Gå til innhold

Hundebøker

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2021 den 12.54):

Hvilken*

Anonymkode: a8f23...725

Hvilke* (siden det er snakk om bøker i flertall). 

Anonymkode: 8ed6d...d64

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har lest den første, og fant den svært lite hjelpsom.

Anonymkode: 9d48a...083

Da er det nok ikke bøker i seg selv som vil være hjelpsomme for din del. 

Kanskje du kan beskrive litt mer detaljert om problemene du har, slik at det går an å anbefale en dyktig hundetrener som kan hjelpe? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i at en god atferdsterapeut vil være bedre enn noen bok om du ønsker å jobbe med passeringsproblemer. Det er vanskelig å klare å følge slik trening utfra hva man leser.

Men hvis du ønsker å starte et sted, her er et utdrag fra de bøkene jeg har nevnt som går direkte på dette:

https://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2018/04/Kindereggøvelsen.pdf

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Instaen deres virket bare kvalmende fokusert på lydighetshunder og det er ikke det jeg trenger hjelp til. Synes at damen på live brukte lang tid på å forklare. I videoen her viser hun kun en lydig hund, som er hennes egen. Det hjelper ingenting på atferd. Sett flere gamle videoer nå, og før hadde hun en reaktiv hund? Hvor er den nå? Ble den avlivet?

Hun har ikke avlivet hunden sin nei. Hunden hennes har blitt bedre ved å trene på hennes måte. Vi har vært på treninger der hundetrenerne har hatt med egne hunder, og de må også trene underveis, men for meg så er det ikke så rart at de har flinke hunder når de gjør ting rett. Hun ene instruktøren er veldig flink i rally feks, og da deler de jo det også, hunden her synes det er kjempegøy å trene rally, selvom hun sliter med passering. Kursene der tilpasses den enkelte hund, og en hund med passeringsproblemer kan jo gjøre det bra i rally uten andre hunder til stede. 

Hun har egne kurs med «hennes» metode, kanskje du blir klokere av å lese her?

https://www.hundelykke.no/hundelykkemetoden-kurs/

Anonymkode: 90223...907

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun har ikke avlivet hunden sin nei. Hunden hennes har blitt bedre ved å trene på hennes måte. Vi har vært på treninger der hundetrenerne har hatt med egne hunder, og de må også trene underveis, men for meg så er det ikke så rart at de har flinke hunder når de gjør ting rett. Hun ene instruktøren er veldig flink i rally feks, og da deler de jo det også, hunden her synes det er kjempegøy å trene rally, selvom hun sliter med passering. Kursene der tilpasses den enkelte hund, og en hund med passeringsproblemer kan jo gjøre det bra i rally uten andre hunder til stede. 

Her kan du lese om de ulike treningene, og hva slags utdanning de har relatert til hund

https://www.hundelykke.no/om-oss/

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk. Det gjør det mer klart. Synes fortsatt de virker som om de først og fremst trener lydighet, og en lydgihetsbok trenger jeg ikke. Men hvor er den hunden hun hadde før? 

Skrevet
38 minutter siden, Tabris said:

Jeg er enig i at en god atferdsterapeut vil være bedre enn noen bok om du ønsker å jobbe med passeringsproblemer. Det er vanskelig å klare å følge slik trening utfra hva man leser.

Men hvis du ønsker å starte et sted, her er et utdrag fra de bøkene jeg har nevnt som går direkte på dette:

https://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2018/04/Kindereggøvelsen.pdf

Tusen takk det hjelper veldig. Jeg har hatt atferdsterapeuter som sier at hunden bare skal avlives fordi de mener at hunden stresser for mye. Det synes ikke jeg. Hunden trenger bare lengre avstand i passeringer enn andre, og jeg ønsker derfor å lese meg opp selv, siden jeg ikke vil drepe hunden min. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Tusen takk det hjelper veldig. Jeg har hatt atferdsterapeuter som sier at hunden bare skal avlives fordi de mener at hunden stresser for mye. Det synes ikke jeg. Hunden trenger bare lengre avstand i passeringer enn andre, og jeg ønsker derfor å lese meg opp selv, siden jeg ikke vil drepe hunden min. 

• Liker 1
Skrevet

Skjønner da virkelig ikke problemet. Hunden din har en atferd du ikke liker, da stopper du uønsket atferd. slik oppnår du ønsket atferd. Enklere kan det da faktisk ikke bli.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk. Det gjør det mer klart. Synes fortsatt de virker som om de først og fremst trener lydighet, og en lydgihetsbok trenger jeg ikke. Men hvor er den hunden hun hadde før? 

Grunnleggeren har 2 hunder av samme rase, men det er 5 hundetrenere som til sammen har 4 hunder som likner ganske mye. Kan hende du blander.😅 Kursene fokuserer ikke på lydighet, med mindre man går rally kurs da😅 De pleier å være flinke til å svare om man sender dem en melding, hvis ikke kan jeg komme med en oppdatering om boka når jeg får den i posten i begynnelsen av januar?

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Grunnleggeren har 2 hunder av samme rase, men det er 5 hundetrenere som til sammen har 4 hunder som likner ganske mye. Kan hende du blander.😅 Kursene fokuserer ikke på lydighet, med mindre man går rally kurs da😅 De pleier å være flinke til å svare om man sender dem en melding, hvis ikke kan jeg komme med en oppdatering om boka når jeg får den i posten i begynnelsen av januar?

Takk for svar, men det er ikke nødvendig. Jeg søker etter bøker om atferd, ikke familiehunden som skal kunne konkurrere i lydgihet.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar, men det er ikke nødvendig. Jeg søker etter bøker om atferd, ikke familiehunden som skal kunne konkurrere i lydgihet.

Du har jo fått en masse bok tips i denna tråden. Inkludert 2 stykker som faktisk etologisk forklarer hva som skjer i hunden. Bikkja de har 3 grunnleggende drifter. Jakt/ bytte drift (skaffe mat) aggresjons drift (skaffe avstand) og forplantnings drift (vidreførsel av gener)

En hund som utagerer bruker sin aggresjons drift for å skaffe seg avstand til det han føler ham må avstand fra. Det er atferden til hunden din. Hva som trigger atferden i hunden din blir det vanskelig å lese om i ei bok for det kan være så mangt, inkludert at det er innlært (ofte ubevist) fra eier.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2021 den 19.10):

Jeg har ingen tro på at den handler om at familiehunden skal konkurrere i lydighet altså.🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...