Example Skrevet 2. desember 2021 #61 Skrevet 2. desember 2021 Vera skrev (44 minutter siden): Jeg snur på spørsmålet..hvor har du ikke gitt de uvaksinerte skylden for smitteveksten de siste mnd? Ikke for omikron. Delta, absolutt. 1
Margo Skrevet 2. desember 2021 #62 Skrevet 2. desember 2021 Anonio skrev (5 minutter siden): Ingen. Det er ingen under 16 i undersøkelsen, som det står på grafen og som jeg har skrevet før. Argumentet ditt stemmer ikke. Igjen, hvilket argument er det som ikke stemmer..? 2
Anonio Skrevet 2. desember 2021 #63 Skrevet 2. desember 2021 1 minutt siden, Vera said: Igjen, hvilket argument er det som ikke stemmer..? Din argumentasjonsteknikk: 'Vis meg statistikk! ' Får så statistikk som viser det du prøver å argumentere mot. 'Hvilket argument var det jeg sa som ikke stemmer?' Ork. 3
Margo Skrevet 2. desember 2021 #64 Skrevet 2. desember 2021 Example skrev (4 minutter siden): Ikke for omikron. Delta, absolutt. Og hvordan har du tenkt å dokumentere dette? Ut fra antall innlagte på sykehuset? Hvordan VET man hvor man fullvaksinerte har smittet egentlig? Det har jo ikke vært testplikt for fullvaksinerte? 6
Margo Skrevet 2. desember 2021 #65 Skrevet 2. desember 2021 (endret) Anonio skrev (6 minutter siden): Din argumentasjonsteknikk: 'Vis meg statistikk! ' Får så statistikk som viser det du prøver å argumentere mot. 'Hvilket argument var det jeg sa som ikke stemmer?' Ork. Eh..hva prater du egentlig om? Jeg ba om på dokumentasjon på at uvaksinerte har smittet flere enn fullvaksinerte..ikke antall innlagt på sykehus. Du glemmer å ta i betraktning at fullvaksinerte ikke har hatt testplikt - så hvordan vet vi hvor mange fullvaksinerte har smittet egentlig? Når vi ikke engang vet hvor mange fullvaksinerte som er/har vært smittet de siste mnd. Fullvaksinerte har heller ikke hatt testplikt ved utenlandsreise. Endret 2. desember 2021 av Vera 7
Anonio Skrevet 2. desember 2021 #66 Skrevet 2. desember 2021 6 minutter siden, Vera said: Eh..hva prater du egentlig om? Jeg ba om på dokumentasjon på at uvaksinerte har smittet flere enn fullvaksinerte..ikke antall innlagt på sykehus. Du glemmer å ta i betraktning at fullvaksinerte ikke har hatt testplikt - så hvordan vet vi hvor mange fullvaksinerte har smittet egentlig? Når vi ikke engang vet hvor mange fullvaksinerte som er/har vært smittet de siste mnd. Fullvaksinerte har heller ikke hatt testplikt ved utenlandsreise. Jeg forholder meg til reelle tall, ikke din synsing og anekdotiske beviser. Hva, om og hvor er helt uvesentlig. Tallene sier det de sier. Uvaksinerte smitter mer, legges inn mer og fyller opp sykehusene i mye større grad. 5
Example Skrevet 2. desember 2021 #67 Skrevet 2. desember 2021 Vera skrev (9 minutter siden): Og hvordan har du tenkt å dokumentere dette? Ut fra antall innlagte på sykehuset? Hvordan VET man hvor man fullvaksinerte har smittet egentlig? Det har jo ikke vært testplikt for fullvaksinerte? Jeg forventer at du og andre som diskuterer her inne følger med litt. Jeg regner med at vet at uvaksinerte lettere blir smittet og igjen smitter andre lettere. I tillegg blir det sykere enn vaksinerte med samme helsegrunnlag. Dette er faktum som ikke er noe vits å diskutere. At nærmere halvparten av de innlagte i Norge nå er folk som ikke har giddet å vaksinere seg gjør at de presser kapasiteten. De sørger også for at flere fullvaksinerte eldre blir smittet av delta. 4
Margo Skrevet 2. desember 2021 #68 Skrevet 2. desember 2021 Anonio skrev (1 minutt siden): Jeg forholder meg til reelle tall, ikke din synsing og anekdotiske beviser. Hva, om og hvor er helt uvesentlig. Tallene sier det de sier. Uvaksinerte smitter mer, legges inn mer og fyller opp sykehusene i mye større grad. Ok, så da kan jeg kanskje få tall (fullverdige tall) på hvor mange fullvaksinerte har smittet..? Og disse talene må du gjerne gi videre til FHI, helsedirektorat osv - siden de mangler oversikten selv. 5
Anonio Skrevet 2. desember 2021 #69 Skrevet 2. desember 2021 Just now, Vera said: Ok, så da kan jeg kanskje få tall (fullverdige tall) på hvor mange fullvaksinerte har smittet..? Og disse talene må du gjerne gi videre til FHI, helsedirektorat osv - siden de mangler oversikten selv. Det er det ingen som har, du driver på samme måte som andre å prøver å skyve diskusjonen over på noe som ikke finnes istedenfor fakta. Det er vel forferdelig vanskelig å forholde seg til noe som går imot dine synspunkter. Uvaksinerte bidrar med uforholdsmessig mye smitte, innleggelser og belastning i forhold til totalt folketall. Det er fakta. Og så kan du snakke om alle tallene du ikke har. 9
Margo Skrevet 2. desember 2021 #70 Skrevet 2. desember 2021 Example skrev (2 minutter siden): Jeg forventer at du og andre som diskuterer her inne følger med litt. Jeg regner med at vet at uvaksinerte lettere blir smittet og igjen smitter andre lettere. I tillegg blir det sykere enn vaksinerte med samme helsegrunnlag. Dette er faktum som ikke er noe vits å diskutere. At nærmere halvparten av de innlagte i Norge nå er folk som ikke har giddet å vaksinere seg gjør at de presser kapasiteten. De sørger også for at flere fullvaksinerte eldre blir smittet av delta. Hvor har jeg skrevet at uvaksinerte ikke blir sykere..? Nå må dere prøve å holde tungen beint i munnen. Vaksinen viser tydelig at folk i mindre grad blir alvorlig syke - men den viser også tydelig at vaksinen ikke forhindrer smittevekst. Dere påstår igjen og igjen at uvaksinerte er dem som har ansvaret for eksplosiv smitte - og jeg spør hvordan dere kan dokumentere påstanden. Det kan dere ikke - og det kan ingen. Dette er fordi mange fullvaksinerte er smittebærere uten å vite det - og dermed smitter andre uten at det blir oppdaget..og, det er heller ingen testplikt for fullvaksinerte som HAR symptomer. Om du tror at alle fullvaksinerte med symptomer tester seg - da er du naiv, eller har en liten omgangskrets. Jeg vet om mange som ikke har testet seg (de er jo fullvaksinert må vite) - og som lever som før ute i samfunnet. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, de få jeg kjenner som er uvaksinert (fordi de ikke kan), lever svært isolert - og bidrar ikke til smittevekst. Mange av de fullvaksinerte jeg kjenner - lever som hodeløse høns, uten tanke for smittevern og testing (de er tross alt vaksinert, og skal ha seg frabedt slike inngripende tiltak). Uvaksinerte som driter i smittevern og tror Covid er et påfunn..hvor mange tror du det finnes av dem i Norge? 4
Margo Skrevet 2. desember 2021 #71 Skrevet 2. desember 2021 Anonio skrev (7 minutter siden): Det er det ingen som har, du driver på samme måte som andre å prøver å skyve diskusjonen over på noe som ikke finnes istedenfor fakta. Det er vel forferdelig vanskelig å forholde seg til noe som går imot dine synspunkter. Uvaksinerte bidrar med uforholdsmessig mye smitte, innleggelser og belastning i forhold til totalt folketall. Det er fakta. Og så kan du snakke om alle tallene du ikke har. Forstår du ikke hva jeg skriver..? Statistikken din viser at fullvaksinerte sjeldnere blir alvorlig syke - er det noen som har argumentert mot det? Den sier ingenting om antallet fullvaksinerte har smittet. Forøvrig morsomt at du motsier deg selv i samme innlegg. 4
Støvkost Skrevet 2. desember 2021 #72 Skrevet 2. desember 2021 (endret) Virker som Anonio forholder seg til det vi faktisk har tall for heller enn å spekulere i gruppers adferd med den anekdotiske bevisførselen «alle jeg kjenner som er vaksinerte [..]» som motstanderne bruker. Endret 3. desember 2021 av Støvkost 3
Margo Skrevet 2. desember 2021 #73 Skrevet 2. desember 2021 Støvkost skrev (1 minutt siden): Virker som Anonio forholder seg til det vi faktisk har tall for heller enn å spekulere i gruppers adferd med den anekdotiske bevisførselen «alle jeg kjenner som er vaksinerte» som motstanderen hans bruker. Takk for at du gidder, Anonio. Debatten for meg er i viktig i den grad at man må prøve å forhindre polarisering av små grupper i samfunnet..vi vet alle hva polarisering har ført til gjennom verdenshistorien. Problemet med denne polariseringen er at det gir plass til mer konspirasjon, mer motstand, mer hat, mer frykt, mindre aksept, større forskjeller, mindre demokrati, og den kjente «oss og dem» hersketeknikken. Polarisering har aldri ført til noe bra. 7
Capt. Obvious Skrevet 2. desember 2021 #74 Skrevet 2. desember 2021 Vera skrev (59 minutter siden): Jeg vil gjerne se dokumentasjon på at uvaksinerte har smittet i mindre grad. Hvordan måler man dette, når det ikke er testplikt for fullvaksinerte..? Jeg mente at de har smittet i større grad ikke mindre. Statistikken kan du finne på FHI sine sider. Det måler man med bekreftede insidenstall, de har selvsagt bare sett på bekreftede smittede og innleggelser av bekreftede smittede, uavhengig av om de er vaksinerte eller uvaksinerte. 2
Capt. Obvious Skrevet 2. desember 2021 #75 Skrevet 2. desember 2021 Vera skrev (8 minutter siden): Debatten for meg er i viktig i den grad at man må prøve å forhindre polarisering av små grupper i samfunnet..vi vet alle hva polarisering har ført til gjennom verdenshistorien. Problemet med denne polariseringen er at det gir plass til mer konspirasjon, mer motstand, mer hat, mer frykt, mindre aksept, større forskjeller, mindre demokrati, og den kjente «oss og dem» hersketeknikken. Polarisering har aldri ført til noe bra. Man får tåle å få passet påskrevet dersom man ikke gidder å ta vaksine i enkelte sammenhenger (Da ser jeg bort fra de som faktisk ikke kan ta den av medisinske grunner selvsagt - Desto viktigere at de som kan tar den). 5
Margo Skrevet 2. desember 2021 #76 Skrevet 2. desember 2021 Capt. Obvious skrev (10 minutter siden): Man får tåle å få passet påskrevet dersom man ikke gidder å ta vaksine i enkelte sammenhenger (Da ser jeg bort fra de som faktisk ikke kan ta den av medisinske grunner selvsagt - Desto viktigere at de som kan tar den). Hvorfor skal man tåle det? Får de fullvaksinerte som nå har dratt med seg Omikron inn i landet passet sitt påskrevet? 10
Margo Skrevet 2. desember 2021 #77 Skrevet 2. desember 2021 Capt. Obvious skrev (12 minutter siden): Jeg mente at de har smittet i større grad ikke mindre. Statistikken kan du finne på FHI sine sider. Det måler man med bekreftede insidenstall, de har selvsagt bare sett på bekreftede smittede og innleggelser av bekreftede smittede, uavhengig av om de er vaksinerte eller uvaksinerte. Så..det finnes egentlig ingen dokumentasjon på antallet de fullvaksinerte har smittet? 8
cas12 Skrevet 2. desember 2021 #78 Skrevet 2. desember 2021 XaoS skrev (19 timer siden): Ref flere tråder her inne om en omgangskrets som reagerer eller utestenger pga manglende vaksinering. Vaksinen er frivillig, men med å ikke ta den så motsetter folk seg alle faglige helseråd og unngår å gjøre det som i bunn og grunn er en samfunnsplikt. På samme måte som barnevaksinasjonsprogrammet er en samfunnsplikt for å beskytte andre, og opprettholde flokkimmuniteten. Covid-vaksinene vi har i dag er ikke optimale for å forhindre smitte, men de er trygge og effektive for å motvirke alvorlig sykdom. Forstå statistikk så ser dere at vaksinering fungerer. Vaksinering er et valg, men på samme måte så er det et valg å ta sosial avstand fra uvaksinerte. Dette er også en individuell frihet. Den kan føles irrasjonell for dere som har avstått fra vaksinering, men deres valg fremstår som irrasjonell for de fleste andre. Skjønner dere at dere fremstår som hykleriske? Folk gjør som de vil,men samtidlig gidder jeg ikke og ha omgang med de som ikke vaksinerer seg, hvorfor skal jeg bli syk pga dem eller barnet? 2
Capt. Obvious Skrevet 2. desember 2021 #79 Skrevet 2. desember 2021 Vera skrev (38 minutter siden): Hvorfor skal man tåle det? Får de fullvaksinerte som nå har dratt med seg Omikron inn i landet passet sitt påskrevet? Det bør de hvis de har vært veldig uforsiktige. Men uansett har vaksinerte jo gjort en av de viktigste tingene, som jo faktisk er å vaksinere seg. 3
Capt. Obvious Skrevet 2. desember 2021 #80 Skrevet 2. desember 2021 Vera skrev (36 minutter siden): Så..det finnes egentlig ingen dokumentasjon på antallet de fullvaksinerte har smittet? Nei, siden man nødvendigvis ikke kan fange opp alle som er symptomfrie. Men det samme gjelder jo uvaksinerte som er symptomfrie, så det går begge veier. Det essensielle er at man ser en overrepresentasjon av uvaksinerte på innleggelser i informasjonen man faktisk har, som jo er bekreftede smittede, både blant vaksinerte og uvaksinerte. 4
Fremhevede innlegg