Gå til innhold

IQ er en meningsløs måleenhet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 21.53):

Uansett hvor mye disiplin et grøthue har vil han aldri bli noe. Igjen: Folk med 85 IQ poeng og lavere vil alltid ha en negativ påvirkning på systemet rundt. 

Anonymkode: 487b7...40c

Ja det er sant..Det de fleste med normal intelligens ikke forstår er hvor mye de skylder høyt intelligente mennesker ...I en verden der ingen hadde over 100 i IQ hadde levestandarden vært en brøkdel av det den er i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ABM skrev (9 minutter siden):

Ja det er sant..Det de fleste med normal intelligens ikke forstår er hvor mye de skylder høyt intelligente mennesker ...I en verden der ingen hadde over 100 i IQ hadde levestandarden vært en brøkdel av det den er i dag..

Uten tvil. Folk forstår ikke hvor lite de har å rutte med i forhold til de som virkelig har sprengt grensene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 21.53):

Uansett hvor mye disiplin et grøthue har vil han aldri bli noe. Igjen: Folk med 85 IQ poeng og lavere vil alltid ha en negativ påvirkning på systemet rundt. 

Det stemmer sikkert. Men mitt inntrykk er at de aller fleste som lykkes har IQ i normalområdet, men hvor de jobber hardt for å nå målene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2021 den 1.25):

Som nevnt tidligere. Jada man må jobbe. Om en med skyhøy IQ aldri tar inn info vil det aldri bli noe av hen. 

Når det er sakt... Det skal sinnsykt mye til før en med lav IQ overgår en med høy. 

Bare å se på hvor mange som jobber hardt bare for å bestå matematikk på videregående. Andre trenger ikke prøve for å få en toppkarakter. 

Videregående er godt eksempel på at det er motivasjon som teller og ikke IQ. Enormt mange som får elendige karakterer på VGS og som ender opp med å få toppkarakterer når de tar opp fag for å komme inn på studiet de ønsker. De har ikke fått høyere IQ, de har bare blitt villige til å legge arbeid i fagene. 

Gjelder også omvendt. Da jeg gikk på NTNU sa foreleseren på første matteforelesning at det var de som fikk 6 i matte på videregående uten innsats han var mest redd for. Dette fordi disse ofte overvurderte egne ferdigheter og trodde de kunne klare seg på NTNU uten hardt arbeid. 

Anonymkode: a748b...291

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 1.13):

Ok, hvor mye er 10 iq-poeng verdt? Eller mer spesifikt hva er forskjellen mellom noen med en IQ på 100 og noen med 110?
Har den andre personen 10 % mer "lagring" i hjernen? Kan han beregne noe 10% raskere?

Jeg sier ikke at IQ er helt meningsløst, men det har ikke mer mening enn å kalle noen smart eller dum.

Det er nok av mislykkede mennesker med høy IQ, akkurat som det er mange vellykkede mennesker med lav IQ. Å være smart garanterer ikke suksess og ikke å være smart forhindrer det ikke. så du kan ikke bruke IQ til å forutsi mye. Det er en meningsløs måleenhet.

Anonymkode: 7c197...957

Er det virkelig mange vellykkede mennesker med lav IQ?

Middels kanskje, men lav? Hva ander du som cellykket her da? Ha familie, eie egen bolig, har en fast jobb av et slag? 

Å være smart garanterer helt klart ikke suksess, men å være dum garanterer nesten at man ikke får det. Kombinasjonen hardt arbeid og høy IQ er best for å oppnå suksess. Middels IQ kombinert med hardt arbeid slår høy IQ men lat og giddalaus.

Anonymkode: 3aba3...677

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.12.2021 den 10.37):

Det er jo en saying som er at oppskriften på suksess er 5 prosent talent og 95 prosent arbeid. Er mye i det. Selvdisiplin er mer beundringsverdig, etter min mening. Det er en hard jobb. Talent er gratis. Og talent kan man ha for så mangt. Hard jobb innen noe man har talent for er beundringsverdig, synes jeg.

Anonymkode: 6b7a9...edb

Enig. Blir som i fotball. Spillerne som blir favoritter i klubben er som regel de som gir alt alltid fremfor de som kun lever på talentet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ganske lat, men har høy IQ. Det lar meg surfe gjennom livet ganske greit.

Tror ikke det hadde tilført livet mitt så mye glede om jeg jobbet hardere og ble toppleder eller statsminister :)

Anonymkode: 77897...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 1.13):

Ok, hvor mye er 10 iq-poeng verdt? Eller mer spesifikt hva er forskjellen mellom noen med en IQ på 100 og noen med 110?
Har den andre personen 10 % mer "lagring" i hjernen? Kan han beregne noe 10% raskere?

Jeg sier ikke at IQ er helt meningsløst, men det har ikke mer mening enn å kalle noen smart eller dum.

Det er nok av mislykkede mennesker med høy IQ, akkurat som det er mange vellykkede mennesker med lav IQ. Å være smart garanterer ikke suksess og ikke å være smart forhindrer det ikke. så du kan ikke bruke IQ til å forutsi mye. Det er en meningsløs måleenhet.

Anonymkode: 7c197...957

Iq brukes jo i diagnostisering, så det er en måleenhet som har en mening (å si noe om hvor velfungerende eller dårlig fungerende du er). Har du lav nok iq er du til og med ikke strafferettslig ansvarlig, fordi du ikke evner forstå galt og rett. Det er like umulig for noen med lav nok iq som det er for et tre eller en stein.

Forskjellen på noen med 100 og 110 i iq er nok mest merkbar for den med 110. Slik forskjellen på noen med 90 og 100 er mer låmerkbart for den med 100. Det er helt naturlig og skyldes at ingen kan forstå enheter mer komplekse enn en selv. Vi er vår egen øvre grense, kan man si.

Vi kan bruke et annet enkelt eksempel. Du tar et valg. For noen med iq feks på 90 vil det fremstå som et enkelt valg med en eller to konsekvenser. For en med normal iq (100) ville valget hatt 5-10 helt åpenbare konsekvenser. Noen negative, andre positive. For en med iq på 130 ville valget fremstå som en brikke i et nett av sammenhengende konsekvenser. Folk «høyere oppe» lever i en mer kompleks verden.

Anonymkode: 321fa...6f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IQ blir målet om man utredes for psykisk utviklingshemming :P Synes det er idiotisk 

Anonymkode: e3e7f...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 14.12.2021 den 19.51):

IQ blir målet om man utredes for psykisk utviklingshemming :P Synes det er idiotisk 

Hvorfor det?

Hva ellers skulle man brukt?

Anonymkode: 75589...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
On 12/7/2021 at 9:53 PM, AnonymBruker said:

Et grøthue vil sikkert alltid være et grøthue, men normalt intelligente kan nå nærmest så langt de vil om de bare jobber hardt nok. Har man drivet, er normalt oppegående, vet hvordan man kan nå målene og har flaks kan man klare omtrent hva som helst.  Selv jobber jeg i akademia og kjenner folk som har blitt professorer på toppuniversitetene i verden(Harvard, MIT, Oxford, osv). Disse kom dit gjennom hardt arbeid og ikke ved å være superintelligente.

Anonymkode: e099c...de2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.12.2021 den 19.51):

Hvorfor er det idiotisk? Definisjonen av psykisk utviklingshemmet er vel at man har IQ under 70?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det idiotisk? Definisjonen av psykisk utviklingshemmet er vel at man har IQ under 70?

I tillegg har psykisk utviklinghemmede ofte problemer med motorikken, men vet ikke helt hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 12/14/2021 at 7:40 PM, AnonymBruker said:

Er ganske lat, men har høy IQ. Det lar meg surfe gjennom livet ganske greit.

Tror ikke det hadde tilført livet mitt så mye glede om jeg jobbet hardere og ble toppleder eller statsminister :)

Anonymkode: 77897...72d

Jeg har moderat IQ og surfet meg gjennom livet jeg også. Men jeg tenker en del på hva jeg kunne gjort om jeg faktisk hadde drivet som en del av mine venner  har hatt. Jeg skal ikke klage over livet, jeg har vært heldigere enn mange. Men jeg lurer en del på hva jeg kunne klart om jeg virkelig prøvde.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...