Gå til innhold

Kjipe dager med barna

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig med denne. Hva skjer dersom åtteåringen er alene på rommet sitt? Eller alene ved middagsbordet? Bygger han aldri Lego, leser en bok, tegner, maler, pusler puslespill?

Anonymkode: e8267...3c7

Nope.. Bare tar ut masse ting, roter. Rydder ikke. Krever masse oppfølging av oss for å få ting på plass igjen

Anonymkode: ab97f...3e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den yngste er nå så, men en åtteåring skal klare å leke alene. Der ville jeg bare vært helt konsekvent. 

Anonymkode: 699fe...d80

Prøvd det, men barnet raserer eller roter, hyler (selv om vi har forsøkt å ignorere), fortsetter å mase (i timesvis, gir seg ikke!!).

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva med å bare la være å aktivisere dem? Ta bort iPad og la være å aktivisere?

Anonymkode: 204b3...54e

Forsøkt det, men det er bare hyling, kaos, masing, ødeleggelser, roting 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Prøvd det, men barnet raserer eller roter, hyler (selv om vi har forsøkt å ignorere), fortsetter å mase (i timesvis, gir seg ikke!!).

Dette ville jeg jobbet med, eventuelt bedt om hjelp. Hva med vennebesøk? 

• Liker 5
Skrevet

Forsøkt det, men det er bare hyling, kaos, masing, ødeleggelser, roting 

Vel dette er ikke helt normalt ved en åtteåring tenker jeg. Hva sier skolen, da? 

• Liker 12
Skrevet

Vel dette er ikke helt normalt ved en åtteåring tenker jeg. Hva sier skolen, da? 

Ingen problem på skolen. Flink unge, som ligger langt fremme i fag

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette ville jeg jobbet med, eventuelt bedt om hjelp. Hva med vennebesøk? 

Har ikke så mange venner...

Skrevet

Nei, det er ikke så vanskelig å forstå ... Tror dere trenger profesjonell hjelp med åtteåringen. Dette er ikke normalt. 

• Liker 16
Skrevet

Det er absolutt ikke normalt at et barn på 8 år oppfører seg som du beskriver i HI, ts. 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke så vanskelig å forstå ... Tror dere trenger profesjonell hjelp med åtteåringen. Dette er ikke normalt. 

Takk for innspill 😊 det skjærer seg ofte når ande er på besøk. Vanskelig for å få venner

Skrevet

For meg høres d ut som barna er blitt «sjefene « i husholdningen . Jeg tror at barn som blir vandt til å bli aktivisert , mister evnen til å finne på ting selv . Har oppdratt 4 , delvis alene , å sjeldent lekt med de . Har lagt til rette for aktivitetene , kommet m forslag etc , å hatt rydding som en naturlig del av aktivitet . Mn kan nesten ikke huske d var grining og hyling 🙈 høres fryktelig slitsomt ut . La de få slite seg ut utendørs først , så går inneaktiviteter ofte som en lek .☺️

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ingen problem på skolen. Flink unge, som ligger langt fremme i fag

Hvordan fungerte barnet i barnehage da, når det ikke var mulig å «lene seg på» å være faglig flink?
Det er vanskelig å si hva som er hva her, men vil si at det høres ut som om åtteåringen kanskje har noen utfordringer dere bør få hjelp med. Tror det blir vanskelig å få konkrete nok råd fra kg til at det blir reelt til hjelp, så foreldrekurs som anbefales her er sikkert lurt. Ikke fordi dere ikke duger som foreldre, men fordi dere har store utfordringer. Du kan jo se på atferden til barnet ditt og tenke hva som er barnets hensikt med atferden, og om det er andre måter å hjelpe barnet til å oppnå dette på. 

Anonymkode: 0640a...38e

• Liker 2
Skrevet

Altså, jeg forventer mer av fireåringen min enn hva dere gjør av åtteåringen. Hvis min gutt oppfører seg sånn ved 8 år(!), vil det få konsekvenser. Enn åtteåring skal være mye mer selvstendig enn en fireåring. 

Anonymkode: 7d60c...bab

• Liker 14
Skrevet

Vi fjerna skjermtid og ungen leker SÅ MYE BEDRE selvstendig nå enn før. Just saying....

Anonymkode: 7ab5e...0f2

• Liker 9
Skrevet

Hvor mye skjermtid har de? Det er faktisk helt utrolig hva den skjermen gjør med både voksne og barn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har skaffet vaskehjelp, og noe kan oversees av husarbeid, men må jo ta unna noe, som oppvask og klesvask.. umulig å få tømt en oppvaskmaskin uten hylgrining her hjemme.

takk for tips og at du svarte meg 😊 prøver gjerne trikset med pepperkake sjef 

Husarbeid må du ta når barna er i seng, iallfall minste, med mindre du lager middag. 

Vil tippe at dere  jobber fullt begge to, og barna er lange dager i bhg/SFO. Barna er trøtt og sliten. Sett dere ned på gulvet med hver av dem, og utsett husarbeid. 

Anonymkode: 90be9...166

• Liker 3
Skrevet

Jeg er vokst opp med lillesøster med samme aldersforskjell. Da vi var 3 og 8 år så lekte vi ikke sammen, vi gjorde hver våre ting. Men jeg var selvstendig og kan ikke huske at jeg trengte så mye hjelp til aktivisering da, annet enn at mamma gjorde en del formingsaktiviteter med meg + leste for meg. Å lese for barn er veldig fint :) Men vi ble aldri tvunget til å være sammen. Synes kanskje det høres litt rart ut at en av foreldrene skal passe på begge barna så den andre får gjort husarbeid? Den eldste kan vel bli med den som gjør husarbeid og bare gjøre egne aktiviteter i samme rom (da kan man gi litt bistand/snakke sammen samtidig), så kan den andre aktivisere 3åringen. Så får man ta en periode med mindre egentid eller bare ha egentid etter barna har lagt seg, eller finne aktiviteter som passer sammen med deres - feks ha lesestund med 8åringen der dere begge leser hver deres bok, eller barna kan tegne mens du gjør noe annet feks.. eller bygge lego eller noe.

Synes det høres litt rart ut at eldste er såpass utagerende ved å være alene, kan h*n bli mobbet eller noe sånt? Siden du sier h*n sliter sosialt men er faglig flink.. 

Anonymkode: 7ef3b...39a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette sammen med sterk grad av «rot, ikke selvstendig lek» osv hadde gjort at jeg hadde tatt en telefon til BUP/noen i kommune som kan veilede uformelt.

Hvor kan man starte for å se om noe mer ligger under?

Er det mobbing/utestengelse som gir utslag hjemme? Er det manglende sosiale ferdigheter som fører til få venner? Er det en underliggende helsemessig årsak - eller er det normalspekter men bare behov for endring av innfallsvinkel? 

Faglig flink med sosialt noe som skurrer kan være mobbing, utestengelse, lavt selvbilde, svært høytfungerende barneautisme - eller bare at miljøet på skolen generelt er litt dårlig/lite engasjement sosialt sett hos foreldrene.

Hva sier han selv om skolen og trivsel? Og mangel på venner? 

• Liker 4
Skrevet
Chroma skrev (7 timer siden):

Hvor mye skjermtid har de? Det er faktisk helt utrolig hva den skjermen gjør med både voksne og barn. 

Skjerm stort sett kun i helgen. Av og til en halv time i ukedagene. Kanskje en time lørdag og fredag 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Altså, jeg forventer mer av fireåringen min enn hva dere gjør av åtteåringen. Hvis min gutt oppfører seg sånn ved 8 år(!), vil det få konsekvenser. Enn åtteåring skal være mye mer selvstendig enn en fireåring. 

Anonymkode: 7d60c...bab

Poenget er jo at vi ikke kommer noen vei, det vi har gjort funker ikke 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...