Gå til innhold

Student, prøver å bli gravid, permisjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student og samtidig prøver jeg og samboer på å bli gravid. Har lest litt i permisjonsreglene og ble usikker på om man fikk utbetalt noe i juli? Som student får man jo ikke lån i juli så da gjelder vel dette også i permisjonen med barnet? Noen som vet?

Anonymkode: aa6a2...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det kommer jo helt Ann på om du har rett til engangsstønad eller lønnet svangerskapspermisjon. 

Anonymkode: fadef...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du egentlig? Studielån gir ikke grunnlag for foreldrepermisjon.. Er du uten inntekt annet enn studielån så kan du få engangsstønad ikke permisjon med foreldrepenger. 

Anonymkode: 786e1...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

det kommer jo helt Ann på om du har rett til engangsstønad eller lønnet svangerskapspermisjon. 

Studielånet blir gjort om til stipend den perioden man er i permisjon har jeg lest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva mener du egentlig? Studielån gir ikke grunnlag for foreldrepermisjon.. Er du uten inntekt annet enn studielån så kan du få engangsstønad ikke permisjon med foreldrepenger. 

Anonymkode: 786e1...be2

Foreldrestipen heter det jeg har krav på. Lurer på om dette utbetales i juli. Det er lån som omgjøres til stipen de mnd. man har permisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å vente til du faktisk har jobb og slipper å belage deg på at velferdsstaten skal fø på deg? 

Anonymkode: b9637...ca0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med å vente til du faktisk har jobb og slipper å belage deg på at velferdsstaten skal fø på deg? 

Jeg er 42 år, har jobbet lenge, har to utdanninger fra før, har et barn fra før, jeg har betalt skatt så det holder. Får ikke dere også støtte når dere går gravide? Skal jeg vente med dette barnet til jeg er 45? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er 42 år, har jobbet lenge, har to utdanninger fra før, har et barn fra før, jeg har betalt skatt så det holder. Får ikke dere også støtte når dere går gravide? Skal jeg vente med dette barnet til jeg er 45? 

Om du er 42, bør du ikke få barn i det hele tatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er student og samtidig prøver jeg og samboer på å bli gravid. Har lest litt i permisjonsreglene og ble usikker på om man fikk utbetalt noe i juli? Som student får man jo ikke lån i juli så da gjelder vel dette også i permisjonen med barnet? Noen som vet?

Hva mener du egentlig? Hvis du ikke er gravid nå er vel ikke juli aktuelt for noe spm helst uavhengig av hva du driver med?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (Akkurat nå):

Hva mener du egentlig? Hvis du ikke er gravid nå er vel ikke juli aktuelt for noe spm helst uavhengig av hva du driver med?

Fordi jeg var gravid for noen uker siden også mistet vi i SA. Lurte bare fordi jeg fant ikke noe info om dette. Nei det er ikke noe stress om det nå, men synes det er greit å vite.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei da det er greit. Bra du sa ifra da.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å ringe lånekassen å spørre? du trenger ikke oppgi navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

🤦🏻‍♀️ gå vekk 

Anonymkode: db6e7...831

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

hva med å ringe lånekassen å spørre? du trenger ikke oppgi navn. 

Jo det kunne jeg, men tenkte kanskje det var noen studenter her, eller noen som hadde vært i denne situasjonen. Det er ikke noe som haster siden jeg nok ikke blir gravid igjen. Liker bare å vite alle detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du for eksempel får barn i mai så får du foreldrestipend også på sommeren. Men du får vel ingen støtte før du har hatt fått barnet og søkt om støtte. Tror det er ganske lange behandlingstider til Lånekassen.. 

Anonymkode: 3f4dc...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du for eksempel får barn i mai så får du foreldrestipend også på sommeren. Men du får vel ingen støtte før du har hatt fått barnet og søkt om støtte. Tror det er ganske lange behandlingstider til Lånekassen.. 

Anonymkode: 3f4dc...399

Ja man må få barnet først ja. Får jo uansett lån frem til det. Var litt usikker på dette med juli, siden det ikke utbetales lån den måneden. Takk for svar😀ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 hours ago, AnonymBruker said:

Gå vekk Troll!!!! Har du ikke noe bedre å gjøre med livet ditt enn å komme hitt med dine miserable kommentarer?

Anonymkode: 261db...ad5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.12.2021 den 0.33):

For en utrolig merkelig kommentar.. Du vet at det er velferdsstaten som betaler ut permisjonspenger uavhengig om en er student eller arbeidstaker. Så er vel helt irrelevant hvilken sysselsetting den gravide har, velferdsstaten "før" på absolutt alle som er i foreldrepermisjon. 

Om du er i full jobb med høy inntekt må dessuten staten ut med mye mer permisjonspenger, så vil nok si at de som får barn i studietiden er en mindre belastning for velferdsstaten enn høytlønnede arbeidstakere 

Endret av IKC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKC skrev (30 minutter siden):

For en utrolig merkelig kommentar.. Du vet at det er velferdsstaten som betaler ut permisjonspenger uavhengig om en er student eller arbeidstaker. Så er vel helt irrelevant hvilken sysselsetting den gravide har, velferdsstaten "før" på absolutt alle som er i foreldrepermisjon. 

Om du er i full jobb med høy inntekt må dessuten staten ut med mye mer permisjonspenger, så vil nok si at de som får barn i studietiden er en mindre belastning for velferdsstaten enn høytlønnede arbeidstakere 

Helt enig. Jeg har jobbet siden jeg var 18 år, betalt skatt. Ville etterutdanne meg på grunn av dårlig rygg. Kunne jo vært sykemeldt oftere, men valgte skole. Det er veldig dyrt å ta opp lån 😅har ikke dårlig samvittighet hvis jeg skulle bli gravid nå.  Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hipparchia

Jeg er student og venter barn nå. Du har rett på vanlig mammapermisjon fra studie og foreldrestipend fra lånekassen samtidig. Foreldrestipendet er like mye som stipend og lånet man får til vanlig, men lånet blir også omgjort til stipend. Du får foreldrestipend i juli under mammapermisjonen. Du kan også ha rett til annen støtte fra lånekassen, men dette vil da bli som lån og ikke stipend. Du har rett til engangstønad hvis du ikke har jobb ved siden av studiene, samtidig som du får foreldrestipend fra lånekassen. Hvis du jobber ved siden av kan du få foreldrepenger fra Nav samtidig som foreldrestipendet. Studenttorget har en kjempegod artikkel om alt man trenger å vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...