Guppy88 Skrevet 3. desember 2021 #101 Del Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det høres bare så utrolig dumt ut. Og hva er vitsen med å forkorte et ord fra syv til fem bokstaver? Anonymkode: 58043...4de Hva er vitsen med å forkorte per til pr.? Da forkortes tre tegn til...tre tegn. Språk er ikke alltid så logisk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #102 Del Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): D r som man skulle beg å skrv slik. Folk skjNr sik d som står, mn d cr t8t ut. Lik gr8 d. Om jg cr et innleG m «sambo» skal jg skrv såN her. Anonymkode: 3c40b...d0f Ja. Men vi skjønner jo at du egentlig mener " det er som man skulle begynne skrive slik. Ser tåtte ut (skjønner du forskjellen?). Lik gråtte d. Om jeg se et innlegg med sambo skal jeg skriv sånn her." Ikke bland engelsk og norsk, er du snill.. Anonymkode: ef2f4...20d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guppy88 Skrevet 4. desember 2021 #103 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sambo er ikke norsk. Samboer er norsk. Jeg tror de sier sambo i Sverige, men dette er et norsk forum og de fleste bor vel i Norge. Anonymkode: 3c40b...d0f Sjåfør var ikke norsk. Keeper var ikke norsk. Cash var ikke norsk. Du bruker garantert daglig ord som ikke var norske. Garantert! Listen over kan fortsette i det uendelige. Språk påvirker språk. Vi har adoptert ord fra Sverige, Danmark, England, Frankrike, osv, osv. I Sverige sier de sambo. I Norge er det beviselig fler og fler som bruker det. HELT UTEN å anmode om verken etnisitet, hudfarge eller religion. Du må gjerne synes det er et dumt ord. Men det er ikke rasistisk. Det er språk i bevegelse. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guppy88 Skrevet 4. desember 2021 #104 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Cappelens Norsk-Engelske ordbok: Sambo= neger eller blanding av indianer og neger. Greit å skrive neger er det ikke? Betyr jo det samme som sambo. Anonymkode: 3c40b...d0f Hvis du nå gjør akkurat det samme med en svensk-norsk ordbok, hva tror du skjer??? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #105 Del Skrevet 4. desember 2021 Jeg er forøvrig gammel nok til å ikke mene noe rasistisk med ordet neger. Det er en betegnelse på en etnisitet intet annet. Samme som om at jeg selv er hvit. Jeg ER jo ikke bokstavlig talt hvit, er jeg vel? Jeg er vel en form av rosa-beige ("beige" er vel ikke et norsk ord, egentlig?) Alt handler om hvordan man ser på ordene man bruker, ikke nødvendigvis hvordan samfunnet ser på det. Anonymkode: ef2f4...20d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #106 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er forøvrig gammel nok til å ikke mene noe rasistisk med ordet neger. Det er en betegnelse på en etnisitet intet annet. Samme som om at jeg selv er hvit. Jeg ER jo ikke bokstavlig talt hvit, er jeg vel? Jeg er vel en form av rosa-beige ("beige" er vel ikke et norsk ord, egentlig?) Alt handler om hvordan man ser på ordene man bruker, ikke nødvendigvis hvordan samfunnet ser på det. Anonymkode: ef2f4...20d Nei, det handler om hvordan samfunnet ser på det. Anonymkode: 8af7a...856 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #107 Del Skrevet 4. desember 2021 Gud skrev (10 timer siden): No lagar du ein stråmann. Dette var ikkje det brukaren sa. Ho har heilt rett i at ingen ord er iboande rasistisk, eller iboande noko som helst. Språk og ord ville ikkje ha eksistert utan oss menneske, og har dermed heller ingen meining i seg sjølv. Nei, det er det brukeren bokstavelig sier. Anonymkode: 8af7a...856 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #108 Del Skrevet 4. desember 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Er du en hvit kvinne? Anonymkode: ea21d...6c0 Jeg er hvit kvinne og driver litt opplysning om hva som er akseptabelt å si ja Anonymkode: ea1a4...81a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 4. desember 2021 #109 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei, det handler om hvordan samfunnet ser på det. Anonymkode: 8af7a...856 Trudde orda var «iboende rasistisk» eg..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 4. desember 2021 #110 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det høres bare veldig stygt og Harry ut. Ser for meg et par hvor det går i paradise hotell og se &hør, kebab og øl likesom. Samboer er og Harry, men ikke like mye som sambo. Anonymkode: 13fb6...144 Hva slags ord vil du bruke i stedet for "samboer"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #111 Del Skrevet 4. desember 2021 Helt greit å si "sambo", men på Kvinneguiden skriver man, og da sier reglene at dialekt ikke er lov. Sambo er ingen offisiell forkortelse. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å legge på de to bokstavene når man skriver. Lurer forøvrig på hvorfor samboer blir til Sambo. Er det altså kjælenavnet hjemme? Sier noen "hei Sambo" når de hilser på samboeren sin etter å ha vært ute? For det høres verre ut enn mannen min, kjæresten, kjære, elskede osv. i mine øyne. Anonymkode: e736e...a3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #112 Del Skrevet 4. desember 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Ja. Men vi skjønner jo at du egentlig mener " det er som man skulle begynne skrive slik. Ser tåtte ut (skjønner du forskjellen?). Lik gråtte d. Om jeg se et innlegg med sambo skal jeg skriv sånn her." Ikke bland engelsk og norsk, er du snill.. Anonymkode: ef2f4...20d t8t= t eight t = teit Lik= li ke = like gr8= gr eight = greit Quote “GR8” er en forkortelse som ofte brukes i tekstmeldinger eller andre meldingstjenester på internett, og står for det engelske ordet “great” (“flott / supert” på norsk). https://www.hvabetyr.com/alfabetisk-liste/ Folk bruker jo LOL 🙄 som er engelsk. «Kidsa» og en hel haug engelske ord som ikke er norsk. Norsk er et ganske rikt språk, men det er svært få som kan snakke dét uten å blande inn noe engelsk. 8 hours ago, Guppy88 said: Hvis du nå gjør akkurat det samme med en svensk-norsk ordbok, hva tror du skjer??? På SVENSK er samboer sambo, men skriver vi norsk er vi som regel norske eller? Og forholder oss til NORSK: SAMBOER Anonymkode: 3c40b...d0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guppy88 Skrevet 4. desember 2021 #113 Del Skrevet 4. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): t8t= t eight t = teit Lik= li ke = like gr8= gr eight = greit https://www.hvabetyr.com/alfabetisk-liste/ Folk bruker jo LOL 🙄 som er engelsk. «Kidsa» og en hel haug engelske ord som ikke er norsk. Norsk er et ganske rikt språk, men det er svært få som kan snakke dét uten å blande inn noe engelsk. På SVENSK er samboer sambo, men skriver vi norsk er vi som regel norske eller? Og forholder oss til NORSK: SAMBOER Anonymkode: 3c40b...d0f Åja, så du kan henvise til engelsk for å vise at det er rasistisk, men når jeg påpeker at dersom man henviser til svensk, er det ikke det, da skal vi plutselig KUN forholde oss til NORSK?? Bestem deg! Du kan ikke gi inntrykk av at det brister eller bærer ved å slå opp i én ordbok, og deretter forkaste idéen om å bruke ordbok når du blir motbevist. Endret 4. desember 2021 av Guppy88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #114 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det høres bare så utrolig dumt ut. Og hva er vitsen med å forkorte et ord fra syv til fem bokstaver? Anonymkode: 58043...4de AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det høres bare veldig stygt og harry ut Anonymkode: 13fb6...144 Helt enig med disse her. Minimal forkortelse og ekstremt harry. Anonymkode: 18d11...239 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #115 Del Skrevet 4. desember 2021 Sambo- ordet drar jeg på smilebåndet av, men "typen" og " kidsa" får meg til å ikke ta innlegget helt seriøst. Litt for barnslig😌 Anonymkode: cd597...07e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #116 Del Skrevet 4. desember 2021 Gud skrev (3 timer siden): Trudde orda var «iboende rasistisk» eg..? Ja...? Anonymkode: 8af7a...856 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 4. desember 2021 #117 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det høres bare så utrolig dumt ut. Og hva er vitsen med å forkorte et ord fra syv til fem bokstaver? Anonymkode: 58043...4de Det er jo en stavelse mindre når man sier det. Om du synes denne forkortelsen er teit, hva med "www"? En forkortelse i skriftlig form, men det tar tre ganger så lang tid å si "W W W" som "World Wide Web". (Selv sier jeg "V V V".) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #118 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Altså, hvorfor er forkortelsen "Sambo" så ille å bruke? Er det fordi Jumbo, Sambo og Amandus Dukkemann skulle på tur i trekkoppbilen til Johan? Forkortelser på ord er veldig vanlig, men hvorfor er Sambo blitt så ille på KG...? Bare fordi det er blitt en "ting", eller er det et reelt problem med denne forkortelsen? Anonymkode: ef2f4...20d fordi det høres helt dust ut. Skal vi begynne å si ektema, bestemo, kon, datt og? Anonymkode: 9f13d...f68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 4. desember 2021 #119 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Cappelens Norsk-Engelske ordbok: Sambo= neger eller blanding av indianer og neger. Greit å skrive neger er det ikke? Betyr jo det samme som sambo. Anonymkode: 3c40b...d0f På engelsk, ja. Skal man slutte å si fagott også, fordi engelske faggot betyr noe helt annet? Og hva med alle fartshumpene? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #120 Del Skrevet 4. desember 2021 K.A. skrev (3 minutter siden): På engelsk, ja. Skal man slutte å si fagott også, fordi engelske faggot betyr noe helt annet? Og hva med alle fartshumpene? Det tror jeg allerede har skjedd, jeg aner ikke hva faggot skal bety på norsk. Hva da med fartshumpene? Anonymkode: 6226d...231 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå