lady90 Skrevet 30. november 2021 Forfatter #161 Del Skrevet 30. november 2021 Bilen er henta. Var null problem den lille biten. Veien var nesten bar flere steder og der det var snø tok jeg det rolig. Testa litt på parkeringsplassen før jeg kjørte og det var ikke noe problem å bremse. Hadde full kontroll hele veien 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 30. november 2021 #162 Del Skrevet 30. november 2021 Alt som går bra går jo bra. Det du ikke tar med i beregningen her er jo når det ikke går bra. For da går det sjeldent bra. Men gratulerer. Du tok en risiko som kunne påvirket andre negativt. Skjønner ikke helt heller hvorfor du opprettet tråden når du uansett ikke hørte på majoriteten. Eller ønsket du helst bare å få støtte til noe du uansett kom du å gjøre, men som du selv følte var litt tvilsomt? 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cole Skrevet 30. november 2021 #163 Del Skrevet 30. november 2021 (endret) lady90 skrev (20 minutter siden): Bilen er henta. Var null problem den lille biten. Veien var nesten bar flere steder og der det var snø tok jeg det rolig. Testa litt på parkeringsplassen før jeg kjørte og det var ikke noe problem å bremse. Hadde full kontroll hele veien Hele denne tråden burde slettes som forherligelse av brudd på norsk lov. Endret 30. november 2021 av Cole 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 30. november 2021 Forfatter #164 Del Skrevet 30. november 2021 Cole skrev (6 minutter siden): Hele denne tråden burde slettes som forherligelse av brudd på norsk lov. Det var jo nesten bar asfalt og etter min vurdering fullt forsvarlig. Det er jo ikke ulovlig å kjøre på sommerdekk på vinteren såfremt forholdene tillater det 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cole Skrevet 30. november 2021 #165 Del Skrevet 30. november 2021 lady90 skrev (11 minutter siden): Det var jo nesten bar asfalt og etter min vurdering fullt forsvarlig. Det er jo ikke ulovlig å kjøre på sommerdekk på vinteren såfremt forholdene tillater det Så fint at det ikke er din vurdering om du fratas førerkort eller får avkortning da! Tenkte du i det hele tatt over temperaturen da du hentet bilen? Tenk at du gamblet en halv million kroner på gjerrighet. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #166 Del Skrevet 30. november 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Har jeg sagt noe om Tesla, eller roter du og svarer en annen? Anonymkode: 1c28c...970 TS skulle hente en Tesla og da kan det ikke være Oslo som er byen hun snakker om Anonymkode: 9ae39...2f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tarantulla Skrevet 30. november 2021 #167 Del Skrevet 30. november 2021 lady90 skrev (48 minutter siden): Det var jo nesten bar asfalt og etter min vurdering fullt forsvarlig. Det er jo ikke ulovlig å kjøre på sommerdekk på vinteren såfremt forholdene tillater det Mange ulykker skjer når sjåfører gjør vurderinger de selv mener er fullt forsvarlig. "Nesten bar asfalt" er sånt man sier når man har begrenset kunnskap om skiftende føreforhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #168 Del Skrevet 30. november 2021 lady90 skrev (På 29.11.2021 den 12.43): Imorgen skal jeg hente ut ny bil. Den er ikke påmontert vinterdekk så jeg må kjøre rett bort til dekkverksted og bytte over til vinterdekk. Det er en kjøretur på 3 minutter og 1 km. Er meldt en den snø i området, mest i natt. Mulig det ikke legger seg så mye dit jeg skal, midt i en storby som ligger på havnivå, men kan være noe snø i veibanen. Hvordan er det å kjøre på sommerdekk på snø? Kommer til å kjøre ekstremt rolig da, men har ikke noe valg. Tror dere det går greit? Er forresten bare flatt hele veien. Går nok helt fint, så lenge det er over 3 mm dekkmønster er sommerdekk lovlig. Med nok dekkmønster så sitter de ok på snø, flatmark og lite fart. Løs snø gir god friksjon og godt grep. Anonymkode: 45800...ca0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 30. november 2021 #169 Del Skrevet 30. november 2021 lady90 skrev (1 time siden): Bilen er henta. Var null problem den lille biten. Veien var nesten bar flere steder og der det var snø tok jeg det rolig. Testa litt på parkeringsplassen før jeg kjørte og det var ikke noe problem å bremse. Hadde full kontroll hele veien Bra! I dag tidlig da jeg dro på jobb, hadde jeg aldri kjørt med sommerdekk. Mens på vei hjem igjen hadde sommerdekk vært null problem. Du har brukt fornuften og hodet og det gikk helt fint, gratulerer med ny bil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cole Skrevet 30. november 2021 #170 Del Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Går nok helt fint, så lenge det er over 3 mm dekkmønster er sommerdekk lovlig. Med nok dekkmønster så sitter de ok på snø, flatmark og lite fart. Løs snø gir god friksjon og godt grep. Anonymkode: 45800...ca0 Tror du skal lese deg litt på lovverket og egenskapene til gummi under kalde temperaturer dersom du tror dette er fasit. Faen ikke rart at folk kjører av veien hele tiden. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tarantulla Skrevet 30. november 2021 #171 Del Skrevet 30. november 2021 Cole skrev (2 timer siden): Tror du skal lese deg litt på lovverket og egenskapene til gummi under kalde temperaturer dersom du tror dette er fasit. Faen ikke rart at folk kjører av veien hele tiden. Ganske fascinerende å se hvor mange idioter som har sertifikat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #172 Del Skrevet 30. november 2021 lady90 skrev (4 timer siden): Bilen er henta. Var null problem den lille biten. Veien var nesten bar flere steder og der det var snø tok jeg det rolig. Testa litt på parkeringsplassen før jeg kjørte og det var ikke noe problem å bremse. Hadde full kontroll hele veien Veien var nesten bar.. jeg vil si det er flaks. Ikke end opp i sånne situasjoner igjen, det trenger ikke å gå like bra igjen. Gratulerer med ny bil. Anonymkode: 6ae87...ebd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 30. november 2021 Forfatter #173 Del Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Veien var nesten bar.. jeg vil si det er flaks. Ikke end opp i sånne situasjoner igjen, det trenger ikke å gå like bra igjen. Gratulerer med ny bil. Anonymkode: 6ae87...ebd Takk. Med veien var nesten bar mente jeg at det var 80% asfalt og 20% slaps i midten/på sidene, sånn typisk vårdag. Sjekket strekningen jeg skulle kjøre først for å se om det var forsvarlig å kjøre der. Møtte ikke en eneste fotgjenger eller bil og kjørte rett frem i 40 hele veien. Var overhodet ikke uforsvarlig som mange her sier, da ville jeg aldri ha gjort det. Jeg ville jo aldri ha kjørt ut på sommerdekk hvis det var vinterføre og glatt, eller at veien var svingete, eller om det ikke var flatt. Her var det en totalvurdering. Så får dere heller kalle det uforsvarlig men det var det altså ikke. Verden er ikke svart/hvitt men består av masse nyanser 😀 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
einsteinium Skrevet 30. november 2021 #174 Del Skrevet 30. november 2021 Det merkelige er at ingen på KG slår ned fartsbøllene her inne, som gjerne kjører alt mellom 10-30 over fartsgrensa, og bruker alle krefter på å slå ned på dem som kjører litt seinere enn fartsgrensa eller i fartsgrensa, men ikke slipper forbi. Og en stakkars ny Teslaeier som bare skulle noen hundre meter med sommerdekk i halvveis vinterføre. Forskjellen her er også at dette er et engangstilfelle. Fartsbøllene kjører som de gjør uansett forhold og til enhver tid de har mulighet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 30. november 2021 Forfatter #175 Del Skrevet 30. november 2021 einsteinium skrev (6 minutter siden): Det merkelige er at ingen på KG slår ned fartsbøllene her inne, som gjerne kjører alt mellom 10-30 over fartsgrensa, og bruker alle krefter på å slå ned på dem som kjører litt seinere enn fartsgrensa eller i fartsgrensa, men ikke slipper forbi. Og en stakkars ny Teslaeier som bare skulle noen hundre meter med sommerdekk i halvveis vinterføre. Forskjellen her er også at dette er et engangstilfelle. Fartsbøllene kjører som de gjør uansett forhold og til enhver tid de har mulighet. Takk. Følger jeg har fått unormalt mye tyn her inne for en enkelthendelse som ble vurdert frem og tilbake flere ganger i forkant. Man må jo ta en vurdering på om ting er forsvarlig der og da. Opprinnelig startet jeg tråden for å høre folks erfaringer med kjøring på snø med sommerdekk men jeg kom fram til at det ikke var lurt å gjøre. Men i og med at det var såpass bart tok jeg sjansen og hadde som sagt null problemer. Testet også å bremse raskt uten problem før jeg kjørte, og det var på snø på parkeringsplassen. Også det uproblematisk. Alt i alt en totalvurdering som var riktig der og da. Ville aldri ha kjørt normalt på veiene med sommerdekk om vinteren. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 30. november 2021 #176 Del Skrevet 30. november 2021 1 hour ago, einsteinium said: Det merkelige er at ingen på KG slår ned fartsbøllene her inne, som gjerne kjører alt mellom 10-30 over fartsgrensa, og bruker alle krefter på å slå ned på dem som kjører litt seinere enn fartsgrensa eller i fartsgrensa, men ikke slipper forbi. Og en stakkars ny Teslaeier som bare skulle noen hundre meter med sommerdekk i halvveis vinterføre. Forskjellen her er også at dette er et engangstilfelle. Fartsbøllene kjører som de gjør uansett forhold og til enhver tid de har mulighet. Yes. Storm i vannglass. Jeg tar heller en overforsiktig person på sommerdekk i 40 km/t uten andre til stedet, enn en noldus som ikke sjekker speilene sine mens vedkommende kjører i 120 langs e18. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiubi Skrevet 30. november 2021 #177 Del Skrevet 30. november 2021 tdm900 skrev (På 29.11.2021 den 15.06): Om noe skulle skje, når det er snø på bakken, er det vel kun en egenandel på forsikringen om du har full kasko på den. Ring og spør, bedre svar derfra enn her. Kjører man uforsvarlig, kan forsikringsselskapet velge å avkorte utbetalingen med mye penger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rageing Skrevet 30. november 2021 #178 Del Skrevet 30. november 2021 21 hours ago, Shawtyella said: Hørtes tragisk ut den hendelsen din, fikk du bot eller slapp du unna? Politiet var ikke innblandet, blei bare henta av en tauebil. Veldig lite tragisk. Det var ikke min avgjørelse at vi skulle ut å kjøre, men sjefen min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cole Skrevet 1. desember 2021 #179 Del Skrevet 1. desember 2021 lady90 skrev (15 timer siden): Takk. Med veien var nesten bar mente jeg at det var 80% asfalt og 20% slaps i midten/på sidene, sånn typisk vårdag. Sjekket strekningen jeg skulle kjøre først for å se om det var forsvarlig å kjøre der. Møtte ikke en eneste fotgjenger eller bil og kjørte rett frem i 40 hele veien. Var overhodet ikke uforsvarlig som mange her sier, da ville jeg aldri ha gjort det. Jeg ville jo aldri ha kjørt ut på sommerdekk hvis det var vinterføre og glatt, eller at veien var svingete, eller om det ikke var flatt. Her var det en totalvurdering. Så får dere heller kalle det uforsvarlig men det var det altså ikke. Verden er ikke svart/hvitt men består av masse nyanser 😀 Du kjørte på slapseføre med sommerdekk. At du mener dette ikke var uforsvarlig forteller alt om deg som sjåfør. einsteinium skrev (15 timer siden): Det merkelige er at ingen på KG slår ned fartsbøllene her inne, som gjerne kjører alt mellom 10-30 over fartsgrensa, og bruker alle krefter på å slå ned på dem som kjører litt seinere enn fartsgrensa eller i fartsgrensa, men ikke slipper forbi. Og en stakkars ny Teslaeier som bare skulle noen hundre meter med sommerdekk i halvveis vinterføre. Forskjellen her er også at dette er et engangstilfelle. Fartsbøllene kjører som de gjør uansett forhold og til enhver tid de har mulighet. Det er helt ufarlig å kjøre i 150 km/t i 110-sona på motorveien med bar asfalt og ingen trafikk. Å kjøre med sommerdekk på vinterstid med slapseføre, da er det bare flaks om det ikke går dårlig. Og nei, om du er i stand til å ta denne beslutningen, så er det neppe et engangstilfelle. Katten.2.0 skrev (14 timer siden): Yes. Storm i vannglass. Jeg tar heller en overforsiktig person på sommerdekk i 40 km/t uten andre til stedet, enn en noldus som ikke sjekker speilene sine mens vedkommende kjører i 120 langs e18. Hvorfor er det så viktig å sjekke speilene sine i 120 på E18…? Sånn utover at man alltid skal sjekke speil. Risikoanalysen din er helt på bærtur. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #180 Del Skrevet 1. desember 2021 Cole skrev (17 minutter siden): Du kjørte på slapseføre med sommerdekk. At du mener dette ikke var uforsvarlig forteller alt om deg som sjåfør. Det er helt ufarlig å kjøre i 150 km/t i 110-sona på motorveien med bar asfalt og ingen trafikk. Å kjøre med sommerdekk på vinterstid med slapseføre, da er det bare flaks om det ikke går dårlig. Og nei, om du er i stand til å ta denne beslutningen, så er det neppe et engangstilfelle. Hvorfor er det så viktig å sjekke speilene sine i 120 på E18…? Sånn utover at man alltid skal sjekke speil. Risikoanalysen din er helt på bærtur. Her var jeg uenig i det meste. Når det ikke var slaps i hjulspora og det ikke var glatt da hun prøvde bremsene på snø på parkeringsplassen, er jeg mer enig med hennes vurdering enn din. Folk er ikke interessert i hvordan det er å kjøre på stengt motorvei, men motorvei som er åpen for biler. Så lenge det kan være mennesker på veien (ikke kontrollert av maskin), så kan 150 km/t være en farlig fart selv om asfalten er bar. Det er viktig å sjekke speil for utrykning eller farlige sjåfører eller andre uforutsette ting. Om det skulle skje noe er det viktig å ha oversikt og vite hva som kan komme bakfra Anonymkode: 61e64...2a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå