Gå til innhold

Kjipe dager med barna

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fløff skrev (6 minutter siden):

Dette sammen med sterk grad av «rot, ikke selvstendig lek» osv hadde gjort at jeg hadde tatt en telefon til BUP/noen i kommune som kan veilede uformelt.

Hvor kan man starte for å se om noe mer ligger under?

Er det mobbing/utestengelse som gir utslag hjemme? Er det manglende sosiale ferdigheter som fører til få venner? Er det en underliggende helsemessig årsak - eller er det normalspekter men bare behov for endring av innfallsvinkel? 

Faglig flink med sosialt noe som skurrer kan være mobbing, utestengelse, lavt selvbilde, svært høytfungerende barneautisme - eller bare at miljøet på skolen generelt er litt dårlig/lite engasjement sosialt sett hos foreldrene.

Hva sier han selv om skolen og trivsel? Og mangel på venner? 

Barnet er ikke sånn veldig interessert i venner. Så er mest vi som prøver å arrangere «play dates».. 

Jeg synes også det virker å mangle på sosiale ferdigheter. Også vært innom tanken autisme som du skriver om. 

Har ikke inntrykk av at arnet blir mobbet, verken fra barnet selv eller fra skolen 

Anonymkode: ab97f...3e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan fungerte barnet i barnehage da, når det ikke var mulig å «lene seg på» å være faglig flink?
Det er vanskelig å si hva som er hva her, men vil si at det høres ut som om åtteåringen kanskje har noen utfordringer dere bør få hjelp med. Tror det blir vanskelig å få konkrete nok råd fra kg til at det blir reelt til hjelp, så foreldrekurs som anbefales her er sikkert lurt. Ikke fordi dere ikke duger som foreldre, men fordi dere har store utfordringer. Du kan jo se på atferden til barnet ditt og tenke hva som er barnets hensikt med atferden, og om det er andre måter å hjelpe barnet til å oppnå dette på. 

Anonymkode: 0640a...38e

Ting gikk ganske greit i barnehagen. Barnet er snart 8 år (2. klasse). Ting ble veldig tydelig etter oppstart på skole 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnet er ikke sånn veldig interessert i venner. Så er mest vi som prøver å arrangere «play dates».. 

Jeg synes også det virker å mangle på sosiale ferdigheter. Også vært innom tanken autisme som du skriver om. 

Har ikke inntrykk av at arnet blir mobbet, verken fra barnet selv eller fra skolen 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ting gikk ganske greit i barnehagen. Barnet er snart 8 år (2. klasse). Ting ble veldig tydelig etter oppstart på skole 

Nettopp....

Hadde tatt turen innom BUP for vurdering. Utredningen er veldig grundig, og dersom det er noe trenger han bistand til å få øvd på det sosiale samt sikkert annet.

Ikke sikkert det er noe diagnoserelatert, men dersom det er for eksempel høytfungerende barneautisme/Asperger eller noe annet så er det SÅ viktig å komme tidlig inn med bistand til hans behov. Sånn sett er det allerede litt sent, så jeg ville fått ballen til å rulle raskt. 

Ikke fordi han absolutt skal ha mange venner - men fordi man med eventuell diagnose trenger å øve på ferdigheter og lære seg strategier for egen del på ting man strever med. 

• Liker 4
Skrevet
Fløff skrev (Akkurat nå):

Nettopp....

Hadde tatt turen innom BUP for vurdering. Utredningen er veldig grundig, og dersom det er noe trenger han bistand til å få øvd på det sosiale samt sikkert annet.

Ikke sikkert det er noe diagnoserelatert, men dersom det er for eksempel høytfungerende barneautisme/Asperger eller noe annet så er det SÅ viktig å komme tidlig inn med bistand til hans behov. Sånn sett er det allerede litt sent, så jeg ville fått ballen til å rulle raskt. 

Ikke fordi han absolutt skal ha mange venner - men fordi man med eventuell diagnose trenger å øve på ferdigheter og lære seg strategier for egen del på ting man strever med. 

Takk for svar. Har prøvd mye lavterskel som kommunen , helsestasjon, lest ulike bøker osv uten at noe hjelper, så tenker også det er neste steg. Greit å sjekke om det er noe - eller om det bare er vi som er udugelige foreldre 😅

Skrevet

Du tar en unge med ut for å leke. Far gjør husarbeid med den andre ungen inne. Og så bytter dere på. Selvfølgelig kan du gjøre husarbeid med 8-åringen i huset. Han trenger ikke ha det morsomt hele tiden.

Anonymkode: 35ec4...eea

• Liker 3
Skrevet

Send 8 åringen ut for å leke? Gi konsekvenser ved dårlig oppførsel ? 

Min treåring blir helt vill og gal om vi er mye inne. En liten tur ut, og en ny unge etterpå. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg hadde vært deg, TS, hadde jeg vært mer bekymret for barna enn for at vi ikke fikk gjort husarbeid!! 

Er ikke 8-åringen med på noen aktivieter som fotball, turn ol? Er han på sfo? 

Hva slags nabolag bor dere i? Min 8-åring er ute med venner då mye hun kan, enten på lekeplass, hos venner/oss, fotballbanen eller noe sånt.

Hva gjør dere i helgene? 

8-åringen kan vel tjene seg et par kroner ved å ta ut av oppvaskmaskinen? 

Anonymkode: a01a3...866

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Har prøvd mye lavterskel som kommunen , helsestasjon, lest ulike bøker osv uten at noe hjelper, så tenker også det er neste steg. Greit å sjekke om det er noe - eller om det bare er vi som er udugelige foreldre 😅

Ja, men om det er på autismespekter eller noe bokstav så hjelper ikke det.

De som er høytfungerende med diagnose kan fort skli unna dem uten spesialkompetanse på utredning, rett og slett fordi man jo fungerer veldig godt for eksempel faglig og ikke er «helt ute» på tegnene.

Problemet med det er som du nevner: overganger til situasjoner som krever mer blir tydelig «noe», og fungerer ikke lengre.

Tror kompetansen varierer veeeeeldig fra kommune til kommune og fra de enkelte skoler/barnehager. 

• Liker 2
Skrevet

Sett dere ned sammen med 8-åringen, og sett dere som nyttårsforsett at fra nyttår av skal dere melde ham på en aktivitet (der målet er at han kan få øve seg i å utvide vennekretsen sin). Før dere setter dere ned må dere som foreldre finne ut hva som er mulig ut fra deres kapasitet, økonomi, og hva som finnes osv.

Av og til, når barn ikke har venner, må foreldre være litt med på offensiven.

❤️ 

Anonymkode: 8828d...a33

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er veldig vanlig i denne alderen. Dropp husarbeid og ta med hvert deres barn ut eller med en aktivitet. 

Sett de foran I- paden etterpå så kan dere gjøre husarbeid sammen. 

Nei, det er ikke bare lykke og harmoni å ha barn. 

Anonymkode: d1265...379

Alle dere som skriver «dropp husarbeid» , hva er det egentlig dere mener? Går dere ut i fra at ts har det helt skinnende rent og har masse å gå på, og hvorfor tror dere det? Man kan jo ikke droppe all husarbeid, slutter man å vaske klær, så har man ikke noe å ha på seg, slutter man å vaske kopper og kar, så har man ingenting å spise av. 

De fleste småbarnsfamilier jeg kjenner har ikke då mye å fire på.

Anonymkode: bf12b...fe6

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Prøvd det, men barnet raserer eller roter, hyler (selv om vi har forsøkt å ignorere), fortsetter å mase (i timesvis, gir seg ikke!!).

Jeg tenker at  det handler ikke om timesvis her. Du må holde ut i dagevis og kanskje ukevis. Hvis du gir deg etter noen timer, så er jo ikke ny vane satt.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker at  det handler ikke om timesvis her. Du må holde ut i dagevis og kanskje ukevis. Hvis du gir deg etter noen timer, så er jo ikke ny vane satt.

Vi har prøvd dette over tid, men døgnet/våkentiden er jo bare noen timer av gangen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvis jeg hadde vært deg, TS, hadde jeg vært mer bekymret for barna enn for at vi ikke fikk gjort husarbeid!! 

Er ikke 8-åringen med på noen aktivieter som fotball, turn ol? Er han på sfo? 

Hva slags nabolag bor dere i? Min 8-åring er ute med venner då mye hun kan, enten på lekeplass, hos venner/oss, fotballbanen eller noe sånt.

Hva gjør dere i helgene? 

8-åringen kan vel tjene seg et par kroner ved å ta ut av oppvaskmaskinen? 

Anonymkode: a01a3...866

Er ikke så bekymret over husarbeidet, er mer et eksempel. Men vi er jo nødt til å vaske litt klær, ta ut og inn av oppvaskmaskinen og ha en viss hygiene. Tenker ikke plettfritt og skinnende hjem.

Skrevet

Få ungene med på husrydding og vasking, 8åringen kan ta ut og inn i oppvaskmaskin, 3 åringen kan legge på plass sine egne klær å rydde rommet/leker. Plukke opp klær fra gulvet osv. 

• Liker 3
Skrevet

Er enig med de som sier at 8 åringen bør utredes litt nærmere for autismespekteret. Beskrivelsen du gir virker veldig som melt downs. Jeg ser du skriver dere har forsøkt å ta et barn hver, men har dere forsøkt å skille barna litt mer? Jeg kan tenke meg at dersom eldste er høytfungerende innenfor autismespekteret så vil minste være et konstant irritasjonsmoment rett og slett fordi små barn er uforutsigbare og dermed trigger mye kaos i hodet til eldste. Selv under de beste forhold så er aldersforskjellen for stor på det trinnet der til at de vil være gode lekekamerater for hverandre. 

Når situasjonen tilspisser seg - prøv å ta eldste ut av den. Sett ham i et eget rom og ro ned situasjonen og vær der sammen med ham. Ikke snakk med ham før han har roet seg ned litt, men vær i nærheten. Er det noen egensysler han liker men ikke helt "får til" som han kan spores inn på? Du sier han er dårlig på selvaktivisering men kanskje det er feil aktivitet? Kanskje han ikke trenger å leke men lytte til musikk eller lese? Hvis (og jeg sier hvis) han er inne i autismespekteret så er det veldig mye støy og kaos i hodet som må roes ned i slike situasjoner og det klarer han ikke med en aktiv treåring rundt seg. 

Playdates er ikke nødvendigvis god ide. Han er sikkert smart nok til å skjønne at når mor eller far arrangerer playdate så er det ham det er noe galt med og barnet han leker med er der av plikt og ikke fordi det vil. 

Anonymkode: 5821a...8ed

• Liker 5
Skrevet

Man trenger ikke å fra diagnose - kortet HVER GANG det er snakk om en vanskelig unge. 

Unger blir vanskelige ved dårlig oppdragelse. Hen er så stor at hen har lært at dårlig oppførsel gir oppmerksomhet. 

Jeg vet at dere foreldrene er slitne, har barn med samme aldersforskjell selv - men ta de med UT. De kan sykle, ake, gå i skogen, osv. Hvis åtteåringen synes dette er kjedelig fordi treåringen er "treg" så er det en ypperlig anledning for å lære hen å ta hensyn!

Anonymkode: dce8b...078

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man trenger ikke å fra diagnose - kortet HVER GANG det er snakk om en vanskelig unge. 

Unger blir vanskelige ved dårlig oppdragelse. Hen er så stor at hen har lært at dårlig oppførsel gir oppmerksomhet. 

Jeg vet at dere foreldrene er slitne, har barn med samme aldersforskjell selv - men ta de med UT. De kan sykle, ake, gå i skogen, osv. Hvis åtteåringen synes dette er kjedelig fordi treåringen er "treg" så er det en ypperlig anledning for å lære hen å ta hensyn!

Ingen som har sagt at det er noen diagnoser her, men det har på en åpen og ydmyk måte (synes jeg da) blitt skrevet at det kan være diagnoserelatert. Dersom det er det får jo ts og familien mye hjelp med å snu hverdagen til det bedre for 8-åringen. 

Anonymkode: 53770...6a1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle dere som skriver «dropp husarbeid» , hva er det egentlig dere mener? Går dere ut i fra at ts har det helt skinnende rent og har masse å gå på, og hvorfor tror dere det? Man kan jo ikke droppe all husarbeid, slutter man å vaske klær, så har man ikke noe å ha på seg, slutter man å vaske kopper og kar, så har man ingenting å spise av. 

De fleste småbarnsfamilier jeg kjenner har ikke då mye å fire på.

Enig i denne . Men det BØR ikke vær et problem å gjør litt husarbeid m to unger inne , md mindre d er fysisk vold som dere må stoppe . Kanskje de har «lært « seg til , som en uvane , at de får masse oppmerksomhet på hyl & skrik , isteden for å bli sendt på rommet v uønsket adferd ? Ja, d gjorde jeg m mine . Ingen fikk oppføre seg som vi var i en dyrehage , uten at d fikk en konsekvens .  Vi praktiserte innestemme inne, sånn barnehage & skole og krever . Å hvis han klarer følge et vanlig undervisningsopplegg m å sitte i ro , følge undervisning , så klarer han d hjemme og . Hvis han derimot skulle ha noen oversette diagnoser / adferdsproblemer bør du ha som nyttårsforsett å utrede han . De faller mer og mer utenfor , hvis de ikke evner å etablere vennskap på egen hånd . Håper dere får hjelp snarest ❤️da dette høres ut som en veldig  uholdbar situasjon 😢 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Neida, det trenger ikke være diagnoserelatert.

Men når konfliktene er mange og lange hjemme, han sliter også på skole (sosialt), det ble veldig tydelig når kravene til sosiale ferdigheter var mer komplekst (som skole er, blant annet fordi det er lavere voksentetthet og utviklingen kan være veldig ulik hos barn) OG han ligger i øvre sjikte faglig så skal en ikke se bort fra at det kan være noe.

Og dersom det er autismespekter så vil barn lide livet ut av å ikke få øve seg i mindre grupper, kanskje 1-1 for noen.

Som en her sier så kan lyd, mye mennesker, ting som ikke går som egenplanlagt/forventet skape konflikt fordi stressende.

Og det vil ikke bare være veldig nyttig å vite om - men heller nødvendig å få støtte til på skole.

Playdates er helt vanlig i den alderen, det driver vi med 🤷‍♀️ 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ingen som har sagt at det er noen diagnoser her, men det har på en åpen og ydmyk måte (synes jeg da) blitt skrevet at det kan være diagnoserelatert. Dersom det er det får jo ts og familien mye hjelp med å snu hverdagen til det bedre for 8-åringen. 

Anonymkode: 53770...6a1

Dette 👆det kan aldri skade å evnt utelukke diagnoser i alle fall , ved utredning . Å er det diagnose-relatert , er d et større svik mot ungen å ikke utrede det . For dette høres ikke ut som en velfungerende og lykkelig kid ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...