Gå til innhold

Wææææ har fått intervju på drømmejobben..!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

gratulerer 🎊

sitter i ansettelsesutvalg på min jobb. hatt noen som var veldig engasjert fordi det var drømmejobben.

det som jeg satt igjen med var "ja, det er drømmejobben, men hva kan den personen bidra med av kompetanse og personlige egenskaper som de andre søkerene ikke kan". hvorfor skal vi ansette den og ikke de andre. 

vdldig viktig å få fram hva du kan gi til arbeidsplassen ifht oppgaver og arbeidsmiljø, ikke bare at det er din drømmejobb. 

Anonymkode: 7268f...5c4

tenk også gjennom hvordan din kompetanse og erfaring er relevant for den stilingen. det er nyttig å dra inn på intervju og underbygger dine svar. 

masse lykke til 😊

Anonymkode: 7268f...5c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tusen hjertelig! Tenker du jobben kan være et springbrett videre for deg likevel? Har søkt flere stillinger nå og flere er sånn bob bob ut ifra hva jeg ønsker meg men tenker de utvider CVen min.

Lykke til!

Anonymkode: 3f57d...b28

Tusen takk.

Dersom jeg får jobben, vil den spare meg for mye pendling. Det er motivasjonen. Så kan den selvfølgelig være et springbrett videre...

Anonymkode: 6fed6...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Herregud jeg ble oppringt nå. Jeg er så glad for å være med i vurderingen, men fallhøyden er så innmari stor her og jeg er så avhengig av å gjøre det bra for å virkelig naile dette. Jeg har SÅ lyst på denne jobben, er nærmest villig til å gå ned i lønn for å få den 😅😅

Har noen tips eller råd eller er det noen andre som har intervju de gleder eller gruer seg til i nær framtid?

Gode gud hvordan skal jeg overleve denne helga 😬

Ikke tenk på det som en intervju mer en samtale mellom kollegaer.

husk førsteinntrykk! 

«hei hei, ja nå har dere sikkert tenkt og spørre om  mine sterke sider og min svakaste side er at jeg ..... men det positive med det er at ......(noe morsomt så viser du humor og selv ironi)»

lykke til 😀

Anonymkode: 43b3b...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør forresten opptre uredd. I dét mener jeg at du bør stille spørsmål som du lurer på, og gjerne noen strategiske spørsmål. Heller ikke vær redd for å sende spørsmål fra intervjuet tilbake til intervjuerne. 

La intervjuerne svare for seg også. 

Strategiske spørsmål kan være hvis du får servert spørsmål som du kanskje ikke liker. F.eks det talentløse spørsmålet "hva er dine svake sider", et spørsmål "alle" bruker å lyve på eller tilpasse svarene arbeidsgiveren. Slike spørsmål er nonscence og ubrukelige, det gir intervjueren ingenting annet enn å servere kandidaten en mulighet for løgn. Jaja, det var ikke det jeg skulle si, blir bare provosert, men HVIS du får et slikt spørsmål så svar et mildt og arrangert svar, og still spørsmålet i retur slik at du også kommer deg ut av spørsmålet. F.eks "Jeg kan være bla bla bla [sett inn en løgn eller to for å sminke svaret], og da lurer jeg på, hva er arbeidsplassen og stillingens svake eller negative sider?". 

Er du skikkelig modig kan du spørre om ledelsens svake side heller. 

Mulig sistnevnte ikke blir godt mottatt, du må se an de som intervjuer deg. Men du setter dem i en klemme som de neppe er forberedt på, og må derfor tenke seg om både en og to ganger før de svarer DEG.

Anonymkode: 9d306...7ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør stille spørsmål om arbeidsoppgavene, stillingen, arbeidsmiljø og ledelsen, tenker jeg. Sistnevnte er faktisk minst like viktig som noe annet. 

Hvis du får spørsmål om "hvordan håndterer du konflikter?" så er det et yppelig og fint spørsmål å stille i retur mot ledelsen. Det er så fair som du kan få det, og det er høyst relevant. Får du ikke spørsmålet, så burde DU faktisk stille det. 

Husk at intervju er en toveissamtale. Det er minst like viktig at du finner svarene du lurer på som arbeidsgiveren finner dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

husk førsteinntrykk! 

«hei hei, ja nå har dere sikkert tenkt og spørre om  mine sterke sider og min svakaste side er at jeg ..... men det positive med det er at ......(noe morsomt så viser du humor og selv ironi)»

lykke til 😀

Dette ville jeg synes var kleint om jeg intervjuet deg… Humor er bra, men bør komme som følge av en god stemning i intervjuet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

husk førsteinntrykk! 

lykke til 😀

Nei…. Bare… nei 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: e9e40...4bf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som rekrutterer ser jeg ofte at mange svarer standard svar på positive/negative sider-spørsmålet. For det kommer nok til å stilles. Vær ærlig her, for det skinner utrolig lett gjennom hvis du svarer «jeg er perfeksjonist, klarer ikke å si nei…» etc. Kom med konkrete eksempler i dine svar. Hvis du er redd for å prate i forsamlinger - si det. Og si at det er noe du vil utfordre deg på, og fortell gjerne om en anledning der du gjorde nettopp det (dette er et eksempel, men vi har alle våre utfordringer). 😊 

Vær ærlig, og husk at det er lov å ta en tenkepause før man svarer og en slurk vann. Og husk at de de møter selv også har vært til intervju en gang og er bare mennesker de og. 

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du bør stille spørsmål om arbeidsoppgavene, stillingen, arbeidsmiljø og ledelsen, tenker jeg. Sistnevnte er faktisk minst like viktig som noe annet. 

Hvis du får spørsmål om "hvordan håndterer du konflikter?" så er det et yppelig og fint spørsmål å stille i retur mot ledelsen. Det er så fair som du kan få det, og det er høyst relevant. Får du ikke spørsmålet, så burde DU faktisk stille det. 

Husk at intervju er en toveissamtale. Det er minst like viktig at du finner svarene du lurer på som arbeidsgiveren finner dem.

Vil ikke spørsmålet «hvordan håndterer du konflikter» stilt tilbake til intervjueren få det til å se ut som du selv er mye i konflikter på arbeidsplassen? En intervjusituasjon med noen som var så konfronterende på alminnelige intervjuspørsmål, ville for meg vært utmattende. 

Anonymkode: 1213f...cf0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil ikke spørsmålet «hvordan håndterer du konflikter» stilt tilbake til intervjueren få det til å se ut som du selv er mye i konflikter på arbeidsplassen? En intervjusituasjon med noen som var så konfronterende på alminnelige intervjuspørsmål, ville for meg vært utmattende. 

Enig, Det er å skyte seg selv i foten. 

Anonymkode: 0e707...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest igjennom alle svarene og vil bare takke dere for at dere har tatt dere så god tid til å svare..! Kvinneguiden kan virkelig glimte til med mye godhet av og til og jeg setter så utrolig stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei ? Det er et helt legitimt spørsmål om hvordan ledelsesprosessene fungerer, og om man føler seg godt ivaretatt og beskyttet om en konflikt skulle oppstå.

Ironien er jo at det er samme "utmattende" spørsmål som intervjuerne gir kandidaten. Hvorfor skal ikke slike spørsmål bli stilt tilbake? Hvorfor er det kun intervjuerne som skal stille slike spørsmål? Det gir ingen mening. Det er minst like viktig at kandidaten finner ut hvordan lederskapet fungerer som om at lederen finner ut hvordan kandidaten fungerer. I dag er dårlig lederskap den største grunnen til konflikter, mistrivsel, utbrenthet og oppsigelser..... tenk over det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...