Gjest Shawtyella Skrevet 30. november 2021 #141 Del Skrevet 30. november 2021 (endret) lady90 skrev (4 timer siden): Jeg får nesten bare se an imorgen. Tauebil koster fra 4000 kr så det er uaktuelt. Da kommer jeg heller tilbake en annen dag. Hvordan klarer politiet å se det når man kjører forbi? Det skal vel mye til? Ikke nødvendigvis i høy hastighet men på min bil er det lett pga tykkelsen og størrelsen på dekket. Sommerdekkene mine er små og tynne, vinterdekkene mye tykkere. Regner ikke med de ser det i hastighet hvis du har relativt store dekk for sommeren. Du har ingen andre som kan hjelpe deg å få fraktet dekkene og skifta selv? Endret 30. november 2021 av Shawtyella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shawtyella Skrevet 30. november 2021 #142 Del Skrevet 30. november 2021 (endret) Rageing skrev (3 timer siden): Hah, jeg måtte kjøre med sommerdekk på snø en gang fordi det kom plutselig over natta og det var leiebil og jeg var på hotell. Endte i grøfta det gitt. Kjørte jo typ i 30km/t og hadde omtrent stoppa da bilen bare sklei fint ut i grøfta. Null skade eller noe men måtte ha veihjelp da Hørtes tragisk ut den hendelsen din, fikk du bot eller slapp du unna? Endret 30. november 2021 av Shawtyella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #143 Del Skrevet 30. november 2021 Her var det mye sinne og uvitenhet! Skulle tro mange her ikke har lappen, men må uttale seg likevel.. Loven skiller ikke på vinterdekk og sommerdekk på den måten mange her påstår. Det er mønsterdybden som er tellende. På en helt ny bil med tilhørende nye dekk, så er mønsterdybden sannsynlig over minstekravet selv for vinterdekk. Hvis ikke vi snakker fancy lavprofil høyhastighetsdekk, vet ikke helt hva Teslaer kommer med. Videre blir det hintet til at mangelen på vinterdekk er grunnen til alle ulykkene ved første snøfall for sesongen - det er også feil, det er folks evne til å avpasse kjørestilen, fart og bremselengde som er årsak til alle ulykkene. For eks. folk som tror det er greit å kjøre som før, fordi de har vinterdekk og 4x4. Dette kommer mest sannsynlig til å gå helt fint. Skrike opp om drap og mer til, herregud. Anonymkode: 55416...205 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shawtyella Skrevet 30. november 2021 #144 Del Skrevet 30. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Her var det mye sinne og uvitenhet! Skulle tro mange her ikke har lappen, men må uttale seg likevel.. Loven skiller ikke på vinterdekk og sommerdekk på den måten mange her påstår. Det er mønsterdybden som er tellende. På en helt ny bil med tilhørende nye dekk, så er mønsterdybden sannsynlig over minstekravet selv for vinterdekk. Hvis ikke vi snakker fancy lavprofil høyhastighetsdekk, vet ikke helt hva Teslaer kommer med. Videre blir det hintet til at mangelen på vinterdekk er grunnen til alle ulykkene ved første snøfall for sesongen - det er også feil, det er folks evne til å avpasse kjørestilen, fart og bremselengde som er årsak til alle ulykkene. For eks. folk som tror det er greit å kjøre som før, fordi de har vinterdekk og 4x4. Dette kommer mest sannsynlig til å gå helt fint. Skrike opp om drap og mer til, herregud. Anonymkode: 55416...205 Right.. slik jeg forsto det var det en rett strekning med 50 som høyeste sone, tror det vil gå fint men spørs på føret imorgen. Er det glatt så er det ikke vits å prøve engang. Er det bart derimot kan man teste bremselengden når man gasser litt på. Endret 30. november 2021 av Shawtyella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #145 Del Skrevet 30. november 2021 På veiene så er det enten glatt eller ikke glatt i det heletatt. Det er jo ingen ting som heter litentur er mindre glatt enn en lang tur. Når du kjører på glatta med sommerdekk, så risikerer du sjukt mye for deg selv og andre, fordi du ga har ikke styring eller bremsekaoasitet i det hele tatt, noen ganger litt, men sterkt redusert. Dette er jo da en dødsbombe for alle som du møter på veien. Hvus du kjører av veien så kan du miste bilen, få avkorting på forsikring, miste førerkortet og klarer du i tillegg å skade noen kan de klaske på både fengselsstraff også må du regne med en bot. Flere her har prøvd å gi deg gode råd. Du kan feks ringe viking eller tilsvarende, be de hente dekk og legge de om for deg. Ville forøvrig vært litt flaut for bedrifta du kjøper bil av også, at det kommer en bergingsbil og legger om dekk ute på plassen deres. Ja dette koster litt ekstra, men sikrere for alle rundt dessuten så er det å kjøre med vinterdekk på sommerføre ulovlig 100% ditt ansvar å ha i orden. Som noen andre skrev, det er like ille som å kjøre i fylla, og det er jo ingenting som heter å kjøre bare et minutt i fylla, så har man liksom ikke kjørt i fylla Anonymkode: 85feb...178 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #146 Del Skrevet 30. november 2021 Antiviruset skrev (14 timer siden): ha ha ha ha starte et nybilkjøp med bilberging Er det mulig! Hadde noen jeg skulle kjøpe bil av være så lite service minded å ikke sette på ønskede dekk ut av butikken, skulle så visst ha sørget for å ha en viking bil stående ute hos dem som bytter for meg. Gjerne med gule blinklys på taket. Hadde ikke da brydd meg om kr og øre da nei. Anonymkode: 85feb...178 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #147 Del Skrevet 30. november 2021 lady90 skrev (9 timer siden): Til info snakket jeg nettopp med noen som jobber med dekk, og de sa at så lenge snøen er fersk og ikke har fryst ordentlig så spiller det nesten ingen rolle om man kjører på sommerdekk eller vinterdekk. Jobber med dekk jeg også, og mitt svar til et sånt spørsmål ville vært at det er best å vente til snøen er borte igjen, alternativt bestille bergningsbil. Og at all kjøring på sånt føre er på eget ansvar. Anonymkode: 54d59...45e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 30. november 2021 Forfatter #148 Del Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): De er ikke dyre. Du får skikkelige felger i stedet for kinafelgene du åpenbart har kjøpt. Anonymkode: 6ecbc...a1a Hehe morsomt at du vet hva jeg har kjøpt da? At det er de beste dekkene s om er å oppdrive på markedet feks men veldig bra felger fra en topp forhandler 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 30. november 2021 Forfatter #149 Del Skrevet 30. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her var det mye sinne og uvitenhet! Skulle tro mange her ikke har lappen, men må uttale seg likevel.. Loven skiller ikke på vinterdekk og sommerdekk på den måten mange her påstår. Det er mønsterdybden som er tellende. På en helt ny bil med tilhørende nye dekk, så er mønsterdybden sannsynlig over minstekravet selv for vinterdekk. Hvis ikke vi snakker fancy lavprofil høyhastighetsdekk, vet ikke helt hva Teslaer kommer med. Videre blir det hintet til at mangelen på vinterdekk er grunnen til alle ulykkene ved første snøfall for sesongen - det er også feil, det er folks evne til å avpasse kjørestilen, fart og bremselengde som er årsak til alle ulykkene. For eks. folk som tror det er greit å kjøre som før, fordi de har vinterdekk og 4x4. Dette kommer mest sannsynlig til å gå helt fint. Skrike opp om drap og mer til, herregud. Anonymkode: 55416...205 Takk, hadde aldri i verden trodd på et slikt engasjement 😉 Men jeg ser jo selvsagt an forholdene da og kjører hvis det er bart på veien. Er snakk om helt nye dekk med bedre mønsterdybde enn slitte vinterdekk. Tenkte å ta på sånn dekk klister også for sikkerhets skyld selvom veien er bar. Og kjører roooolig uansett. PS. Er åpenbart at folk ikke har lest hele tråden når de svarer. Får masser tips som jeg har svart at ikke hjelper tidligere i tråden. Endret 30. november 2021 av lady90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #150 Del Skrevet 30. november 2021 Hvorfor ikke la bilen stå til føret er trygt? Enkelt og greit… Anonymkode: 1b0ed...bd9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 30. november 2021 Forfatter #151 Del Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvorfor ikke la bilen stå til føret er trygt? Enkelt og greit… Anonymkode: 1b0ed...bd9 Er det ille så må jeg det da, men vil jo helst slippe siden det krever ekstremt mye logistikk. Må reise et stykke for å hente den (og har ikke med meg bil) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #152 Del Skrevet 30. november 2021 lady90 skrev (1 time siden): Er det ille så må jeg det da, men vil jo helst slippe siden det krever ekstremt mye logistikk. Må reise et stykke for å hente den (og har ikke med meg bil) Så…hvordan skulle du da se an føret dersom du må reise et stykke for å hente bilen? 🤷♀️ Spiller jo liten rolle å sjekke føret der du er om det er såpass langt unna. Her hvor jeg bor så kan de være helt bart i byen, men 30 cm snø og is på veien bare 1 km lengre nord Anonymkode: f3a91...c43 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #153 Del Skrevet 30. november 2021 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7dxGAV/der-kom-vinteren-trafikkaoset-uteblir-foreloepig?utm_content=hovedlopet_row5_pos1&utm_source=vgfront Anonymkode: f3a91...c43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cole Skrevet 30. november 2021 #154 Del Skrevet 30. november 2021 lady90 skrev (12 timer siden): Til info snakket jeg nettopp med noen som jobber med dekk, og de sa at så lenge snøen er fersk og ikke har fryst ordentlig så spiller det nesten ingen rolle om man kjører på sommerdekk eller vinterdekk. Vel, da vet du at det er et sted du aldri skal kjøpe dekk fra. Sommerdekk har nemlig elendige kjøreegenskaper når det er jevnt over under 7 grader. I tillegg gir forsikringsselskapet faen om det var ny eller gammel snø. Har du virkelig tenkt å kjøre en flunkende ny bil på snø med sommerdekk?! 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 30. november 2021 #155 Del Skrevet 30. november 2021 lady90 skrev (2 timer siden): Hehe morsomt at du vet hva jeg har kjøpt da? At det er de beste dekkene s om er å oppdrive på markedet feks men veldig bra felger fra en topp forhandler 😀 Japp. Topp forhandler som ikke er villig til å bistå kunden på noen som helst måte. lady90 skrev (2 timer siden): Er det ille så må jeg det da, men vil jo helst slippe siden det krever ekstremt mye logistikk. Må reise et stykke for å hente den (og har ikke med meg bil) Så det du sier er at du må ta alternativ transport bort til bilen som krever ekstremt mye logistikk for å til for å komme dit, og så påstår du nå at når du står der så klarer du å fokusere kun på kjøreforhold uten å tenke på all logistikken som må til for å komme det hjem igjen uten nye bilen? Yeah rigth. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 30. november 2021 Forfatter #156 Del Skrevet 30. november 2021 nomore82 skrev (4 minutter siden): Japp. Topp forhandler som ikke er villig til å bistå kunden på noen som helst måte. Så det du sier er at du må ta alternativ transport bort til bilen som krever ekstremt mye logistikk for å til for å komme dit, og så påstår du nå at når du står der så klarer du å fokusere kun på kjøreforhold uten å tenke på all logistikken som må til for å komme det hjem igjen uten nye bilen? Yeah rigth. Ja er det så rart da? Om man reiser 3 timer med toget for å hente en ny bil, og ender opp med å måtte la bilen stå, ta toget hjem igjen og komme tilbake så er det 6 timers ekstra reisevei. Kjedelig, men må man så må man. Jeg sa bare at jeg helst ville unngå det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cole Skrevet 30. november 2021 #157 Del Skrevet 30. november 2021 lady90 skrev (3 timer siden): Hehe morsomt at du vet hva jeg har kjøpt da? At det er de beste dekkene s om er å oppdrive på markedet feks men veldig bra felger fra en topp forhandler 😀 Om du har råd til det, så har du også råd til å gjøre dette forsvarlig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 30. november 2021 #158 Del Skrevet 30. november 2021 lady90 skrev (1 minutt siden): Ja er det så rart da? Om man reiser 3 timer med toget for å hente en ny bil, og ender opp med å måtte la bilen stå, ta toget hjem igjen og komme tilbake så er det 6 timers ekstra reisevei. Kjedelig, men må man så må man. Jeg sa bare at jeg helst ville unngå det Poenget er at når du først står der vil du garantert ikke velge å la bilen stå selv om det viser seg at du burde. Ganske enkelt fordi det krever såpass mye å velge å la bilen stå. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #159 Del Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Her var det mye sinne og uvitenhet! Skulle tro mange her ikke har lappen, men må uttale seg likevel.. Loven skiller ikke på vinterdekk og sommerdekk på den måten mange her påstår. Det er mønsterdybden som er tellende. På en helt ny bil med tilhørende nye dekk, så er mønsterdybden sannsynlig over minstekravet selv for vinterdekk. Hvis ikke vi snakker fancy lavprofil høyhastighetsdekk, vet ikke helt hva Teslaer kommer med. Videre blir det hintet til at mangelen på vinterdekk er grunnen til alle ulykkene ved første snøfall for sesongen - det er også feil, det er folks evne til å avpasse kjørestilen, fart og bremselengde som er årsak til alle ulykkene. For eks. folk som tror det er greit å kjøre som før, fordi de har vinterdekk og 4x4. Dette kommer mest sannsynlig til å gå helt fint. Skrike opp om drap og mer til, herregud. Anonymkode: 55416...205 Nja, her er det nok du som er uviten. 😉 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7dxGAV/der-kom-vinteren-trafikkaoset-uteblir-foreloepig Les litt nede i artikkelen. – En patrulje kom over en bil med merkelig kjøreatferd. Det viste seg at bilen hadde sommerdekk. Sjåføren anmeldes for brudd på veitrafikkloven, sier Engeseth. Anonymkode: b0a99...93c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tarantulla Skrevet 30. november 2021 #160 Del Skrevet 30. november 2021 (endret) lady90 skrev (13 timer siden): Til info snakket jeg nettopp med noen som jobber med dekk, og de sa at så lenge snøen er fersk og ikke har fryst ordentlig så spiller det nesten ingen rolle om man kjører på sommerdekk eller vinterdekk. Dette er jo bare tull. En av hovedforskjellene mellom sommer- og vinterdekk er gummiblandingen. Jeg har også opplevd å miste veigrepet totalt på sommerdekk og nysnø, i svært lav fart. Jeg skulle også "bare" en liten tur, noen hundre meter, men det skremte meg sånn at jeg aldri noensinne har tatt lignende sjanser igjen. For min del gikk det bra, og til mitt forsvar var jeg ung, dum og ingen hadde fortalt meg hvor stor risikoen var. Jeg antar du er verken ung eller dum, og tro oss når vi sier det; Det er idioti å ta slike sjanser. Er du en sånn som setter deg bak rattet etter "bare et par glass vin" også? Eller kjører morgenen etter en vel fuktig aften? Det er nemlig like dumt. Edit; Se på videoen nederst i artikkelen her ("nordmenn slurver"); https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dnGdJw/isglatte-veier-flere-steder-i-landet-politiet-kjoer-pent Endret 30. november 2021 av tarantulla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå