hvis du kan-triologien til Helga Flatland.

Enig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (20 timer siden):

Åja, ser at de ikke har dem nå. Det er ikke så lenge siden jeg så dem i pocket. Det var dumt. 

Hva er dumt? Du kan låne på biblioteket, vet du.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer an på hva mottakeren sier når hun får vite at julegaven hun har fått er en bibliotekbok, så hun må returnere den i løpet av fire uker.

Greit å lese hva tråden handler om ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margaret Skjelbred - både Lerkehjerter-trilogien (Lerkehjerter, Vildresinn og Alvemål) og de enkeltstående bøkene hennes. Anne-Karin Eldstads kvartetter om Innhaugsfolket og Julie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (5 minutter siden):

Kommer an på hva mottakeren sier når hun får vite at julegaven hun har fått er en bibliotekbok, så hun må returnere den i løpet av fire uker.

Greit å lese hva tråden handler om ;) 

Jeg trodde du skrev i tredjeperson.. 

Å låne på biblioteket og "gi" som gave, synes jeg er kult! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var ikke jeg som skulle ha bøkene, har dem i hylla her jeg. Les innleggene før du svarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Stormsinn-trilogien av Ellingsen er supergod, er fra Stavangertraktene fra 1880 og fremover. Fins også en fjerde bok. Anbefales! 

Gunnar Stålesen har også en trilogi. Den ene heter Morgenrød. Sjekk rekkefølgen selv.

Og Kim Leine har en trilogi som er fra Danmark/Grønland, som skal være veldig god. 

Lykke til! 

Enig med deg mht Kim Leine, interessante bøker om Grønland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (1 time siden):

Det var ikke jeg som skulle ha bøkene, har dem i hylla her jeg. Les innleggene før du svarer. 

Ikke vær så uhøflig. Jeg har brukt tid på å svare deg, vær takknemlig for det. Tråden kan komme andre til nytte også. Dessuten var ikke innlegget ditt skrevet veldig tydelig. Overskriften var også ufullstendig (jfr forumreglene).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke vær så uhøflig. Jeg har brukt tid på å svare deg, vær takknemlig for det. Tråden kan komme andre til nytte også. Dessuten var ikke innlegget ditt skrevet veldig tydelig. Overskriften var også ufullstendig (jfr forumreglene).

Nå får du gi deg! Hvis du hadde giddet å lese alle innleggene, hadde du forstått at jeg ikke trengte råd om å gå på biblioteket. Innlegget mitt var svar til ts. Kanskje du som har litt tungt for å forstå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til Knitsbridge serien til Ken Follett som er foreslått lenger oppe, anbefales også hans Århundretriologi, den er veldig bra. Gunnar Staalesen har også skrevet en romantriologi som spenner seg over 1900-tallet i Bergen som jeg likte godt. 

Anonymkode: 64931...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 18.30):

Noen som har noen tips til en forfatter som skriver bokserier eller en historie som går over flere bøker? Leseren har likt Roy Jacobsen sine bøker om familien i Nord-Norge og Edvart Hoem sine bøker vet jeg. Hun har også lest Lars Mytting og Anne Ragde sine bøker. Favoritten hennes er nok Roy Jacobsen sine.

Hvis det er noen som har noen gode leseforslag for en godt voksen dame så blir hun glad. Har sett på Merete Lindstrøm sine bøker, men kjenner ikke så godt til henne som forfatter. Hvordan er de bøkene?

Har også vurdert å gi henne Karin Fossum sine bøker om Konrad Sejer, men er litt usikker på om hun liker det siden hun ikke liker krim (blod) så godt selv om hun ser på Åsted Norge;) Liker godt Karin Fossum selv og det er mange bøker å kose seg med.

Tar gjerne også i mot tips på andre gode og sterke bøker.

Hvis du har Storytel så har de en fantastisk serie på 7 bøker. Cliftonkrøniken av Jeffrey Archer. Begynner med en gutt som vokser opp i fattigdom i havnestrøket i Bristol på 1920 tallet. Og følger han og familien gjennom mange dramatisk hendelser helt opp til vår egen tid. Fantastisk serie annbefales på det sterkest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (På 13.12.2021 den 10.31):

Hvis du har Storytel så har de en fantastisk serie på 7 bøker. Cliftonkrøniken av Jeffrey Archer. Begynner med en gutt som vokser opp i fattigdom i havnestrøket i Bristol på 1920 tallet. Og følger han og familien gjennom mange dramatisk hendelser helt opp til vår egen tid. Fantastisk serie annbefales på det sterkest

Pass deg nå! 😄 

Ts ønsker forslag til GAVE 

Det kunne for øvrig godt stått GAVE i trådtittelen, eller tydelig i første innlegget. 

Anonymkode: 0e046...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...