AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #1 Del Skrevet 5. desember 2021 Hei, jeg forbereder meg på min første jul helt alene, i leiligheten min. Det er en pågående krise i familien min pga psykisk sykdom og det kommer ikke til å være mulig med noe julefeiring. Dette er en veldig tung situasjon for meg og har vært det lenge, jul eller ei. Men kjenner veldig på at det nå blir første jul uten gode fine trygge tradisjoner. Jeg er voksen, men singel. Tror bare jeg trenger å høre fra noen som har vært i lignende situasjon og kanskje føle at vi er fler, noen tips til å håndtere osv? Ønsker ikke å gå i detaljer omkring situasjonen Anonymkode: 18af5...3ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 6. desember 2021 #2 Del Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hei, jeg forbereder meg på min første jul helt alene, i leiligheten min. Det er en pågående krise i familien min pga psykisk sykdom og det kommer ikke til å være mulig med noe julefeiring. Dette er en veldig tung situasjon for meg og har vært det lenge, jul eller ei. Men kjenner veldig på at det nå blir første jul uten gode fine trygge tradisjoner. Jeg er voksen, men singel. Tror bare jeg trenger å høre fra noen som har vært i lignende situasjon og kanskje føle at vi er fler, noen tips til å håndtere osv? Ønsker ikke å gå i detaljer omkring situasjonen Anonymkode: 18af5...3ca Eit psykisk problem innenfor den innerste krets i familien utløyste en krangel, og splittelse / krise innen i vår familie i sommer. Gradvis har vi merket endret livsførsel, og noen blei lett oppfarende.irritabel, og eit skeivt ord førte til krangel. De aller fleste oppsøker fastlegen sin om de føler en fysisk smerte av eit eller annet slag, men når det gjeld det psykiske er holdningen en annen. Ein mager trøst er at en krise kan ofte vera en utløsende faktor, og føre til noe postivt, og ein tar ofte lærdom av dei fleste kriser. Det handler ofte om empati, og menneskeleg kjensler som kan vera vanskeleg for utenforstående å identifisere seg med. Dersom du ellers er vant til at familien var samlet tidligere Jul -så vil du nok føle eit savn på Julekvelden, men kanskje bedre å vera alene en samles under en anstrengt familiesamling. Jule-og Nyttårsfeiringa har tradisjonelt sett vert sett på som familiesamlinger, men dette tror eg har endret seg mye. Nå står vi igjenn overfor en ny "bølge m/ koronasmitte" og det vil sette sitt preg på mange familiesamlinger også i år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #3 Del Skrevet 6. desember 2021 Jeg valgte å fokusere på hva som ga meg glede. Jeg pyntet som vanlig, men droppet juletre. Bakte kun kaker jeg selv hadde lyst på. Lagde meg full julemiddag. Kjøp inn bok, garn, spill eller noe annet som gir deg glede. Ekstra godt pålegg. Godteri som du liker. Blomster. Stearinlys. Så på tv det jeg hadde lyst til. Pakket opp presanger etter julemiddagen. Anonymkode: 09df9...f87 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #4 Del Skrevet 6. desember 2021 Først og fremst: Det er synd å høre at du er i en slik situasjon. Klem til deg. Du kan drite i jula om du vil. La det være en vanlig hverdag. Eller så kan du feire jul i den grad du ønsker selv. Hva tror du hadde funket best for deg? Hva med en julaften i pysjamas, med koselige filmer eller en bra bok? Hva med en julaften der du har dollet deg litt opp, har noe ekstra godt til middag og noe godt i glasset? Eller kanskje bare en julaften i ei gammal slitt dongeribukse? DU velger. Det er helt opp til deg selv! Trekk for gardinene om du må. Eller sov hele dagen om det er det som skal til for at du kommer deg gjennom den. Men prøv å gjøre det hyggeligst mulig for deg selv ❤️ Eller hva med å hjelpe til å lage jul for andre som trenger det? Vet ikke om du bor i nærheten til sånne arrangementer, men kanskje det hadde vært noe? Eller hva med å reise bort? Lei en hytte på et snødekt fjell og se på stjernehimmelen! Det finnes mange muligheter, det kan hende du får en mye bedre julaften enn du tror akkurat nå. Anonymkode: 6d802...5be 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmm1 Skrevet 6. desember 2021 #5 Del Skrevet 6. desember 2021 Hei, det kan være veldig pyskisk krevende å være alene i julen. Det de fleste ikke vet er at det finnes flere tilbudet for de. Blåkors er for eksempel et fint sted å dra. Du kan møte mange gode mennesker der. Kirken er også åpen for alle selv om du ikke er kristen. Du kan også fortelle situasjonen din til en venn. De fleste ordentlige venner vil ta deg inn. Legger også ved mental helse sitt tlf nr 116 123 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #6 Del Skrevet 12. desember 2021 Jeg gruer meg til jul hvert år. Desember er en måned hvor jeg gråter omtrent hele måneden og bare venter på at den skal være over. Jeg er mye alene i julen og har kjent på hvor tungt og tøft det er. Har slått meg til ro med at jeg bare må bli vant til det😔 Sender deg en god klem❤ Føler med deg og vet dette er en vanskelige tid❤ Anonymkode: fbee9...847 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #7 Del Skrevet 12. desember 2021 Jeg er i samme båt som deg og var det i fjor også, sender deg mine klemmer og varme tanker. Høytider er spesielt vanskelige når man av en eller annen grunn må sitte alene med tankene, men håper du kan lage deg noe god mat og gå til innkjøp for masse godt du kan fråtse i mens du koser deg med noe fint på TV. I fjor var det ikke så kjipt å være meg på julaften, selv om jeg forutsetningene tilsa at det kom til å være veldig trist. Anonymkode: 23a96...a62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #8 Del Skrevet 12. desember 2021 Jeg har vært alene i jula i mange, mange år. Jeg er nå 58 år, og tror nok at det har vært minst 15 ganger jeg har vært helt alene. Alenejulene var pga av vanskelige familieforhold. Jeg er glad i jula, og alt som hører med. Så jeg valgte å feire fullt ut. Altså pynte hele leiligheten. Kjøpe inn tradisjonsrik julemat, juletre - hele pakka. Til og med risgrøt med mandel. "Hurra! Jeg fikk mandelen, og dermed er marsipangrisen min". Det begynner riktignok å bli noen år siden jeg måtte feire jul alene. Men for meg var det viktig å fokusere på det gode med julen, og de gode tradisjonene som jeg elsket. Ønsker deg en fin julefeiring, TS. Tenk på det som dette er din egen "kosedag"! Anonymkode: 3db15...0ce 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #9 Del Skrevet 20. desember 2021 Takk for mange fine svar💛 det som gjør det ekstra vondt for meg er kanskje ikke det å være alene i seg selv, egentlig, men at hele situasjonen vil gjøre at jeg ikke klarer å «kose meg alene» , fordi grunnen til at jeg evt ikke kan møte familien er litt akutt / pågående-og det innebærer ikke bare meg, men de andre nære også, som i mindre grad kan skjerme seg fra situasjonen. Og det er litt uforutsigbart. Så det er liksom bare vondt alt sammen. takk for gode tanker, og håper at vi alle kommer oss gjennom julen på den ene eller andre måten-enten at det blir bedre enn verst tenkelig, eller at man kommet seg gjennom det på en måte.💛 Anonymkode: 18af5...3ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #10 Del Skrevet 20. desember 2021 Alle i familien min er døde og jeg har ingen venner eller er i jobb ( begrenset sosialt liv på grunn av flere sykdommer ) og har feiret jul alene i årevis. Anonymkode: 760fd...149 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skedmotun Skrevet 27. desember 2021 #11 Del Skrevet 27. desember 2021 stab venner og kovid19 og pluss julen og psyckiske vi er såret og må ha en rask behandling av leger og regjering må skaffe oss atmosær og sikre oss friske lufter og ikke nye bagasjer og importere og være opptatt av sende penger og strøm til utlandet. Stakkars oss MGR Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå