Gå til innhold

Til dere som har tatt førerkort i voksen alder. Var du klar til å kjøre alene etter at du tok førerkortet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 26.11.2021 den 21.41):

Når du har bestått førerprøven er du klar for å kjøre alene, så jeg skjønner ikke helt hva du spør om der. 

Anonymkode: 013fa...0f9

 

Athena79 skrev (På 27.11.2021 den 12.40):

Om man ikke er klar til å kjøre alene etter bestått oppkjøring, så har sensor gjort en feil vurdering. 

 

Ikke bry deg om selvgode kommentarer ts, mange her på kv mangler en god porsjon forståelse for hvordan andre har det noen ganger. Eller de misforstår med vilje. 

De aller fleste synes det er litt småskummelt å kjøre bil helt alene for første gang. Ja, du kan det teoretiske og det tekniske med å kjøre en bil, men det er ikke lengre en person i passasjersetet som kan hjelpe og veilede deg. Nå er du plutselig helt på egenhånd.

Vi mennesker er også veldig ulike, noen tar alt  på strak arm, mens andre må ha mere tid på seg igjen. 

Jeg kjørte alene med en gang etter jeg hadde fått førerkortet, og synes det var greit (litt rart kanskje), men har full forståelse for at mange synes det er nervepirrende. Det beste er å kjøre masse, og det er helt ok å ta med seg en passasjer (til litt mental støtte) de første gangene man er på egenhånd. Jeg kjenner mange som, selv etter mange år etter at de tok førerkortet, fremdeles synes det er skummelt å kjøre bil. Felles for disse er at de har kjørt lite og har derfor ikke mestringsfølelse. 

Anonymkode: e4d74...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i begynnelsen av 20-årene og hadde angst gjennom hele første turen som varte maks 10 minutter. Skulle gjerne hatt en erfaren sjåfør ved siden av meg, og fått mer forberedelse på det faktum at det ikke var en person ved siden av meg. Jeg er nå over 30 og kjører helt greit alene.

Anonymkode: f6c3f...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øvelseskjørte ikke før jeg tok lappen.

Hadde bare noen få kjøretimer,og det obligatoriske   fikk lappen raskt.

Var veldig klar for å kjøre alene😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Fikk lappen for 4 dager siden og har følt meg klar lenge. Sinnsykt deilig å kjøre alene 

Anonymkode: 3ec7e...3a2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg skulle kjøre lang tur alene tok jeg med en bamse i tilfelle jeg måtte ha noen å snakke med. Satte på lydbok også. Gikk veldig fint, trengte ikke bamse😅🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen som 38 åring, brukte 5 mnd. Jeg ble en bedre sjåfør etter jeg begynte kjøre alene, du må bare slutte stresse så går det seg til

Anonymkode: 3be56...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tok lappen som 38 åring, brukte 5 mnd. Jeg ble en bedre sjåfør etter jeg begynte kjøre alene, du må bare slutte stresse så går det seg til

Anonymkode: 3be56...d35

Håper TS er trygg på å kjøre alene nå, nesten tre år senere 😅

Anonymkode: f99a1...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Håper TS er trygg på å kjøre alene nå, nesten tre år senere 😅

Anonymkode: f99a1...7c0

Hahahah merket ikke det🤣

Anonymkode: 3be56...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel tanke du kan ha med deg: du får ikke førerkort med mindre du er klar og kvalifisert til å kjøre alene :)

Jeg hjalp en kjæreste med førerkort i voksen alder, og han var SÅ nervøs for at han skulle kjøre alene etter han fikk lappen. Men det roet seg i takt med kjøretimene, og da oppkjøringen var gjennomført (og bestått) syns han det bare var litt spennende å kunne kjøre selv de første dagene, så ble det rutine. Og det var her jeg snappet opp det jeg skrev innledningvis, for det sa kjærelæreren til han. Det var en veldig ålreit og god lærer da, også på det menneskelige plan 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cole skrev (På 29.11.2021 den 10.55):

Er ikke alle voksne når man tar førerkortet? ;)

Ville kanskje vært en fordel å definere hva du mente som "voksen alder", TS 🙂 

tok  selv lappen da jeg var 35, var ikke klar før.

Så 18 er ikke voksen sånn sett.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...