Gå til innhold

Du blir sensurert i kommentarfeltene på Facebook uten at du vet det.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så skjedde det igjen. En offentlig, stor nettavis sensurerte meg uten at jeg fikk noe informasjon eller varsel om det. 

Tidligere har det skjedd inne på forskning.no, ABC Nyheter, Nettavisen og TV 2 Nyheter, som jeg vet om. 

Jeg er forholdsvis aktiv på Facebook om enkelte temaer. Gjerne innenfor politikk. Og jeg får ofte en del likes, hjerter og omtanke fra folk flest, fordi jeg skriver saklig og treffer som regel spot on på det folk tenker og mener om ting. Ufin er jeg ikke, og unngår å nevne personer for å ikke gå i fella for personangrep.

I dag skrev jeg et innlegg som ga meg et "ras" av likes. Før timen var gått hadde jeg passert 100 likes og en del kommentarer som "amen", "du har så rett!" osv, samt at noen gode innlegg kom i tillegg til mitt under mitt innlegg. I dag var det strømprisen som jeg tok for meg, hvor jeg utbroderte godt om hvorfor jeg ble både irritert og provosert av politikernes ACER-avtale og passivitet i en sak som ga folk store økonomiske konsekvenser. 

Men plutselig ble det stille. Ingen likes og ingen kommentarer. Så jeg logget meg på firmakontoen for å sjekke kommentarfeltet, og joda, nok engang var innlegget mitt fjernet fra nyhetssaken. Kun skjult, og ikke slettet, så inne på min profil henger innlegg enda i kommentarfeltet. Det er bare skjult for alle andre enn meg selv. Ergo, jeg har blitt sensurert bort uten saklig grunn, bare fordi avisen mest sannsynlig ikke likte oppslutningen innlegget fikk, mot at jeg lures til å tro at innlegget enda er der! 

Ironisk nok skriver flere andre mye av det samme som meg, men ikke fullt så innholdsrikt som mitt. Politikere blir hengt ut uten at dette fjernes, og folk er forbanna uten at dette sensureres. Det står dog at nyhetssaken har 150 innlegg, men når jeg åpner kommentarfeltet er det ikke mer enn maks 70. Så her sensureres folk. Ytringsfriheten har null verdi i kommentarfeltene. Det er mediene som skal styre showet, mens folk blir sensurert. 

Ønsker å gjøre dere bevisst om dette. Du kan være sensurert mange ganger uten at du vet det og uten at du skjønner hvorfor. Rett og slett fordi mediene eier dine publiseringer i kommentarfeltet, og kjører diktatorisk bruk av sensur. 

Det er simpelthen et stort problem og et stort inngripen i ytringsfriheten! 

Har du kommentarer til dette eller har opplevd det selv, gjerne kom med det! 

Anonymkode: 24a3f...355

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Facebook siler ut kommentarene som er relevante for deg. Hvis du velger "vis alle kommentarer" så kommer innlegget ditt opp.

Anonymkode: 821a3...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Facebook siler ut kommentarene som er relevante for deg. Hvis du velger "vis alle kommentarer" så kommer innlegget ditt opp.

Ja jeg vet denne "vis alle kommentarer", men nå snakker jeg om at innlegg er fjernet helt, også fra "vis alle kommentarer". Innlegget ditt vises kun for deg, men er skjult for andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
AnonymBruker
KaiOlsn skrev (7 minutter siden):

Fint at det er flere enn meg som ser dette.

Skrev nylig litt om det samme selv, se link... 😕

https://2mask788270486.wordpress.com/kommentarfelt-filter-uredelig-sensur/

Ja tragisk. Hadde mediene bare slettet kommentarene med en enkel begrunnelse utifra noen utvalgte valg satt av Facebook, der brukeren hadde fått opp et varsel om slettingen og begrunnelsen, så hadde det vært "ok". 

Det hadde skapt reaksjoner, men såpass må det være når folk tauses ihjel uten legitim grunn! 

Nå sensureres folk uten at de vet det, der de gjerne tror at innlegget er publisert. Ufattelig dårlig. Bør ligge i gråsona over hva som er lov med tanke på ytringsfrihet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan de skjule kommentarer på ig også, i stedet for å slette? 

Anonymkode: 76b76...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan de skjule kommentarer på ig også, i stedet for å slette? 

Vet ikke, men siden det er samme firma bak så går nok det an, tror jeg. Har du mistanke om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vet ikke, men siden det er samme firma bak så går nok det an, tror jeg. Har du mistanke om det?

Med profilen jeg kommenterte med, ser jeg kommentaren. Med en annen profil ser jeg den ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med profilen jeg kommenterte med, ser jeg kommentaren. Med en annen profil ser jeg den ikke.

Da har du blitt sensurert bort fra alle andre enn deg selv, mens du lures til å tro at innlegget ditt ligger der. 

Akkurat som jeg skriver om i tråden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har du blitt sensurert bort fra alle andre enn deg selv, mens du lures til å tro at innlegget ditt ligger der. 

Akkurat som jeg skriver om i tråden. 

Må bare påpeke at jeg syns det er imponerende at du kommer tilbake for å svare i en tråd du opprettet 28. november 2021! Ikke alle som er like flinke til å følge opp trådene sine. :ler:

Anonymkode: c3ac6...458

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må bare påpeke at jeg syns det er imponerende at du kommer tilbake for å svare i en tråd du opprettet 28. november 2021! Ikke alle som er like flinke til å følge opp trådene sine. :ler:

Anonymkode: c3ac6...458

Ble overrasket over den nylige aktiviteten, så ja, jeg måtte jo delta i min egen problemstilling 😁 Problemet er enda reelt! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.11.2021 den 18.38):

Facebook siler ut kommentarene DE mener er relevante for meg. Det er noe HELT annet. Jeg ønsker på ingen måte denne silingen, og reklame + facebook algoritmer som siler innlegg er grunnen til at jeg nesten aldri bruker facebook lenger.

Anonymkode: d1ab4...fcf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ser noen skrev om ytringsfrihet her. Ytringsfrihet i landet betyr at du fritt kan uttale, skrive eller publisere meninger uten å bli straffet av myndighetene. (Det finnes unntak, ting som rammes av lovgivning om f eks personvern, diskriminering m v.)

Ytringsfrihet betyr ikke at aviser, nettsteder mv har plikt til å publisere dine innlegg. Men du kan publisere dem selv (f eks gi ut bok, starte et magasin, skrive på egne nettsider) uten å bli forfulgt av myndighetene.

Anonymkode: 39c12...830

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel helst ekkokammer-svada fra konspiranoia-gærninger som blir sensurert, og det er helt greit.

Anonymkode: 328e0...c7e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Facebook siler ut kommentarene DE mener er relevante for meg. Det er noe HELT annet. Jeg ønsker på ingen måte denne silingen, og reklame + facebook algoritmer som siler innlegg er grunnen til at jeg nesten aldri bruker facebook lenger.

Anonymkode: d1ab4...fcf

Jeg hater denne idiotiske utsilingen. 

Anonymkode: 05f44...374

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Hei igjen,

Den forrige linken jeg la ut er brutt, jeg har nå laget en ny.

https://www.facebook.com/kai.olsen.9847/posts/pfbid023Yyiv7VzqfTDduQ9GEJ54PiF9dA96LKg2Qumv6BjjGMTZaWdah5ybxNrHoVn8gj5l

God lesning!

Selvsagt er det ille.

NB: Selv om du velger "alle kommentarer" istedetfor "mest relevante", så er det likefullt filtrert bort: Det kan se ut som om denne menyen er laget bare for å forvirre ytterligere - slik at det skal ta lengre tid før folk oppdager dette tullet!

MVH Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ytringsfrihet er en fin ting, men mennesker som verdsetter verdier som ytringsfrihet er ikke å finne på et sted der man suger til seg informasjon fra brukerne til ytterst kommersielle formål.

Mennesker med integritet og sans for privatliv holder seg langt unna Facebook og sosiale medier.

Anonymkode: 22f6f...b5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2021 den 18.36):

Så skjedde det igjen. En offentlig, stor nettavis sensurerte meg uten at jeg fikk noe informasjon eller varsel om det. 

Tidligere har det skjedd inne på forskning.no, ABC Nyheter, Nettavisen og TV 2 Nyheter, som jeg vet om. 

Jeg er forholdsvis aktiv på Facebook om enkelte temaer. Gjerne innenfor politikk. Og jeg får ofte en del likes, hjerter og omtanke fra folk flest, fordi jeg skriver saklig og treffer som regel spot on på det folk tenker og mener om ting. Ufin er jeg ikke, og unngår å nevne personer for å ikke gå i fella for personangrep.

I dag skrev jeg et innlegg som ga meg et "ras" av likes. Før timen var gått hadde jeg passert 100 likes og en del kommentarer som "amen", "du har så rett!" osv, samt at noen gode innlegg kom i tillegg til mitt under mitt innlegg. I dag var det strømprisen som jeg tok for meg, hvor jeg utbroderte godt om hvorfor jeg ble både irritert og provosert av politikernes ACER-avtale og passivitet i en sak som ga folk store økonomiske konsekvenser. 

Men plutselig ble det stille. Ingen likes og ingen kommentarer. Så jeg logget meg på firmakontoen for å sjekke kommentarfeltet, og joda, nok engang var innlegget mitt fjernet fra nyhetssaken. Kun skjult, og ikke slettet, så inne på min profil henger innlegg enda i kommentarfeltet. Det er bare skjult for alle andre enn meg selv. Ergo, jeg har blitt sensurert bort uten saklig grunn, bare fordi avisen mest sannsynlig ikke likte oppslutningen innlegget fikk, mot at jeg lures til å tro at innlegget enda er der! 

Ironisk nok skriver flere andre mye av det samme som meg, men ikke fullt så innholdsrikt som mitt. Politikere blir hengt ut uten at dette fjernes, og folk er forbanna uten at dette sensureres. Det står dog at nyhetssaken har 150 innlegg, men når jeg åpner kommentarfeltet er det ikke mer enn maks 70. Så her sensureres folk. Ytringsfriheten har null verdi i kommentarfeltene. Det er mediene som skal styre showet, mens folk blir sensurert. 

Ønsker å gjøre dere bevisst om dette. Du kan være sensurert mange ganger uten at du vet det og uten at du skjønner hvorfor. Rett og slett fordi mediene eier dine publiseringer i kommentarfeltet, og kjører diktatorisk bruk av sensur. 

Det er simpelthen et stort problem og et stort inngripen i ytringsfriheten! 

Har du kommentarer til dette eller har opplevd det selv, gjerne kom med det! 

Derfor kommenterer jeg kun på Inyheter og Document husk offentlige aviser mottar millioner av pressestøtte de er korrupte VG løper etter Fardal i stedet for å diskutere problemet lovene brytes vi hadde en i TB.no Håkon Borud han fikk sparken pga gravende journalistikk nei MSM er i lomma på politikerne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...