Gå til innhold

Nybegynner som trenger strikkehjelp


275-8

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver nå å strikker min første lue, men jeg er ikke så flink til å forstå oppskrifter. 
Skal strikke vrangbord i ca 25 cm, og deretter felle. Men jeg vet ikke hvordan jeg feller og hvordan oppskrifter mener jeg skal gjøre det. 
Det som står er:

''Felling 1: Strikk 6 m vrangbord, 2 r sammen. Gjenta ut omg. Strikk 2 omg r over r og vr over vr.
Felling 2: Strikk 5 m vrangbord, 2 r sammen. Gjenta ut omg. Strikk 2 omg vrangbord.
Felling 3: Strikk 4 m vrangbord, 2 r sammen. Gjenta ut omg. Strikk 1 omg r over r og vr og vr.
Felling 4: Strikk 3 m vrangbord. 2 r sammen. Gjenta ut omg. Strikk 1 omg vrangbord. Klipp av tråden, trekk den gjennom de gjenværende m, stram til og fest tråden.''

Jeg lurer også på hva jeg gjør når jeg er tom for garn og skal begynne på neste nøste.

Setter pris på alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Strikk 6 masker med rett over rett og vrang over vrang, de neste to maskene strikker du rett sammen, så strikker du rett over rett og vrang over vrang 6 masker igjen, så to rett sammen og så videre sånn hele omgangen. Neste felleomgang er helt lik, bare at det er 5 masker mellom fellingene. 
Når du begynner på nytt nøste, strikker du bare ny tråd inn sammen med den gamle to-tre masker. 

Anonymkode: 3d600...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins mange fine læringsvideoer på youtube og Google :)

Anonymkode: b0154...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo strikket vrangbord, 1 rett og 1 vrang? Da strikker du bare neste omgang likt, rett der det er rett på forrige omgang, og vrang der det er vrang på forrige. 

Anonymkode: 3d600...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg strikker slik som jeg har gjort til nå? Vanlig vrangbord, men etter 6 masker med vr så tar jeg 2 rette sammen, så fortsetter i 6 vr til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, 275-8 said:

Så jeg strikker slik som jeg har gjort til nå? Vanlig vrangbord, men etter 6 masker med vr så tar jeg 2 rette sammen, så fortsetter i 6 vr til? 

Ja, regner med at hele luen er i vrangbordstrikk? 

Anonymkode: 3d600...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja, regner med at hele luen er i vrangbordstrikk? 

Anonymkode: 3d600...105

Etter seks masker med vrangbord tar du sammen to m

Anonymkode: 3d600...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har vært vrangbord hele veien. 
Er en rett og en vrang 1 maske ifølge oppskriften? Så jeg strikker 6 masker vrangbord, som blir 12 masker til sammen? hvis du skjønner

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, 275-8 said:

Ja har vært vrangbord hele veien. 
Er en rett og en vrang 1 maske ifølge oppskriften? Så jeg strikker 6 masker vrangbord, som blir 12 masker til sammen? hvis du skjønner

 

Nei, 6 masker vrangbord er 6 masker. 1 rett og 1 vr er 2 masker

Anonymkode: 3d600...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå okei, takk!
Siste jeg ikke forstår er når det står ''Strikk 2 omg r over r og vr over vr''

Blir det da 1 runde med 6 masker vrangbord, så 2 masker rett sammen. Deretter 2 vanlig runder slik jeg har gjort frem til nå, med vanlig vrangbord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omgang er det samme som runde. Ja, da  to omganger er to runder med samme. Og så fem mellom fellingene neste omgang. 

Anonymkode: 3d600...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, 275-8 said:

Ja, bare jeg som kaller det runde hehe
Tusen takk! Beklager dumme spørsmål, alle må være nye en gang I guess hah

Lykke til med lue! Bare å spørre, det er sånn man lærer. 

Anonymkode: 3d600...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det slik at du fks kan se fra forrige omg hva som er r og vr? Mtp rett over rett fks
Jeg må vel sikkert prøve å bare telle og holde oversikt, for jeg tror ikke jeg klarer å se det

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 275-8 said:

Er det slik at du fks kan se fra forrige omg hva som er r og vr? Mtp rett over rett fks
Jeg må vel sikkert prøve å bare telle og holde oversikt, for jeg tror ikke jeg klarer å se det

 

Du skal kunne se det. Ellers får du bare telle.

Anonymkode: 3d600...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

275-8 skrev (1 minutt siden):

Er det slik at du fks kan se fra forrige omg hva som er r og vr? Mtp rett over rett fks
Jeg må vel sikkert prøve å bare telle og holde oversikt, for jeg tror ikke jeg klarer å se det

 

Det ser du, men hvis du ikke vet hvem av maskene som heter hva så kan det bli vanskelig. Ville ha søkt opp bilder på Google sånn at du ser hva som er hva 😊 

Anonymkode: 88b90...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å strikke noen prøvelapper og øve deg? 

Anonymkode: 3d600...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...