AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #1 Skrevet 27. november 2021 Jeg opplever at hverdagen er ganske kjip med barna. Tenker ikke på tidsklemma, da det ikke tid og for mye som skjer som er problemet. Har to barn og føler alt er er eneste stort kaos og fravær av harmoni. Eldste er snart 8 år og yngste 3 år. Ingen av de klarer å aktivisere seg selv, tross at alle triks i boka er forsøkt, ikke leker de sammen heller. Det er mye grining, sutring, roping og hyler. De respekterer ikke regler og grenser , selv om vi er konsekvente og følger de råd vi har fått på helsestasjonen og forsøkt ulike strategier i bøker vi har lest. Alle rutiner vi må gjøre (snakker helt vanlige ting som stell) er en kamp. Prøver å få unna noe husarbeid mens de er våkne, men det er umulig. Barna krangler og plager hverandre, særlig eldste mot yngste. Er helt tynnslitt her. Vi er to voksne, og fordeler arbeidet mellom oss, men likevel går ikke kabalen opp. Om en har ansvaret for barna og den andre tar husarbeid er det kun fredsmekling og brannslukking og ikke noe hyggelig. Har dere kloke mennesker enten noen tips for en bedre familie dynamikk eller noen overlevelses strategier i et sånt kaos? Anonymkode: ab97f...3e1 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #2 Skrevet 27. november 2021 Splitt de opp. Gjør ting med hvert deres barn. Anonymkode: 75cb1...f02 14
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #3 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Splitt de opp. Gjør ting med hvert deres barn. Anonymkode: 75cb1...f02 Det gjør vi mye. Problemet da er at ingen av de voksne er ledige for husarbeid. Og at når en aldri tar begge, så har aldri en av oss noe avbrekk/egentid Anonymkode: ab97f...3e1 8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #4 Skrevet 27. november 2021 I tillegg hadde jeg et håp om at vi kunne ha det hyggelig som familie sammen av og til, gjøre noe alle sammen, men det går ikke! Anonymkode: ab97f...3e1 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #5 Skrevet 27. november 2021 Vet du hva, jeg ga opp husarbeidet i perioder jeg. Tok det verste innimellom. Men med alt ekstra rot pga små unger, så ble det mer fokus på rotet enn barna. Dere må få barna til å fungere sammen ved å gjøre ting sammen med dem. Helst ting de ikke tar livet av hverandre med. Akkurat nå, er det perfekt for noe pepperkake baking. Den elste på 8 kan gjerne få være litt pepperkake sjef iht pepperkake organisering. Unger som ikke får nok utfordringer og mestringsfølse kan bli sjukt grinete. Minste mann kan også få noen oppgaver å være sjef for og ansvar for. Div utfordringer dukker opp hele tiden og lett å miste litt gangsyn av og til. Da ting stadig er i endring med barn. Og da har jeg huskeregler i å spørre meg selv. Hva er hovedproblemet og hvordan løse det. Med de spm er det plutselig litt lettere å se i kaoset Anonymkode: eb9c0...4f5 12
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #6 Skrevet 27. november 2021 Kanskje hen på 8 er sjalu? Kanskje han trenger ekstra kos og alenetid? Viktig å si at han er flink hver gang han gjør noe fint med hen på 3. Sutring må man bare overse, og gi positiv respons med en gang de slutter å sutre og gjør noe positivt. Anonymkode: 335d1...461 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #7 Skrevet 27. november 2021 PMTO-kurs. Da kan dere få hjelp med samspill, samarbeid, kommunikasjon, konstruktiv bruk av ros og oppmuntring mm. Anonymkode: 5d686...237 10
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #8 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vet du hva, jeg ga opp husarbeidet i perioder jeg. Tok det verste innimellom. Men med alt ekstra rot pga små unger, så ble det mer fokus på rotet enn barna. Dere må få barna til å fungere sammen ved å gjøre ting sammen med dem. Helst ting de ikke tar livet av hverandre med. Akkurat nå, er det perfekt for noe pepperkake baking. Den elste på 8 kan gjerne få være litt pepperkake sjef iht pepperkake organisering. Unger som ikke får nok utfordringer og mestringsfølse kan bli sjukt grinete. Minste mann kan også få noen oppgaver å være sjef for og ansvar for. Div utfordringer dukker opp hele tiden og lett å miste litt gangsyn av og til. Da ting stadig er i endring med barn. Og da har jeg huskeregler i å spørre meg selv. Hva er hovedproblemet og hvordan løse det. Med de spm er det plutselig litt lettere å se i kaoset Anonymkode: eb9c0...4f5 Har skaffet vaskehjelp, og noe kan oversees av husarbeid, men må jo ta unna noe, som oppvask og klesvask.. umulig å få tømt en oppvaskmaskin uten hylgrining her hjemme. takk for tips og at du svarte meg 😊 prøver gjerne trikset med pepperkake sjef Anonymkode: ab97f...3e1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #9 Skrevet 27. november 2021 Hvordan er relasjonen til deg og far da? Barn blir ikke bare slik du beskriver, de faller inn i en dynamikk som er der fra før, eller dere har latt dem slippe unna med mye Anonymkode: 204b3...54e 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #10 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kanskje hen på 8 er sjalu? Kanskje han trenger ekstra kos og alenetid? Viktig å si at han er flink hver gang han gjør noe fint med hen på 3. Sutring må man bare overse, og gi positiv respons med en gang de slutter å sutre og gjør noe positivt. Anonymkode: 335d1...461 Overser sutring og gir positiv respons på ønsket atferd. Bare blir gal likevel da det sutres så mye! Den sutringen gnager i hodet ja, eldste er nok sjalu, det tror jeg du har rett i. Prøver å prioritere egentid for hen, men virker som det aldri blir nok 😭 Anonymkode: ab97f...3e1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #11 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): PMTO-kurs. Da kan dere få hjelp med samspill, samarbeid, kommunikasjon, konstruktiv bruk av ros og oppmuntring mm. Anonymkode: 5d686...237 Takk for tips. Har lest litt om det og vurderer det 😊 Anonymkode: ab97f...3e1 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #12 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan er relasjonen til deg og far da? Barn blir ikke bare slik du beskriver, de faller inn i en dynamikk som er der fra før, eller dere har latt dem slippe unna med mye Anonymkode: 204b3...54e Vanlig, upåfallende 😊 så vet ikke hvorfor det har blitt sånn.. hva mener du med sluppet unna mye? Anonymkode: ab97f...3e1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #13 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vanlig, upåfallende 😊 så vet ikke hvorfor det har blitt sånn.. hva mener du med sluppet unna mye? Anonymkode: ab97f...3e1 Fordi barn oppfører seg ikke som drittunger uten videre. Her har dere latt være å stramme opp underveis og ser nå konsekvensene Anonymkode: 204b3...54e 6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #14 Skrevet 27. november 2021 Mine på 7 og 3 krangler også ofte om jeg ikke er der med de. Men jeg er alene med de, så kan ikke henge over de konstant. Jeg tar med meg den som starter bråket og den må da sitte med meg i det rommet jeg holder på, kjøkkenet feks, til han/hun går med på å leke ordentlig sammen eller la den andre være. Pleier fungere. Hender det må gjentas. Men dere er jo to foreldre, hva gjør dere da med de alene? Den eldste bør jo kunne aktivisere seg selv, besøke en venn, eller lignende? Altså mine er som hund og katt, men når jeg er med dem så klarer jeg jo enten mekle ellers så må de leke hver for seg mens jeg følger med. Anonymkode: 699fe...d80 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #15 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi barn oppfører seg ikke som drittunger uten videre. Her har dere latt være å stramme opp underveis og ser nå konsekvensene Anonymkode: 204b3...54e Som jeg skrev i hovedinnlegget har vi vært konsekvente og fulgt ordinære råd, både beskrevet i litteraturen og drøftet med helsestasjonen underveis 😊 problemet er at det ikke funker. Så du har jo rett i at det kan være noe vi gjør galt. Eller så kan det være noe med barna. Eller noe med dynamikken eller noe annet. kom gjerne med konkrete tips til hva du tenker har gått galt eller hvordan gripe det an 😊 det hjelper mer og er mer konstruktivt enn å plassere «skyld» Anonymkode: ab97f...3e1 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #16 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mine på 7 og 3 krangler også ofte om jeg ikke er der med de. Men jeg er alene med de, så kan ikke henge over de konstant. Jeg tar med meg den som starter bråket og den må da sitte med meg i det rommet jeg holder på, kjøkkenet feks, til han/hun går med på å leke ordentlig sammen eller la den andre være. Pleier fungere. Hender det må gjentas. Men dere er jo to foreldre, hva gjør dere da med de alene? Den eldste bør jo kunne aktivisere seg selv, besøke en venn, eller lignende? Altså mine er som hund og katt, men når jeg er med dem så klarer jeg jo enten mekle ellers så må de leke hver for seg mens jeg følger med. Anonymkode: 699fe...d80 Ingen av de aktiviserer seg selv/leker på egenhånd. Prøvd masse forskjellig der, uten at vi er kommet noen vei Anonymkode: ab97f...3e1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #17 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen av de aktiviserer seg selv/leker på egenhånd. Prøvd masse forskjellig der, uten at vi er kommet noen vei Anonymkode: ab97f...3e1 Hva med å bare la være å aktivisere dem? Ta bort iPad og la være å aktivisere? Anonymkode: 204b3...54e 11
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #18 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med å bare la være å aktivisere dem? Ta bort iPad og la være å aktivisere? Anonymkode: 204b3...54e Enig med denne. Hva skjer dersom åtteåringen er alene på rommet sitt? Eller alene ved middagsbordet? Bygger han aldri Lego, leser en bok, tegner, maler, pusler puslespill? Anonymkode: e8267...3c7 9
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #19 Skrevet 27. november 2021 Dette er veldig vanlig i denne alderen. Dropp husarbeid og ta med hvert deres barn ut eller med en aktivitet. Sett de foran I- paden etterpå så kan dere gjøre husarbeid sammen. Nei, det er ikke bare lykke og harmoni å ha barn. Anonymkode: d1265...379 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #20 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ingen av de aktiviserer seg selv/leker på egenhånd. Prøvd masse forskjellig der, uten at vi er kommet noen vei Anonymkode: ab97f...3e1 Den yngste er nå så, men en åtteåring skal klare å leke alene. Der ville jeg bare vært helt konsekvent. Anonymkode: 699fe...d80 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå