AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #1 Del Skrevet 7. desember 2021 Jeg vet jo at dette ikke stemmer rent statistisk, men hele min familie har blitt lett gravide. Min mor ble gravid med meg på første og annen prøveperiode, og det samme gjaldt min søster. Begge to fikk barn mellom 30 og 35 (altså ikke veldig sent, men ikke tidlig). Jeg har blitt gravid før - da på spiral, men tok abort da det ikke var mulig å få barn på det tidspunktet. Gynekologen "beroliget" meg da at jeg vet i det minste at jeg kan bli gravid, og antakelgvis er "veldig fertil". Jeg forstår at dette var noe hun sa for å finne en positiv vinkling, men i etterkant synes jeg bare det var teit. Min bestevenninne fra barndommen fikk barn for ikke lenge siden, og da vi snakket om graviditet sa hun at hun sluttet på prevensjon for et år siden og "trodde de hadde litt tid, men så skjedde det med en gang!". Alle som blir gravide veldig lett er raske med å nevne det, og jeg tror ikke de mener å "skryte", men de nevner det alltid. Nå er jeg 31 og har prøvd i fire måneder, og våknet i dag til blod på papiret. Mensen skal komme om fire dager så jeg øynet et håp om en liten festeblødning, men jeg begynner å kjenne litt mensmurringer og må innstille meg på at det ikke gikk nå heller....Nå har vi hatt sex annenhver dag og startet en uke for forventet EL. Mannen og jeg var enige om at vi ikke skulle bli et sånt "prøverpar" som hadde sex etter kalender, så vi har tatt dette ganske med ro. Jeg bruker en app for å holde oversikt over syklusen, samme app som jeg alltid har brukt. Men jeg merker jo at stresset nå begynner å sive inn... Og ja, jeg vet vi ikke egentlig har prøvd lenge men jeg føler meg kjempefrustrert når "alle" rundt meg får det til på første forsøk og jeg er unntaket. Og jeg er redd at hvis du ikke er blant dem som får det til umiddelbart, så er du blant dem der det tar et år eller er problemer. Noen her på min alder som ble gravide etter 5-6 mnd? Anonymkode: 83d0a...80f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #2 Del Skrevet 7. desember 2021 Jeg ble gravid på 5. prøveperiode (altså etter 5 måneder) da jeg var 30, fødte rett etter at jeg fylte 31. Trodde også jeg skulle bli veldig lett gravid, og det stemte forsåvidt (5 måneder ER faktisk rimelig raskt). Og så må du ha i bakhodet at det fremdeles er mye skam forbundet med fertilitetsproblemer, så det er ikke noe folk pleier å dele. For min del så kan jeg godt dele offentlig at jeg brukte 5 måneder på det første barnet, jeg kan også godt si at vi brukte "ganske lang tid" på nummer 2 eller "det gikk fort" på nummer 3, men de eneste jeg har fortalt detaljer til er legen - og for vår del var "ganske lang tid" med nummer 2 det samme som 3 år med gjentatte spontanaborter. Vet man ikke DET, så ser det jo ut på ungeflokken som om vi hadde "null problemer". Anonymkode: ba9d1...523 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #3 Del Skrevet 7. desember 2021 Min mor er av varianten som ble gravid bare hun vasket undertøyet sitt sammen med undertøyet til en mann. Vi er altså en stor familie! Hos alle lune søsken kommer det også unger på løpende bånd. Jeg begynte derfor å regne på terminer og se etter barnevogner da vi begynte å prøve for 9 måneder siden - jeg var helt sikker på at jeg kom til å bli gravid med en gang! Men her sitter jeg altså i pp9 og tar eggløsningstester til de tyter ut av ørene på meg 🤷🏻♀️ Vi er vel alle forskjellige, noen har mer flaks og noen bruker lenger tid. 4 måneder er ikke lang tid! 60% er gravide i løpet av 6 måneder, 90% er gravide i løpet av 12 måneder. Dette går med all sannsynlighet bra! 🤱❤️ Anonymkode: 940f8...242 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #4 Del Skrevet 7. desember 2021 Hos oss tok det over et år å få første barn, mens nr. to kom på andre forsøk/to måneder. Jeg var 34 da den første ble født, og 36 da den andre ble født. Jeg har hørt (litt for) mye om at kvinner i min familie blir lett gravide. Både moren, mormoren og tanten min fikk barn med en gang de prøvde og sistemann da de var rundt 40. Jeg tror kanskje en del nevner at det gikk raskt fordi de ble overrasket/ikke var helt mentalt forberedt på det. Det gjelder i hvert fall de jeg kan komme på nå som har fortalt meg at de ble gravid på første forsøk eller før de rakk å prøve. Det kjennes også kanskje mer spesielt, og mer fristende å si noe om at det gikk så raskt. Det er kanskje mer naturlig å si "jeg sluttet med prevensjon i august, og to uker senere var jeg jammen gravid!" enn jeg ble gravid den tredje/femte/niende måneden vi prøvde. Det er nok også noe med at det er sårt for mange og litt tabu med fertilitetsproblemer. Da vi hadde passert et år med prøving og skulle i gang med utredning, begynte vi å bare si det når folk spurte om vi ikke skulle ha barn snart. Og da syns jeg nesten alltid det var noen som svarte at de hadde prøvd en stund, enten innen normalen, men over et halvår og de hadde vært bekymret eller de hadde fertilitetsproblemer. Flere fortalte at de hadde trengt hjelp. Det tror jeg kanskje ikke de hadde sagt til oss hvis de ikke hadde funnet ut at vi strevde med det. Anonymkode: d134d...d7b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
font Skrevet 7. desember 2021 #5 Del Skrevet 7. desember 2021 Jeg kjenner meg veldig igjen. Er 34. Selv er jeg bare i pp3, men "alle" rundt meg er gravide nå, og det er ikke måte på hvor lett det har gått. Nær familie, venner, kolleger, alle i alderen 28-36. "vi trodde det skulle ta tid, men så satt den med en gang!". Jeg har ganske lange sykluser i tillegg, så ventetiden mellom hver sjanse/EL er en tålmodighetsprøve. Men det er nok som mange her påpeker; fertilitetsproblemer er ikke noe man snakker om uten videre, og det er kanskje flere enn man tror som sliter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #6 Del Skrevet 7. desember 2021 Du skal også huske på at en del ser ut til å mene at de ikke prøver før de aktivt benytter eggløsningstester og planlegger sex rundt EL, men så kan de godt ha hatt ubeskyttet samleie i månedsvis før de begynner å telle prøveperioder. Anonymkode: f417d...b39 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #7 Del Skrevet 7. desember 2021 Du har ikke prøvd lenge og det kan variere også. Men skjønner at du kan føle det hvis andre rundt skryter av hvor fertile de er. Jeg har selv blitt gravid både på første pp og på sjette pp. Følte selv at det tok lang tid med andre som tok 6 mnd, kontra første som tok 1. Begge deler er normalt og tenker at det var helt tilfeldig, men skjønner følelsen din. det er nok lettere for folk å snakke om hvis man blir fort gravid kontra hvis man bruker litt tid. Anonymkode: fb758...bf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #8 Del Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du skal også huske på at en del ser ut til å mene at de ikke prøver før de aktivt benytter eggløsningstester og planlegger sex rundt EL, men så kan de godt ha hatt ubeskyttet samleie i månedsvis før de begynner å telle prøveperioder. Anonymkode: f417d...b39 Et godt poeng! Dette var jeg overhodet ikke klar over før jeg begynte å snuse litt rundt i forumet her. I mine øyne er ingen prevensjon + normalt seksuelt aktiv = prøver. Vi hadde nok også en måned imellom der jeg regnet med at systemet ikke var igang, og vi ikke hadde så mye sex da vi begge var slått ut med influensa. Men jeg teller altså prøveperiode som prevensjonsfri periode. TS Anonymkode: 83d0a...80f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #9 Del Skrevet 7. desember 2021 Jeg ble ikke gravid en eneste gang i 30-årene. Ny kjæreste og gravid med en gang som 42-åring... Fertilitet går ikke bare på kvinnen, is all Im saying.. Anonymkode: 7af68...fe5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #10 Del Skrevet 7. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Et godt poeng! Dette var jeg overhodet ikke klar over før jeg begynte å snuse litt rundt i forumet her. I mine øyne er ingen prevensjon + normalt seksuelt aktiv = prøver. Vi hadde nok også en måned imellom der jeg regnet med at systemet ikke var igang, og vi ikke hadde så mye sex da vi begge var slått ut med influensa. Men jeg teller altså prøveperiode som prevensjonsfri periode. TS Anonymkode: 83d0a...80f Absolutt! Meg i pp9 lenger opp. Begynte ikke å EL teste før forrige pp, så skulle jeg regnet på den måten og spiren sitter denne gangen kunne jeg jo potensielt gått rundt og sagt at den satt på pp2 😉 Vi har nok også bommet en del på EL, noe sykluskluss i starten etter p-pille stopp, koronavsksiner osv, men tenker det er en del av det å være prøver! Anonymkode: 940f8...242 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerfuul Skrevet 9. desember 2021 #11 Del Skrevet 9. desember 2021 Her ble jeg gravid på første PP med både nr 1 og nr 2, nr 3 var et uhell. Så da vi begynte å prøve på nr 4 trodde jeg det skulle gå like raskt. Og forsåvidt, jeg ble gravid i PP 2, PP 4 og PP 5, der jeg mistet alle 3 gangene. Men i PP 8 nå så satt den, foreløpig. Jeg følte at 8 mnd var lenge, og dagene snegler forbi, men sånn når jeg ser tilbake nå så har det egentlig gått veldig fort, og mye av den perioden er allerede "glemt" på en måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #12 Del Skrevet 10. desember 2021 4 mnd er absolutt ikke lenge! Og husk at selv om du er super fruktbar noe det ksn hende du er, så kan mannen ha dårligere sædkvalitet og dermed ta lengre tid å bli gravid! Sett mannen på vitamintilskudd som er bra for sæden 👍🏻 Anonymkode: 40f88...933 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #13 Del Skrevet 10. desember 2021 Uff. Ikke lett det der. Jeg synes også det er sånn med de fleste nå, at alle får på første forsøk. Alle damene i min familie blir lett gravide. selv er jeg i PP 8 nå. Men har en fra før, som satt på første skudd ( ikke planlagt) men det er jo 10 år siden nå. Er bare 29, og nå når man faktisk prøver, er det vanskelig gitt. Men tror det er viktig å holde hodet kaldt, ikke stresse, tenke at det kommer når det kommer, og skjer det ikke innen 1 år, så får man hjelp ❤️ men kjenner på det selv, at jeg blir mer stresset for hver pp hvor det ikke går. Men det hjelper å holde hodet kaldt, og tenke positivt Anonymkode: df71c...728 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #14 Del Skrevet 11. desember 2021 Tror det er veldig tilfeldig. Førstemann satt på første forsøk, andremann på 2 pp. 3 måtte vi arbeide i nesten 2 år for (bare 30 år). Anonymkode: a5970...f2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #15 Del Skrevet 25. desember 2021 Takknemlig for at jeg fant denne tråden❤. Det er lett å si til andre at man må være tålmodig og at det er normalt at det tar et år, men når man har gjort alt for å bli gravid de siste 8 mnd, så blir man stressa, ellerjeg blor det... I likhet med trådstarter, har jeg familie som blir gravide "kjempelett". Er også 34, har også tatt abort som veldig ung, og er redd noe kan ha blitt ødelagt da? Eller at jeg er for gammel...venninner som har barn fra før el har prøvd mye kortere tid enn meg...og nå sitter jeg altså i sofaen og gråter fordi ei venninne sa hun var gravid. Unner henne det sånn, men kjenner på stikk, nei store hogg av misunnelse og googler alle tegn på fertilitetsproblemer og klandrer meg selv....klem til dere alle. Tror det var godt å bare skrive om det... Anonymkode: 6eaf0...e79 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #16 Del Skrevet 25. desember 2021 Jeg har 2 barn, og har tatt to aborter da jeg var 19 og 24. Fikk barn da jeg var 30 og 38. Prøver på nr 3 nå, og blir ikke gravid. Er på pp 10. Mulig det er alderen for min del, men blitt gravid på 1-2 forsøket med barna og uhell med abortene da, gikk til og med på p-piller. Ikke gi opp, sier de ikke at det tar opptil ett år når man har brukt prevensjon i mange år da? utover det så kan man søke hjelp hos lege og sjekke ut ting? Anonymkode: c3158...5f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #17 Del Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har 2 barn, og har tatt to aborter da jeg var 19 og 24. Fikk barn da jeg var 30 og 38. Prøver på nr 3 nå, og blir ikke gravid. Er på pp 10. Mulig det er alderen for min del, men blitt gravid på 1-2 forsøket med barna og uhell med abortene da, gikk til og med på p-piller. Ikke gi opp, sier de ikke at det tar opptil ett år når man har brukt prevensjon i mange år da? utover det så kan man søke hjelp hos lege og sjekke ut ting? Anonymkode: c3158...5f9 Ja, du har helt rett i det! Følelsene tok overhånd i går. Egentlig har jeg det best på hormonprevensjon(færre hormoner i kroppen i sving i da)men det går jo ikke nårman prøver.😅 Anonymkode: 6eaf0...e79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #18 Del Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 25.12.2021 den 20.40): Takknemlig for at jeg fant denne tråden❤. Det er lett å si til andre at man må være tålmodig og at det er normalt at det tar et år, men når man har gjort alt for å bli gravid de siste 8 mnd, så blir man stressa, ellerjeg blor det... I likhet med trådstarter, har jeg familie som blir gravide "kjempelett". Er også 34, har også tatt abort som veldig ung, og er redd noe kan ha blitt ødelagt da? Eller at jeg er for gammel...venninner som har barn fra før el har prøvd mye kortere tid enn meg...og nå sitter jeg altså i sofaen og gråter fordi ei venninne sa hun var gravid. Unner henne det sånn, men kjenner på stikk, nei store hogg av misunnelse og googler alle tegn på fertilitetsproblemer og klandrer meg selv....klem til dere alle. Tror det var godt å bare skrive om det... Anonymkode: 6eaf0...e79 Fint å få så mange svar fra likesinnede ❤️ Nei, det er neppe noe som er blitt ødelagt. En av tre norske kvinner tar en abort ila. livet, så det er ganske mye tallmateriale og forskning for å backe opp at det er trygt. Jeg har litt lyst til å ta en gyn-sjekk for å se at alt er bra selv om det ikke er gått så lang tid. Likevel er jeg redd for hva slags svar jeg kan få. Hvis jeg får beskjed om at jeg ikke har egg f.eks., er jeg redd jeg går helt i kjelleren... TS Anonymkode: 83d0a...80f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #19 Del Skrevet 2. januar 2022 On 12/26/2021 at 12:25 AM, AnonymBruker said: Jeg har 2 barn, og har tatt to aborter da jeg var 19 og 24. Fikk barn da jeg var 30 og 38. Prøver på nr 3 nå, og blir ikke gravid. Er på pp 10. Mulig det er alderen for min del, men blitt gravid på 1-2 forsøket med barna og uhell med abortene da, gikk til og med på p-piller. Ikke gi opp, sier de ikke at det tar opptil ett år når man har brukt prevensjon i mange år da? utover det så kan man søke hjelp hos lege og sjekke ut ting? Anonymkode: c3158...5f9 Hei, om man er over 35 anbefales det å søke hjelp om man hatt prøvd mer enn seks måneder. Så om ønske om en tredjemann er sterkt ville jeg kontaktet en gynekolog nå. Fertiliteten synker i slutten av 30-årene og spesielt når man passerer 40, men det trenger ikke bety at det er for sent for dere. Lykke til! Anonymkode: a5f0f...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #20 Del Skrevet 9. januar 2022 TS her. Det ser ut til at jeg har fått mensen igjen idag...Våknet med en litt slimete blod, jeg håpet dette enten var en forsinket eggløsning eller en festeblødning, ettersom kalenderen tilsier at det skal være en uke til mensen. Mest sannysynlig tenker jeg det er menstruasjon, ettersom jeg har hatt vondt i puppene i noen dager allerede. Er litt lei meg, vi har hatt sex annenhver dag rundt EL (eller det jeg trodde var EL). Vurderer å ta en time hos gynekolog, men er samtidig kjemperedd. Tenk å få et nedslående svar... Anonymkode: 83d0a...80f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå