AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #1 Del Skrevet 7. desember 2021 Ok, hvor mye er 10 iq-poeng verdt? Eller mer spesifikt hva er forskjellen mellom noen med en IQ på 100 og noen med 110? Har den andre personen 10 % mer "lagring" i hjernen? Kan han beregne noe 10% raskere? Jeg sier ikke at IQ er helt meningsløst, men det har ikke mer mening enn å kalle noen smart eller dum. Det er nok av mislykkede mennesker med høy IQ, akkurat som det er mange vellykkede mennesker med lav IQ. Å være smart garanterer ikke suksess og ikke å være smart forhindrer det ikke. så du kan ikke bruke IQ til å forutsi mye. Det er en meningsløs måleenhet. Anonymkode: 7c197...957 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #2 Del Skrevet 7. desember 2021 IQ er en grunnleggende faktor for flere egenskaper. Egenskaper som vil variere mellom personer som har samme IQ. Så det vil være umulig å si hva en IQ score betyr generelt for de egenskapene. IQ er bare en målenhet for G. IQ har mye mening. Det ligger til grunn for majoriteten av forskning på mennesket. Det er meget viktig for å forstå samfunnet. Elkjøp har for eks oppdaget hvor viktig det er. Du må ta en logikk test når du søker jobb der. Det samme gjelder forsvaret. Du får ikke inn i førstegangstjenesten om du er for dum. For saken er den at de med under ca85 i IQ vil ha en negativ påvirkning på systemet de er en del av uansett trening. Det er den beste faktoren som fins for å forutsi suksess i livet. Selvfølgelig vil suksess bli definert av hvert individ. Det er variasjoner ja, men treffsikkerheten er fantastisk stor. Anonymkode: 487b7...40c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #3 Del Skrevet 7. desember 2021 Ja, det er i stor grad en ubrukelig måleenhet. Kan brukes til å fange opp om man er usedvanlig lite begavet, eller om man er over gjennomsnittet smart. Noe særlig mer detaljert enn det blir ikke konstruktivt. Anonymkode: af480...29c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #4 Del Skrevet 7. desember 2021 IQ er tett knyttet til selvfølesle og selvtillit. En med god selvtillit kan få til de utroligste ting han/hun ikke trodde var mulig. Anonymkode: f4e57...60d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #5 Del Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): IQ er tett knyttet til selvfølesle og selvtillit. En med god selvtillit kan få til de utroligste ting han/hun ikke trodde var mulig. Anonymkode: f4e57...60d Bare fordi IQ og selvbilde er viktige faktorer for suksess så betyr ikke det at IQ er tett knyttet til selvbilde. Anonymkode: 487b7...40c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #6 Del Skrevet 7. desember 2021 IQ-målinger har vært brukt i militæret i mange år, og det har vist seg å være en ekstremt klar sammenheng mellom IQ og hvor nyttig du er Anonymkode: e9eac...409 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #7 Del Skrevet 7. desember 2021 Har aldri brydd meg om IQ eller vært interessert i IQ, heller ikke personlighetsstester. Synes det er totalt uinteressant. Det er et par jeg kjenner som visstnok har høy IQ og begge er veldig gode på skolen, men det kjenner jeg mange andre som er også. Opplever ikke at de skiller seg ut. Kjenner mange som ikke kan noe om politikk, men som er gode teknisk i det de driver med og omvendt. Er en sucker for klokskap, dog - det synes jeg er en veldig beundringsverdig egenskap. Anonymkode: 6b7a9...edb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nimbus2000 Skrevet 7. desember 2021 #8 Del Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er den beste faktoren som fins for å forutsi suksess i livet. Selvfølgelig vil suksess bli definert av hvert individ. Det er variasjoner ja, men treffsikkerheten er fantastisk stor. Anonymkode: 487b7...40c Selv ville jeg tippe selvdisiplin var det viktigste for å oppnå suksess i livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #9 Del Skrevet 7. desember 2021 Nimbus2000 skrev (52 minutter siden): Selv ville jeg tippe selvdisiplin var det viktigste for å oppnå suksess i livet. Uansett hvor mye disiplin et grøthue har vil han aldri bli noe. Igjen: Folk med 85 IQ poeng og lavere vil alltid ha en negativ påvirkning på systemet rundt. Anonymkode: 487b7...40c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #10 Del Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): IQ-målinger har vært brukt i militæret i mange år, og det har vist seg å være en ekstremt klar sammenheng mellom IQ og hvor nyttig du er Anonymkode: e9eac...409 Hva menes med nyttig? Mennesker er i seg selv helt unyttige, og kloden hadde garantert vært et bedre sted uten mennesker, så hvilken nytte det er snakk om her, lurer jeg veldig på. Anonymkode: 89d72...04d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #11 Del Skrevet 8. desember 2021 IQ er én form for smarthet, men det er andre måter å være smart på også. Det beste er å være smart på alle måter, men det blir ensomt om du ikke av og til kan samtale med andre smarte folk. Hvis du trenger folk som er gode til å løse problemer, er det lurt med høy IQ. Anonymkode: f5d65...fb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cole Skrevet 8. desember 2021 #12 Del Skrevet 8. desember 2021 IQ er litt som BMI, meningsløst på individnivå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #13 Del Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): IQ er én form for smarthet, men det er andre måter å være smart på også. Det beste er å være smart på alle måter, men det blir ensomt om du ikke av og til kan samtale med andre smarte folk. Hvis du trenger folk som er gode til å løse problemer, er det lurt med høy IQ. Anonymkode: f5d65...fb2 Og hvordan andre former for smart fins det egentlig? Når det kommer til det sosiale er det så mange andre faktorer som spiller inn, men mye tyder på at den grunnleggende faktoren også her er G. Og gjett hvordan man måler G. Jada det er IQ. Anonymkode: 487b7...40c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #14 Del Skrevet 8. desember 2021 Nimbus2000 skrev (13 timer siden): Selv ville jeg tippe selvdisiplin var det viktigste for å oppnå suksess i livet. Det er jo en saying som er at oppskriften på suksess er 5 prosent talent og 95 prosent arbeid. Er mye i det. Selvdisiplin er mer beundringsverdig, etter min mening. Det er en hard jobb. Talent er gratis. Og talent kan man ha for så mangt. Hard jobb innen noe man har talent for er beundringsverdig, synes jeg. Anonymkode: 6b7a9...edb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 8. desember 2021 #15 Del Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): IQ er tett knyttet til selvfølesle og selvtillit. En med god selvtillit kan få til de utroligste ting han/hun ikke trodde var mulig. Anonymkode: f4e57...60d Der er jeg ikke ening. De oppgaver du utfører i en IQ test har ingen relasjon til din selvfølelse. Enten forstår du tankegangen du testes mot eller så forstår du det ikke, selvtillit kan ikke hjelpe deg. Faktisk kan det fint være helt motsatt de med lav selvfølelse og selvtillit kan fort være de som gjør det bra på slike tester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #16 Del Skrevet 8. desember 2021 Enig i at det viktigste for å oppnå suksess er arbeidsviljen/drivet, men IQ eller andre målinger på objektiv intelligens er på en god nummer 2. Anonymkode: bf606...e2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #17 Del Skrevet 8. desember 2021 Midgard skrev (4 timer siden): Der er jeg ikke ening. De oppgaver du utfører i en IQ test har ingen relasjon til din selvfølelse. Enten forstår du tankegangen du testes mot eller så forstår du det ikke, selvtillit kan ikke hjelpe deg. Faktisk kan det fint være helt motsatt de med lav selvfølelse og selvtillit kan fort være de som gjør det bra på slike tester. Du misforstod innlegget du siterte. IQ-tester måler ikke selvfølelse. Men en god IQ-score gir god selvfølelse. Uansett hva iq måtte måle eller ikke måle , får man en god selvfølelse av å vite at man har scoret høyt på testen. Denne selvfølelsen tar man med seg på andre området i livet. Anonymkode: 88e17...25e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #18 Del Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du misforstod innlegget du siterte. IQ-tester måler ikke selvfølelse. Men en god IQ-score gir god selvfølelse. Uansett hva iq måtte måle eller ikke måle , får man en god selvfølelse av å vite at man har scoret høyt på testen. Denne selvfølelsen tar man med seg på andre området i livet. Anonymkode: 88e17...25e Du trekker slutninger i hytt å pine. Nei det er ingen direkte sammenheng. Høy IQ-score KAN gi økt selvtillit. Anonymkode: 487b7...40c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #19 Del Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er jo en saying som er at oppskriften på suksess er 5 prosent talent og 95 prosent arbeid. Er mye i det. Selvdisiplin er mer beundringsverdig, etter min mening. Det er en hard jobb. Talent er gratis. Og talent kan man ha for så mangt. Hard jobb innen noe man har talent for er beundringsverdig, synes jeg. Anonymkode: 6b7a9...edb Som nevnt tidligere. Jada man må jobbe. Om en med skyhøy IQ aldri tar inn info vil det aldri bli noe av hen. Når det er sakt... Det skal sinnsykt mye til før en med lav IQ overgår en med høy. Bare å se på hvor mange som jobber hardt bare for å bestå matematikk på videregående. Andre trenger ikke prøve for å få en toppkarakter. Anonymkode: 487b7...40c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 9. desember 2021 #20 Del Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 1.13): Ok, hvor mye er 10 iq-poeng verdt? Eller mer spesifikt hva er forskjellen mellom noen med en IQ på 100 og noen med 110? Har den andre personen 10 % mer "lagring" i hjernen? Kan han beregne noe 10% raskere? Jeg sier ikke at IQ er helt meningsløst, men det har ikke mer mening enn å kalle noen smart eller dum. Det er nok av mislykkede mennesker med høy IQ, akkurat som det er mange vellykkede mennesker med lav IQ. Å være smart garanterer ikke suksess og ikke å være smart forhindrer det ikke. så du kan ikke bruke IQ til å forutsi mye. Det er en meningsløs måleenhet. Anonymkode: 7c197...957 Har du høy IQ forstår du konsekvensene av dine egne handlinger ...det er ikke noen garanti for å lykkes med noe som helst... De som mener det er en meningsløs måleenhet har ikke forstått hva intelligens er helt enkelt .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå