AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #1 Skrevet 4. desember 2021 Hva er dine ting som trigger migreneanfall? Kan du alltid peke på hva som mest sannsynlig utløste hvert anfall? Prøver du å håndtere triggere og lykkes du med det? Anonymkode: 269fd...560
Kalevala Skrevet 4. desember 2021 #2 Skrevet 4. desember 2021 Migrene er en nevrologisk sykdom i hjernen, som kommer med anfall. Det er ikke din skyld, det er sykdommen. ❤️ Det betyr ikke at du ikke kan ha noen triggere, men uten sykdommen i bunnen ville ikke disse gitt deg anfall. Min egen personlige erfaring, er at jakten på triggere er litt håpløs, og jeg hadde godt av å få fokuset bort fra det, og over på god forebygging, god anfallsbehandling og når anfallene først kommer, er det viktig med egenomsorg, som bl.a. vil si å ikke klandre meg selv for at jeg fikk anfall. 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #3 Skrevet 4. desember 2021 Mine triggere: * Været. Høy luftfuktighet, spesielt kombinert med sterk vind. Torden er heller ingen vinner. Været får jeg ikke gjort noe med, men jeg legger ikke ut på gåtur med 70% luftfuktighet og 15 m/s vind, akkurat. Tåler både tørr varme og kulde nokså godt. * Sterke lukter. Bruker parfymefritt selv, men kan så klart ikke styre hva andre gjør. Noen bader omtrent i parfyme, blir jeg stående tett inn på slike i lengre tid, er anfall nesten garantert. Akkurat her har jo pandemien vært en vinner for meg 😉 * Veldig brå pulsøkning. Hvis jeg går fra hvilepuls umiddelbart opp i svært høy puls (for eksempel hvis noen skremmer meg, hvis jeg har mareritt etc.), kan det trigge. Jeg tåler ikke intervalltrening med høy intensitet heller, men det verste er den ekstremt raske økningen. Det er fryktelig vanskelig å få pulsen ned hvis jeg for eksempel våkner skrikende av mareritt. Anonymkode: c644a...414 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #4 Skrevet 4. desember 2021 Stress og alkohol. Yoga har gjort det bedre. Anonymkode: 415d8...f5c
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #5 Skrevet 4. desember 2021 Om jeg tuller til døgnrytmen- f eks ved å feriere i andre tidssoner Om jeg gruer/gleder meg veldig til noe. Har lært med å være litt flat i følelsene. Lå en uke etter både oppkjøring og fagprøven. På skoleturer som jeg gledet meg til endte jeg ofte opp spyende på do. Å ikke spise jevnt. Hormonell endring, graviditet, fødsel f eks. Ved første graviditet ble hele migrenen borte. Ved andre graviditet blusset det opp. Etter 2 fødsel hadde jeg daglige anfall i en uke. Men jeg har lært å leve med det, og klarer unngå anfall i stor grad. Og medisin fungerer dersom den inntas under aura-innledningen slik at jeg klarer jobbe. Anonymkode: a4414...52c 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #6 Skrevet 4. desember 2021 Høres kanskje rart ut, men appelsin og pepperkaker. Migrenen min er nesten borte, bare jeg holder meg unna det. Anonymkode: 42cd2...8e8
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #7 Skrevet 4. desember 2021 Rødvin, mer er 2 glass = garantert migrene neste dag. Og dårlig søvn over mer enn 2-3 netter, da får jeg også migreneanfall. Jeg er veldig uenig med Kalevela i at man ikke skal finne sine triggere, det å unngå dette gir meg jo et mye mer stabilt og smertefritt liv, og jeg trenger ikke bekymre meg for anfall i tide og utide uansett hva jeg gjør. Noen ganger får jeg anfall uten å ha drukket rødvin og etter god søvn, men det er svært sjelden, så det lever jeg greit med. Anonymkode: dbee1...4fb 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #8 Skrevet 4. desember 2021 Stress og rett-før-mensen (altså hormonelt). Anonymkode: 60e55...796 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #9 Skrevet 4. desember 2021 Alkohol, spesielt rødvin. Dårlig, innestengt luft. Når man har sovet for mange på et for lite rom uten å ha vindu åpent. Verste er vel kanskje den luften som er i butikker som selger brukte klær, jeg kan ikke gå på noe Fretex eller vintageshopping for jeg får jo vondt i hodet så fort jeg går inn i butikken. Parfyme, røkelse og duftlys. Ikke sånn at jeg ikke kan bruke noe som helst parfymert, men jeg kan ikke stå i et parfymeri lenge og gå rundt og lukte på parfymer liksom. Ei venninne av meg var sammen med en fyr som badet i aftershave, han fikk jeg migrene av å gi en klem omtrent, og holdt meg lengst mulig unna han da vi var på fest. Det er nok også en i blokka mi som er sånn, for av og til oser hele heisen manneparfyme, da tar jeg trappen i stedet for å unngå migrene. Noen typer lys, direkte sollys kan jeg ikke ha i øynene lenge, jeg må også ha litt dempet lys på PC og mobil. Får det også i forbindelse med mensen. Har medisin som fungerer 100% da, så migrene er ikke en plage i hverdagen etter jeg fikk diagnosen og fant det som fungerte for meg (sumatriptan). Anonymkode: d2dbb...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #10 Skrevet 4. desember 2021 Menstruasjon Alkohol Stress Lite mat Enkelte parfymelukter Anonymkode: 4c7ad...97b
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #11 Skrevet 4. desember 2021 Snop/sjokolade etc, tenker sukker er grunnen der. Kan spise bittelitt 1 dag, men ikke 2 dager på rad, da er det garantert migrene. Lys, mobil, laptop og tv har alle skrudd ned hvitheten i skjermen, Flux installert på pc. Har persienner nede på flere vinduer i stua så jeg ikke få motlys eller annet lys som plager meg og kan trigge migrenen. Bruker ofte solbriller Anonymkode: 33028...15f 1
celmarith Skrevet 4. desember 2021 #14 Skrevet 4. desember 2021 Jeg får alltid migrene i forbindelse med menstruasjon, stress, lite mat og drikke og for lite søvn.
Mhmjadda Skrevet 4. desember 2021 #15 Skrevet 4. desember 2021 Sterkt (sol)lys. Sol+snø og sol+vann er en garantert trigger, så jeg går med solbriller omtrent hele året.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #16 Skrevet 4. desember 2021 Ektemannen min. Anonymkode: 158d6...c79 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #17 Skrevet 4. desember 2021 Alkohol. Mensen. Stress eller sinne. Hvit lyst ute, værste er dersom det en snø og hvite skyer. Anonymkode: 0685b...539
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #18 Skrevet 4. desember 2021 Kalevala skrev (3 timer siden): Migrene er en nevrologisk sykdom i hjernen, som kommer med anfall. Det er ikke din skyld, det er sykdommen. ❤️ Det betyr ikke at du ikke kan ha noen triggere, men uten sykdommen i bunnen ville ikke disse gitt deg anfall. Min egen personlige erfaring, er at jakten på triggere er litt håpløs, og jeg hadde godt av å få fokuset bort fra det, og over på god forebygging, god anfallsbehandling og når anfallene først kommer, er det viktig med egenomsorg, som bl.a. vil si å ikke klandre meg selv for at jeg fikk anfall. Sant det ❤️ Jeg bare blir så frustrert. Anfallene kommer jo alltid på et dårlig tidspunkt Anonymkode: 269fd...560 2
Hatsumomo Skrevet 4. desember 2021 #19 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er dine ting som trigger migreneanfall? Kan du alltid peke på hva som mest sannsynlig utløste hvert anfall? Prøver du å håndtere triggere og lykkes du med det? Anonymkode: 269fd...560 *dårlig og lite søvn *alkohol *stress (kan være forbundet med både negative ting og positive ting) Alkohol unngår jeg for det meste, men hvis jeg skal kose meg med ost og vin f.eks hos noen, så vet jeg at dagen etterpå kan bli tøff og planlegger ut i fra det. Søvn har blitt superviktig for meg, for det er veldig ofte jeg får migrene av dårlig søvn. Så legger meg tidlig så har kan sove godt og nok før jeg skal på jobb. Stress kan jeg ikke gjøre så mye med annet enn at hvis jeg kjenner jeg stresser mye med noe så er jeg klar over at det kan komme et anfall.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #20 Skrevet 4. desember 2021 Kombinasjonen lite søvn og lite mat. Anonymkode: 32327...4da
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå