Gå til innhold

Angst - klarer ikke ta PCR


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Ikke si det er fort over osv. Jeg vet alt dette. Grunnet seksuelt overgrep så har jeg aldri klart å ta noen som helst test i halsen min. Må dopes ned hos tannlegen og det er såvidt vi får gjennomført behandling. I tillegg har jeg kroniske problemer med bihulene så det er smertefullt og blør lett. Jeg klarer hjemmetest. Nå er det mye smitte i klassen til barnet mitt og jeg regner med vi etterhvert får positiv hjemmetest som må følges opp ned PCR. Jeg vil ikke overføre noia til barnet mitt og vil ikke at barnet mitt ser meg i en slik situasjon og Evnt blir påvirket. Samtidig så skjønner jeg ikke hvordan jeg skal klare å gjennomføre en PCR. Forstår det ikke varer lenge og alt dette men jeg brekker meg og får panikkangst bare ved å gape i en slik situasjon (fks streptokokk-test som jeg aldri har latt å gjennomføre (fikk til og med lov av legen å prøve selv i speilet), ØNH-undersøkelse som ikke ble gjennomført..)

Jeg kan da ikke være den eneste som sliter med dette? Er det noen alternativer? Følge opp tett med hjemmetest hvis positiv? Eller spyttprøver? Hvis man smitter via dråpe så skjønner jeg ikke hvorfor testen må taes så langt inne? 
 

noen med lignende erfaring eller helsearbeidere som har noen tips her? 

Anonymkode: ff98a...d55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du spørre om det er mulig å bare ta neseprøve hvis det er bedre for deg? ❤️

  • Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar bare i nesa nå hvis det er korona du tenker på. 

Anonymkode: 9c802...913

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle voksne jeg kjenner her må ta både hals og nese. Hvor langt opp i nesa går den? 

Anonymkode: ff98a...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tar de begge neseborene slik som hjemmetest eller bare det ene?

takk for svar❤️
 

TS

Anonymkode: ff98a...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle voksne jeg kjenner her må ta både hals og nese. Hvor langt opp i nesa går den? 

Anonymkode: ff98a...d55

 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og tar de begge neseborene slik som hjemmetest eller bare det ene?

takk for svar❤️
 

TS

Anonymkode: ff98a...d55

Det vet jeg dessverre ikke. Jeg har bare tatt hjemmetest foreløpig. Du kan jo evt. ringe inn å høre, og be legen skrive ut beroligende hvis du må ta i hals?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet det høres teit ut men jeg bruker så mye tid på å bekymre meg over dette. Rimelig uunngåelig å slippe unna… Mange rundt oss nå som er smitta

 

TS

Anonymkode: ff98a...d55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

 

Det vet jeg dessverre ikke. Jeg har bare tatt hjemmetest foreløpig. Du kan jo evt. ringe inn å høre, og be legen skrive ut beroligende hvis du må ta i hals?

Jeg har prøvd lignende undersøkelser med mye beroligende før. Ikke fått det til…😔

Anonymkode: ff98a...d55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du holder til, men på teststasjonen på Rommen i Oslo tar de bare i begge neseborene. Såvidt innafor, stikker ikke pinnen langt bak lenger.

Anonymkode: 47ee7...33c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alle voksne jeg kjenner her må ta både hals og nese. Hvor langt opp i nesa går den? 

Anonymkode: ff98a...d55

Ca. 2,5 centimeter

Anonymkode: 9fbc2...4d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er ikke alene om denne problemstillingen, dessverre. nøyaktighet er viktig.nye erfaringer er også fint, for å komme videre. bruk tiden godt :hjerte:

Anonymkode: 16862...4c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere❤️ Jeg føler meg så teit mtp hvor mange som sliter med Covid osv. Jeg bor i Stavanger og hører alltid at det taes høyt opp til øyet + hals. Men mulig de har endret metode? Hjemmetest 2-2,5 cm opp klarer jeg… 

Anonymkode: ff98a...d55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alle voksne jeg kjenner her må ta både hals og nese. Hvor langt opp i nesa går den? 

Anonymkode: ff98a...d55

De går ikke langt opp i nesa, de holder seg i neseboret. Det var som å bli pillet i nesa av noen andre, litt rart men absolutt ikke så ille som jeg tror den «gamle» metoden var (jeg levde som en eremitt for å unngå den, var minst like nervøs som deg, hehe). Dette er den anbefalte metoden og de bruker den både på grensa og på drop in-stasjoner her i Oslo. Har testet meg et par-tre ganger og det er denne de skal bruke - og bruker. 

Anonymkode: 9c802...913

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De tar bare i nesa nå hvis det er korona du tenker på. 

Anonymkode: 9c802...913

Det kommer Ann på hvor du tester deg tror jeg. Jeg har nettopp testet meg og måtte ta i både hals og nese. 
 

Den i halsen tar de på ene siden litt bak i munnen/hals. 
Den er ikke ubehagelig, men med din historie TS så skjønner jeg at det kan være det for deg. 
Kanskje du kan spørre om du kan slippe den i halsen?🧐

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok vi begge delene første gang, men den siste var kun i nesa. 

Anonymkode: 9274e...c9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crobern skrev (3 minutter siden):

Det kommer Ann på hvor du tester deg tror jeg. Jeg har nettopp testet meg og måtte ta i både hals og nese. 
 

Den i halsen tar de på ene siden litt bak i munnen/hals. 
Den er ikke ubehagelig, men med din historie TS så skjønner jeg at det kan være det for deg. 
Kanskje du kan spørre om du kan slippe den i halsen?🧐

Ja, jeg tror jeg må holde meg til kun nese. Og hvis de ikke går like langt opp lengre så er jo det fantastiske nyheter! 
 

TS

Anonymkode: ff98a...d55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De går ikke langt opp i nesa, de holder seg i neseboret. Det var som å bli pillet i nesa av noen andre, litt rart men absolutt ikke så ille som jeg tror den «gamle» metoden var (jeg levde som en eremitt for å unngå den, var minst like nervøs som deg, hehe). Dette er den anbefalte metoden og de bruker den både på grensa og på drop in-stasjoner her i Oslo. Har testet meg et par-tre ganger og det er denne de skal bruke - og bruker. 

Anonymkode: 9c802...913

Ts, dette er også forskjellig. Spør noen som har tatt test nylig der du bor. 
 

Her går de lengre opp enn neseboret . Det føles ikke som noen piller meg i nesa, føles heller som det det er: pinne opp i nesa. 
Beklager om dette ikke er det du vil høre, men jeg tenker det er viktig å være ærlig her når du spør. 
 

Jeg sier ikke at AB som jeg har sitert ikke opplevde det slik som beskrevet, men det er ikke sånn for alle. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De går ikke langt opp i nesa, de holder seg i neseboret. Det var som å bli pillet i nesa av noen andre, litt rart men absolutt ikke så ille som jeg tror den «gamle» metoden var (jeg levde som en eremitt for å unngå den, var minst like nervøs som deg, hehe). Dette er den anbefalte metoden og de bruker den både på grensa og på drop in-stasjoner her i Oslo. Har testet meg et par-tre ganger og det er denne de skal bruke - og bruker. 

Anonymkode: 9c802...913

Håper dette gjelder for Stavanger også…. Godt å høre det er flere som skyr dette, selv om jeg ikke unner noen å føle på dette… 

Anonymkode: ff98a...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crobern skrev (1 minutt siden):

Ts, dette er også forskjellig. Spør noen som har tatt test nylig der du bor. 
 

Her går de lengre opp enn neseboret . Det føles ikke som noen piller meg i nesa, føles heller som det det er: pinne opp i nesa. 
Beklager om dette ikke er det du vil høre, men jeg tenker det er viktig å være ærlig her når du spør. 
 

Jeg sier ikke at AB som jeg har sitert ikke opplevde det slik som beskrevet, men det er ikke sånn for alle. 

Takk, setter pris på ærligheten din❤️

Anonymkode: ff98a...d55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet en god del mennesker og da fikk vi beskjed om at hvis det absolutt ikke gikk å få pinnen både i nese og hals så gikk det greit å bare teste et av stedene 

Mange steder tilbyr spyttprøver nå, da sitter man med et rør i munnen og fyller et lite glass med spytt, helt smertefritt! Kanskje du kunne undersøkt om de gjør det i din kommune, et et veldig godt alternativ hvis man ikke liker de vanlige prøvene

Anonymkode: 01477...c21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...