JDT Skrevet 29. november 2021 #1 Skrevet 29. november 2021 Hei. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Jeg flyttet ut fra tomannsboligen for ca 1år siden og leide den da ut til et ektepar. Da de flyttet inn, ba jeg dem ikke slå på en bryter( under sinken, denne gjelder kjøleskapet/fryseskap kombi). Den var av da jeg flyttet ut. Trodde han skjønte hva jeg sa, men når jeg sjekket istad så var den på. Og det var også grunnen til at kjøleskapet renner vann. Nå drypper det fra taket i kjelleren, og gulvet der kjøleskapet står, er helt ødelagt. Altså, det er koblet en vannslange til kjøleskapet, men selve funksjonen vann og is fra fryseskapet funker jo ikke. Hva gjør jeg nå? Dekker forsikringen dette, mtp at jeg ikke bor der lenger? Jeg har super husforsikring og innbo hos if. Hvis de ikke dekker dette. Går det ann å bare bruke varme tørker? Slik at taket og gulvet tørker opp. Og selvfølgelig har jeg slått av vannkoblingen til kjøleskapet nå. Det er snakk om noen planker på taket som er vått og drypper.
Neteas Skrevet 29. november 2021 #2 Skrevet 29. november 2021 Ring if du. Fikk dekket alt (gulv på kjøkken og stue) for 130.000 kr pga lekk oppvaskmaskin. 2
JDT Skrevet 29. november 2021 Forfatter #3 Skrevet 29. november 2021 Men lekk i oppvaskmaskinen er ikke din skyld. Men denne derimot, kan være fordi leietaker glemte å skru av vann lås? Men han har ikke brujt is og vannfunksjonen heller. Også har han bodd der snart 1 år uten at noe har skjedd, så hvorfor drypper det fra kjøleskapet nå? Det jeg spør om er egentlig om de dekker skader som er min "feil"
JDT Skrevet 29. november 2021 Forfatter #4 Skrevet 29. november 2021 Problemet er også at taket i kjelleren tilhører en bod. Og boden tilhører 2 etasjen. Vi bor i tomannsbolig der vi jeg eier 1etg mens noen andre eier 2etg. Og kjelleren er felles, med unntak av 2 boder. Og det er hans bod som har fått skade i taket, som følge av kin leietaker glemte å slå av vann låssen i.
Neteas Skrevet 29. november 2021 #5 Skrevet 29. november 2021 Den lekkasjen var min egen feil. Jeg fjernet oppvaskmaskina som sto her ved overtagelse uten å tette verken avløp eller vanninntak med noe.. Så låste jeg døra, og var ikke her på en uke. Var null spørsmål. De sendte ut folk dagen etter jeg ringte inn. Er skade fra din leilighet, så da vil jeg tro de dekker den boden. Naboens forsikringsselskap vil nok kreve det og.
Taluno Skrevet 29. november 2021 #6 Skrevet 29. november 2021 Din innbo dekker ingenting. Men om husforsikringen gjelder dette huset, så bør det dekke iallefall noen av skadene. Mulig du får avkorting dersom forsikringsselskapet mener det skyldes uaktsomhet. Om det holder sette på varme er umulig si, uten å vite hvor lenge det har vært lekkasje, og hva som ligger mellom etasjene. I beste fall holder det å bruke varme og luft for å tørke opp, i verste fall er det allerede skader/mugg/råte i bærende struktur. 1
JDT Skrevet 29. november 2021 Forfatter #7 Skrevet 29. november 2021 Jeg har husforsikring for hele huset. Og innboforsikring på mine ting. Nye huseier har ikke flyttet inn enda, men det er han som har den boden som er lekkasje i.
Taluno Skrevet 29. november 2021 #8 Skrevet 29. november 2021 Innbo gjelder dine ting på din bostedsadresse, ikke dine ting som er i en bolig du har leid ut. Men husforsikringen bør som sagt dekke iallefall noe. Du må ringe forsikringsselskapet å melde skaden.
JDT Skrevet 29. november 2021 Forfatter #9 Skrevet 29. november 2021 Taluno skrev (40 minutter siden): Innbo gjelder dine ting på din bostedsadresse, ikke dine ting som er i en bolig du har leid ut. Men husforsikringen bør som sagt dekke iallefall noe. Du må ringe forsikringsselskapet å melde skaden. Neinei, tenkte ikke på innbo delen. Tenkte mer på taket i kjelleren/gulvet i kjøkkenet.
JDT Skrevet 30. november 2021 Forfatter #10 Skrevet 30. november 2021 Heihei. En oppdatering. Snakket med forsikringsselskapet igår, kom en samarbeidspartner og så på sent på ettermiddagen. Han la inn saken og vipps, idag ble den ferdig behandlet av if, og jeg fikk godkjent skaden. Nå er det jeg og samarbeidspartneren som skal avtale hvordan vi går frem osv,men vi har ikke snakket sammen enda. Jeg lurer på om det går an med en kombinasjon? F eks 50% kontant oppgjør og 50% de skal fikse? At de for eks fikser taket til boden nede til naboen, mens jeg fikser gulvet og slikt selv oppe. Er det noen gjort slike avtaler, eller er det all or nothing? Tanken min er at, når de fikser taket nede,så må de legge inn ny isolasjon og noen andre lag med et eller annet, også taket. Så "alt" er jo egentlig gjort, så her oppe kan jeg ordne gulv selv. Har lite lyst til at de skal inn og ut av huset i flere ukers tid og fikse i kuldegraden. Derfor tenker jeg å bare skjære av gulv delen der kjøleskapet stod, og eratatte det med flis eller noe. Og ikke måtte ta opp hele gulvet. Eller er jeg på bærtur?? Fallgruver jeg ikke har tenkt på?
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #11 Skrevet 30. november 2021 Hvis du tar kontaktoppgjør og det viser seg at skaden er større enn du trodde så kan du ikke får mer penger senere, da er saken ferdig. Vet mange har brent seg på dette på bil... Anonymkode: dbb10...d3a
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #12 Skrevet 30. november 2021 JDT skrev (6 timer siden): Heihei. En oppdatering. Snakket med forsikringsselskapet igår, kom en samarbeidspartner og så på sent på ettermiddagen. Han la inn saken og vipps, idag ble den ferdig behandlet av if, og jeg fikk godkjent skaden. Nå er det jeg og samarbeidspartneren som skal avtale hvordan vi går frem osv,men vi har ikke snakket sammen enda. Jeg lurer på om det går an med en kombinasjon? F eks 50% kontant oppgjør og 50% de skal fikse? At de for eks fikser taket til boden nede til naboen, mens jeg fikser gulvet og slikt selv oppe. Er det noen gjort slike avtaler, eller er det all or nothing? Tanken min er at, når de fikser taket nede,så må de legge inn ny isolasjon og noen andre lag med et eller annet, også taket. Så "alt" er jo egentlig gjort, så her oppe kan jeg ordne gulv selv. Har lite lyst til at de skal inn og ut av huset i flere ukers tid og fikse i kuldegraden. Derfor tenker jeg å bare skjære av gulv delen der kjøleskapet stod, og eratatte det med flis eller noe. Og ikke måtte ta opp hele gulvet. Eller er jeg på bærtur?? Fallgruver jeg ikke har tenkt på? Hvilket gulv har du? Er en viss fare for at vannet har trengt lengre inn i konstruksjonen enn det som er synlig fra oversiden. Platene som er utsatt for vann under gulvet burde antageligvis byttes ut. Anonymkode: 9bf05...6ed
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå