Elaine Marley Skrevet 2. desember 2021 #81 Skrevet 2. desember 2021 Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Lana01 Skrevet 2. desember 2021 #82 Skrevet 2. desember 2021 Vera skrev (40 minutter siden): Så..det finnes egentlig ingen dokumentasjon på antallet de fullvaksinerte har smittet? Hvorfor krangler du på det? Det er bred enighet, både her hjemme og internasjonalt , om at uvaksinerte smitter betydelig mer, Det kan man også se, ved å se til land med lav vaksinedekning, som i Øst Europa. Jo flere i en husstand som er vaksinert vil også gi bedre beskyttelse.. Uvaksinerte bidrar til en betydelig økning av R tallet., det er fakta 8
Margo Skrevet 2. desember 2021 #83 Skrevet 2. desember 2021 Capt. Obvious skrev (11 minutter siden): Det bør de hvis de har vært veldig uforsiktige. Men uansett har vaksinerte jo gjort en av de viktigste tingene, som jo faktisk er å vaksinere seg. Samtidig som jeg ser en større gruppe fullvaksinerte opptre uaktsomt - kontra gruppen uvaksinerte. Og her snakker jeg ikke om gruppen uvaksinerte som tror vaksinen inneholder 5G og at viruset er fake. Disse er det dessverre ikke håp for. Men, jeg mener man må ha smittevernstiltak for å oppnå full effekt av vaksinene. Fordi vaksinene ikke forhindrer smittevekst i ønsket grad. Og de tiltakene burde ha vært på plass for lenge siden - Regjeringen havnet bakpå, og ble for slepphendte..nå risikerer vi inngripende tiltak. Det virker ikke som denne regjeringen skjønner viktigheten av forebyggende arbeid. 5
Lana01 Skrevet 2. desember 2021 #84 Skrevet 2. desember 2021 Vera skrev (2 minutter siden): Samtidig som jeg ser en større gruppe fullvaksinerte opptre uaktsomt - kontra gruppen uvaksinerte. Og her snakker jeg ikke om gruppen uvaksinerte som tror vaksinen inneholder 5G og at viruset er fake. Disse er det dessverre ikke håp for. Men, jeg mener man må ha smittevernstiltak for å oppnå full effekt av vaksinene. Fordi vaksinene ikke forhindrer smittevekst i ønsket grad. Og de tiltakene burde ha vært på plass for lenge siden - Regjeringen havnet bakpå, og ble for slepphendte..nå risikerer vi inngripende tiltak. Det virker ikke som denne regjeringen skjønner viktigheten av forebyggende arbeid. Det siste er jeg helt enig i 2
Margo Skrevet 2. desember 2021 #85 Skrevet 2. desember 2021 Lana01 skrev (8 minutter siden): Hvorfor krangler du på det? Det er bred enighet, både her hjemme og internasjonalt , om at uvaksinerte smitter betydelig mer, Det kan man også se, ved å se til land med lav vaksinedekning, som i Øst Europa. Jo flere i en husstand som er vaksinert vil også gi bedre beskyttelse.. Uvaksinerte bidrar til en betydelig økning av R tallet., det er fakta Vil du si at Norge (som har høy vaksinedekning) har lav smitte? Akkurat nå har vi vel slått verdensrekorden i antall smittede med Omikron.. Poenget er at det blir for lett å skylde all smitte på uvaksinerte - til det er gruppen for liten. Det er greit dokumentert at fullvaksinerte også bidrar til smitteveksten. Ulempen med oss fullvaksinerte er at vi ofte er uten symptomer - men allikevel er smittebærere. 8
Lana01 Skrevet 2. desember 2021 #86 Skrevet 2. desember 2021 Vera skrev (1 minutt siden): Vil du si at Norge (som har høy vaksinedekning) har lav smitte? Akkurat nå har vi vel slått verdensrekorden i antall smittede med Omikron.. Poenget er at det blir for lett å skylde all smitte på uvaksinerte - til det er gruppen for liten. Det er greit dokumentert at fullvaksinerte også bidrar til smitteveksten. Ulempen med oss fullvaksinerte er at vi ofte er uten symptomer - men allikevel er smittebærere. Hadde vi fått opp andelen vaksinerte hadde det bidratt til at smitten gikk ned. Ja alle må ta forhåndsregler, ikke minst nå med Omikron Tror nok man finner det i begge grupper folk som ikke er så nøye , enten fordi de er vaksinerte , og mener det er godt nok.,eller fordi en del uvaksinerte, mener at viruset ikke er spesielt farlig og at vi må tåle smittede. 4
Gjest Mysticgirl Skrevet 2. desember 2021 #87 Skrevet 2. desember 2021 Vera skrev (1 time siden): Hvor har jeg skrevet at uvaksinerte ikke blir sykere..? Nå må dere prøve å holde tungen beint i munnen. Vaksinen viser tydelig at folk i mindre grad blir alvorlig syke - men den viser også tydelig at vaksinen ikke forhindrer smittevekst. Dere påstår igjen og igjen at uvaksinerte er dem som har ansvaret for eksplosiv smitte - og jeg spør hvordan dere kan dokumentere påstanden. Det kan dere ikke - og det kan ingen. Dette er fordi mange fullvaksinerte er smittebærere uten å vite det - og dermed smitter andre uten at det blir oppdaget..og, det er heller ingen testplikt for fullvaksinerte som HAR symptomer. Om du tror at alle fullvaksinerte med symptomer tester seg - da er du naiv, eller har en liten omgangskrets. Jeg vet om mange som ikke har testet seg (de er jo fullvaksinert må vite) - og som lever som før ute i samfunnet. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, de få jeg kjenner som er uvaksinert (fordi de ikke kan), lever svært isolert - og bidrar ikke til smittevekst. Mange av de fullvaksinerte jeg kjenner - lever som hodeløse høns, uten tanke for smittevern og testing (de er tross alt vaksinert, og skal ha seg frabedt slike inngripende tiltak). Uvaksinerte som driter i smittevern og tror Covid er et påfunn..hvor mange tror du det finnes av dem i Norge? Veldig enig, går ikke an å diskutere med noen som har bestemt seg for at de har rett 😂
Capt. Obvious Skrevet 2. desember 2021 #88 Skrevet 2. desember 2021 Vera skrev (17 minutter siden): Samtidig som jeg ser en større gruppe fullvaksinerte opptre uaktsomt - kontra gruppen uvaksinerte. Og her snakker jeg ikke om gruppen uvaksinerte som tror vaksinen inneholder 5G og at viruset er fake. Disse er det dessverre ikke håp for. Men, jeg mener man må ha smittevernstiltak for å oppnå full effekt av vaksinene. Fordi vaksinene ikke forhindrer smittevekst i ønsket grad. Og de tiltakene burde ha vært på plass for lenge siden - Regjeringen havnet bakpå, og ble for slepphendte..nå risikerer vi inngripende tiltak. Det virker ikke som denne regjeringen skjønner viktigheten av forebyggende arbeid. Men konsekvensen av uaktsomhet har likevel ikke vært den samme, noe insidenstallene tydelig viser med overrepresentasjon av uvaksinerte. Det er det viktigste, konsekvensen for helsevesenet. Nå var det den borgerlige regjeringen som åpnet alt på en gang som en skittpakke til neste regjering. Trist at man har kommet dit at en pandemi brukes i politisk skittent spill. 5
Example Skrevet 2. desember 2021 #89 Skrevet 2. desember 2021 Vera skrev (2 timer siden): Hvor har jeg skrevet at uvaksinerte ikke blir sykere..? Nå må dere prøve å holde tungen beint i munnen. Vaksinen viser tydelig at folk i mindre grad blir alvorlig syke - men den viser også tydelig at vaksinen ikke forhindrer smittevekst. Dere påstår igjen og igjen at uvaksinerte er dem som har ansvaret for eksplosiv smitte - og jeg spør hvordan dere kan dokumentere påstanden. Det kan dere ikke - og det kan ingen. Dette er fordi mange fullvaksinerte er smittebærere uten å vite det - og dermed smitter andre uten at det blir oppdaget..og, det er heller ingen testplikt for fullvaksinerte som HAR symptomer. Om du tror at alle fullvaksinerte med symptomer tester seg - da er du naiv, eller har en liten omgangskrets. Jeg vet om mange som ikke har testet seg (de er jo fullvaksinert må vite) - og som lever som før ute i samfunnet. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, de få jeg kjenner som er uvaksinert (fordi de ikke kan), lever svært isolert - og bidrar ikke til smittevekst. Mange av de fullvaksinerte jeg kjenner - lever som hodeløse høns, uten tanke for smittevern og testing (de er tross alt vaksinert, og skal ha seg frabedt slike inngripende tiltak). Uvaksinerte som driter i smittevern og tror Covid er et påfunn..hvor mange tror du det finnes av dem i Norge? Du forholder deg til anekdoter og enkle forklaringsmodeller: virker / virker ikke. At vaksinene bidrar til å forhindre smitte er åpenbart. Det betyr ikke at de fullstendig hindrer smittespredning. Akkurat som at når du tar på deg bilbelte, så gjør det deg ikke udødelig i en bilulykke. Det betyr ikke at det ikke er lurt å bruke bilbelte. Det er også en enorm selvmotsigelse her. Hvis vaksinene ikke virker mot smitte, óg uvaksinerte er flinkere med smittevern, hvorfor blir de da oftere smittet? Tygg litt på den. 5
Pivot Skrevet 2. desember 2021 #90 Skrevet 2. desember 2021 Example skrev (8 minutter siden): Du forholder deg til anekdoter og enkle forklaringsmodeller: virker / virker ikke. At vaksinene bidrar til å forhindre smitte er åpenbart. Det betyr ikke at de fullstendig hindrer smittespredning. Akkurat som at når du tar på deg bilbelte, så gjør det deg ikke udødelig i en bilulykke. Det betyr ikke at det ikke er lurt å bruke bilbelte. Det er også en enorm selvmotsigelse her. Hvis vaksinene ikke virker mot smitte, óg uvaksinerte er flinkere med smittevern, hvorfor blir de da oftere smittet? Tygg litt på den. Altså, insidenstall viser jo til at uvaksinerte blir oftere registrert smittet (og testes oftere enn vaksinerte). Men det er vanskelig å peke på andre medvirkende årsaker når man utelater alle andre variabler enn nettopp vaksinestatus. Som FHI sier selv, når de presenterer tabellen som viser fordeling av smitte etter vaksinestatus, så har de ikke sjekket for andre faktorer som alder, fylke og fødeland. Alder vil jo kunne forklare noe når man vet at smitten er mest utbredt blant unge, og man samtidig vet at flesteparten av uvaksinerte finner man i nettopp de yngre aldersgruppene. Unge har jo gjerne en annen livsstil enn eldre? Dette med fødeland er jo også en interessant variabel. 4
likestilling Skrevet 2. desember 2021 #91 Skrevet 2. desember 2021 Example skrev (31 minutter siden): Du forholder deg til anekdoter og enkle forklaringsmodeller: virker / virker ikke. At vaksinene bidrar til å forhindre smitte er åpenbart. Det betyr ikke at de fullstendig hindrer smittespredning. Akkurat som at når du tar på deg bilbelte, så gjør det deg ikke udødelig i en bilulykke. Det betyr ikke at det ikke er lurt å bruke bilbelte. Det er også en enorm selvmotsigelse her. Hvis vaksinene ikke virker mot smitte, óg uvaksinerte er flinkere med smittevern, hvorfor blir de da oftere smittet? Tygg litt på den. Pandemien er som en brann. Det gjelder å slukke små utbrudd så tidlig som mulig. (aftenposten.no) Sitat Ut fra forholdene i Bodø vil et koronasertifikat ha liten effekt: 80 prosent av de smittede voksne er vaksinert med to eller tre doser. Det er de vaksinerte voksne som i all hovedsak har stått for videre smittespredning. Vi har så langt ikke sett eksempler på smittespredning fra uvaksinerte i Bodø. Koronasertifikat vil ikke hindre at de fullvaksinerte voksne, som alle har et sertifikat, sprer smitte videre. Den største forebyggende effekten vil kanskje være at det beskytter de uvaksinerte mot kontakt med de mulig smitteførende vaksinerte, men det var vel neppe hensikten. I Bodø er 80% vaksinerte i følge tallene jeg klarer å finne. Av de smittede er 80% vaksinerte. Det blir akkurat de samme tallene som man ville forventet å finne om vaksinen hadde null effekt. Jeg sier ikke at vaksinen har null effekt, for en del av dette kommer nok av, som du er inne på, at det blir litt som med bilbelte. Det er tryggere for den som har det på, så da "kjører" de vaksinerte gjerne i 130 i 80-sona, siden bilbeltet gjør dem litt tryggere. Vaksinen beskytter først og fremst mot alvorlig sykdom for dem som har tatt den.... Nå som vaksinene trolig blir enda dårligere mot den nye varianten, blir det spennende å se hvordan det går. 9
Kommerikkepånoebra Skrevet 2. desember 2021 #92 Skrevet 2. desember 2021 Capt. Obvious skrev (4 timer siden): Les deg opp selv. Jeg trenger ikke lese på nytt, jeg vet du tar feil. 2
zemer Skrevet 2. desember 2021 #93 Skrevet 2. desember 2021 Example skrev (5 timer siden): Alle barneskoleelever er jo uvaksinerte, så dette argumentet er bare tullete. Alle skal ergo testes. Er de? Barn på 7 trinn er det mange 12 åringer. Var ikke du lærer?? 5
zemer Skrevet 2. desember 2021 #94 Skrevet 2. desember 2021 XaoS skrev (21 timer siden): Som forventet så sklir dette ut i helt andre debatter som sikkert har vært diskutert i hjel her inne. Det er tydelig at uvaksinerte er så oppslukt av Covid at de har debattert saken utallige ganger, og har snekret sammen "solide" argumenter for at de mener å ikke vaksinere seg er en bra ting. Men det betyr ikke at omverden ikke syns de er dustete likevel. Og det må dere bare akseptere. Har forsatt tilgode å lese om en uvaksinert ønske en vaksinert død. 7
Example Skrevet 2. desember 2021 #95 Skrevet 2. desember 2021 zemer skrev (54 minutter siden): Er de? Barn på 7 trinn er det mange 12 åringer. Var ikke du lærer?? Jeg er lærer, ja. Noen på 7. trinn er sikkert vaksinert. Samtidig har jeg har jeg liten tiltro til historien din. Du har funnet på mye rart før for å få det til å passe til din argumentasjon. 3
zemer Skrevet 2. desember 2021 #96 Skrevet 2. desember 2021 Example skrev (1 minutt siden): Jeg er lærer, ja. Noen på 7. trinn er sikkert vaksinert. Samtidig har jeg har jeg liten tiltro til historien din. Du har funnet på mye rart før for å få det til å passe til din argumentasjon. Du skrev at innlegget mitt var tullete da ingen på barneskolen var vaksinert. Nå snur du? Story sett alle i 7 trinn som er født i 2009 har fylt 12 år nå. 3
Example Skrevet 2. desember 2021 #97 Skrevet 2. desember 2021 zemer skrev (Akkurat nå): Du skrev at innlegget mitt var tullete da ingen på barneskolen var vaksinert. Nå snur du? Story sett alle i 7 trinn som er født i 2009 har fylt 12 år nå. Jeg innser at noen 7. trinnsrlever har fått vaksine. Resten av historien har jeg fortsatt lite tiltro til. 4
Example Skrevet 2. desember 2021 #98 Skrevet 2. desember 2021 likestilling skrev (2 timer siden): Pandemien er som en brann. Det gjelder å slukke små utbrudd så tidlig som mulig. (aftenposten.no) I Bodø er 80% vaksinerte i følge tallene jeg klarer å finne. Av de smittede er 80% vaksinerte. Det blir akkurat de samme tallene som man ville forventet å finne om vaksinen hadde null effekt. Jeg sier ikke at vaksinen har null effekt, for en del av dette kommer nok av, som du er inne på, at det blir litt som med bilbelte. Det er tryggere for den som har det på, så da "kjører" de vaksinerte gjerne i 130 i 80-sona, siden bilbeltet gjør dem litt tryggere. Vaksinen beskytter først og fremst mot alvorlig sykdom for dem som har tatt den.... Nå som vaksinene trolig blir enda dårligere mot den nye varianten, blir det spennende å se hvordan det går. Det går nok mot en ny oppdatert vaksine etter lange runder med tiltak. Denne gangen blir den nok også obligatorisk da vi ikke har råd til å holde på sånn som dette. 2
Example Skrevet 2. desember 2021 #99 Skrevet 2. desember 2021 Pivot skrev (2 timer siden): Altså, insidenstall viser jo til at uvaksinerte blir oftere registrert smittet (og testes oftere enn vaksinerte). Men det er vanskelig å peke på andre medvirkende årsaker når man utelater alle andre variabler enn nettopp vaksinestatus. Som FHI sier selv, når de presenterer tabellen som viser fordeling av smitte etter vaksinestatus, så har de ikke sjekket for andre faktorer som alder, fylke og fødeland. Alder vil jo kunne forklare noe når man vet at smitten er mest utbredt blant unge, og man samtidig vet at flesteparten av uvaksinerte finner man i nettopp de yngre aldersgruppene. Unge har jo gjerne en annen livsstil enn eldre? Dette med fødeland er jo også en interessant variabel. At uvaksinerte, innvandrere og unge blir oftere smittet er det liten tvil om, nei. Derfor er det ekstra viktig å nå ut til disse. De unge voksne har blitt nedprioritert i hele pandemien, så det er ikke spesielt rart at de er overrepresentert i antallet uvaksinerte heller. 3
Gjest Sirisiri10 Skrevet 2. desember 2021 #100 Skrevet 2. desember 2021 (endret) Example skrev (41 minutter siden): Det går nok mot en ny oppdatert vaksine etter lange runder med tiltak. Denne gangen blir den nok også obligatorisk da vi ikke har råd til å holde på sånn som dette. De vil ikke klare å være raske nok til det, enda ihvertfall. Og viser det seg at mutasjonen gjør viruset enda mildere er det ingen som helst holdepunkter å vaksinere de utenfor risikosonen. Da får de eventuelt betale for det selv slik som med influensavaksinen. Enn så mye du har lyst til denne vaksinetvangen 😅 Endret 2. desember 2021 av Sirisiri10
Fremhevede innlegg