Gå til innhold

Antivaxx hykleriet

XaoS

Anbefalte innlegg

zemer skrev (2 timer siden):

Ikke spesielt. Tror du virkelig at folk flest tok vaksinen for andres skyld?

Ja. Det er det vi gjør. Helt sprøtt at det er utenkelig for deg at folk har empati som strekker seg lengre enn nesetuppen.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonio skrev (2 timer siden):

Insidens.PNG.cfffa60e15606f96c48010daa8d6de3e.PNG

Det er en myte at vaksinerte smitter og blir smittet mer enn uvaksinerte. Det er også en myte at uvaksinerte er forsiktige. Alle statistikk og reelle fakta sier at uvaksinerte er minst like uforsikte som vaksinerte. De smittes oftere, smitter oftere og bidrar til at sykehusene fylles opp helt unødvendig.

'Ja men jeg er forsiktig', hører jeg flere si. Tallenes tale sier noe annet.

Dette er tall for personer som har blitt testet, ikke for befolkningen som helhet. Siden uvaksinerte pålegges testing i mange situasjoner der vaksinerte slipper, er ikke tallene direkte sammenlignbare.
Mange vaksinerte innbiller seg også at de ikke kan bli smittet av korona, så disse er vel lite tilbøyelig til å ta test ved sykdom også.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Enda en tulling said:

Dette er tall for personer som har blitt testet, ikke for befolkningen som helhet. Siden uvaksinerte pålegges testing i mange situasjoner der vaksinerte slipper, er ikke tallene direkte sammenlignbare.
Mange vaksinerte innbiller seg også at de ikke kan bli smittet av korona, så disse er vel lite tilbøyelig til å ta test ved sykdom også.

Igjen, har du kilder for dette? Dette er igjen bare en påståelse man ofte hører fra vaksineskeptikere, og går begge veier. Tror du anti-vaxxere og coronafornektere tester seg?

Endret av Anonio
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (4 timer siden):

Nå er det fullvaksinerte som har dratt en ny versjon av viruset inn i landet - en versjon hvor vaksinene kanskje ikke funker..allikevel er det de uvaksinertes feil? Jaja..verden vil bedras. 
Det var dette med polarisering..og hvor farlig dette kan bli i krisetider.

Hvor i innlegget mitt ga jeg uvaksinerte skylden for omikron-smitten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (16 timer siden):

Hvorfor er de beskyttede så redd de ubeskyttete? 

Hvorfor gjør de så forskjell ved utbrudd? Vi har utbrudd i klassen til de yngste nå (barneskole) kun de uvaksinerte skal testes. Er også utbrudd på ungdomsskolen der skal alle testes. Er ikke det tryggest? Hvorfor den forskjellen i samme kommune?

Men, igjen la folk velge selv dette er ikke vaksiner som har vært her i lange tider.  Synd at dette splitter folket.

Synes heller vi burde rette blikket til de folkevalgte som ikke har gjort noe for å ruste opp sykehusene! 

Alle barneskoleelever er jo uvaksinerte, så dette argumentet er bare tullete. Alle skal ergo testes.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (11 minutter siden):

Hvor i innlegget mitt ga jeg uvaksinerte skylden for omikron-smitten?

Jeg snur på spørsmålet..hvor har du ikke gitt de uvaksinerte skylden for smitteveksten de siste mnd? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støvkost skrev (3 timer siden):

Ja. Det er det vi gjør. Helt sprøtt at det er utenkelig for deg at folk har empati som strekker seg lengre enn nesetuppen.

Om folk tok vaksinen for å beskytte andre - ville vi da hatt store gjenåpningsfester, rølpefylle på byen, utenlandsreiser, og sist men ikke minst - import av Omikron? 
Om folk gjorde det for andre - ville det da ha vært store protester ved munnbindbruk og spriting av hender? 

Det finnes nok en liten prosentandel som klarer å tenke på risikogruppene..men at det gjelder storparten..bullshit.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (2 minutter siden):

Jeg snur på spørsmålet..hvor har du ikke gitt de uvaksinerte skylden for smitteveksten de siste mnd? 

Uvaksinerte har neppe skylden for omikron i seg selv, men har bidratt til at Norge sannsynligvis stenges helt ned i lang tid om kort tid. Også før omikron har vært et tema har belastningen på helsevesenet skjedd, og det er en uforholdsmessig stor andel av de uvaksinerte som har tatt opp kapasitet i helsevesenet. Hadde man ikke hatt denne økte belastningen hadde det vært mindre sannsynlig at man nå må stenge ned igjen, siden helsevesenet kunne hatt litt mer å gå på. Så takk til alle som ikke har orket å ta vaksinen :ironi:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Vera said:

Desverre så er vel tallene ganske klare på at en liten gruppe av befolkningen bidrar mye mer enn andre til smitteøkning. I gjennomsnitt 2 ganger mer enn delvis vaksinerte, og 4 ganger mer enn resten, faktisk.

Insidens.PNG.943c4e3d0ef46eafa83e12ed51f069b4.PNG

Per nå står uvaksinerte for rundt 30% av smitten mens de er ca 8% av den totale befolkningen. De er helt klart en stor pådriver i smitteveksten, innleggelser og generelt stress i pandemi-systemet i kommunene.

Endret av Anonio
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Uvaksinerte har neppe skylden for omikron i seg selv, men har bidratt til at Norge sannsynligvis stenges helt ned i lang tid om kort tid. Også før omikron har vært et tema har belastningen på helsevesenet skjedd, og det er en uforholdsmessig stor andel av de uvaksinerte som har tatt opp kapasitet i helsevesenet. Hadde man ikke hatt denne økte belastningen hadde det vært mindre sannsynlig at man nå må stenge ned igjen, siden helsevesenet kunne hatt litt mer å gå på. Så takk til alle som ikke har orket å ta vaksinen :ironi:

Vennligst dokumenter påstanden din. 
Det vi vet at er at vaksinerte blir smittet - og smitter videre. Som uvaksinerte. Det vi vet er at det har vært kolossale sammenkomster siden sept/okt. Det vi vet er at fullvaksinerte ikke har hatt karanteneplikt, eller testplikt om nærkontakter er smittet (ei heller i samme husstand). De har heller ikke hatt testplikt eller karanteneplikt ved utenlandsreise. Den enorme smitten vi ser nå, er en konsekvens av dette. 
2+2 er fortsatt 4.

Å polarisere på denne måten er i beste fall naivt. Jeg er spent på historiebøkene. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (6 minutter siden):

Desverre så er vel tallene ganske klare på at en liten gruppe av befolkningen bidrar mye mer enn andre til smitteøkning. I gjennomsnitt 2 ganger mer enn delvis vaksinerte, og 4 ganger mer enn resten, faktisk.

Insidens.PNG.943c4e3d0ef46eafa83e12ed51f069b4.PNG

Per nå står uvaksinerte for rundt 30% av smitten mens de er ca 8% av den totale befolkningen. De er helt klart en stor pådriver i smitteveksten, innleggelser og generelt stress i pandemi-systemet i kommunene.

Og hvor stor prosentandel av denne gruppen er barn?

Endret av Vera
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vera said:

Og hvor stor av denne gruppen er barn?

Om du ser på grafen så er alle under 16 ekskludert. Dette er folk over 16.

Endret av Anonio
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 minutt siden):

Om folk tok vaksinen for å beskytte andre - ville vi da hatt store gjenåpningsfester, rølpefylle på byen, utenlandsreiser, og sist men ikke minst - import av Omikron? 
Om folk gjorde det for andre - ville det da ha vært store protester ved munnbindbruk og spriting av hender? 

Det finnes nok en liten prosentandel som klarer å tenke på risikogruppene..men at det gjelder storparten..bullshit.

Folk er ikke bare altruistiske, nei, men alle jeg kjenner er i hvert fall folk som er unge og ikke personlig bekymret for covid, men som tok vaksinen av hensyn til risikogruppene, definitivt. Det kan godt hende noen av dem har vært på store gjenåpningsfester, folk er sammensatte.

Selv var jeg faktisk litt rørt da jeg satt og skulle ta vaksinen for første gang, historisk sett er det er det temmelig unikt å leve i et samfunn der man ikke bare klarer å identifisere et slikt problem og finne medisinske løsninger på det, men like viktig: mobilisere sammen som fellesskap.

Og vaksinemotstanderne, de jeg har diskutert med, slår meg ærlig talt som folk som ikke helt tror på samfunnet, kanskje fordi de føler seg skjøvet til side. Da er det den naturligste ting at de finner sitt eget fellesskap, det kan jeg godt forstå.

For øvrig har det vel ikke vært store demonstrasjoner mot munnbind og spritbruk her til lands, noe som igjen har sammenheng med tilliten vi har i samfunnet, gang på gang påpekt som noe av det mest misunnelsesverdige ved Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (9 minutter siden):

Det vi vet at er at vaksinerte blir smittet - og smitter videre. Som uvaksinerte. Det vi vet er at det har vært kolossale sammenkomster siden sept/okt. Det vi vet er at fullvaksinerte ikke har hatt karanteneplikt, eller testplikt om nærkontakter er smittet (ei heller i samme husstand). De har heller ikke hatt testplikt eller karanteneplikt ved utenlandsreise. Den enorme smitten vi ser nå, er en konsekvens av dette. 
2+2 er fortsatt 4.

Å polarisere på denne måten er i beste fall naivt. Jeg er spent på historiebøkene. 

Uvaksinerte har smittet i mindre grad, og uvaksinerte opptar i mindre grad ressurser i helsevesenet. Gidd å lese deg opp selv før du kritiserer andre. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (2 minutter siden):

Uvaksinerte har smittet i mindre grad, og uvaksinerte opptar i mindre grad ressurser i helsevesenet. Gidd å lese deg opp selv før du kritiserer andre. 

Dokumentasjon på det takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Vera said:

2+2 er fortsatt 4.

Dette er jo direkte feil og tull. Uvaksinerte står for 30% av smitten, og utgjør 8% på den totale befolkning. Slutt med løgn. 

Insidens.PNG.66604d56ea912eaae77bf8ed5975abf2.PNG

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kommerikkepånoebra skrev (11 minutter siden):

Dokumentasjon på det takk. 

Les deg opp selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (7 minutter siden):

Dette er jo direkte feil og tull. Uvaksinerte står for 30% av smitten, og utgjør 8% på den totale befolkning. Slutt med løgn. 

Insidens.PNG.66604d56ea912eaae77bf8ed5975abf2.PNG

Hva er det som er løgn? Og hvor stor andel av den uvaksinerte gruppen er barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (16 minutter siden):

Jeg vil gjerne se dokumentasjon på at uvaksinerte har smittet i mindre grad. Hvordan måler man dette, når det ikke er testplikt for fullvaksinerte..?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Vera said:

Hva er det som er løgn? Og hvor stor andel av den uvaksinerte gruppen er barn? 

Ingen. Det er ingen under 16 i undersøkelsen, som det står på grafen og som jeg har skrevet før. Argumentet ditt stemmer ikke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...