Gå til innhold

Antivaxx hykleriet

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sirisiri10 skrev (12 minutter siden):

De vil ikke klare å være raske nok til det, enda ihvertfall. Og viser det seg at mutasjonen gjør viruset enda mildere er det ingen som helst holdepunkter å vaksinere de utenfor risikosonen. Da får de eventuelt betale for det selv slik som med influensavaksinen. Enn så mye du har lyst til denne vaksinerttvangen 😅

Tålmodigheten hos resten av innbyggerne er rimelig tynnslitt. Det er nok dessverre lite som tyder på at omikron gir vesentlig lavere sykdomsbilde enn delta. Mye tyder på at vi dag fikk en forsmak på hva som kommer utover vinteren. 

Om vi er heldige og får en oppdatert vaksine til våren, bør alle som kan ta den. Om ikke de gjør det, og det betyr fortsatt tiltak, bør den bli obligatorisk. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Example skrev (3 minutter siden):

Tålmodigheten hos resten av innbyggerne er rimelig tynnslitt. Det er nok dessverre lite som tyder på at omikron gir vesentlig lavere sykdomsbilde enn delta. Mye tyder på at vi dag fikk en forsmak på hva som kommer utover vinteren. 

Om vi er heldige og får en oppdatert vaksine til våren, bør alle som kan ta den. Om ikke de gjør det, og det betyr fortsatt tiltak, bør den bli obligatorisk. 

Minner om at alle som ble smittet på det julebordet i Oslo var fullvaksinert og testet. Skal de uvaksinerte få skylden for det og? Hva er det som tyder på at den ikke gir lavere sykdomsbilde enn delta?

• Liker 11
Skrevet

1. Det er veldig synd i folk som ikke tørr vaksinere seg. 

Fordi, dette er mennesker samfunnet ikke har behandlet bra eller godt nok. De føler seg endelig gode nok i slike avvikende miljøer. 

2. Å utstenge folk som ikke har vaksinerte er bare mer av det samme de har blitt utsatt for hele livet, og disse blir bare mer radikalisert. 

Legg skylda for manglende vaksinering der den hører hjemme, på politikere som godtar av folk faller utenfor. 

Jeg er vaksinert, og ser med bekymring på hvordan de uvaksinerte blir omtalt av maktmennesker, og oss andre som tar til oss retorikken. 

Skrevet
zemer skrev (8 minutter siden):

Minner om at alle som ble smittet på det julebordet i Oslo var fullvaksinert og testet. Skal de uvaksinerte få skylden for det og? Hva er det som tyder på at den ikke gir lavere sykdomsbilde enn delta?

De ble smittet av omikron. Det vil endre spillereglene veldig. Hvorvidt vaksinene beskytter mot smitte mot den varianten er vel heller lite trolig.

Er det noe som tyder på at omikron gir mildere sykdom? Det er tidlig si, men antallet innleggelser øker i Sør-Afrika nå. Det tyder på at det i alle fall er nok som blir så syke at dette neppe kan møtes ved å slippe varianten fri i samfunnet. Så får vi se om vaksinene hjelper mot alvorlig sykdom. Det er det lov å håpe på.

• Liker 4
Skrevet
Example skrev (10 timer siden):

At uvaksinerte, innvandrere og unge blir oftere smittet er det liten tvil om, nei. Derfor er det ekstra viktig å nå ut til disse.

De unge voksne har blitt nedprioritert i hele pandemien, så det er ikke spesielt rart at de er overrepresentert i antallet uvaksinerte heller. 

Enig i mye av det, men poenget er at smitten blant uvaksinerte kan ikke nødvendigvis forklares med vaksinestatus alene. Hvis smitten blant mange uvaksinerte skyldes eks. at de er unge og har mange nærkontakter, i motsetning til mange eldre, så ville ikke nødvendigvis en vaksinasjon medført et annet utfall på testen for akkurat disse. Man ser jo at mange unge voksne som er vaksinerte blir smittet også. Forklaringsmodellen er ikke komplett ved å bare se på vaksinestatus. Og likevel så brukes tabellen (fordeling smitte etter vaksinestatus) for å vise til hvor mye vaksinen beskytter mot smitte...

• Liker 5
Skrevet (endret)
13 hours ago, Pivot said:

Altså, insidenstall viser jo til at uvaksinerte blir oftere registrert smittet (og testes oftere enn vaksinerte). Men det er vanskelig å peke på andre medvirkende årsaker når man utelater alle andre variabler enn nettopp vaksinestatus. Som FHI sier selv, når de presenterer tabellen som viser fordeling av smitte etter vaksinestatus, så har de ikke sjekket for andre faktorer som alder, fylke og fødeland. Alder vil jo kunne forklare noe når man vet at smitten er mest utbredt blant unge, og man samtidig vet at flesteparten av uvaksinerte finner man i nettopp de yngre aldersgruppene. Unge har jo gjerne en annen livsstil enn eldre? Dette med fødeland er jo også en interessant variabel.

Igjen. Dette er kun vas.

Du diskuterer utenomliggende faktorer som du aldri kommer til å få svar på. Denne konstante trangen til å diskreditere offisielle tall som viser enorme forkskjeller i innleggelser, smitte og alder er uetisk. Kan du forstå det?

8% av befolkningen står for 30% av smitten. Den samme 8% legges inn oftere, dør oftere og belaster helsevesenet. I gruppene 20-60 legges de 8% hyppigere inn enn enn gruppen på 92%. Forstår du alvoret i det?

Du kommer deg ikke rundt denne statistikken med "om jeg bare visste hva de het, hvor de var født, hvilken bil de kjørte" osv. 

Den første grafen viser forøvrig alle over 16, så de fleste av barna du sikter til er ikke med her og legger dette argumentet dødt.

Insidens.PNG.ada8b29c35d65ae103b923a7ae64a26c.PNGAlder.PNG.ad99097dd16c110ce724dde8b6366e0f.PNG

Endret av Anonio
  • Liker 6
Skrevet (endret)
Anonio skrev (5 minutter siden):

Igjen. Dette er kun vas.

Du diskutere utenomliggende faktorer som du aldri kommer til å få svar på. Denne konstante trangen til å diskreditere offisielle tall som viser enorme forkskjeller i innleggelser, smitte og alder er uetisk. Kan du forstå det?

8% av befolkningen står for 30% av smitten. Den samme 8% legges inn oftere, dør oftere og belaster helsevesenet. I gruppene 20-60 legges de 8% hyppigere inn enn enn gruppen på 92%. Forstår du alvoret i det?

Du kommer deg ikke rundt denne statistikken med "om jeg bare visste hva de het, hvor de var født, hvilken bil de kjørte" osv. 

Den første grafen viser forøvrig alle over 16, så de fleste av barna du sikter til er ikke med her og legger dette argumentet dødt.

Insidens.PNG.ada8b29c35d65ae103b923a7ae64a26c.PNGAlder.PNG.ad99097dd16c110ce724dde8b6366e0f.PNG

Det er feil. FHI sier selv, i kommentar til tabellen, at de ikke har inkludert andre faktorer som alder, fylke og fødeland. Hvorfor tror du at de nevner det? Jo, fordi forklaringsmodellen selvsagt ikke er komplett ved å inkludere én variabel! Vaksinestatus er én av forklaringsvariablene, og selvsagt en viktig en, men ikke den eneste.

Endret av Pivot
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Det vil alltid være noen som vil være i opposisjon. Ser vi tilbake i historien er det mer enn nok av eksempler. Unge Høyre tok ikke akkurat avstand fra nazismen før ganske lenge etter alle andre. Selv da tyskerne innvandrerte Norge var det folk som ikke trodde på det som skjedde i konsentrasjonsleire. Da vi fant oljen var det en stor gruppe som mente vi burde selge rettighetene til private. Jeg mest interessert i hva som gjør at noen absolutt trenger å være i opposisjon 

Endret av Majer
  • Liker 4
Skrevet
Rooosa skrev (11 timer siden):

Fordi, dette er mennesker samfunnet ikke har behandlet bra eller godt nok. De føler seg endelig gode nok i slike avvikende miljøer. 

2. Å utstenge folk som ikke har vaksinerte er bare mer av det samme de har blitt utsatt for hele livet, og disse blir bare mer radikalisert. 

Legg skylda for manglende vaksinering der den hører hjemme, på politikere som godtar av folk faller utenfor. 

Jeg er vaksinert, og ser med bekymring på hvordan de uvaksinerte blir omtalt av maktmennesker, og oss andre som tar til oss retorikken. 

Ok, de du snakker om er nok i mindretall, for å si det mildt. Blant de jeg kjenner er det de som er opptatt av helse til vanlig, og ikke bare under en pandemi, som er mest skeptiske til vaksinen. Det gjelder meg også. Kroppen min reagerer på mye av medisiner og mat, og dermed er jeg mer opptatt av hva jeg putter i den, enn de som ikke har disse erfaringene. Ingen av oss har vært utenfor, vi er ressursterke mennesker i gode stillinger med store nettverk. Så du tar dessverre feil, men jeg skjønner at det er trygt for deg å tro, for du vil jo ikke ha tatt feil valg. Det er menneskelig. 

Majer skrev (46 minutter siden):

Det vil alltid være noen som vil være i opposisjon. Ser vi tilbake i historien er det mer enn nok av eksempler. Unge Høyre tok ikke akkurat avstand fra nazismen før ganske lenge etter alle andre. Selv da tyskerne innvandrerte Norge var det folk som ikke trodde på det som skjedde i konsentrasjonsleire. Da vi fant oljen var det en stor gruppe som mente vi burde selge rettighetene til private. Jeg mest interessert i hva som gjør at noen absolutt trenger å være i opposisjon 

Jeg ønsker overhodet ikke å være i opposisjon. Jeg vil bare ha kroppen min i fred og holde meg frisk. Dere forstår virkelig ikke at vi tenker på helsa til oss selv og spesielt de unge, og at det ikke finnes noen trassig grunn, kun tro på nytte/risiko. Jeg er livredd på vegne av alle barn jeg kjenner og ikke kjenner, nå som det ser ut som om de er neste på lista. Jeg frykter ødelagte liv og jeg frykter infertilitet i fremtiden.

• Liker 7
Skrevet
Lovis Fenja skrev (4 minutter siden):

Ok, de du snakker om er nok i mindretall, for å si det mildt. Blant de jeg kjenner er det de som er opptatt av helse til vanlig, og ikke bare under en pandemi, som er mest skeptiske til vaksinen. Det gjelder meg også. Kroppen min reagerer på mye av medisiner og mat, og dermed er jeg mer opptatt av hva jeg putter i den, enn de som ikke har disse erfaringene. Ingen av oss har vært utenfor, vi er ressursterke mennesker i gode stillinger med store nettverk. Så du tar dessverre feil, men jeg skjønner at det er trygt for deg å tro, for du vil jo ikke ha tatt feil valg. Det er menneskelig. 

Jeg ønsker overhodet ikke å være i opposisjon. Jeg vil bare ha kroppen min i fred og holde meg frisk. Dere forstår virkelig ikke at vi tenker på helsa til oss selv og spesielt de unge, og at det ikke finnes noen trassig grunn, kun tro på nytte/risiko. Jeg er livredd på vegne av alle barn jeg kjenner og ikke kjenner, nå som det ser ut som om de er neste på lista. Jeg frykter ødelagte liv og jeg frykter infertilitet i fremtiden.

Frykter du ikke helsen til de som ikke vaksinerer seg? Regner med at du ikke bare tenker på sykehusinnleggelser pga lavt oksygennivå og multiorgansvikt, men også inflammasjoner som kan ramme hjernen og ikke vise seg før tiår senere. Er du ikke redd for at det fører til en stor demensbølge?

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Pivot said:

Det er feil. FHI sier selv, i kommentar til tabellen, at de ikke har inkludert andre faktorer som alder, fylke og fødeland. Hvorfor tror du at de nevner det? Jo, fordi forklaringsmodellen selvsagt ikke er komplett ved å inkludere én variabel! Vaksinestatus er én av forklaringsvariablene, og selvsagt en viktig en, men ikke den eneste.

Dette fordi de aldri kommer til å ha disse variablene. Du driver med andre ord å diskuterer noe som aldri kommer til å komme frem. Hva er vitsen? Er du motivert av å hele tiden forholde deg til alt annet enn tallene?

Du får heller ikke disse variablene i den største gruppen i grafen, så her ville utslagene vært enda større. Men du og andre fokuserer da på de 8%, subkulturer, variabler og ting som er ren fantasi og anekdotiske beviser.

• Liker 4
Skrevet
Majer skrev (13 minutter siden):

Frykter du ikke helsen til de som ikke vaksinerer seg? Regner med at du ikke bare tenker på sykehusinnleggelser pga lavt oksygennivå og multiorgansvikt, men også inflammasjoner som kan ramme hjernen og ikke vise seg før tiår senere. Er du ikke redd for at det fører til en stor demensbølge?

Jo, absolutt! Jeg skulle virkelig ønske at vaksinen fungerte bedre enn det ser ut som om den gjør, de aller fleste jeg er glad i har jo tatt den. Covid kan gi skumle ettervirkninger, det ser vi jo. 

Men tallene er ganske klare ang bivirkninger, og det er garantert masse mørketall. Så for MIN del, og for barn og unge, synes jeg risikoen med vaksinen er større enn nytten. Jeg tror jeg tåler sykdommen bedre enn sprøyta. Jeg kan ta feil, men det er et valg jeg vil ta selv. Og det skulle jeg ønske at jeg ikke ble hatet for.

• Liker 7
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg er mest lei, covid eller diskusjonene om vaksinene.

Skrevet
Majer skrev (1 time siden):

Veldig kjedelig hvis vi skulle være enige hele tiden 🤷‍♀️

Skrevet
Anonio skrev (5 minutter siden):

Dette fordi de aldri kommer til å ha disse variablene. Du driver med andre ord å diskuterer noe som aldri kommer til å komme frem. Hva er vitsen? Er du motivert av å hele tiden forholde deg til alt annet enn tallene?

Du får heller ikke disse variablene i den største gruppen i grafen, så her ville utslagene vært enda større. Men du og andre fokuserer da på de 8%, subkulturer, variabler og ting som er ren fantasi og anekdotiske beviser.

Du viser en meget liten forståelse for statistisk analyse, om du ikke skjønner at man må inkludere flere variabler enn vaksinestatus i en forklaringsmodell før man kjører analyser for å finne ekte årsakssammenhenger. Man kan ikke bare anta at det er nok å se på vaksinestatus - at vaksinasjon alene forklarer all variasjon i smitteforekomst. Og hvordan kan du tro at FHI ikke har tilgjengelig informasjon om variabler som alder og fødeland blant smittede og innlagte? Hvordan kan de da si at smitten florerer blant de unge, eller at utenlandsfødte er overrepresentert blant innlagte for HELE perioden med pandemi? Poenget er at i akkurat den ENE tabellen så har de ikke tatt høyde for andre årsaksforklaringer til smittefordelingen/-nivået i samfunnet. 

• Liker 6
Skrevet
Rooosa skrev (12 timer siden):

For et nedlatende svart/hvitt-syn du har på uvaksinerte. Du setter alle mann i samme bås. Jeg kjenner meg i hvert fall ikke igjen. Har god jobb og et stort sosialt nettverk rundt meg. Har ikke falt utenfor samfunnet på noe vis. Det er tydelig at du føler deg bedre av å rakke ned på andre. Slike holdninger fører ingenting godt med seg 

• Liker 7
Gjest Sirisiri10
Skrevet
Pivot skrev (52 minutter siden):

Du viser en meget liten forståelse for statistisk analyse, om du ikke skjønner at man må inkludere flere variabler enn vaksinestatus i en forklaringsmodell før man kjører analyser for å finne ekte årsakssammenhenger. Man kan ikke bare anta at det er nok å se på vaksinestatus - at vaksinasjon alene forklarer all variasjon i smitteforekomst. Og hvordan kan du tro at FHI ikke har tilgjengelig informasjon om variabler som alder og fødeland blant smittede og innlagte? Hvordan kan de da si at smitten florerer blant de unge, eller at utenlandsfødte er overrepresentert blant innlagte for HELE perioden med pandemi? Poenget er at i akkurat den ENE tabellen så har de ikke tatt høyde for andre årsaksforklaringer til smittefordelingen/-nivået i samfunnet. 

Dette er helt riktig. Man leser ikke statistikk utfra 2 variabler som vaksinert eller uvaksinert, det forteller oss faktisk veldig lite. Det mangler veldig mange viktige variabler som kan forklare situasjonen bedre. 

Skrevet
Pivot skrev (1 time siden):

Det er det ingen som har påstått heller - at vaksinene forklarer all variasjon i smitteforekomst, men det er nå en gang slik at man har funnet en sterk sammenheng som forklarer en del av det. Tilsvarende undersøkelser med omtrent samme resultater har blitt gjort i andre land med høy vaksinasjonsgrad også, så det er ganske tydelig at det er en sterk sammenheng mellom vaksinasjon og innleggelsesrisiko. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, Pivot said:

Poenget, som du fortsatt ikke ser ut til å forstå, er at FHI må se på trender og store tall for å få et helhetlig bilde for befolkningen for å treffe helhetlige beslutninger. At du vil vite nasjonalitet på uvaksinerte er helt uvesentlig for FHI da de ikke kan utforme politikk og tiltak basert på nasjonalisme. Eller mener du de skal det?

Du har gjennomsnittsalder på innleggelser av uvaksinerte. Den er laaaangt under vaksinerte innleggelser. Korrelasjonen bør være åpenlys for noen som virker som de bryr seg så mye om statistikk som det virker som du gjør. 

Resten av folkene her bruker anekdotiske beviser i sine analyser, du bruker tall du ikke har. ‘Jeg kjenner mange vaksinerte som ikke bryr seg om tiltak’ ‘Av mine venner er helt klart de uvaksinerte mest forsiktige.’ Beklager at jeg må sprekke bobla, men insidenstallene sier noe helt annet. Hadde det vært vaksinerte som hadde så høy insidens ville de uvaksinerte brukt dette for alt det er verdt.

Endret av Anonio
  • Liker 2
Skrevet
Anonio skrev (3 minutter siden):

Poenget, som du fortsatt ikke ser ut til å forstå, er at FHI må se på trender og store tall for å få et helhetlig bilde for befolkningen for å treffe helhetlige beslutninger. At du vil vite nasjonalitet på uvaksinerte er helt uvesentlig for FHI da de ikke kan utforme politikk og tiltak basert på nasjonalisme. Eller mener du de skal det?

Du har gjennomsnittsalder på innleggelser av uvaksinerte. Den er laaaangt under vaksinerte innleggelser. Korrelasjonen bør være åpenlys for noen som virker som de bryr seg så mye om statistikk som det virker som du gjør. 

Resten av folkene her bruker anekdotiske beviser i sine analyser, du bruker tall du ikke har. ‘Jeg kjenner mange vaksinerte som ikke bryr seg om tiltak’ ‘Av mine venner er helt klart de uvaksinerte mest forsiktige.’ Beklager at jeg må sprekke bobla, men insidenstallene sier noe helt annet. Hadde det vært vaksinerte som hadde så høy insidens ville de uvaksinerte brukt dette for alt det er verdt.

Nei, det er du som helt klart ikke forstår poenget. Det ser man jo tydelig av dine konklusjoner på bakgrunn av analyser som mangler informasjon, som selv FHI påpeker at tallene ikke er korrigert for. Og nei, det betyr ikke at de tallene ikke finnes. Det betyr bare at de tallene ikke er inkludert i analysen, og analysen er da en forenklet fremstilling av virkeligheten. 

• Liker 6
  • Opprett ny...