AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #1 Del Skrevet 3. desember 2021 Hei😊 vi er akkurat ferdig med pp8 å har prøvd siden mnd skifte Jan/feb. Jeg skal nå til utredning for pcos. Er det noe hjelp å få hos en gynekolog med tanke på medisiner? Nermeste sylehus som driver med fertilitet ligger 4 timer unna, så håper virkelig det er noe jeg kan prøve før vi eventuelt må dit.. jeg har syklus på 34-38 Dager, å ifølge el tester og temping har jeg el.. Men har en del uønsket hårvekst osv Anonymkode: 5bf90...55c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 3. desember 2021 #2 Del Skrevet 3. desember 2021 (endret) Hvor mye hjelp du kan få avhenger av bmi, hvis du tenker på å få hjelp til å bli gravid. Hos mange hjelper Metformin, da det hender at dette stabiliserer hormonene noe. Dette er egentlig medisin mot diabetes, så ikke alle leger/gynekolog vil skrive det ut til de med kun pcos. Metformin hjelper også hos noen for å stabiliserer syklus. Så var det dette med hjelp til å bli gravid hvis man vil det. Enn må ha en bmi på maks 33 for å fertilitet behandling i det offentlige. Det gjelder også medisiner. Uansett er bmi din på mer enn 33 så får du ikke hjelp. Da får du beskjed om gå ned i vekt, og heller komme tilbake feks 6 mnd eller 1 år senere. Da sjekker de igjen om du feks har oppnådd målet. Uansett så er egentlig den beste egenhjelpen å gå ned i vekt hvis man er overvektig når det kommer til pcos. Så lite som 5- 10 prosent vektreduksjon kan hjelpe veldig mye for syklusen. Når det gjelder hårvekst så finnes det jo laser, men man må nok betale dette selv. Endret 3. desember 2021 av tussi84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Finki Skrevet 3. desember 2021 #3 Del Skrevet 3. desember 2021 Ja, det fins behandling hos gynekolog som kan hjelpe hvis du har pcos og vil bli gravid. Nå varierer det jo fra person til person hva som anbefales, og om man starter med vektnedgang, medisiner eller annen behandling. Metformin ble nevnt her, det er ganske vanlig. Jeg fikk ikke det da jeg fikk diagnosen, men ble satt på en kombo av letrozol og ovitrelle (eggløsningssprøyte), siden jeg hadde rotete sykluser og gynekolog mistenkte at jeg ikke hadde eggløsning. Fikk også spylt egglederne for å passe på at de var åpne. Sikkert mye annet som kan prøves også. Jeg måtte ikke på sykehuset før det var snakk om prøverør, og da hadde jeg gått til gynekolog i et år. Tror nok ikke du må belage deg på sykehus med en gang, altså, hvis det "bare" er pcos 😊 Lykke til, og husk at de aller fleste med pcos får det til til slutt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #4 Del Skrevet 4. desember 2021 tussi84 skrev (15 timer siden): Hvor mye hjelp du kan få avhenger av bmi, hvis du tenker på å få hjelp til å bli gravid. Hos mange hjelper Metformin, da det hender at dette stabiliserer hormonene noe. Dette er egentlig medisin mot diabetes, så ikke alle leger/gynekolog vil skrive det ut til de med kun pcos. Metformin hjelper også hos noen for å stabiliserer syklus. Så var det dette med hjelp til å bli gravid hvis man vil det. Enn må ha en bmi på maks 33 for å fertilitet behandling i det offentlige. Det gjelder også medisiner. Uansett er bmi din på mer enn 33 så får du ikke hjelp. Da får du beskjed om gå ned i vekt, og heller komme tilbake feks 6 mnd eller 1 år senere. Da sjekker de igjen om du feks har oppnådd målet. Uansett så er egentlig den beste egenhjelpen å gå ned i vekt hvis man er overvektig når det kommer til pcos. Så lite som 5- 10 prosent vektreduksjon kan hjelpe veldig mye for syklusen. Når det gjelder hårvekst så finnes det jo laser, men man må nok betale dette selv. akkurat når er det bare utredning å for å se om det er pcos å diabetes 2. Snakket om metformin for å redusere hårvekst om det er pcos. Kjenner jeg er spent på hele greia. Har ett barn fra tidligere så vet at jeg kan bli gravid. Å har veldig lyst til å prøve en stund til før vi eventuelt tar steget videre, legen sa at om man bruker metformin så viser statistikkene at de barna har lett for å bli overvektige. Men har samtidig ikke brukt prevensjon siden fødsel i 2015, så vet ikke.. å den vekta vil jeg ikke snakke om 😂😂 gikk fra 75 til 108 på på inder 1 år, uten å endre noe..har gått ned 10kg å trener på for å få vell resten.. har lavt stoffskifte som er litt tverr I tilegg Anonymkode: 5bf90...55c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 5. desember 2021 #5 Del Skrevet 5. desember 2021 Jeg har pcos og er nå gravid med barn nr. 4, så det er heldigvis ingen infertil dom. Kan takke metformin (og etterhvert letrozol/ovitrelle) for det. Fantastisk medisinhjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihe1 Skrevet 8. desember 2021 #6 Del Skrevet 8. desember 2021 Hei. Jeg har også pcos. Og har første ordentlige prøveperiode nå med ovitrelle. Skal sette sprøyten på lørdag. Veldig spent, var hos gyn i dag. Hun mente jeg hadde stressa eggstokker, men var forlikker som var under modning. Krysser fingrene for at det ikke må mange rundene til før det klaffer. Er så lei av denne diagnosen… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå