Gå til innhold

Dere strikkedamer (og menn). Kan noen forklare meg denne delen i oppskriften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal begynne i bakstykket til en barnevest jeg skal strikke. 

Både det med innenfor kantmaske 

Og felle av. Hva betyr 1,1? (Skal strikke den minste størrelsen).

 

6B5BB080-53BE-4996-BD89-4C0639529184.jpeg

Anonymkode: e7176...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skal felle 1 m i hver side totalt to ganger.

Anonymkode: 7bcb3...6b8

Hæ? 

Først skal jeg strikke innenfor kantmaske, også skal jeg felle samtidig 1,1? Hvis det er totalt to ganger, hvorfor minsker masketallet med fire masker? 

TS 

Anonymkode: e7176...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene står for hvor mange masker du skal felle på begynnelsen på hver pinne på begge sider. Det er ermhull på begge sider.

I den minste størrelsen er det 1 maske første gang og 1 maske 2 gang. I største størrelse er det 2 masker første gang og 1 maske andre og tredje gang.

Anonymkode: 5a4dc...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hæ? 

Først skal jeg strikke innenfor kantmaske, også skal jeg felle samtidig 1,1? Hvis det er totalt to ganger, hvorfor minsker masketallet med fire masker? 

TS 

Anonymkode: e7176...b16

Fordi det skal felles 1,1 i hver side (du strikker frem og tilbake - ergo totalt 4 masker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Om jeg skjønner riktig. Jeg skal felle første maske i hver retning. Ikke samtidig siste i hver retning. Da har jeg felt fire masker ila fire pinner. 🤔🤔

Samtidig skal 2. maske i hver retning være den nye kantmasken, som alltid skal strikkes rett. Ikke siste masken i hver retning i tillegg?  Sånn strikkes hele veien til toppen. 

Har jeg skjønt det riktig?

TS 

Anonymkode: e7176...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har 61 masker på pinnen. Maske 1 og maske 61 er kantmaske. Nå begynner du på første pinne som mest sannsynlig er rettstrikk. Strikk kantmasken (som alltid strikkes rett, selv om resten av pinnen strikkes vrang). Når du har strikket kantmasken, feller du en maske ved å strikke 2 masker sammen. Strikk ut pinnen (husk at kantmasken skal strikkes rett). Nå begynner du på neste pinne. Hvis første pinnen var i rettstrikk skal du nå strikke vrangstrikk. Strikk først kantmasken, som skal strikkes rett uansett. Fell en maske ved å strikke de neste to maskene sammen. Strikk ut pinnen og husk at siste masken på pinnen, kantmasken strikkes rett. Så gjør du dette to ganger til. 

:)

 

 

Anonymkode: cb774...c00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har 61 masker på pinnen. Maske 1 og maske 61 er kantmaske. Nå begynner du på første pinne som mest sannsynlig er rettstrikk. Strikk kantmasken (som alltid strikkes rett, selv om resten av pinnen strikkes vrang). Når du har strikket kantmasken, feller du en maske ved å strikke 2 masker sammen. Strikk ut pinnen (husk at kantmasken skal strikkes rett). Nå begynner du på neste pinne. Hvis første pinnen var i rettstrikk skal du nå strikke vrangstrikk. Strikk først kantmasken, som skal strikkes rett uansett. Fell en maske ved å strikke de neste to maskene sammen. Strikk ut pinnen og husk at siste masken på pinnen, kantmasken strikkes rett. Så gjør du dette to ganger til. 

:)

 

 

Anonymkode: cb774...c00

😬😬

Takk. Du skjønte jeg trengte inn med teskje 😋

Takk ❤️❤️

Anonymkode: e7176...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et spørsmål til. 

 

Er nå på forstykket. Har felt av de midterste 25 masker. Hva og hvordan gjør jeg det videre😬🤗

Det blir den første tall rekken 2,2,1,1,1

EC9A4E19-5F1A-48DB-A15D-0261F518DE26.jpeg

Anonymkode: e7176...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har regnet ut at du hadde opprinnelig 57 masker på pinnen. Så felte du de 25 i midten. Da har du 16 masker igjen på hver side, stemmer det? Da har du altså to skuldre og et åpent stykke mellom som skal bli hals. Nå strikker du ferdig hver skulder for seg. La den andre sitte på en hjelpepinne eller noe, og begynn på en av dem. Du fortsetter å strikke frem og tilbake i rettstrikk (annenhver pinne rett og vrang) slik som du har gjort til nå. Når du strikker fra ytterkanten og innover, fortsetter du med en kantmaske (antar du har kantmasker på forstykket også) og så strikker du ut pinnen (i rett eller vrang ettersom hvilken side du er på). Når du så snur arbeidet og strikker fra halsen/midten og ut mot siden igjen, da skal du felle til hals. Første pinne som strikkes fra halsen og ut mot siden, feller du 2 masker (på vanlig måte, ikke ved å strikke de sammen), og strikker så de resterende 14 masker. Strikk så 14 masker tilbake igjen. Neste pinne som strikkes fra halsen og ut mot siden, feller du 2 masker igjen og strikker de resterende 12. Strikk så 12 masker tilbake igjen. Fortsett slik men de neste 3 gangene feller du bare 1 maske. Nå har du 9 masker igjen. Strikk disse 9 frem og tilbake til riktig lengde. Strikk så andre skulderen på samme måte. 

 

Lykke til! :)

Anonymkode: cb774...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...