Gå til innhold

Er folk som viser du fingeren enkel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den som viser fingeren har problem med å få satt ord på ting, det er det ingen tvil om. Det må være mulig for voksne mennesker å si hva de mener med ord og på en grei måte. Å vise finger er barnehage.

Anonymkode: a8cbc...51d

Okei, så hvordan skal de få sagt dette med ord da? Bråstoppe og sperre veien for bilen slik at man får snakket med den andre kjøreren? Følge etter bilen til den stopper så man kan uttrykke hvor idiot sjåføren er? Eller hvordan tenker du å løse det? 

Anonymkode: c12a7...d9d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er noen dager jeg er sensitiv , typisk da man møter idioter 😩. Sliter med nerver og skvetter av sånt , det kan neste ødlegge hele dagen min.

Anonymkode: 5c4d8...64b

Hvis du er så skvetten og redd burde du holde deg hjemme de dagene. Ser for meg du skaper mange farlige situasjoner om du skvetter til med engang det kommer møtende bil. 

Anonymkode: c12a7...d9d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (19 minutter siden):

Jeg blir litt fnisete når jeg ser vokse mennesker vise fingeren i fullt alvor, i min verden sluttet det å ha injurierende kraft en gang på barneskolen... 

skriver under på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

hvorfor ikke gjør som oss normale, riste på hodet ?

Hvem har definert at det du gjør er "normalen"?

Anonymkode: 80efc...453

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgitt78 skrev (5 timer siden):

Trafikkfingeren har definitivt sin misjon i enkelte tilfeller!

Hvilke tilfeller? Hva er lærdommen, annet enn at den som viser fingeren oppfører seg som en bavian?

Anonymkode: ba9ac...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor viser de deg fingeren så ofte? 😅😂 

Anonymkode: 5468a...db6

De fleste av oss har da blitt vist fingeren både titt og ofte. Det kommer ikke av at vi kjører eller går dårlig - det kommer av at anslagsvis 1 av 3 voksne har en eller annen psykisk lidelse, mange av dem ubehandlet og ikke få av dem direkte farlige. Og de er ute og handler mat, leverer ungene på skolen og kjører svigermor til legen. 

Har du ikke blitt kalt en «j*vla forbanna idiot» og vist fingeren og forsøkt kjørt over eller på av foreldre med barn i baksetet så har du aldri stått trafikkvakt på en skolevei, for å si det sånn.

Anonymkode: 328b9...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den som viser fingeren har problem med å få satt ord på ting, det er det ingen tvil om. Det må være mulig for voksne mennesker å si hva de mener med ord og på en grei måte. Å vise finger er barnehage.

Eg tenker at dei som må uttrykke seg muntleg har problem med motorikk, koordinasjon og kroppsspråk. Eller kanskje det berre er slik at folk er forskjellige og liker å uttrykke seg på forskjellige måter? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilke tilfeller? Hva er lærdommen, annet enn at den som viser fingeren oppfører seg som en bavian?

Anonymkode: ba9ac...6b0

Lærdommen er vel ganske enkel i de fleste tilfeller her:    Hvis noen viser fingeren til deg i trafikken, så har du sannsynligvis gjort noe dumt. Da bør man ta det til seg, og forsøke å unngå feilen for fremtiden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

hvorfor ikke gjør som oss normale, riste på hodet ?

image.png.5212e3f9d00e1831f6af081ca6cf0081.png

Hvis bare alle var som jeg så ville alt bli bra! :fnise: 

Neida: du kan ikke regulere hvordan andre reagerer. Når noen skvetter, får en støkk og blir redde er det ikke helt unaturlig å reagere med aggresjon, og fingeren kan være en måte å uttrykke det på. Så enkelt er det. 

Anonymkode: c23eb...90e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Tro du meg, jeg setter ord på det i høy hastighet og høyt volum samtidig som jeg viser fingeren til idioter i trafikken.

6 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. I et samfunn har alle et ansvar for at det skal være greit å være der. 

Min filosofi når det gjelder generell oppførsel/høflighet i bil er at kan du ikke gjøre det ansikt til ansikt på for eksempel butikken, så kan du heller ikke gjøre det i trafikken. Altså: Hadde du vist fingeren til noen som kom durende fra venstre og stresset til kassa før deg? Sannsynligvis ikke. Så pust med magen og vær litt raus. 

De som ikke klarer det bør ikke kjøre bil. 

Anonymkode: 1754c...07c

Om en person opererer et dødelig verktøy i butikken og utsetter meg eller andre for fare, hadde jeg garantert reagert.
Jeg viser fingeren til de som risikerer mitt, eget og andres liv i trafikken.

De som gjør dårlige avgjørelser i rushen får mer en frustrert gestikulering a la:

frustrated-woman-stuck-in-traffic-pictur

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det en eneste gang, da til en bilfører som skapte mange farlige situasjoner, og jeg så at han mottok beskjeden. Har aldri sett at noen har gitt meg fingeren, men skal ikke se bort fra at det har skjedd.

Skal bruke den siste i innlegget over her litt oftere, en del bilførere trenger litt veiledning i rundkjøringer, vikeplikt og kjøring på rødt lys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Å vise fingeren er en form for tydelig ikke-verbal kommunikasjon. Det har fint liten effekt å «si hva du mener med ord og på en grei måte» i trafikkbildet, som det her var snakk om. Å sitte ned og prate om det kan man gjøre på andre av livets arenaer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjapp, enkel måte å gi tilbakemelding på idiotisk oppførsel til sjåføren i den andre bilen. Ikke til å misforstå. Jeg liker den. 

Men sier som flere her, om du til stadighet får fingeren i trafikken burde det kanskje være et hint om at kunnskapene dine ikke er helt på plass? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker også at TS må vurdere å parkere bilen hvis vedkommende er så elendig sjåfør at h*n stadig vekk får fingeren. Ditt problem, TS. Og nei, folk som viser fingeren er ikke enkle. Du har nok gjort deg fortjent til det.

Anonymkode: 471af...b15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Eller kanskje om man blir veldig sint rope jævla idiot for seg selv i bilen.. 

mange ganger jeg ikke orker å respondere på det en gang heller? Folk gjør feil.

Jeg tenker at det ikke spesielt mye mer modent å sitte å rope for seg selv inne i bilen...

Og hvis det er mange ganger du ikke orker å respondere, så leser jeg det slik at det også er mange ganger du faktisk orker å respondere - ergo bør du nok tenke deg litt mer om i trafikken, hvis du gjør så mange feil at dette er en regelmessig opplevelse du har. 

Jeg har vel opplevd en eller to fingre mot meg i trafikken de 20+ årene jeg har hatt førerkort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men andre gjør jo feil de også ? Jeg viser jo ikke fingeren selv. Uff synd mennesker skal være så ufine 😩. Jeg har ikke gjort noen grove feil som å kjøre på rødt lys, jeg blinker alltid. Dette er snakk om tilfeller hvor noen syntes man ikke kjøre fort, jeg kjøre som regel i fartsgrensen, men nå har det vært glatt.. å kjøre by bil så har det det rolig , dette er nok til at 2 gubber viste meg fingern når de kjørte forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke akkurat så veldig mange muligheter for å kommunisere til noen som oppfører seg farlig/klønete i trafikken når man sitter i hver sin bil i fart. Jeg har mange ganger tenkt at jeg skulle ønske jeg hadde en skjerm på taket av bilen hvor jeg kunne vise "SKJERP DEG!" eller "lær deg å kjøre bil!"  til folk som skifter felt i rundkjøringen uten å gi signal, ligger i 30 i 60-sonen eller som vingler mellom filene - men i mangel på dette så hender det at jeg viser fingeren hvis jeg blir skikkelig irritert eller skremt av noen som ikke burde ferdes på veiene i rushtiden eller andre tidspunkt hvor førerens usikkerhet skaper farlige situasjoner.

For the record: jeg er rimelig oppegående og hadde hatt null problemer med å ta konfrontasjonen med føreren muntlig på en saklig måte hvis det ikke var for at man som regel et midt i et veikryss eller rundkjøring når disse situasjonene oppstår.

Anonymkode: a68d6...37a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2021 den 7.31):

De som viser fingeren når du gjør noe feil i trafikken .. hvorfor utrykker deg seg på en slik måte?

hvorfor ikke gjør som oss normale, riste på hodet ? Eller kanskje om man blir veldig sint rope jævla idiot for seg selv i bilen.. hvorfor utrykker folk med en slags stolthet ved det de løfter opp sin finger ? 

mange ganger jeg ikke orker å respondere på det en gang heller? Folk gjør feil.

Hva mener du med "oss normale"? Mener du det er unormalt å vise fingeren?

Det hender jeg viser finger, men som oftest blir det veiving med armer risting på hodet, panneklask og høy banning. Det er så mange idioter i trafikken at man blir helt matt til tider.

Anonymkode: 74b2e...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...