AnonymBruker Skrevet 7. oktober #161 Del Skrevet 7. oktober Mitt etternavn er utenlandsk, og vi vet ikke sikkert om vi noen gang kommer til å bo der. Fars navn er herfra, det letteste for barnet er dermed å ha hans etternavn. Barnet har mitt etternavn som ett av flere fornavn. Anonymkode: dfa6b...9ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 7. oktober #162 Del Skrevet 7. oktober (endret) Jeg byttet etternavn når jeg giftet meg. Den gangen var jeg veldig stolt over å få være kona hans. Så da ble det naturlig å gjøre det. Så bytta jeg tilbake til mitt opprinnelige pikenavn, en god stund etter skilsmissen. Det kan jo ofte sende et signal om at man har gått videre.... Endret 7. oktober av Irak 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #163 Del Skrevet 7. oktober Vår sønn fikk samboer sitt etternavn, da det er ganske sjeldent. Er under 20 stk som har det som etternavn. Og når vi gifter oss tar jeg hans etternavn, og bruker mitt som mellomnavn. Min samboer hadde ytret ønske om dette lenge før vi begynte å tenke på barn, så jeg visste at det var viktig for ham. Siden jeg ikke har så stor tilhørighet til mitt etternavn som han hadde, følte jeg at dette var riktig å gjøre. Anonymkode: a8931...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lidhun Skrevet 7. oktober #164 Del Skrevet 7. oktober Her har mine barn mors etternavn, og kun det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #165 Del Skrevet 7. oktober Fordi jeg var 23 år og ikke hadde bedre vett. Anonymkode: 41665...8ff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #166 Del Skrevet 7. oktober Orket ikke hundre navn på ungen min, så han fikk et fornavn og et etternavn (fars), selv om vi ikke var gift. Anonymkode: da84c...001 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #167 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (På 3.12.2021 den 0.04): Jeg byttet etternavn da vi giftet oss, før vi fikk barn, så da barnet kom var det jo egentlig ikke noe tema. Jeg gjorde det fordi jeg ønsket at vi skulle ha samme navn. For mannen var ikke det like viktig, og han var sterkt knyttet til navnet sitt og ville ikke bytte. For meg var ikke mitt gamle etternavn så viktig. Men jeg skal ikke benekte at det var pga kjønn og tradisjoner at vi følte det sånn. Det er godt mulig. Anonymkode: cfd6f...b4f Vi gjorde det samme, bare motsatt. Mannen tok mitt etternavn for at vi alle skulle ha ett og samme etternavn. Anonymkode: b8206...01c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #168 Del Skrevet 7. oktober Vi har bare mors etternavn på våre 3.. Anonymkode: b38dd...f17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 8. oktober #169 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 6.23): Basert på klasselistene i tilfeldige 4 klassetrinn her i byen, totalt 314 barn: Mors etternavn som siste navn: 71 Fars etternavn som siste navn: 198 Begges, med bindestrek: 32 Ingen av foreldrenes: 13 (Ja, jeg har telt meg gjennom dem. Jobber på skolen, og har tilgang til klasselister der.) Anonymkode: 90c6a...df1 Takk for svar! Eg venta nesten tre år på det! 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #170 Del Skrevet 8. oktober Barna har begges etternavn. Kunne fint droppa mitt, men jeg kan ikke ta mannens etternavn og jeg vil jo ikke ha et annerledes etternavn enn barna. . Så de har begge etternavna. Anonymkode: 09530...997 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #171 Del Skrevet 8. oktober Rosa Dartle skrev (På 2.12.2021 den 23.52): Og da tenker jeg som hovedetternavn. Synes det er rart at vi fortsatt ikke er mer mot 50-50 når det gjelder om barnet får mors eller fars etternavn som hovedetternavn. Og litt nysgjerrig på hvorfor man eventuelt valgte fars? Var det at noe annet ikke var aktuelt? Fordi det var tradisjon? Eller fordi mannen ikke godtok noe annet? Vi har gitt barna begge med bindestrek og mors er sist og det er av estetiske årsaker Anonymkode: f1794...b7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 8. oktober #172 Del Skrevet 8. oktober Rosa Dartle skrev (På 2.12.2021 den 23.52): Og da tenker jeg som hovedetternavn. Synes det er rart at vi fortsatt ikke er mer mot 50-50 når det gjelder om barnet får mors eller fars etternavn som hovedetternavn. Og litt nysgjerrig på hvorfor man eventuelt valgte fars? Var det at noe annet ikke var aktuelt? Fordi det var tradisjon? Eller fordi mannen ikke godtok noe annet? Er da flere og flere som tar mors etternavn som hoved etternavn nå til dags. Vet ikke hvorfor vi valgte fars. Vi er nok litt tradisjonelle der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 8. oktober #173 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (På 2.12.2021 den 23.55): Hvorfor skal det absolutt være mor som får etternavnet? Det er jo allerede kvinnen som sitter med all makten. Her brukte vi bindestrek. Anonymkode: a3f51...102 Eh til nå har det jo vært slik at det absolutt måtte være fars da.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 8. oktober #174 Del Skrevet 8. oktober Cyndaquil skrev (På 4.12.2021 den 9.06): Tradisjon , og det at jeg synes det et stad at barna har min manns navn når han er faren og inni bildet. Kall meg gjerne gammeldags. Men slik har det vært i hundrevis av år. Hvorfor skal vi mødre bestemme alt om våre barn? Er det plutselig galt i krenka2021 at barn fortsatt har far sitt etternavn? Vet ikke helt men jeg har hørt argumentet at det er urettferdig at far skal premieres med at barna får hans etternavn når det er mor som har gått igjennom svangerskap og fødsel og amming og alt det som hører med, mens han bare spruta litt. Det var liksom hans bidrag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #175 Del Skrevet 8. oktober Vi er ikke gift og barnet fikk mitt etternavn. Det var bare en selvfølge for meg. Jeg fødte hun, jeg ga hun navn. Han hadde ikke noe problem med det. Vi har mye mer med min familie å gjøre, enn hans. De bor langt unna og han har ikke kontakt med faren sin. Når vi gifter oss skal vi alle ha mitt etternavn Anonymkode: 4f67a...f61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #176 Del Skrevet 8. oktober Fordi eg unner barnet mitt bedre å bære den skamfulle arven, kunne tenkt meg å fjernet mitt etternavn- da eg har fullstendig fjernet de skadelige menneskene fra mitt liv. Livet er ironisk i sin måte, valgte mannen navn da det ikke da reprenstrerte traumer for meg, bare for se at eg har valgt en familie som er skremmende lik min egen. Angrer veldig på det nå. De fortjener ikke å ha sitt navn på denne fantastiske skapningen. Anonymkode: e6e21...2b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #177 Del Skrevet 8. oktober Jeg er enig i at det ikke bør være en selvfølge at barnet får fars etternavn, det er i mitt hode gammeldags og utdatert. Vi har ikke bestemt oss ennå for hva vi gjør (ergravid nå), men i vår situasjon har jeg tenkt at det kanskje likevel er fint om barnet får farens navn. Ikke på grunn av tradisjoner, men fordi han er utenlandsk og hele hans side av slekta bor i et annet land. Ikke lange flyturen herfra og en ganske lik kultur som vår, men likevel. Barnet vårt vil jo se min familie mye oftere enn hans familie. Så av den grunn hadde det vært fint om barnet bar hans etternavn, for å skape en ekstra tilknytning til den siden av familien. En liten del av meg synes det gjør litt vondt å ikke være moderne og å kjøre på med mitt etternavn i stedet, haha. Vi får veie opp ved å gjøre masse annet utradisjonelt i stedet. Anonymkode: c5560...8a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #178 Del Skrevet 8. oktober Gud skrev (9 timer siden): Takk for svar! Eg venta nesten tre år på det! 😅 Kan også fortelle at av dem som hadde kun mors etternavn, var det ca ⅓ som ikke hadde en far oppført på klasselista. Vet jo ikke om det aldri har vært en far inne i bildet, eller om det er skjedd nylig at far ikke har foreldreansvaret, men det var hvertfall interessant. Det var også ett barn som stod oppført uten mor, og kun med far. Anonymkode: 90c6a...df1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 10. oktober Forfatter #179 Del Skrevet 10. oktober Apropos https://www.nrk.no/trondelag/er-det-eit-problem-at-vi-ikkje-tenkjer-likestilling-nar-vi-vel-etternamn_-1.17040644 Ei fersk undersøking frå Norstat for NRK viser at 23 % av oss vel far sitt etternamn for barna. Berre 2 % føretrekker mor sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå